Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Omdat het een openbare post is, kan ik deze wel delen.

Dit las ik net op Facebook van Marcel Vroegop nav het interview met ds van der Tang.
Ik had eerlijk gezegd dezelfde bedenkingen als Vroegop bij dat interview in het RD; zij het dat ik het wellicht minder scherp zou verwoorden.
Ik vroeg me ook af of het wijs is in zijn positie zo scherp te reageren, al kan ik hem wel begrijpen.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Omdat het een openbare post is, kan ik deze wel delen.

Dit las ik net op Facebook van Marcel Vroegop nav het interview met ds van der Tang.
Ik had eerlijk gezegd dezelfde bedenkingen als Vroegop bij dat interview in het RD; zij het dat ik het wellicht minder scherp zou verwoorden.
Ik vroeg me ook af of het wijs is in zijn positie zo scherp te reageren, al kan ik hem wel begrijpen.
Bij de reactie van deze mijnheer Vroegop kun je nog veel meer bedenkingen hebben dan mbt het interview van ds Van der Tang.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Tiberius »

Hoezo?
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Marion »

Tiberius schreef:
Marion schreef:
Tiberius schreef:
Marion schreef:En......even op het andere terugkomend, ds. H. heeft ook goede contacten met ds. De Boer en voorheen met Ds. Klaassen. Dat is en was op het dorp algemeen bekend. Dat vind ik positief. Dat relativeert de suggestie van Tiberius.
Maar dat zijn geen GG-predikanten.
Ik snap het niet helemaal. Van der Tang toch ook niet... :quoi
Jij zegt ergens hierboven: Maar achter de coulissen houd hij er warme vriendschappen op na met GG predikanten. Daar ben ik zelf getuige van geweest.
Dat laatste geloof ik graag.
Maar mijn punt is dat 'goede contacten' iets anders is als 'warme vriendschappen'. Of zie ik het verkeerd?
Op zichzelf zit daar inderdaad wel verschil tussen. Laten we het op zeer goede contacten houden... :super
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:
-DIA- schreef: Wat mij betreft wel. Wie er dan buiten valt moet er maar buiten vallen, als wij maar geen oorzaak geven.
Ik pleit inderdaad voor een fusie. Alleen niet die fusie die @DIA wenst. Ik pleit voor een fusie van de GG met de GGiN met álle predikanten van beide kerkverbanden. Volgens mij wordt het verschil dan niet groter dan nu in de GG al het geval is, als ik kijk naar de ligging en (verbonds)opvattingen van de predikanten die in de GG het meest uit elkaar liggen.
Vanuit GG perspectief klopt dat. Toch zal een gedeelte van de GGiN m.i. ook moeite hebben met de rechterflank op het vlak van de plaats van de bevinding en de oproep tot bekering in de prediking.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Marion »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:
Ik had ook heel veel vragen bij het lezen van dat stukje uit het interview.
Ik ook. Ik zou zo'n antwoord niet kiezen. Maar het is wel een oordeel dat de vreugde in Christus een verdachte zaak is geworden.
Nou als ik ds. Roos hoor preken dat is de vreugde in Christus soms heel nadrukkelijk en jaloersmakend aanwezig. En dat beluister ik ook wel bij de anderen. 't is maar hoe je het interpreteert.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Omdat het een openbare post is, kan ik deze wel delen.

Dit las ik net op Facebook van Marcel Vroegop nav het interview met ds van der Tang.
Ik had eerlijk gezegd dezelfde bedenkingen als Vroegop bij dat interview in het RD; zij het dat ik het wellicht minder scherp zou verwoorden.
Dat bedoel ik te zeggen. Ik zou niet voor de methode Vroegop kiezen. Ik lees inderdaad in de Wachter van ds. Roos wel anders.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

Ik stel voor dat iedereen de preek van ds. Van Rijswijk beluistert, die ik heb aangedragen voor de Preekluisterkring.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door -DIA- »

Marion schreef:
Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:
Ik had ook heel veel vragen bij het lezen van dat stukje uit het interview.
Ik ook. Ik zou zo'n antwoord niet kiezen. Maar het is wel een oordeel dat de vreugde in Christus een verdachte zaak is geworden.
Nou als ik ds. Roos hoor preken dat is de vreugde in Christus soms heel nadrukkelijk en jaloersmakend aanwezig. En dat beluister ik ook wel bij de anderen. 't is maar hoe je het interpreteert.
Dat kun je inderdaad wel eens goed voelen. Als de prediking nog eens wat beslag legt. Dat zijn momenten dat je in zo'n dienst een speld kunt horen vallen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Ik stel voor dat iedereen de preek van ds. Van Rijswijk beluistert, die ik heb aangedragen voor de Preekluisterkring.
Nee natuurlijk niet. Heeft hij een visie op waar refokerken staan over 30 jaar trouwens?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:
Ik had ook heel veel vragen bij het lezen van dat stukje uit het interview.
Ik ook. Ik zou zo'n antwoord niet kiezen. Maar het is wel een oordeel dat de vreugde in Christus een verdachte zaak is geworden.
Een stekelige manier van reageren door M. Vroegop. Hij benoemd terecht bepaalde zaken maar de wijze waarop doet geen recht aan Ds. V/d Tang. Aan de andere kant logisch want hij neemt een andere plaats in kerkelijk Nederland in als ik zo een en ander van hem lees.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Marion schreef:
Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:
Ik had ook heel veel vragen bij het lezen van dat stukje uit het interview.
Ik ook. Ik zou zo'n antwoord niet kiezen. Maar het is wel een oordeel dat de vreugde in Christus een verdachte zaak is geworden.
Nou als ik ds. Roos hoor preken dat is de vreugde in Christus soms heel nadrukkelijk en jaloersmakend aanwezig. En dat beluister ik ook wel bij de anderen. 't is maar hoe je het interpreteert.
Als je om het voorwaardelijke heen luistert...
al horen veel mensen de voorwaardelijkheid bij ds. Roos niet meer.

Maar ik vind het lastig om daar omheen te luisteren, en ik mag die vreugde in Christus in bevinding kennen, maar van zijn prediking word ik doorgaans meer verdrietig.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Ik stel voor dat iedereen de preek van ds. Van Rijswijk beluistert, die ik heb aangedragen voor de Preekluisterkring.
Kun je ons uitleggen waarom je meerdere keren voorstelt om deze preek te luisteren?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:
Jantje schreef:Ik stel voor dat iedereen de preek van ds. Van Rijswijk beluistert, die ik heb aangedragen voor de Preekluisterkring.
Kun je ons uitleggen waarom je meerdere keren voorstelt om deze preek te luisteren?
Zeker. Het verlangen wat deze dominee in deze preek legde met betrekking tot de wederkomst, heeft diepe indruk op me gemaakt. En aangezien het hier over de wederkomst ging en er pas een poll over is aangemaakt, vond ik het zeer goed om deze preek te beluisteren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Ik stel voor dat iedereen de preek van ds. Van Rijswijk beluistert, die ik heb aangedragen voor de Preekluisterkring.
Nee natuurlijk niet. Heeft hij een visie op waar refokerken staan over 30 jaar trouwens?
Geen idee. Ik denk dat hij hoopt dat de wederkomst voor die tijd komt, gelet op de preek die ik heb aangedragen.

Hij heeft in ieder geval contacten met predikanten van gematigde PKN-gemeenten (ik geloof niet eens GB) tot en met ambtsdragers in de OGGiN aan toe. Ik ken geen voorbeelden van andere predikanten binnen de GG die dat ook hebben.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie