Hervormingsdag 2020

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door J.C. Philpot »

Floppy schreef:Het was ook volstrekt mijn bedoeling niet om dat artikel te promoten; zoals gezegd had ik het zelf niet in zijn geheel gelezen. Het ging me om het geciteerde deel, als onderdeel van een antwoord op JCP's vraag.
Waarvoor hartelijk dank!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Lilian1975 »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Je kon het aan voelen komen. Waar gaat dit heen? En dan is ineens elke moderator weg!
Kijk eens, daar is de moderator weer.
Soms moet je Refoforum gewoon even sluiten. Pak een boek van à Brakel, Fisher, Bunyan, Ryle, Van der Groe, Binning, Guthrie, Avinck en dergelijke mannen erbij en verwonder je over het evenwicht waarmee deze mannen spraken.

De mensen die van het Evangelie een nieuwe wet maken ('je moet geloven', 'zalig worden is 100% Gods werk, maar ook 100% mensenwerk', 'we kunnen niets van onszelf, maar God eist het wel van ons', 'probeer je dan eerst maar eens te bekeren') kunnen hier veel van leren.

Net als de mensen die belijden dat een mens er niets aan kan doen, maar leven en spreken alsof God er ook niets aan kan doen, of onvoldoende oog hebben voor de gewilligheid van de Heere Jezus, of de uitverkiezing proberen weg te strepen tegen Gods welmenend aanbod.
Even voor de goede orde. Wat bedoel je met 100 % mensenwerk en 100 % Gods werk? Doel je daarbij op mijn reactie op DIA waar hij dus weer op reageerde? Zo lijkt het nu voor mij een beetje.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door J.C. Philpot »

eilander schreef:De mensen die van het Evangelie een nieuwe wet maken ('je moet geloven', 'zalig worden is 100% Gods werk, maar ook 100% mensenwerk', 'we kunnen niets van onszelf, maar God eist het wel van ons', 'probeer je dan eerst maar eens te bekeren') kunnen hier veel van leren.
De uitdrukking "zalig worden is 100% Gods werk, maar ook 100% mensenwerk" riekt naar semi-pelagianisme en praktisch remonstrantisme. God een beetje en wij een beetje. Maar omdat dat niet rechtzinnig genoeg klinkt, zeggen we dan maar "zalig worden is 100% Gods werk, maar ook 100% mensenwerk".

Wat een genade dat zalig worden een eenzeidig Godswerk is. Als er 1% mensenwerk bij moest, zou er geen mens zalig worden. Zalig wie volledig van het laatste procentje mensenwerk is afgesneden, in door genade volledig in dat eenzeidig Godswerk mag rusten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:De mensen die van het Evangelie een nieuwe wet maken ('je moet geloven', 'zalig worden is 100% Gods werk, maar ook 100% mensenwerk', 'we kunnen niets van onszelf, maar God eist het wel van ons', 'probeer je dan eerst maar eens te bekeren') kunnen hier veel van leren.
De uitdrukking "zalig worden is 100% Gods werk, maar ook 100% mensenwerk" riekt naar semi-pelagianisme en praktisch remonstrantisme. God een beetje en wij een beetje. Maar omdat dat niet rechtzinnig genoeg klinkt, zeggen we dan maar "zalig worden is 100% Gods werk, maar ook 100% mensenwerk".

Wat een genade dat zalig worden een eenzeidig Godswerk is. Als er 1% mensenwerk bij moest, zou er geen mens zalig worden. Zalig wie volledig van het laatste procentje mensenwerk is afgesneden, in door genade volledig in dat eenzeidig Godswerk mag rusten.
qua verdiensten heb je 100% gelijk, maar we worden hierin geen stokken en blokken.

werkt uws zelfs44 zaligheid met vreze en beven;45
44werkt uws zelfs: Dat is, benaarstigt, bearbeidt, gebruikende de middelen die God tot bevordering derzelve heeft verordineerd.

45met vreze en beven: Dat is, met een nederig gevoelen van uzelven en met grote en kinderlijke zorgvuldigheid, vrezende dat gij iets zoudt mogen doen of nalaten, waarmede gij God zoudt mogen vertoornen, of dat ter zaligheid hinderlijk zou mogen zijn. Zie van deze wijze van spreken Ps. 2:11; 1 Cor. 2:3; 2 Cor. 7:15; Ef. 6:5; Hebr. 12:28; 1 Petr. 1:17.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:qua verdiensten heb je 100% gelijk, maar we worden hierin geen stokken en blokken.

werkt uws zelfs44 zaligheid met vreze en beven;45
44werkt uws zelfs: Dat is, benaarstigt, bearbeidt, gebruikende de middelen die God tot bevordering derzelve heeft verordineerd.

