Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ditbenik »

Lilian1975 schreef:
huisman schreef:
TSD schreef: Los van dat ik dat nogal onhandig vind van de verkoper/verkoopster, toch vraag ik me af of dat nu een schoolvoorbeeld van racisme is, of gewoon omdat wij als blanken bij 'huidskleur' als eerste associatie 'blank' hebben en dus de gemiddelde klant bij panty's in huidkleur die standaard krijgt.

Daar hoeft dan toch niet direct een waardeoordeel achter te zitten? Ik heb het idee dat, juist doordat er steeds de nadruk op ligt, alles wel gevoeliger is geworden. Even los van het feit dat ik geen panty's bestel ( :D ) zou ik er echt niet van opkijken als ik in bijv. Kenia dan donkere panty's zou krijgen als ik vraag om panty's in huidskleur.

Dus zijn onze primaire associaties (die iedereen ter wereld heeft, welke huidskleur, ras, religie, cultuur of wat dan ook) nu gelijk racisme te noemen? Ik vind dat zelf net een stapje te ver.
Blank is blijkbaar de norm en dat vind ik abnormaal. Dit lijkt onschuldig en onbedoeld maar de vrouw die ik aanhaalde was er weer door geraakt en dat raakte mij dan weer. Het voorbeeld kwam trouwens uit haar eigen omgeving in de VS.

Ik zie trouwens dat haar voorbeeld van jaren geleden gelukkig nu niet meer standaard is. Als je nu googled op panty huidskleur komen ook donkere tinten voorbij. We gaan vooruit :huhu

Hoe komt het dat we zo weinig donkere mensen in onze kerkelijk gemeenten tegenkomen?
Terwijl vele Afrikaanse mensen echt wel een christelijke achtergrond hebben. Zou dat behalve met culturele en of inhoudelijke verschillen ook niet klein beetje te maken kunnen hebben met hoe ze zich opgenomen voelen?

\
Ik heb vele jaren onder Afrikanen gewerkt. Christenen en Moslims. Mijn ervaring is dat 'onze' kerkdiensten vreselijk vonden. Dat heeft veelal met het zingen te maken. "Dat zingen is echt lelijk". Geef ze een aparte samenkomst in je kerk waar ze hun eigen liederen kunnen zingen en ze zijn er wel. Ik merk het in mijn huidige gemeente ook. Ze komen een keer, een enkeling een paar keer, om vervolgens naar een andere stad te gaan waar een internationale dienst is.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Louis2 »

@Ditbenik

Moeten we dan in Limburg ook Beppie Kraft gaan zingen tijdens de dienst?
Mijn ervaring is dat je in de VS in klassiek protestantse diensten wel veel Aziaten ziet, maar weinig Afro-Amerikanen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ditbenik »

Louis2 schreef:@Ditbenik

Moeten we dan in Limburg ook Beppie Kraft gaan zingen tijdens de dienst?
Mijn ervaring is dat je in de VS in klassiek protestantse diensten wel veel Aziaten ziet, maar weinig Afro-Amerikanen.
Nou, ik heb niet de indruk dat in de muziek van Beppie Kraft God centraal staat dus bewaar die maar voor het Vrijthof :) Je ervaring in de VS laat zien dat het inderdaad met de cultuur te maken heeft. Aziaten kunnen prima stil zitten en stil zijn. Afrikanen dansen (niet vergelijken met wij dansen noemen), klappen in hun handen, hun hele lijf doet mee met het ritme van de muziek, onder de preek roepen ze opeens 'halleluja' of ze beginnen spontaan te applaudisseren. Dat zijn allemaal zaken waar de reformatorische cultuur grote moeite mee heeft. Daardoor is het voor veel Afrikanen vrijwel onmogelijk te integreren in onze kerkelijke gemeenten. Dat is helemaal niet erg. Laten we ze in onze gebouwen de ruimte geven hun eigen gemeente op te bouwen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Terri »

