Kerk en WO2

Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Kerk en WO2

Bericht door Tom »

Jo-Ann schreef: Nee, niet doen...
Al begrijp ik niet goed waarom ds. Schot namens de Gereformeerde Gemeenten spreekt.
Hier is duidelijk verschil van mening. Dat mag, maar laat dat er dan óók zijn. Twee meningen in de Saambinder, zonder elkaar daarin te (hoeven) bestrijden.
Deputaten zijn afgevaardigd namens de kerk en zouden de kerk moeten dienen. Als het goed is wordt een besluit van een deputaatschap dan ook breed gedragen. Als dat niet zo is kan dit beter via de GS lopen of kunnen er een aantal avonden met ambtsdragers belegd worden voor het peilen van meningen en het uitleggen van het eigen standpunt. In dit geval lijkt de beslissing bij velen niet in goede aarde te vallen, hoorde ik van een bevriende predikant. Maarja, het is ook weer niet een uiterst belangrijk onderwerp.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Kerk en WO2

Bericht door alepha »

Vandaag een interessant artikel in Trouw over dit onderwerp. Kop: De Kerk schoffelt over de graven van verzetsmensen.
Er komt een aantal kinderen van verzetsstrijders aan het woord.
"Wie schuld belijd, stelt zichzelf in staat van beschuldiging en poogt dat zo mogelijk recht te zetten en ermee in het reine te komen. Dat is een zaak van verootmoediging. Wie andermans schuld belijdt, en die als het ware plaatsvervangend op zich neemt, stelt daarmee die ander in staat van beschuldiging. Het is geen verootmoediging, maar zelfverheffing dat ik daar in proef."

Ik raak nog niet uitgedacht over dit onderwerp......
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk en WO2

Bericht door eilander »

alepha schreef:Vandaag een interessant artikel in Trouw over dit onderwerp. Kop: De Kerk schoffelt over de graven van verzetsmensen.
Er komt een aantal kinderen van verzetsstrijders aan het woord.
"Wie schuld belijd, stelt zichzelf in staat van beschuldiging en poogt dat zo mogelijk recht te zetten en ermee in het reine te komen. Dat is een zaak van verootmoediging. Wie andermans schuld belijdt, en die als het ware plaatsvervangend op zich neemt, stelt daarmee die ander in staat van beschuldiging. Het is geen verootmoediging, maar zelfverheffing dat ik daar in proef."

Ik raak nog niet uitgedacht over dit onderwerp......
Vreemde gedachte. Stel dat ik iemand tegen zou komen die vertelt dat hij door mijn vader enorm vernederd is. Dan voel ik plaatsvervangende schaamte, en zou ik ook wel schuld belijden denk ik. Is dat dan zelfverheffing?
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Kerk en WO2

Bericht door alepha »

eilander schreef:
alepha schreef:Vandaag een interessant artikel in Trouw over dit onderwerp. Kop: De Kerk schoffelt over de graven van verzetsmensen.
Er komt een aantal kinderen van verzetsstrijders aan het woord.
"Wie schuld belijd, stelt zichzelf in staat van beschuldiging en poogt dat zo mogelijk recht te zetten en ermee in het reine te komen. Dat is een zaak van verootmoediging. Wie andermans schuld belijdt, en die als het ware plaatsvervangend op zich neemt, stelt daarmee die ander in staat van beschuldiging. Het is geen verootmoediging, maar zelfverheffing dat ik daar in proef."

Ik raak nog niet uitgedacht over dit onderwerp......
Vreemde gedachte. Stel dat ik iemand tegen zou komen die vertelt dat hij door mijn vader enorm vernederd is. Dan voel ik plaatsvervangende schaamte, en zou ik ook wel schuld belijden denk ik. Is dat dan zelfverheffing?
Als je hem zo invult, is het inderdaad een vreemde gedachte. Als je het leest vanuit het perspectief van een kind wiens vader verzetsstrijder (en predikant) was en met gevaar voor eigen leven zich heeft ingezet voor (Joodse) onderduikers, vind ik het een minder vreemde gedachte.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kerk en WO2

Bericht door -DIA- »

Jo-Ann schreef:
Mannetje schreef: Ja, laten we gaan stoken!!
Ik ben van Schot en ik van Sonnevelt.
:nonnon
Nee, niet doen...
Al begrijp ik niet goed waarom ds. Schot namens de Gereformeerde Gemeenten spreekt.
Hier is duidelijk verschil van mening. Dat mag, maar laat dat er dan óók zijn. Twee meningen in de Saambinder, zonder elkaar daarin te (hoeven) bestrijden.
Ik zal er niet inhoudelijk op ingaan, alleen constateren dat ds. Schot wel eens wat vaker 'onder vuur' ligt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerk en WO2

Bericht door Herman »

Inmiddels wordt het debat vervolgd. Ds C.P. de Boer publiceert een studie naar de bijbeltekst 'Zijn bloed kome over ons en onze kinderen' en maakt die tekst ondergeschikt aan de theologie van Israël als Gods eigen volk. Daarom kan geen sprake zijn van een oordeel, maar zal al het handelen wat tegen het volk Israël heeft plaatsgevonden moeten worden verklaard vanuit het domein van de satan.

