Boekje ds. Hoogerland

-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door -DIA- »

Forummer schreef:Terwijl de GerGem zelf behoorlijk aan het verrechtsen is in mijn optiek.
Dat dit signaal komt van een redelijk rechtse predikant dat geeft mij hoop voor het kerkverband.
Als we dit verrechtsen noemen, waren dan de mannen van het eerste uur, als ds. Kersten, ds. Fraanje, ds. Heikoop, enz. niet nog veel rechtser? Vergelijk de preken eens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Forummer »

Neen, die hadden namelijk nog geen schema bedacht met allerlei staten en standen en trappen en voorwaarden wat over de Bijbel gelegd wordt om zo Gods Woord te laten buikspreken en iedereen dezelfde bekeringsweg voor te schrijven. En ook nog geen verengende
leeruitspraken over verschillende soorten beloften die dan weer onder beheersing staan van de uitverkiezing. Sorry dat ik het even zo zwart-wit stel, maar dat is wel wat er hier en daar gebeurd en gebeurd is. Ik heb het hele boek van blaauwendraad nooit gelezen, maar ik mij erg goed voorstellen dat hij voor die titel gekozen heeft: het is ingewikkeld geworden

Gelukkig ! is het werk van de Heilige Geest niet in een schema te vatten!
Laten we alsjeblieft dicht bij Gods Woord blijven, en gewoon laten staan wat God zegt. Met daarbij het besef dat er zowel ter linkerzijde als ter rechterzijde oprechte kinderen van God zijn, hoewel met hun tekortkomingen. We beleven wel allemaal dezelfde zaken, maar niet allemaal op dezelfde manier. God geeft daarin ieder wat hij/zij nodig heeft. Waarvoor Hem de eer!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Simon0612 »

Forummer schreef:Neen, die hadden namelijk nog geen schema bedacht met allerlei staten en standen en trappen en voorwaarden wat over de Bijbel gelegd wordt om zo Gods Woord te laten buikspreken en iedereen dezelfde bekeringsweg voor te schrijven. En ook nog geen verengende
leeruitspraken over verschillende soorten beloften die dan weer onder beheersing staan van de uitverkiezing. Sorry dat ik het even zo zwart-wit stel, maar dat is wel wat er hier en daar gebeurd en gebeurd is. Ik heb het hele boek van blaauwendraad nooit gelezen, maar ik mij erg goed voorstellen dat hij voor die titel gekozen heeft: het is ingewikkeld geworden

Gelukkig ! is het werk van de Heilige Geest niet in een schema te vatten!
Laten we alsjeblieft dicht bij Gods Woord blijven, en gewoon laten staan wat God zegt. Met daarbij het besef dat er zowel ter linkerzijde als ter rechterzijde oprechte kinderen van God zijn, hoewel met hun tekortkomingen. We beleven wel allemaal dezelfde zaken, maar niet allemaal op dezelfde manier. God geeft daarin ieder wat hij/zij nodig heeft. Waarvoor Hem de eer!
Helaas, velen in onze dagen spreken nog wel van de noodzakelijkheid der bekering (die anderen vanwege hun ingebeelde verlichting zelfs niet meer nodig achten), maar kennen de standen in het geloofsleven niet. Bekeerd is bij hen bekeerd; en de bekeerde moet maar geloven alles te bezitten. Tot de strijd van Gods volk daalt men niet af en talloos velen verlaten zich op hun bevindingen in plaats van op Christus. Te vrezen is, dat velen zich bedriegen. Zullen toch onze tranen, vernederingen, veranderingen, gebeden het bewijs moeten leveren van onzen overgang in Christus?

Er zijn twee dingen, waarop wij acht moeten geven. Dat zijn deze beide dingen. Ten eerste zijn er onderscheiden standen in het genadeleven van Gods volk; zij zijn niet allen even ver gekomen. Ten tweede letten wij daarop, dat elke stand zijn eigen eigenschappen heeft, die zijn kenmerken moet vertonen. Als een kind geboren wordt, schreit het; als een mens uit God geboren wordt, weent hij.