45met vreze en beven: Dat is, met een nederig gevoelen van uzelven en met grote en kinderlijke zorgvuldigheid, vrezende dat gij iets zoudt mogen doen of nalaten, waarmede gij God zoudt mogen vertoornen, of dat ter zaligheid hinderlijk zou mogen zijn. Zie van deze wijze van spreken Ps. 2:11; 1 Cor. 2:3; 2 Cor. 7:15; Ef. 6:5; Hebr. 12:28; 1 Petr. 1:17.
De geciteerde tekst gaat over het uitwerken van de zaligheid in het leven van de gelovige, en niet over het tot geloof komen.

Wat betreft het geen stokken of blokken zijn: als we geestelijk dood zijn, dan zijn we we echt dood (en in die zin dus een stok of een blok). Ik heb nog nooit van een dode gehoord die zichzelf levend gemaakt heeft. Dat is dus een eenzeidig Godswonder.
Dordtse Leerregels schreef:En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden.
Als we dan wedergeboren / van dood levend gemaakt worden, word dat echter inderdaad niet in ons gewerkt alsof we stokken en blokken zijn. Als Gods Geest gaat werken worden we gewillig gemaakt om vrijwillig de Heere te dienen. Maar dat is dan wel 100% Gods genade, en niet de mens die nog iets moet bijdragen aan zijn eigen zaligheid.
Dordtse Leerregels schreef:Zoals de mens door de val niet heeft opgehouden mens te zijn, begaafd met verstand en wil, en zoals de zonde, die heel het menselijke geslacht heeft doordrongen, de natuur van de mens niet heeft weggenomen, maar verdorven en geestelijkerwijze gedood – zo werkt ook deze Goddelijke genade van de wedergeboorte in de mensen niet als in stokken en blokken, en vernietigt de wil en zijn eigenschappen niet, ook dwingt zij hem niet met geweld, zijns ondanks, maar maakt hem geestelijk levend, heelt, verbetert en buigt hem tegelijk liefelijk en krachtig.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 13 nov 2020, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Lilian1975 »

J.C. Philpot schreef:
eilander schreef:De mensen die van het Evangelie een nieuwe wet maken ('je moet geloven', 'zalig worden is 100% Gods werk, maar ook 100% mensenwerk', 'we kunnen niets van onszelf, maar God eist het wel van ons', 'probeer je dan eerst maar eens te bekeren') kunnen hier veel van leren.
De uitdrukking "zalig worden is 100% Gods werk, maar ook 100% mensenwerk" riekt naar semi-pelagianisme en praktisch remonstrantisme. God een beetje en wij een beetje. Maar omdat dat niet rechtzinnig genoeg klinkt, zeggen we dan maar "zalig worden is 100% Gods werk, maar ook 100% mensenwerk".

Wat een genade dat zalig worden een eenzeidig Godswerk is. Als er 1% mensenwerk bij moest, zou er geen mens zalig worden. Zalig wie volledig van het laatste procentje mensenwerk is afgesneden, in door genade volledig in dat eenzeidig Godswerk mag rusten.
Waar op welke post reageren jullie nu? Zouden jullie het willen verduidelijken? Want ik reageer op de verzuchting van Remonstrantisme van DIA.. Daar reageert Dia op met de verzuchting dat moderators ontbreken. Waar ik nog op gereageerd heb. Maar waarop DIA verder in alle talen zwijgt. Dan komt eilander met de 100 procent Gods en mensenwerk opmerking. Wat een reactie op mij lijkt te zijn en jij gaat er verder op door. En dan vraag ik mij dus af. Waar of wat in mijn post gaf aanleiding om te denken dat er ook maar iets mensenwerk bij is? Of is er sprake van een misverstand?
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 13 nov 2020, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door J.C. Philpot »

Lilian1975 schreef:Waar op welke post reageren jullie nu? Zouden jullie het willen verduidelijken?
Op die van Eilander. Ik weet niet precies op welke posting Eilander reageert.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef:
Bertiel schreef:qua verdiensten heb je 100% gelijk, maar we worden hierin geen stokken en blokken.

werkt uws zelfs44 zaligheid met vreze en beven;45
44werkt uws zelfs: Dat is, benaarstigt, bearbeidt, gebruikende de middelen die God tot bevordering derzelve heeft verordineerd.

