Beroepingswerk discussie [5]

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Herman »

De reikwijdte van de exegese wordt bepaald door de mate waarin die door de hoorders wordt geaccepteerd. Dat gaat hier dus faliekant mis. Jammer. Want dat kan best opgelost worden.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Adagio »

Wij weten niet (altijd) goed wat in een mensenhart is. Jezus wel. En Hij 'betrouwde' Zichzelf niet aan alle mensen (een oordeel), Joh. 2 "En als Hij te Jeruzalem was op het pascha, in het feest, geloofden velen in Zijn Naam, ziende Zijn tekenen, die Hij deed. Maar Jezus Zelf betrouwde hun Zichzelven niet, omdat Hij hen allen kende, en omdat Hij niet van node had dat iemand getuigen zou van den mens; want Hij Zelf wist wat in den mens was."
Kanttekening bij "geloofden": Namelijk met een blote kennis en toestemming, zonder rechten grond en vertrouwen, gelijk blijkt uit het volgende vers.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Geytenbeekje »

Persoonlijk vind ik dat je als predikant het niet moeten benoemen ook al voelde je beroepen naar gemeente A en heb je meer zin en geroepen zijnde om naar B te gaan. Dat moet een hartenzaak blijven en niet een open zaak. Want nu zet je toch een beetje de gemeente te schande vind ik
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:Persoonlijk vind ik dat je als predikant het niet moeten benoemen ook al voelde je beroepen naar gemeente A en heb je meer zin en geroepen zijnde om naar B te gaan. Dat moet een hartenzaak blijven en niet een open zaak. Want nu zet je toch een beetje de gemeente te schande vind ik
Ik heb de toespraak net beluisterd, een eerlijke en warme boodschap, ook naar de gemeente toe. Ik kan er niks meer en ook niks minder van maken. Helaas!

Vers 11 met de kanttekeningen (36) Vertrekt, vertrekt, gaat uit (37) vandaar, en (38) raakt het onreine niet aan; gaat uit het midden van haar, reinigt u, (39) gij die de vaten des HEEREN draagt.
36 Een vermaning tot Gods volk om met een ijver uit het lichamelijke en geestelijke Babel te vertrekken.
37 Van Babel in Chaldea, als Jes. 48:20; ook uit het geestelijke Babel, namelijk uit het rijk van den duivel en van den antichrist. verwijsteksten
e 2 Kor. 6:17. Openb. 18:4. verwijsteksten
38 Versta hierbij: maar begeeft u tot heiligheid. Zie vers 1. verwijsteksten
39 Dat is, gij priesters en Levieten; en in het Nieuwe Testament, alle gij gelovigen, als zijnde altemaal geestelijke priesters. Zie 1 Thess. 4:4. 2 Tim. 2:21. 1 Petr. 2:5. Openb. 1:6. verwijsteksten
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Ad Anker »

Klopt Pierre. Ik krijg de indruk dat er echt nodig wat negatiefs gezegd moet worden. Dat is echter nergens voor nodig.

Al is mijn vraag wel of dit op deze manier gedeeld moet worden.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:Klopt Pierre. Ik krijg de indruk dat er echt nodig wat negatiefs gezegd moet worden. Dat is echter nergens voor nodig.

Al is mijn vraag wel of dit op deze manier gedeeld moet worden.
Als het nou iets raars was dan was ik het zeker met je eens wat het laatste betreft, enfin in een reactie op Bezorgd gaf ik al aan dat ik het zo ook niet had gezegd. Maar ja ik ken deze ds een beetje.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Bij de intrede in Capelle preekt ds Verschuure over Handelingen 10 de verzen 28b, 29a en 36midden
Doch God heeft mij getoond dat ik geen mens zou gemeen of onrein achten. Daarom ben ik ook zonder tegenspreken gekomen,
ontboden zijnde. Zo vraag ik dan, om wat reden gij mij hebt ontboden.
Dan vers 36 midden:
Verkondigende vrede door Jezus Christus.

Toen zei hij al dat de Veluwe rein wordt geacht en de Randstad onrein. Dan spreekt hij wel een getuigenis dat er een sturende Hand achter zit om toch te gaan. Maar het zijn gesproken woorden die niet teruggenomen zijn, maar zelfs zijn versterkt door woorden als 'de woestijn van Damascus', Nineve' en 'middenin de wereld'.