Ditbenik schreef:
Louis2 schreef:@Ditbenik

Moeten we dan in Limburg ook Beppie Kraft gaan zingen tijdens de dienst?
Mijn ervaring is dat je in de VS in klassiek protestantse diensten wel veel Aziaten ziet, maar weinig Afro-Amerikanen.
Nou, ik heb niet de indruk dat in de muziek van Beppie Kraft God centraal staat dus bewaar die maar voor het Vrijthof :) Je ervaring in de VS laat zien dat het inderdaad met de cultuur te maken heeft. Aziaten kunnen prima stil zitten en stil zijn. Afrikanen dansen (niet vergelijken met wij dansen noemen), klappen in hun handen, hun hele lijf doet mee met het ritme van de muziek, onder de preek roepen ze opeens 'halleluja' of ze beginnen spontaan te applaudisseren. Dat zijn allemaal zaken waar de reformatorische cultuur grote moeite mee heeft. Daardoor is het voor veel Afrikanen vrijwel onmogelijk te integreren in onze kerkelijke gemeenten. Dat is helemaal niet erg. Laten we ze in onze gebouwen de ruimte geven hun eigen gemeente op te bouwen.
Blijkbaar heb ik Afrikaans bloed, tijdens zo'n kerkdienst lijkt het of 'ik thuis kom'! :love
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Christen »

Ha ha :)

Ik heb dat bij multiculti. Ras/geloof/kleur maakt niet uit. Ik hou van ze allemaal en voel me geliefd. Qua kerkdienst ben ik wel meer van rust en duidelijkheid en tekstuitleg. Iets meer Bach zou wel mogen. ;)
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door GGotK »

Ditbenik schreef:
Louis2 schreef:@Ditbenik

Moeten we dan in Limburg ook Beppie Kraft gaan zingen tijdens de dienst?
Mijn ervaring is dat je in de VS in klassiek protestantse diensten wel veel Aziaten ziet, maar weinig Afro-Amerikanen.
Nou, ik heb niet de indruk dat in de muziek van Beppie Kraft God centraal staat dus bewaar die maar voor het Vrijthof :) Je ervaring in de VS laat zien dat het inderdaad met de cultuur te maken heeft. Aziaten kunnen prima stil zitten en stil zijn. Afrikanen dansen (niet vergelijken met wij dansen noemen), klappen in hun handen, hun hele lijf doet mee met het ritme van de muziek, onder de preek roepen ze opeens 'halleluja' of ze beginnen spontaan te applaudisseren. Dat zijn allemaal zaken waar de reformatorische cultuur grote moeite mee heeft. Daardoor is het voor veel Afrikanen vrijwel onmogelijk te integreren in onze kerkelijke gemeenten. Dat is helemaal niet erg. Laten we ze in onze gebouwen de ruimte geven hun eigen gemeente op te bouwen.
Hoe gaat dat dan op de zendingsvelden?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door refo »

GGotK schreef:
Ditbenik schreef:
Louis2 schreef:@Ditbenik

Moeten we dan in Limburg ook Beppie Kraft gaan zingen tijdens de dienst?
Mijn ervaring is dat je in de VS in klassiek protestantse diensten wel veel Aziaten ziet, maar weinig Afro-Amerikanen.
Nou, ik heb niet de indruk dat in de muziek van Beppie Kraft God centraal staat dus bewaar die maar voor het Vrijthof :) Je ervaring in de VS laat zien dat het inderdaad met de cultuur te maken heeft. Aziaten kunnen prima stil zitten en stil zijn. Afrikanen dansen (niet vergelijken met wij dansen noemen), klappen in hun handen, hun hele lijf doet mee met het ritme van de muziek, onder de preek roepen ze opeens 'halleluja' of ze beginnen spontaan te applaudisseren. Dat zijn allemaal zaken waar de reformatorische cultuur grote moeite mee heeft. Daardoor is het voor veel Afrikanen vrijwel onmogelijk te integreren in onze kerkelijke gemeenten. Dat is helemaal niet erg. Laten we ze in onze gebouwen de ruimte geven hun eigen gemeente op te bouwen.
Hoe gaat dat dan op de zendingsvelden?
Daar gebeurt dat ook.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Louis2 »