45met vreze en beven: Dat is, met een nederig gevoelen van uzelven en met grote en kinderlijke zorgvuldigheid, vrezende dat gij iets zoudt mogen doen of nalaten, waarmede gij God zoudt mogen vertoornen, of dat ter zaligheid hinderlijk zou mogen zijn. Zie van deze wijze van spreken Ps. 2:11; 1 Cor. 2:3; 2 Cor. 7:15; Ef. 6:5; Hebr. 12:28; 1 Petr. 1:17.
De geciteerde tekst gaat over het uitwerken van de zaligheid in het leven van de gelovige, en niet over het tot geloof komen.

Wat betreft het geen stokken of blokken zijn: als we geestelijk dood zijn, dan zijn we we echt dood (en in die zin dus een stok of een blok). Ik heb nog nooit van een dode gehoord die zichzelf levend gemaakt heeft. Dat is dus een eenzeidig Godswonder.
Dordtse Leerregels schreef:En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden.
Als we dan wedergeboren / van dood levend gemaakt worden, word dat echter inderdaad niet in ons gewerkt alsof we stokken en blokken zijn. Als Gods Geest gaat werken worden we gewillig gemaakt om vrijwillig de Heere te dienen. Maar dat is dan wel 100% Gods genade, en niet de mens die nog iets moet bijdragen aan zijn eigen zaligheid.
Dordtse Leerregels schreef:Zoals de mens door de val niet heeft opgehouden mens te zijn, begaafd met verstand en wil, en zoals de zonde, die heel het menselijke geslacht heeft doordrongen, de natuur van de mens niet heeft weggenomen, maar verdorven en geestelijkerwijze gedood – zo werkt ook deze Goddelijke genade van de wedergeboorte in de mensen niet als in stokken en blokken, en vernietigt de wil en zijn eigenschappen niet, ook dwingt zij hem niet met geweld, zijns ondanks, maar maakt hem geestelijk levend, heelt, verbetert en buigt hem tegelijk liefelijk en krachtig.
Dus met de armen over elkaar afwachten?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Lilian1975 »

J.C. Philpot schreef:
Lilian1975 schreef:Waar op welke post reageren jullie nu? Zouden jullie het willen verduidelijken?
Op die van Eilander. Ik weet niet precies op welke posting Eilander reageert.
Ok. Dan staat de vraag alleen aan eilander nog open. ;)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door eilander »

Lilian1975 schreef:
J.C. Philpot schreef:
Lilian1975 schreef:Waar op welke post reageren jullie nu? Zouden jullie het willen verduidelijken?
Op die van Eilander. Ik weet niet precies op welke posting Eilander reageert.
Ok. Dan staat de vraag alleen aan eilander nog open. ;)
Welnee. Ik geef een tip. Die probeer ik zelf al een hele tijd op te volgen. Iedereen die het leest, mag kijken of hij er wat mee kan. En anders gooi je het naar goed gebruik voor de mollen ende de vledermuyzen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Lilian1975 »

eilander schreef:
Lilian1975 schreef:
J.C. Philpot schreef:
Lilian1975 schreef:Waar op welke post reageren jullie nu? Zouden jullie het willen verduidelijken?
Op die van Eilander. Ik weet niet precies op welke posting Eilander reageert.
Ok. Dan staat de vraag alleen aan eilander nog open. ;)
Welnee. Ik geef een tip. Die probeer ik zelf al een hele tijd op te volgen. Iedereen die het leest, mag kijken of hij er wat mee kan. En anders gooi je het naar goed gebruik voor de mollen ende de vledermuyzen.
Ok helder. Blij dat het misverstand weg is. :)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:
J.C. Philpot schreef:
Bertiel schreef:qua verdiensten heb je 100% gelijk, maar we worden hierin geen stokken en blokken.

werkt uws zelfs44 zaligheid met vreze en beven;45
44werkt uws zelfs: Dat is, benaarstigt, bearbeidt, gebruikende de middelen die God tot bevordering derzelve heeft verordineerd.

45met vreze en beven: Dat is, met een nederig gevoelen van uzelven en met grote en kinderlijke zorgvuldigheid, vrezende dat gij iets zoudt mogen doen of nalaten, waarmede gij God zoudt mogen vertoornen, of dat ter zaligheid hinderlijk zou mogen zijn. Zie van deze wijze van spreken Ps. 2:11; 1 Cor. 2:3; 2 Cor. 7:15; Ef. 6:5; Hebr. 12:28; 1 Petr. 1:17.
De geciteerde tekst gaat over het uitwerken van de zaligheid in het leven van de gelovige, en niet over het tot geloof komen.