Wat is er een doorvloeien in een vleselijke en eigenwillige godsdienst. Over standen in het genadeleven heeft men het schier niet meer. Dat zijn dan verouderde begrippen. Men is op één dag verloren en behouden. Men neemt Jezus aan, men is gerust voor de eeuwigheid. Men heeft het zelf maar opgeraapt, men maakt zichzelf maar wijs, dat men gelukkig is
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door johannes »

Gelukkig staan eer in de Bijbel andere voorbeelden die u noemt simon0612.De moorman kwam gelukkig Filippus tegen op weg naar huis.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Herman »

Simon0612 schreef:Helaas, velen in onze dagen spreken nog wel van de noodzakelijkheid der bekering (die anderen vanwege hun ingebeelde verlichting zelfs niet meer nodig achten), maar kennen de standen in het geloofsleven niet. Bekeerd is bij hen bekeerd; en de bekeerde moet maar geloven alles te bezitten. Tot de strijd van Gods volk daalt men niet af en talloos velen verlaten zich op hun bevindingen in plaats van op Christus. Te vrezen is, dat velen zich bedriegen. Zullen toch onze tranen, vernederingen, veranderingen, gebeden het bewijs moeten leveren van onzen overgang in Christus?
Wat is het verschil tussen 'de strijd van Gods volk' onderscheiden van 'tranen, vernederingen, veranderingen, gebeden'.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door GGotK »

Forummer schreef:Neen, die hadden namelijk nog geen schema bedacht met allerlei staten en standen en trappen en voorwaarden wat over de Bijbel gelegd wordt om zo Gods Woord te laten buikspreken en iedereen dezelfde bekeringsweg voor te schrijven. En ook nog geen verengende leeruitspraken over verschillende soorten beloften die dan weer onder beheersing staan van de uitverkiezing. Sorry dat ik het even zo zwart-wit stel, maar dat is wel wat er hier en daar gebeurd en gebeurd is. Ik heb het hele boek van blaauwendraad nooit gelezen, maar ik mij erg goed voorstellen dat hij voor die titel gekozen heeft: het is ingewikkeld geworden

Gelukkig ! is het werk van de Heilige Geest niet in een schema te vatten!
Laten we alsjeblieft dicht bij Gods Woord blijven, en gewoon laten staan wat God zegt. Met daarbij het besef dat er zowel ter linkerzijde als ter rechterzijde oprechte kinderen van God zijn, hoewel met hun tekortkomingen. We beleven wel allemaal dezelfde zaken, maar niet allemaal op dezelfde manier. God geeft daarin ieder wat hij/zij nodig heeft. Waarvoor Hem de eer!
Dat leerde deze dominees (ds Kersten, ds Fraanje, ds Heikoop) wel degelijk al toentertijd. Al in 1931 werd namelijk op de Synode de leeruitspraak gedaan dat het verbond der genade staat onder de beheersing van de uitverkiezing ter zaligheid. En standen in het genadeleven leerden ze ook, lees hun nagelaten preken.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Forummer »

Beste Simon, als we Gods Woord lezen zijn er maar 2 mogelijkheden: of bekeerd, of onbekeerd.

Ik heb niet beweerd dat een gelovige alles moet menen te bezitten. Het is juist andersom: alleen uit genade !

Natuurlijk zal de Satan ons aanvallen en ons aan het twijfelen proberen te brengen. Maar daarom moeten we de twijfel niet normaal gaan vinden, ja zelfs gebeurt het dat twijfel tot norm verheven wordt. Dat is echter ronduit arminiaans!

Laten we gewoon eerlijk benoemen dat twijfel ook zonde is. We maken dan God tot een leugenaar, terwijl Hij niet liegen kan!

Er wordt juist niet op bevindingen gesteund, enkel op Jezus Christus.

Het grote gevaar van een standen stelsel is dat men bevindingen kan afvinken en als een soort checklist uiteindelijk de conclusie trekt: nu ben ik een waar, doorgeleid kind van God. Ik ben bang dat men juist dan een zgn 'gestolen Jezus' heeft !

Begrijp me goed, ik wil met deze opmerking geenszins de kinderen van God die het op deze manier beleven, wegzetten als niet oprecht. Zeker niet, er zullen er zijn die het op deze manier beleven. Dit is echter niet de norm voor ál Gods kinderen. Laten we de Heilige Geest niet in een hokje stoppen!