Wat een gezeur hier zeg. Jullie gaan 's avonds ook allemaal zingen rond jullie orgel en tussen de diensten door lekker tafelen.
Het is echt niet zo dat het bij jullie allemaal ascetisch zijn.
reformatorische kerkdiensten zijn nogal sober, maar jullie zondagen zijn toch echt feestdagen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door huisman »

Dit is een behoorlijk racistisch topic aan het worden. Afrikanen dansen erop los tijdens kerkdiensten en wij blanke evenwichtige mensen houden van duidelijkheid en een gedegen tekstuitleg.

Laat ik nu een Nigeriaans Christen kennen die toch echt voor een zeer gedegen tekstuitleg gaat en die ik een keer meemaakte met een gesprek met een moslim. Hij kondigde deze man het oordeel aan zoals ik in de zwaarste kerk nog niet gehoord heb.

Jullie hebben blijkbaar nog een wit-plantage beeld van de kerken in Afrika
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef:Dit is een behoorlijk racistisch topic aan het worden. Afrikanen dansen erop los tijdens kerkdiensten en wij blanke evenwichtige mensen houden van duidelijkheid en een gedegen tekstuitleg.

Laat ik nu een Nigeriaans Christen kennen die toch echt voor een zeer gedegen tekstuitleg gaat en die ik een keer meemaakte met een gesprek met een moslim. Hij kondigde deze man het oordeel aan zoals ik in de zwaarste kerk nog niet gehoord heb.

Jullie hebben blijkbaar nog een wit-plantage beeld van de kerken in Afrika
Welke jullie???
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Christen »

Ik heb het over een voorkeur. Ik ontmoet de mensen helaas niet in de kerk of gemeenten. Punt. Klopt. Tekstuitleg heeft andere achtergrond. Onduidelijk sorry.
Ik zou het uit kunnen leggen dan wordt het helderder. Ik moet juist uitkijken dat ik denk.. o ja.. wacht. Deze is refo... die moet het even bekijken en wennen.

Maar ik laat het hierbij. Ik vond je post juist opvallen. Positief. Was verrast. Gek eigenlijk maar mooi.

Noi doei. Ik ga wat anders doen.
Laatst gewijzigd door Christen op 15 jul 2022, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ditbenik »

Ik vind het behoorlijk heftig dat iemand mensen als racisten wegzet en niet bereid is om aan te geven op wie hij doelt. Wat mij betreft ga je dan over de grens van wat betamelijk is.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Terri »

Och dat roeptoeteren moet je gewoon negeren.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Herman »

Ditbenik schreef:Ik vind het behoorlijk heftig dat iemand mensen als racisten wegzet en niet bereid is om aan te geven op wie hij doelt. Wat mij betreft ga je dan over de grens van wat betamelijk is.
Tja, als je midden in de gezindte leeft, dan is dat volstrekt helder. Maar mijn omgeving is qua personen een andere dan die van @huisman. Dat verhindert de herkenning niet.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
Ditbenik schreef:Ik vind het behoorlijk heftig dat iemand mensen als racisten wegzet en niet bereid is om aan te geven op wie hij doelt. Wat mij betreft ga je dan over de grens van wat betamelijk is.
Tja, als je midden in de gezindte leeft, dan is dat volstrekt helder. Maar mijn omgeving is qua personen een andere dan die van @huisman. Dat verhindert de herkenning niet.
Nou, als jij het wel herkent geef dan maar aan wie in de bovenstaande postings racistisch is. Racistische postings moet je knippen. En anders de beschuldiging van racisme. Maar ik kan de 'jullie' waar Huisman op doelt niet vinden.
Plaats reactie