Boekje ds. Hoogerland

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Jantje »

@Nathanaël heeft volgens mij allang een exemplaar, hem kennende.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:@Nathanaël heeft volgens mij allang een exemplaar, hem kennende.
Hij gaf aan dat hij geen exemplaar had gehad...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:Sorry ik weet niet precies wat ieders mening is op welk onderwerp. Volgens mij is er een initiatief van de schrijver geweest waardoor dit onderwerp overal op de agenda staat. Een zeer lovenswaardig initiatief. De schrijver heeft nooit kerkverbanden uitgesloten, maar juist de deur behoorlijk wijd open gezet. Ik vind dit dan ook een onbegrijpelijke en rare reactie.
Het was inderdaad ook om te schuren.

Naar mijn idee gaat de herkenning uitsluitend over de GG-GGiN verhouding. Ik lees als een HHK met CGK wortels het pamflet en kan niet aan de indruk ontkomen dat ik een buitenstaander ben in het pamflet. De nadere ontwikkelingen in de briefwisseling rondom de domini Roos en Hoogerland bevestigen dat ook eens met nadruk, omdat daarin ook sprake is van uitsluiting (in de persoon van ds. R. Kok). Op het forum is bijvoorbeeld ook gesteld dat de rest van de kerken hier verder niets mee wil want er is geen aandachts aan gegeven, maar in die opmerking is voorbijgegaan aan de opinie van dr. P. de Vries in het Hersteld Hervormde Kerkblad. Is daarover ook met vriendelijkheid geschreven in de Saambinder, of is dat achterwege gelaten? Het goede initiatief lijkt me dus behoorlijk versmalt en gevolgvragen worden niet integraal beantwoord.
De kerkenraad der GG Capelle-West zoekt die breedte wel weer op.

Als je al met al dus de eenheid wil zoeken, dan moet je de tafel wel open houden voor een ieder die op de gereformeerde grondslag wil staan en zich deel weet aan de bevindelijke onderstroom daarin.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Nathanaël »

Piet Puk schreef:
Jantje schreef:@Nathanaël heeft volgens mij allang een exemplaar, hem kennende.
Hij gaf aan dat hij geen exemplaar had gehad...
Het gaat mij er meer om dat ik er geen gekregen heb inderdaad ;-) Niet om het boekje zelf, maar om het signaal.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Piet Puk »

Nathanaël schreef:
Piet Puk schreef:
Jantje schreef:@Nathanaël heeft volgens mij allang een exemplaar, hem kennende.
Hij gaf aan dat hij geen exemplaar had gehad...
Het gaat mij er meer om dat ik er geen gekregen heb inderdaad ;-) Niet om het boekje zelf, maar om het signaal.
Bel even de scriba op... maar volgens mij waren ze nog niet allemaal verzonden
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Nathanaël »

Piet Puk schreef:
Nathanaël schreef:
Piet Puk schreef:
Jantje schreef:@Nathanaël heeft volgens mij allang een exemplaar, hem kennende.
Hij gaf aan dat hij geen exemplaar had gehad...
Het gaat mij er meer om dat ik er geen gekregen heb inderdaad ;-) Niet om het boekje zelf, maar om het signaal.
Bel even de scriba op... maar volgens mij waren ze nog niet allemaal verzonden
Nou, mijn kerkverband staat niet in het rijtje. Daar gaat het vooral om.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door -DIA- »

Wat een kerkenraad er mee doet is hun verantwoording. Niemand (van degenen die op dezelfde grond staan) mag kunnen zeggen uitgesloten te zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Piet Puk »

Nathanaël schreef:
Piet Puk schreef:
Nathanaël schreef:
Piet Puk schreef:
Hij gaf aan dat hij geen exemplaar had gehad...
Het gaat mij er meer om dat ik er geen gekregen heb inderdaad ;-) Niet om het boekje zelf, maar om het signaal.
Bel even de scriba op... maar volgens mij waren ze nog niet allemaal verzonden
Nou, mijn kerkverband staat niet in het rijtje. Daar gaat het vooral om.
Dan bel je op en vraag je om uitleg waarom jouw kerkverband er niet tussen staat. :garde
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door deschpin »

Erskinees schreef:
Herman schreef:
De kerkenraad van de gereformeerde gemeente (gg) te Capelle aan den IJssel-West heeft alle predikanten en studenten van zijn kerkverband en predikanten van „aanverwante kerken” het boekje ”Om vriend en broed’ren spreek ik nu” van ds. G. Hoogerland toegestuurd.
https://www.rd.nl/kerk-religie/gg-capel ... -1.1700500

