Beroepingswerk discussie [5]

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Simon0612 schreef:
DDD schreef:Wat is volgens jou het verschil?
Vraag stellen:
Iets wat je zegt tegen iemand van wie je iets wilt weten Voorbeelden: `Mag ik jou een vraag stellen?

Indruk wekken:
Iemand laten denk dat...
Als ik jou de vraag stel of je ook niet vindt dat Jantje dom is, dan wek ik de indruk dat Jantje dom is.

Los daarvan is jouw antwoord ongeveer even dom.
Dan vindt je mij dus dubbel zo dom? Want én je wekt de indruk dat ik dom ben én je vindt het antwoord van @Simon0612 dom, terwijl ik dat erg grappig vind.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door DDD »

De discussie gaat hier wat mij betreft niet over hoe dom jij precies bent, maar de reactie van Simon0612 was niet erg passend mijns inziens. Al twijfel ik of het een grapje was. :) Ik vond het geen geslaagd grapje, maar goed, smaken verschillen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:
Simon0612 schreef:
DDD schreef:Wat is volgens jou het verschil?
Vraag stellen:
Iets wat je zegt tegen iemand van wie je iets wilt weten Voorbeelden: `Mag ik jou een vraag stellen?

Indruk wekken:
Iemand laten denk dat...
Als ik jou de vraag stel of je ook niet vindt dat Jantje dom is, dan wek ik de indruk dat Jantje dom is.

Los daarvan is jouw antwoord ongeveer even dom.
Als Pietje Puk vroeg of de zienswijze in overeenstemming was met de forumgrondslag en jij omschrijft dat als dat Piet Puk de indruk wekt dat Geytenbeekje niet op dit forum zou thuishoren vanwege zijn vraag over de doop, dan is jouw conclusie vanavond het domst van allemaal denk ik. Die vraag mag terecht worden gesteld, niet op de persoon wel op de zienswijze. Pietje beaamde dat het niet om Geytenbeekje ging maar om de zienswijze, waarna jij nog even lekker moet polariseren.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Piet Puk »

Ik wil hier de discussie voeren over of je een predikant met ziekte beroepen mag. Ik zag vandaag een beroep voorbij komen op een predikant die ziek is. Vinden jullie dit kunnen?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:Ik wil hier de discussie voeren over of je een predikant met ziekte beroepen mag. Ik zag vandaag een beroep voorbij komen op een predikant die ziek is. Vinden jullie dit kunnen?
Als een predikant een ziekte heeft waarvan de verwachting is dat deze op redelijke termijn over zal gaan, dan lijkt me dat geen probleem.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door J.C. Philpot »

Piet Puk schreef:Ik wil hier de discussie voeren over of je een predikant met ziekte beroepen mag. Ik zag vandaag een beroep voorbij komen op een predikant die ziek is. Vinden jullie dit kunnen?
Waarom zou je geen zieke predikant mogen beroepen?

Vooropgesteld: ik ken de door jou genoemde concrete casus niet.

Maar in algemene zin:
  • Maar het lijkt me niet goed om een predikant met ziekte af te schrijven. Ook met ziekte, kan hij (wellicht in een kleinere gemeente) nog tot zegen zijn. (afhankelijk van welke ziekte en de mate daarvan)
  • Daarnaast is het aan de predikant om voor Gods aangezicht en afhankelijk van zijn Zender het beroep aan te nemen of af te wijzen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Zita »

J.C. Philpot schreef:
Piet Puk schreef:Ik wil hier de discussie voeren over of je een predikant met ziekte beroepen mag. Ik zag vandaag een beroep voorbij komen op een predikant die ziek is. Vinden jullie dit kunnen?
Soms geeft een predikant aan geen beroepen in overweging te kunnen nemen. Met name in hervormde kring is een beroep best intensief, met een bezoek aan de gemeente om te preken, een gemeenteavond, nogal wat post en dergelijke. Soms kan dat gewoon niet.
Verder hangt het er vanaf hoe bekend het is dat de predikant ziek is en hoe langdurig deze ziekte zal zijn.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Piet Puk »

J.C. Philpot schreef:
Piet Puk schreef:Ik wil hier de discussie voeren over of je een predikant met ziekte beroepen mag. Ik zag vandaag een beroep voorbij komen op een predikant die ziek is. Vinden jullie dit kunnen?
Waarom zou je geen zieke predikant mogen beroepen?

Vooropgesteld: ik ken de door jou genoemde concrete casus niet.

