Beroepingswerk discussie [5]

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Zeeuw »

Geen discussie, maar fijn dat ds van Middelkoop naar Zeeland komt. Erg fijn zelfs. Daarmee vermoed ik dat hij ook regelmatig bij ons voor zal gaan.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Ukkie »

Zeeuw schreef:Geen discussie, maar fijn dat ds van Middelkoop naar Zeeland komt. Erg fijn zelfs. Daarmee vermoed ik dat hij ook regelmatig bij ons voor zal gaan.
Ik snap dat je dat erg fijn vind @Zeeuw.
Hij is ook bij ons regelmatig voorgegaan en hij preekt eenvoudig en duidelijk.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door John Galt »

Mistig schreef:
Piet Puk schreef:In het verleden is hier al eens de discussie gevoerd dat het ongezond is dat een kandidaat soms 20 of meer beroepen krijgt in een kerkverband waar de predikantennood erg groot is. Wat mij eigenlijk verbaasd is dat ik in andere kerkverbanden situaties waarneem waarbij een predikant maar 1 beroep krijgt van een gemeente en het dan veelal ook aanneemt. Wat ik me dan afvraag: word zo'n beslissing dan genomen omdat ervaren word dat dit Gods weg is of omdat er simpelweg geen andere beroepen komen en je toch een keuze moet maken. Maar is dat dan gezond?
Ik denk eerlijk gezegd dat het een stuk geestelijker is.
En een roep van een gemeente/kerkenraad is ook een roeping.
Een jager kan op twee manieren een gans schieten. De eerste manier is: een schot hagel naar een troep ganzen schieten en hopen dat er één raak is. De tweede manier is: als scherpschutter aanleggen op één gans met een grote kans om in één keer raak te schieten. Ik denk dat de beroepingspraktijk in de Ger Gem en aanverwanten op die eerste jager lijkt en de praktijk in de andere kerken op de tweede.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Luther »

Piet Puk schreef:In het verleden is hier al eens de discussie gevoerd dat het ongezond is dat een kandidaat soms 20 of meer beroepen krijgt in een kerkverband waar de predikantennood erg groot is. Wat mij eigenlijk verbaasd is dat ik in andere kerkverbanden situaties waarneem waarbij een predikant maar 1 beroep krijgt van een gemeente en het dan veelal ook aanneemt. Wat ik me dan afvraag: word zo'n beslissing dan genomen omdat ervaren word dat dit Gods weg is of omdat er simpelweg geen andere beroepen komen en je toch een keuze moet maken. Maar is dat dan gezond?
Een kandidaat neemt vrijwel altijd een beroep aan, zowel bij 1 beroep als bij 20. Maar ga er in beide gevallen maar vanuit dat de Heere bijzonder gesproken heeft en ook bevestigd heeft dat precies dat ene beroep aangenomen moet worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Tiberius »

Een troep ganzen :bobo
Hoe kom je er bij? Als het nou pinguïns waren.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Hollander »

John Galt schreef:Een jager kan op twee manieren een gans schieten. De eerste manier is: een schot hagel naar een troep ganzen schieten en hopen dat er één raak is. De tweede manier is: als scherpschutter aanleggen op één gans met een grote kans om in één keer raak te schieten. Ik denk dat de beroepingspraktijk in de Ger Gem en aanverwanten op die eerste jager lijkt en de praktijk in de andere kerken op de tweede.
Nou... Dit bericht is in ieder geval geen schot in de roos. Zelfs niet in een gans.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door John Galt »

Tiberius schreef:Een troep ganzen :bobo
Hoe kom je er bij? Als het nou pinguïns waren.
Ach, ik heb wel gekkere metaforen gehoord. En ik heb nog nooit gehoord dat er op pinguïns werd gejaagd.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Tiberius »

John Galt schreef:
Tiberius schreef:Een troep ganzen :bobo
Hoe kom je er bij? Als het nou pinguïns waren.
Ach, ik heb wel gekkere metaforen gehoord. En ik heb nog nooit gehoord dat er op pinguïns werd gejaagd.
Ik ook niet. Maar de kleurstelling (zwart/wit) komt wel meer overeen. :OO3
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door John Galt »

Dan hadden we ook koeien of dassen kunnen nemen. Maar daar schiet je dan weer niet met hagel op. Dus was ganzen toch wellicht de beste optie.

Wat me doet denken aan dat kind dat in het voorjaar zo'n vogel zag en aan zijn moeder voeg: "Is dat "gans Jeruzalem"?
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Mara »

John Galt schreef:Dan hadden we ook koeien of dassen kunnen nemen. Maar daar schiet je dan weer niet met hagel op. Dus was ganzen toch wellicht de beste optie.

Wat me doet denken aan dat kind dat in het voorjaar zo'n vogel zag en aan zijn moeder voeg: "Is dat "gans Jeruzalem"?
:haha
Luther schreef:Maar ga er in beide gevallen maar vanuit dat de Heere bijzonder gesproken heeft en ook bevestigd heeft dat precies dat ene beroep aangenomen moet worden.
Laatst was er toch een predikant die het beroep weer ingetrokken heeft, nadat hij het eerst had aangenomen.
Je hoort het niet vaak.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door John Galt »

Ik vind dat moedig.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Forummer »

Tiberius schreef:Een troep ganzen :bobo
Hoe kom je er bij? Als het nou pinguïns waren.
De studenten aan de boezemsingel worden door de omwonenden "pinguïns" genoemd. Dit door de combinatie kleding en lunchwandeling. De studenten kunnen er wel om lachen begreep ik van 1 van hen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Mannetje »

Forummer schreef:
Tiberius schreef:Een troep ganzen :bobo
Hoe kom je er bij? Als het nou pinguïns waren.
De studenten aan de boezemsingel worden door de omwonenden "pinguïns" genoemd. Dit door de combinatie kleding en lunchwandeling. De studenten kunnen er wel om lachen begreep ik van 1 van hen.
:)
Als je dat niet kan, mis je een stukje (@mara :D) zelfspot wat heel nuttig is voor een ambtsdrager.
-
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Piet Puk »

Gezellig! Ik las in het topic beroepingswerk dat gisteravond bijna heel Uddel op de been was. :D
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Mara »

Mannetje schreef: :)
Als je dat niet kan, mis je een stukje (@mara :D) zelfspot wat heel nuttig is voor een ambtsdrager.
:wiz
Zelfs de dokter gebruikt het:

Smoesjes dat het regent of koud is, gaan voor haar niet op. "Daar smelt je niet van. Het is voor iedereen te doen, een half uurtje naar buiten. Maar het vraagt wel een stukje motivatie."
(Rijnmond)
Forummer schreef:De studenten aan de boezemsingel worden door de omwonenden "pinguïns" genoemd. Dit door de combinatie kleding en lunchwandeling.
Wandelen die studenten dan al in driedelig zwart?
Ik heb het nooit gezien, maar ja, ik rijd rond die tijd niet langs daar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gesloten