Wat betreft het geen stokken of blokken zijn: als we geestelijk dood zijn, dan zijn we we echt dood (en in die zin dus een stok of een blok). Ik heb nog nooit van een dode gehoord die zichzelf levend gemaakt heeft. Dat is dus een eenzeidig Godswonder.
Dordtse Leerregels schreef:En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden.
Als we dan wedergeboren / van dood levend gemaakt worden, word dat echter inderdaad niet in ons gewerkt alsof we stokken en blokken zijn. Als Gods Geest gaat werken worden we gewillig gemaakt om vrijwillig de Heere te dienen. Maar dat is dan wel 100% Gods genade, en niet de mens die nog iets moet bijdragen aan zijn eigen zaligheid.
Dordtse Leerregels schreef:Zoals de mens door de val niet heeft opgehouden mens te zijn, begaafd met verstand en wil, en zoals de zonde, die heel het menselijke geslacht heeft doordrongen, de natuur van de mens niet heeft weggenomen, maar verdorven en geestelijkerwijze gedood – zo werkt ook deze Goddelijke genade van de wedergeboorte in de mensen niet als in stokken en blokken, en vernietigt de wil en zijn eigenschappen niet, ook dwingt zij hem niet met geweld, zijns ondanks, maar maakt hem geestelijk levend, heelt, verbetert en buigt hem tegelijk liefelijk en krachtig.
Dus met de armen over elkaar afwachten?
Volgens mij heb ik je niet lang geleden al geantwoord, dat afwachten niet in de bijbel voorkomt ;). Zowel gaan doe-het-zelven als gaan afwachten, zijn geen bijbelse opties.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door -DIA- »

Lilian1975 schreef:
-DIA- schreef: We hebben ons, naar onze belijdenis, verre te houden van remonstrantse neigingen. Waarom? Omdat dit zo aangenaam voor het vlees lijk:

Citaat:
Nog is er plaats, ook voor u! Alle dingen zijn gereed, het werk van de verlossing is volbracht, maar de vraag is of u wilt komen en gehoor wilt geven aan de blijde boodschap van Gods genade!

Hier wordt in feite de zaligheid afhankelijk gemaakt van de wil van de mens. En die mens kan dat, zoals hier blijkbaar gedacht wordt, willen of niet willen. Wil de mens niet, dan (dat zeggen ze niet, maar vloeit er wel uit voort) dan staat God machteloos.

@DIA
J a en ook: Woorden van Christus Zelf. Komt allen tot Mij. Die vermoeid en belast zijn. Of "Volg Mij". Maakt Jezus hier de zaligheid afhankelijk van een mens?

NEEN, en dat is het geheim.
In het gaan ontbreekt ons alles en wordt alles afgenomen. En blijft Hij alleen over. Zolang we zelf nog iets menen te kunnen zijn we dan "voldoende" vermoeid en belast? Het is de barmhartige liefde van God dat Hij roept. En wij hebben die roep te gehoorzamen! Alleen in die weg! En in die weg raken we krom gezegd "voldoende" vermoeid en belast. Zodat er een zee van ruimte is voor een gewillige Zaligmaker.
En dan zal Hij je ook niet leeg terugsturen. Want we hebben een God die niet liegen kan. En zou Hij dan stenen voor brood geven?

En dan is het niet de vraag of wij (voldoende)wil hebben. Want we zijn en blijven onwilligen. MAAR dat gebruikt ons arglistig hart ook als excuus om maar niet tot Hem te gaan. . Maar door het niet gaan tot Hem doen we in feite belijdenis dan van onze luiheid en dus ook onwil.
Ik las dat ik in alles talen zweeg op dit bericht. Ik dacht dat het citaat duidelijk was? Is de tekst met vette letters dan niet remonstrants? Sorry, ik reageer maar in het Nederlands, want ik spreek niet alle talen... Dan denk je te veel van me.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Lilian1975 »

-DIA- schreef:
Lilian1975 schreef:
-DIA- schreef: We hebben ons, naar onze belijdenis, verre te houden van remonstrantse neigingen. Waarom? Omdat dit zo aangenaam voor het vlees lijk:

Citaat:
Nog is er plaats, ook voor u! Alle dingen zijn gereed, het werk van de verlossing is volbracht, maar de vraag is of u wilt komen en gehoor wilt geven aan de blijde boodschap van Gods genade!

Hier wordt in feite de zaligheid afhankelijk gemaakt van de wil van de mens. En die mens kan dat, zoals hier blijkbaar gedacht wordt, willen of niet willen. Wil de mens niet, dan (dat zeggen ze niet, maar vloeit er wel uit voort) dan staat God machteloos.

@DIA
J a en ook: Woorden van Christus Zelf. Komt allen tot Mij. Die vermoeid en belast zijn. Of "Volg Mij". Maakt Jezus hier de zaligheid afhankelijk van een mens?