Naar mijn idee wordt hiermee de gereformeerde theologie uit evenwicht getrokken, omdat Gods Woord nergens spreekt over het gegeven dat de verkiezing van Israël leidt tot het niet hebben van verantwoordelijkheid. Ik denk aan een tekst als Johannes 1 vers 11

https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-c-p-d ... -1.1712283
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk en WO2

Bericht door eilander »

Herman schreef:Inmiddels wordt het debat vervolgd. Ds C.P. de Boer publiceert een studie naar de bijbeltekst 'Zijn bloed kome over ons en onze kinderen' en maakt die tekst ondergeschikt aan de theologie van Israël als Gods eigen volk. Daarom kan geen sprake zijn van een oordeel, maar zal al het handelen wat tegen het volk Israël heeft plaatsgevonden moeten worden verklaard vanuit het domein van de satan.

Naar mijn idee wordt hiermee de gereformeerde theologie uit evenwicht getrokken, omdat Gods Woord nergens spreekt over het gegeven dat de verkiezing van Israël leidt tot het niet hebben van verantwoordelijkheid. Ik denk aan een tekst als Johannes 1 vers 11

https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-c-p-d ... -1.1712283
Ik heb het artikel gelezen, en ik ben het er zeer mee oneens. Twee opmerkingen:
1. Ik lees nergens dat oudvaders weliswaar soms onomwonden zeiden dat de Joden de Heere Jezus hebben vermoord, maar dat combineerden met liefde tot dat volk, en een vast geloof in de beloften die er nog liggen (en dat terwijl er in die tijd al helemaal geen zicht op enige vervulling daarvan was).
2. Naar mijn mening wordt geen recht gedaan aan de Schrift. Lees bijvoorbeeld de rede van Stefanus, waarin je de doorgaande lijn van het verwerpen van de Messias goed ziet: gelijk uw vaders, alzo ook gij! Zoals hun vaders de profeten verwierpen die spraken over de komst van de Messias, hebben de Joden in die tijd de Messias Zelf verworpen. En het overgrote deel van het volk verwerpt Hem nog steeds. Dát is het schrijnende, en ik zou niet weten waarom je dat moet verzachten. Of waarom dat iets in mindering zou brengen op Gods beloften, integendeel!

Maar tegenwoordig is het al vervangingsleer als je bidt voor de bekering van Israël. Helaas.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kerk en WO2

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/kerk-religie/reformat ... -1.1713372

Overhandiging van schuldbelijdenis aan de Joden in de Tweede Wereldoorlog.
Vanuit de Gereformeerde Gemeenten is de verklaring van de kerken niet ondertekend. Desalniettemin zullen ds. C. Sonnevelt en ds. J. B. Zippro volgende week „op persoonlijke titel” aanwezig zijn, naast Berend Kamphuis, voorzitter van het College van Bestuur van Verus, de vereniging voor rooms-katholiek en christelijk onderwijs.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Kerk en WO2

Bericht door Erskinees »

Mooi dat de GG zo toch een beetje meedoet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerk en WO2

Bericht door Herman »

Erskinees schreef:Mooi dat de GG zo toch een beetje meedoet.
Voor applaus is een ander topic.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerk en WO2

Bericht door Herman »

https://www.rd.nl/kerk-religie/ik-besta ... -1.1713245

Een interessant artikel en een heel aardig pdf-document om eens een halfuur in te grasduinen. Het gaat op drs. G.C. Hovingh, die inventariseert hoeveel protestantse predikanten in WO2 betrokken zijn geweest bij het verzet dan wel bij de hulp aan onderduikers.

Daarmee doet hij precies wat de historici in het debat aangeven, is de schuldbelijdenis op basis van de feiten wel terecht. Er lijkt m.i. een belangrijk verschil te zijn tussen het publiek optreden en wat er achter de schermen door individuen wel gedaan werd tegen de Jodenvervolging.

Naar mijn idee moeten er dan veel meer zijn dan nu zijn opgenomen, omdat predikanten nu eenmaal een spilfunctie hadden in de lokale gemeen. Maar misschien is mijn beeld van de WO2 op dat punt iets te romantisch ingekleurd.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Kerk en WO2

Bericht door Germanicus »

Ik ben wel benieuwd: a. Is er in jouw gemeente aandacht besteed aan de schuldbelijdenis/verootmoediging en b. zo ja, op welk manier?
Hier beneden is het niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kerk en WO2

Bericht door eilander »

Germanicus schreef:Ik ben wel benieuwd: a. Is er in jouw gemeente aandacht besteed aan de schuldbelijdenis/verootmoediging en b. zo ja, op welk manier?
a. Nee
b. N.v.t.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kerk en WO2

Bericht door Hendrikus »

Germanicus schreef:Ik ben wel benieuwd: a. Is er in jouw gemeente aandacht besteed aan de schuldbelijdenis/verootmoediging en b. zo ja, op welk manier?
Zeker, de schuldbelijdenis met de bijbehorende inleiding is voorgelezen, en in de preek kwam het onderwerp nog enkele malen terug.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kerk en WO2

Bericht door Dodo »

Germanicus schreef:Ik ben wel benieuwd: a. Is er in jouw gemeente aandacht besteed aan de schuldbelijdenis/verootmoediging en b. zo ja, op welk manier?
Jazeker, in de kerkbode stond een deel van de tekst, in de kerk is een verkorte versie voorgelezen.
Plaats reactie