Kijk, die snappen het beter dan de schrijver zelf.
Het artikel maakt niet helemaal duidelijk welke kerkverbanden nu gezien worden als aanverwante kerken maar n.a.v. de opsomming hoop ik toch dat men de "rechtse broeders" binnen de PKN niet vergeten is.
PKN alleen achter de schermen mee praten is mijn ervaring, prima contacten maar niet via de formele gremia en media :OO
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Erskinees »

deschpin schreef: PKN alleen achter de schermen mee praten is mijn ervaring, prima contacten maar niet via de formele gremia en media :OO
Ehm... Juist ja. :nonnon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door -DIA- »

deschpin schreef:
Erskinees schreef:
Herman schreef:
De kerkenraad van de gereformeerde gemeente (gg) te Capelle aan den IJssel-West heeft alle predikanten en studenten van zijn kerkverband en predikanten van „aanverwante kerken” het boekje ”Om vriend en broed’ren spreek ik nu” van ds. G. Hoogerland toegestuurd.
https://www.rd.nl/kerk-religie/gg-capel ... -1.1700500

Kijk, die snappen het beter dan de schrijver zelf.
Het artikel maakt niet helemaal duidelijk welke kerkverbanden nu gezien worden als aanverwante kerken maar n.a.v. de opsomming hoop ik toch dat men de "rechtse broeders" binnen de PKN niet vergeten is.
PKN alleen achter de schermen mee praten is mijn ervaring, prima contacten maar niet via de formele gremia en media :OO
Dat heeft volgens mij een reden: De PKN staat niet alleen op de Drie Formulieren van Enigheid, maar met de totstamdkoming van de PKN zijn ook andere (Lutherse) belijdenisgeschriften ingevoerd. Deze, hoewel ik ze niet ken, lijken, naar wat ik er ooit jaren geleden over gelezen heb, elkaar tegen te spreken, dus kan men zich niet uitsluitend op de Drie Formulieren beroepen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Forummer »

Ik heb het boekje niet gelezen, wel het interview met ds Hoogerland. Ik moet zeggen dat ik echt wel blij wordt van zo'n stap. Dan kunnen we hier wel gaan miesmuizeren dat het maar woorden zijn, maar het staat er toch maar wel. Dit is zoveel positiever dan al die versmalling die ik doorgaans ervaar.

Wat mij betreft zou ik ook liever samenwerking zoeken met HHK en CGK en PKN. Maar goed, ik voel mij dan ook een linkse Gergemmer. Terwijl de GerGem zelf behoorlijk aan het verrechtsen is in mijn optiek. (en ik deel de mening van DDD dat dit komt omdat er veel uitstroom is van oprechte mensen richting de HHK en soms PKN)

Dat dit signaal komt van een redelijk rechtse predikant dat geeft mij hoop voor het kerkverband.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Jantje »

Forummer schreef:Ik heb het boekje niet gelezen, wel het interview met ds Hoogerland. Ik moet zeggen dat ik echt wel blij wordt van zo'n stap. Dan kunnen we hier wel gaan miesmuizeren dat het maar woorden zijn, maar het staat er toch maar wel. Dit is zoveel positiever dan al die versmalling die ik doorgaans ervaar.

Wat mij betreft zou ik ook liever samenwerking zoeken met HHK en CGK en PKN. Maar goed, ik voel mij dan ook een linkse Gergemmer. Terwijl de GerGem zelf behoorlijk aan het verrechtsen is in mijn optiek. (en ik deel de mening van DDD dat dit komt omdat er veel uitstroom is van oprechte mensen richting de HHK en soms PKN)

Dat dit signaal komt van een redelijk rechtse predikant dat geeft mij hoop voor het kerkverband.
Je stijl komt me opeens bekend voor. Waar heb ik deze toon toch vaker gehoord...?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Forummer »

Jantje schreef:
Forummer schreef:...
Je stijl komt me opeens bekend voor. Waar heb ik deze toon toch vaker gehoord...?
Vertel? Ik ken uwes niet bij mijn weten.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Online
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Zeeuw »

Forummer schreef:
Jantje schreef:
Forummer schreef:...
Je stijl komt me opeens bekend voor. Waar heb ik deze toon toch vaker gehoord...?
Vertel? Ik ken uwes niet bij mijn weten.
Niemand kent Jantje :D
Plaats reactie