Maar in algemene zin:
  • Maar het lijkt me niet goed om een predikant met ziekte af te schrijven. Ook met ziekte, kan hij (wellicht in een kleinere gemeente) nog tot zegen zijn. (afhankelijk van welke ziekte en de mate daarvan)
  • Daarnaast is het aan de predikant om voor Gods aangezicht en afhankelijk van zijn Zender het beroep aan te nemen of af te wijzen.
Mijn idee om niet te beroepen is dat een predikant die ziek is al genoeg aan het hoofd heeft. Moet je dan als gemeente hem na gaan laten denken over een beslissing op een beroep? (waarvan ik wel eens begrepen heb dat dit behoorlijke impact kan hebben op een predikant)

Anderzijds vraag ik me af of je juist wel moet beroepen. Is de ziekte geen teken dat de arbeid in een bepaalde gemeente klaar is?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door J.C. Philpot »

Piet Puk schreef:Mijn idee om niet te beroepen is dat een predikant die ziek is al genoeg aan het hoofd heeft. Moet je dan als gemeente hem na gaan laten denken over een beslissing op een beroep? (waarvan ik wel eens begrepen heb dat dit behoorlijke impact kan hebben op een predikant)
  • Een beroep naar een kleinere gemeente kan wellicht juist zorgen voor "minder aan het hoofd" te hebben.
  • In kerkverbanden met een groot predikantentekort schijnt de praktijk te zijn dat een brief in de lade gaat, en als de Heere er niet op terugkomt, gaat er automatisch een bedankje uit.
  • Een predikant kan ook besluiten en/of aangeven geen beroepen in overweging te nemen. Dat hoeft de rest van het kerkverband niet voor hem te bepalen.
  • Ook een hervormde predikant kan aangeven van een kennismaking mer de gemeente af te zien. En als de Heere er geen licht over geeft, te bedanken.
  • Dit alles maakt dat ik een algemene stelregel "geen zieke dominees beroepen" zeker niet zie zitten. Zowel de aard als de mate van ziekten, en het verschil per predikant hoe men met ziekte en met beroepen omgaat, maakt dat ik hier niet zo snel een goed of fout in zie.
Piet Puk schreef:Anderzijds vraag ik me af of je juist wel moet beroepen. Is de ziekte geen teken dat de arbeid in een bepaalde gemeente klaar is?
Ik lees nergens in de bijbel dat een roeping automatisch ophoud bij een ziekte. Het word anders als de ziekte van zodanige aard word, dat het ambt niet meer uitgeoefend kan worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Erskinees »

J.C. Philpot schreef:Een predikant kan ook besluiten en/of aangeven geen beroepen in overweging te nemen. Dat hoeft de rest van het kerkverband niet voor hem te bepalen.
Het probleem is dat dit kerkordelijk in een aantal kerkverbanden niet geregeld is. Predikanten kunnen (of durven) het niet in overweging nemen van een beroep dus niet aanvragen. Ook niet wanneer een ziekte een dusdanig heftige of ernstige aard heeft.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door J.C. Philpot »

Erskinees schreef:
J.C. Philpot schreef:Een predikant kan ook besluiten en/of aangeven geen beroepen in overweging te nemen. Dat hoeft de rest van het kerkverband niet voor hem te bepalen.
Het probleem is dat dit kerkordelijk in een aantal kerkverbanden niet geregeld is. Predikanten kunnen (of durven) het niet in overweging nemen van een beroep dus niet aanvragen. Ook niet wanneer een ziekte een dusdanig heftige of ernstige aard heeft.
Het hoeft ook geen officiele procedure te zijn.

Als je een beroep niet in overweging neemt, gaat er gewoon automatisch een bedanktje uit. Eventueel kan de first pastorie-lady dit briefje versturen. Een melding op de website van de dominee, of een ingezonden berichtje in het kerkblad is dan wellicht ook mogelijk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Geytenbeekje »

Weet iemand wie de tegenkandidaat was van GGiN Ochten?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Piet Puk »

In het verleden is hier al eens de discussie gevoerd dat het ongezond is dat een kandidaat soms 20 of meer beroepen krijgt in een kerkverband waar de predikantennood erg groot is. Wat mij eigenlijk verbaasd is dat ik in andere kerkverbanden situaties waarneem waarbij een predikant maar 1 beroep krijgt van een gemeente en het dan veelal ook aanneemt. Wat ik me dan afvraag: word zo'n beslissing dan genomen omdat ervaren word dat dit Gods weg is of omdat er simpelweg geen andere beroepen komen en je toch een keuze moet maken. Maar is dat dan gezond?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Mistig »

Piet Puk schreef:In het verleden is hier al eens de discussie gevoerd dat het ongezond is dat een kandidaat soms 20 of meer beroepen krijgt in een kerkverband waar de predikantennood erg groot is. Wat mij eigenlijk verbaasd is dat ik in andere kerkverbanden situaties waarneem waarbij een predikant maar 1 beroep krijgt van een gemeente en het dan veelal ook aanneemt. Wat ik me dan afvraag: word zo'n beslissing dan genomen omdat ervaren word dat dit Gods weg is of omdat er simpelweg geen andere beroepen komen en je toch een keuze moet maken. Maar is dat dan gezond?
Ik denk eerlijk gezegd dat het een stuk geestelijker is.
En een roep van een gemeente/kerkenraad is ook een roeping.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Geytenbeekje »

Mooi dat Houten ds van Rijswijk op stemming heeft staan
Hij was ook een keer in de GGiN van Bilthoven
Gesloten