NEEN, en dat is het geheim.
In het gaan ontbreekt ons alles en wordt alles afgenomen. En blijft Hij alleen over. Zolang we zelf nog iets menen te kunnen zijn we dan "voldoende" vermoeid en belast? Het is de barmhartige liefde van God dat Hij roept. En wij hebben die roep te gehoorzamen! Alleen in die weg! En in die weg raken we krom gezegd "voldoende" vermoeid en belast. Zodat er een zee van ruimte is voor een gewillige Zaligmaker.
En dan zal Hij je ook niet leeg terugsturen. Want we hebben een God die niet liegen kan. En zou Hij dan stenen voor brood geven?

En dan is het niet de vraag of wij (voldoende)wil hebben. Want we zijn en blijven onwilligen. MAAR dat gebruikt ons arglistig hart ook als excuus om maar niet tot Hem te gaan. . Maar door het niet gaan tot Hem doen we in feite belijdenis dan van onze luiheid en dus ook onwil.
Ik las dat ik in alles talen zweeg op dit bericht. Ik dacht dat het citaat duidelijk was? Is de tekst met vette letters dan niet remonstrants? Sorry, ik reageer maar in het Nederlands, want ik spreek niet alle talen... Dan denk je te veel van me.
Ik wil een losse zin niet op remonstrantisme veroordelen. Juist omdat Christus Zelf in Zijn Woord ook nodigt. Kom tot Mij, allen die vermoeid en belast zijn. en Ik zal u rust geven. . Of Volg Mij. En zo zijn er nog velen voorbeelden. Woorden van Christus die waar blijven.
Volgens mij is een van de dwalingen van remonstranten kort gezegd dat geloof afhankelijk van de keuze van de mens is. Maar dat zeg ik juist niet. En zo'n losse opzichzelf staande zin ook niet. Want in het gaan tot Hem zal juist alles afgebroken en afgenomen worden. En Hij zal geloof schenken. Hij zal rust geven.
De vraag is niet of wij de vraag mogen stellen of wij gehoor willen geven. De vraag is. Gehoorzamen wij de nodiging van Christus Zelf?
En dan kunnen we twee dingen doen. Nee. We blijven zitten in in onze ongehoorzaamheid. En zijn en blijven verloren. Grijpen elk excuus aan. Ongelovig. Verzet of vroom. Of we gaan met die ongehoorzaamheid , verzet, vroomheid tot Hem! Opdat Hij ons gehoorzaam maakt. HIJ Geloof schenkt. En dan staan ook die rijke beloften. Klop. zoek en bidt. En Ik zal opendoen, u zult vinden en Ik zal geven...
Dat is wat God vraagt. Gehoorzaamheid. Niet bedenken of ik wel wil. Of kan willen. Zeg ik daarmee dat de mens uit zichzelf wil? Nee. In de weg van de gehoorzaamheid zal Hij alles anders maken. En maakt Hij zondaren ( mensen die niet willen) zalig.

Sorry ik ben geen dominee of theoloog. En er zullen er zijn die genoeg op en aan te merken hebben. Ik kan het alleen heel simpel zeggen. En ik begrijp ook je reactie op bepaalde tendenzen in theologie. Maar tegelijkertijd denk ik dat we ook moeten waken voor alles remonstrants te noemen terwijl Christus Zelf ook nodigt. Dan mogen wij ook niet antwoorden met dus de zaligheid is dus afhankelijk van mij. Nee Hij eist gehoorzaamheid. En in die weg zal Hij uit genade schenken. Alles wat ons ontbreekt. Niet karig. Maar mild en overvloedig. Op de dag van het oordeel zal Hij zeggen gaat weg van Mij. Ik heb geroepen. Gij hebt niet gehoorzaamd. Ja maar ik kan niet gehoorzamen...het antwoord zal zijn. Gij hebt niet gewild. Maar ik kan toch niet willen? Gij wilde niet met uw onwil bij Mij komen. Want gij was ongehoorzaam. Ja maar een onwillige en ongehoorzame kan toch niet. Het antwoord zal zijn. U probeerde het ook niet. Want u bent lui.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hervormingsdag 2020

Bericht door Dodo »

Komende vrijdagavond is er in de Dorpskerk in Bodegraven een Hervormingsdienst. Deze diensten worden elk jaar gehouden door de Hervormde gemeente en de Gereformeerde Gemeente. Spreker is ds. Zondag, opening en sluiting door ds. Treur. Meer info.
En wie aanwezig is, kan ook nog een mede-forummer ontmoeten :)
Plaats reactie