Van nature hebben wij de duivel, de vader der leugen als vader. Uit genade mogen Gods kinderen door het geloof God als Vader hebben. En dat is tot grote verwondering, en tot grote blijdschap! Zouden we dan die God niet groot maken? Hij is het waard!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Simon0612 »

Forummer schreef:Beste Simon, als we Gods Woord lezen zijn er maar 2 mogelijkheden: of bekeerd, of onbekeerd.

Ik heb niet beweerd dat een gelovige alles moet menen te bezitten. Het is juist andersom: alleen uit genade !

Natuurlijk zal de Satan ons aanvallen en ons aan het twijfelen proberen te brengen. Maar daarom moeten we de twijfel niet normaal gaan vinden, ja zelfs gebeurt het dat twijfel tot norm verheven wordt. Dat is echter ronduit arminiaans!

Laten we gewoon eerlijk benoemen dat twijfel ook zonde is. We maken dan God tot een leugenaar, terwijl Hij niet liegen kan!

Er wordt juist niet op bevindingen gesteund, enkel op Jezus Christus.

Het grote gevaar van een standen stelsel is dat men bevindingen kan afvinken en als een soort checklist uiteindelijk de conclusie trekt: nu ben ik een waar, doorgeleid kind van God. Ik ben bang dat men juist dan een zgn 'gestolen Jezus' heeft !

Begrijp me goed, ik wil met deze opmerking geenszins de kinderen van God die het op deze manier beleven, wegzetten als niet oprecht. Zeker niet, er zullen er zijn die het op deze manier beleven. Dit is echter niet de norm voor ál Gods kinderen. Laten we de Heilige Geest niet in een hokje stoppen!

Van nature hebben wij de duivel, de vader der leugen als vader. Uit genade mogen Gods kinderen door het geloof God als Vader hebben. En dat is tot grote verwondering, en tot grote blijdschap! Zouden we dan die God niet groot maken? Hij is het waard!
Beste Forummer,
Waar het me om gaat is dat de eerste 2 alinea's van mijn tekst de letterlijke tekst van Ds. G.H. Kersen is, en de derde alinea is van ds. Lamain. Waar je dus wel degelijk de standen ziet terugkomen.
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 06 okt 2020, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Zeeuw »

Simon0612 schreef:
Forummer schreef:Neen, die hadden namelijk nog geen schema bedacht met allerlei staten en standen en trappen en voorwaarden wat over de Bijbel gelegd wordt om zo Gods Woord te laten buikspreken en iedereen dezelfde bekeringsweg voor te schrijven. En ook nog geen verengende
leeruitspraken over verschillende soorten beloften die dan weer onder beheersing staan van de uitverkiezing. Sorry dat ik het even zo zwart-wit stel, maar dat is wel wat er hier en daar gebeurd en gebeurd is. Ik heb het hele boek van blaauwendraad nooit gelezen, maar ik mij erg goed voorstellen dat hij voor die titel gekozen heeft: het is ingewikkeld geworden

Gelukkig ! is het werk van de Heilige Geest niet in een schema te vatten!
Laten we alsjeblieft dicht bij Gods Woord blijven, en gewoon laten staan wat God zegt. Met daarbij het besef dat er zowel ter linkerzijde als ter rechterzijde oprechte kinderen van God zijn, hoewel met hun tekortkomingen. We beleven wel allemaal dezelfde zaken, maar niet allemaal op dezelfde manier. God geeft daarin ieder wat hij/zij nodig heeft. Waarvoor Hem de eer!
Helaas, velen in onze dagen spreken nog wel van de noodzakelijkheid der bekering (die anderen vanwege hun ingebeelde verlichting zelfs niet meer nodig achten), maar kennen de standen in het geloofsleven niet. Bekeerd is bij hen bekeerd; en de bekeerde moet maar geloven alles te bezitten. Tot de strijd van Gods volk daalt men niet af en talloos velen verlaten zich op hun bevindingen in plaats van op Christus. Te vrezen is, dat velen zich bedriegen. Zullen toch onze tranen, vernederingen, veranderingen, gebeden het bewijs moeten leveren van onzen overgang in Christus?

Er zijn twee dingen, waarop wij acht moeten geven. Dat zijn deze beide dingen. Ten eerste zijn er onderscheiden standen in het genadeleven van Gods volk; zij zijn niet allen even ver gekomen. Ten tweede letten wij daarop, dat elke stand zijn eigen eigenschappen heeft, die zijn kenmerken moet vertonen. Als een kind geboren wordt, schreit het; als een mens uit God geboren wordt, weent hij.