Nu doet hij blijkbaar weer zoiets. Het lijkt erop dat hij meer kijkt naar de straat waarin hij komt te wonen, dan naar de gemeente waarheen God hem riep/roept.
in de minuten voor dit fragment is er door hem hierover gesproken en zijn er excuses gemaakt voor als hij de gemeente verkeerd zou hebben neergezet. Maar ook dat hij het nooit zo heeft bedoeld.

Capelle had overigens geen pastorie toen hij beroepen werd.

@Tiberius: heb je het fragment gehoord? Ik denk het niet, anders zou je deze onzin niet opschrijven.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Tiberius »

Inmiddels wel, ja. En nee het is geen onzin, het hele fragment is nog erger dan ik in eerste instantie dacht. Ik druk me met de term geestelijke chantage eigenlijk nog erg positief uit. Voor elke fout heeft hij wel een Bijbeltekst paraat, maar het ligt nooit aan hemzelf.
Heb je het zelf wel beluisterd? En ook maar enigszins getoetst aan de Bijbel en een betrouwbare exegese van die teksten?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Thea »

Bizar, dat dit zo uitgebreid wordt besproken hier. Sensatie heet dat, volgens mij....
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik heb het fragment beluisterd, het is op zijn mildst een toespraak te noemen, met tegenstrijdigheden.
En dat sommigen hier uitsluitend positief over zijn, is misschien nog wel het meest schokkend.
Indirect wordt er nogal wat kritiek door de predikant op de gemeente gegeven.
Ook al is duidelijk een worsteling bij hem te horen, aan de andere kant: is het wel het toppunt van hoogmoedigheid, als je uitgebreid gaat beschrijven hoe vernederd en ootmoedig je toch wel was...
Zijn bewogenheid en eerlijkheid mbt zijn beslissing wordt overschaduwd door veel over zichzelf praten en de scherpe kritiek en opmerkingen die hij maakt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Inmiddels wel, ja. En nee het is geen onzin, het hele fragment is nog erger dan ik in eerste instantie dacht. Ik druk me met de term geestelijke chantage eigenlijk nog erg positief uit. Voor elke fout heeft hij wel een Bijbeltekst paraat, maar het ligt nooit aan hemzelf.
Heb je het zelf wel beluisterd? En ook maar enigszins getoetst aan de Bijbel en een betrouwbare exegese van die teksten?
knip. Vragen mbt modbeleid via pb graag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door GGotK »

Het ontspoort hier helemaal ja, triest.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Herman »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:Inmiddels wel, ja. En nee het is geen onzin, het hele fragment is nog erger dan ik in eerste instantie dacht. Ik druk me met de term geestelijke chantage eigenlijk nog erg positief uit. Voor elke fout heeft hij wel een Bijbeltekst paraat, maar het ligt nooit aan hemzelf.
Heb je het zelf wel beluisterd? En ook maar enigszins getoetst aan de Bijbel en een betrouwbare exegese van die teksten?
Waar moet je terecht als je wil dat een moderator een knipje krijgt in zijn berichten en een moderatorwaarschuwing over de toon die hij aanslaat???
Gewoon een melding doen. Er zijn nog drie andere moderators die ook een mening hebben.

Overigens gun ik Tiberius en Erasmiaan hun mening en ik stel een open en eerlijke discussie op prijs. Ik zou dan wel graag de vraag op willen werpen wat we hier op positieve wijze van kunnen leren, zonder steeds in een verwijtende sfeer te vervallen.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Zeeuw »

Ik vind de vraag 'is het getoetst aan de Bijbel?' wel relevant. Ik ken de GG ook wel als gezindte waarin de dominee, die met gevoel Bijbelteksten citeert en daarmee aangeeft dat duidelijk werd wat Gods wil was, het einde van alle tegenspraak is. En het is altijd goed om zaken aan de Bijbel te toetsen. Om dat nu te doen op een forum, is dan weer niet zo een goede denk ik.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door BJD »

Ik vind het wel een mooie eerlijke discussie. Ik had namelijk dezelfde bedenkingen. Bizar gewoon, dat dit zo gezegd is. Een ds heeft ook niet het eind van alle tegenspraak. Daarom wel blij met de nuchtere weerlegging van Tiberius bv.
Gesloten