Wat is er een doorvloeien in een vleselijke en eigenwillige godsdienst. Over standen in het genadeleven heeft men het schier niet meer. Dat zijn dan verouderde begrippen. Men is op één dag verloren en behouden. Men neemt Jezus aan, men is gerust voor de eeuwigheid. Men heeft het zelf maar opgeraapt, men maakt zichzelf maar wijs, dat men gelukkig is
En wat dunkt u van de Christus? Wijzen op wat anderen fout doen is zo makkelijk. Heb je zelf deze Verlosser al mogen leren kennen?
Of verschuil je je achter citaten van dominees?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Erasmiaan »

Dit soort integriteits-/superioriteitsvragen zouden we niet meer stellen op het forum, is al zeer dikwijls door moderators gezegd.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Simon0612 »

Zeeuw schreef:
Simon0612 schreef:
Forummer schreef:Neen, die hadden namelijk nog geen schema bedacht met allerlei staten en standen en trappen en voorwaarden wat over de Bijbel gelegd wordt om zo Gods Woord te laten buikspreken en iedereen dezelfde bekeringsweg voor te schrijven. En ook nog geen verengende
leeruitspraken over verschillende soorten beloften die dan weer onder beheersing staan van de uitverkiezing. Sorry dat ik het even zo zwart-wit stel, maar dat is wel wat er hier en daar gebeurd en gebeurd is. Ik heb het hele boek van blaauwendraad nooit gelezen, maar ik mij erg goed voorstellen dat hij voor die titel gekozen heeft: het is ingewikkeld geworden

Gelukkig ! is het werk van de Heilige Geest niet in een schema te vatten!
Laten we alsjeblieft dicht bij Gods Woord blijven, en gewoon laten staan wat God zegt. Met daarbij het besef dat er zowel ter linkerzijde als ter rechterzijde oprechte kinderen van God zijn, hoewel met hun tekortkomingen. We beleven wel allemaal dezelfde zaken, maar niet allemaal op dezelfde manier. God geeft daarin ieder wat hij/zij nodig heeft. Waarvoor Hem de eer!
Helaas, velen in onze dagen spreken nog wel van de noodzakelijkheid der bekering (die anderen vanwege hun ingebeelde verlichting zelfs niet meer nodig achten), maar kennen de standen in het geloofsleven niet. Bekeerd is bij hen bekeerd; en de bekeerde moet maar geloven alles te bezitten. Tot de strijd van Gods volk daalt men niet af en talloos velen verlaten zich op hun bevindingen in plaats van op Christus. Te vrezen is, dat velen zich bedriegen. Zullen toch onze tranen, vernederingen, veranderingen, gebeden het bewijs moeten leveren van onzen overgang in Christus?

Er zijn twee dingen, waarop wij acht moeten geven. Dat zijn deze beide dingen. Ten eerste zijn er onderscheiden standen in het genadeleven van Gods volk; zij zijn niet allen even ver gekomen. Ten tweede letten wij daarop, dat elke stand zijn eigen eigenschappen heeft, die zijn kenmerken moet vertonen. Als een kind geboren wordt, schreit het; als een mens uit God geboren wordt, weent hij.

Wat is er een doorvloeien in een vleselijke en eigenwillige godsdienst. Over standen in het genadeleven heeft men het schier niet meer. Dat zijn dan verouderde begrippen. Men is op één dag verloren en behouden. Men neemt Jezus aan, men is gerust voor de eeuwigheid. Men heeft het zelf maar opgeraapt, men maakt zichzelf maar wijs, dat men gelukkig is
En wat dunkt u van de Christus? Wijzen op wat anderen fout doen is zo makkelijk. Heb je zelf deze Verlosser al mogen leren kennen?
Of verschuil je je achter citaten van dominees?
Beste Zeeuw, dit waren citaten van de dominees Kersten en Lamain. Enkel om aan te tonen dat Forummer onjuist zit als deze beweerd dat deze predikanten dat niet leerden. Verder denk ik dat ik hier niet in hoef te gaan op je aanval. Misschien wil jij de aftrap anders doen?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Zeeuw »

Erasmiaan schreef:Dit soort integriteits-/superioriteitsvragen zouden we niet meer stellen op het forum, is al zeer dikwijls door moderators gezegd.
Klopt. Maar we zouden wel eens vaker mogen vragen naar iemand geestelijke welstand, ipv elkaar continu bevechten op de vierkant mm. Het is nl de enige vraag die telt voor de eeuwigheid.
Dat bevechten en bediscussiëren in allerlei vormen van felheid lijkt, sinds het begin van de Corona-tijd, namelijk steeds meer voor te komen. Ik vind dat erg jammer.
Als je dat als superioriteitsvraag ziet, dan zit je er vrij ver naast.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Zeeuw »

Simon0612 schreef:
Beste Zeeuw, dit waren citaten van de dominees Kersten en Lamain. Enkel om aan te tonen dat Forummer onjuist zit als deze beweerd dat deze predikanten dat niet leerden. Verder denk ik dat ik hier niet in hoef te gaan op je aanval. Misschien wil jij de aftrap anders doen?
Ja, dat begreep ik. En ook die citaten spreken continu van men, men, hun en zij. Er is niets nieuws onder de zon.
En als je mijn vraag als aanval ziet, dat zou ik niet doen, ik meen het namelijk oprecht. Ik zou liever over goede zaken spreken dan over wie wanneer op welk moment exact gelijk heeft.
Ik heb die aftrap, zoek maar wat maanden terug, al vaker gedaan. Zelfs een topic aangemaakt 'de grote daden van de Heere'. Maar discussie topics doen het beter, want spreken over Gods goedheid in ons leven vinden velen 'niet voor een openbaar forum'. Elkaar als Christenen stevig de maat nemen blijkbaar wel.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Erasmiaan »

Zeeuw schreef:
Erasmiaan schreef:Dit soort integriteits-/superioriteitsvragen zouden we niet meer stellen op het forum, is al zeer dikwijls door moderators gezegd.
Klopt. Maar we zouden wel eens vaker mogen vragen naar iemand geestelijke welstand, ipv elkaar continu bevechten op de vierkant mm. Het is nl de enige vraag die telt voor de eeuwigheid.
Dat bevechten en bediscussiëren in allerlei vormen van felheid lijkt, sinds het begin van de Corona-tijd, namelijk steeds meer voor te komen. Ik vind dat erg jammer.
Als je dat als superioriteitsvraag ziet, dan zit je er vrij ver naast.
Tja, je hebt nu eenmaal discussies op een forum. Het is er niet om naar iemands geestelijke welstand te vragen. Dat is meer iets voor persoonlijke vrienden, familie of kennissen of via pb.

Overigens begint notabene Forummer met een ongemeen felle post, waardoor ik me ook aangesproken voelde.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Simon0612 »

Zeeuw schreef:
Simon0612 schreef:
Beste Zeeuw, dit waren citaten van de dominees Kersten en Lamain. Enkel om aan te tonen dat Forummer onjuist zit als deze beweerd dat deze predikanten dat niet leerden. Verder denk ik dat ik hier niet in hoef te gaan op je aanval. Misschien wil jij de aftrap anders doen?
Ja, dat begreep ik. En ook die citaten spreken continu van men, men, hun en zij. Er is niets nieuws onder de zon.
En als je mijn vraag als aanval ziet, dat zou ik niet doen, ik meen het namelijk oprecht. Ik zou liever over goede zaken spreken dan over wie wanneer op welk moment exact gelijk heeft.
Ik heb die aftrap, zoek maar wat maanden terug, al vaker gedaan. Zelfs een topic aangemaakt 'de grote daden van de Heere'. Maar discussie topics doen het beter, want spreken over Gods goedheid in ons leven vinden velen 'niet voor een openbaar forum'. Elkaar als Christenen stevig de maat nemen blijkbaar wel.
Volgens mij heb je jezelf nogal gestoord aan de geciteerde stukjes. Pasten deze niet in je straatje?
Het gaat me niet om gelijk krijgen. Ik reageerde op Forummer omdat hij dingen verkeerd voorstelt. Het is niet waar dat ds. Kersten dit niet leerden, ds. Kersten leerde wel degelijk de standen in de genade, evenals ds. Lamain. Mag dat niet meer gezegd worden? Het gaat niet om mijn gelijk, het ging mij er om dat het aantoonbaar is dat Forummer zijn reactie op DIA niet klopt.
Als je jezelf stoort aan discussie waarom lees je uberhaupt die topics dan?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie