Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Augustienus »

Mijn inziens meer een kerkpolitiek besluit.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Geytenbeekje »

Augustienus schreef:Mijn inziens meer een kerkpolitiek besluit.
Hoe bedoel je ?
Meer goodwill tegenover de GG :slurp
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Augustienus »

Geytenbeekje schreef:
Augustienus schreef:Mijn inziens meer een kerkpolitiek besluit.
Hoe bedoel je ?
Meer goodwill tegenover de GG :slurp
Om het af te raden. Mijn inziens zou het vrijgeven van de HSV meer een hervormd besluit zijn en is men terughoudend geweest voor de GBS achterban. Ik denk dat de meeste HHK predikanten geen bezwaren hebben tegen de HSV.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Geytenbeekje »

Augustienus schreef:
Geytenbeekje schreef:
Augustienus schreef:Mijn inziens meer een kerkpolitiek besluit.
Hoe bedoel je ?
Meer goodwill tegenover de GG :slurp
Om het af te raden. Mijn inziens zou het vrijgeven van de HSV meer een hervormd besluit zijn en is men terughoudend geweest voor de GBS achterban. Ik denk dat de meeste HHK predikanten geen bezwaren hebben tegen de HSV.
Ja precies.
Al vraag ik me dan wel af wat de beweegredenen zijn om HSV te gaan gebruiken in de HHK.
Misschien dat Orchidee/Samanthi mij daar over kunnen vertellen ?
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
Augustienus schreef:
Geytenbeekje schreef:
Augustienus schreef:Mijn inziens meer een kerkpolitiek besluit.
Hoe bedoel je ?
Meer goodwill tegenover de GG :slurp
Om het af te raden. Mijn inziens zou het vrijgeven van de HSV meer een hervormd besluit zijn en is men terughoudend geweest voor de GBS achterban. Ik denk dat de meeste HHK predikanten geen bezwaren hebben tegen de HSV.
Ja precies.
Al vraag ik me dan wel af wat de beweegredenen zijn om HSV te gaan gebruiken in de HHK.
Misschien dat Orchidee/Samanthi mij daar over kunnen vertellen ?
Die gedachte komt bij mij ook wel eens boven, gezien sommiger ligging zouden ze ook wel de HSV kunnen gebruiken.... Dat voel je al wel snel aan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Augustienus »

Omdat het nog altijd de afweging is van de lokale kerkenraad. En die kan tot andere besluiten komen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Orchidee »

Denk ook dat het een kerkelijk politiek besluit is geweest.
"Iedereen proberen te vriend te houden"
Er zijn idd nog véél meer predikanten die de hsv steunen, toejuichen én zouden willen gebruiken in hun gemeente, maar niet iedere kerkenraad is daar eensgezind over.
Iig als ze bij ons komen lezen en gebruiken ze de hsv en ze MOETEN dat niet! Ze mogen ook de sv gebruiken en hanteren.
Trouwens: de sv en hsv kunnen gewoon naast elkaar hoor, daar word regelmatig gebruik van gemaakt
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Hoopvol »

Orchidee schreef: Trouwens: de sv en hsv kunnen gewoon naast elkaar hoor, daar word regelmatig gebruik van gemaaktAfbeelding
Dat kan ook gewoon in persoonlijk gebruik. Dat doe ik zelf ook. Daar is niks mis mee.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:Er zijn idd nog véél meer predikanten die de hsv steunen, toejuichen én zouden willen gebruiken in hun gemeente, maar niet iedere kerkenraad is daar eensgezind over.
Zit de dominee niet meer in de kerkenraad dan?
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dr. P.C. Hoek hoopt op nieuwe bijbelvertaling (uit: Gelezen, ...)

Bericht door DDD »

Natuurlijk wel. Maar daarmee hoeft de kerkenraad nog niet eensgezind te zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Dr. P.C. Hoek hoopt op nieuwe bijbelvertaling (uit: Gelezen, ...)

Bericht door eilander »

DDD schreef:Natuurlijk wel. Maar daarmee hoeft de kerkenraad nog niet eensgezind te zijn.
Ik had dit natuurlijk wel begrepen. Maar ik vind het niet goed dat een kerkenraad niet als één man naar buiten treedt. En zeker niet dat een dominee dit doet, omdat die vaak gezien wordt als meer gezaghebbend.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Dr. P.C. Hoek hoopt op nieuwe bijbelvertaling (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Valcke »

Even tussendoor een kleine bijdrage om te laten zien hoe een nieuwe getrouwe vertaling eruit zou kunnen zien.

Handelingen 18:24-28:

24 En een zekere Jood met de naam Apollos, een Alexandrijn van geboorte, een welsprekend man, die machtig was in de Schriften, kwam in Efeze. 25 Deze was in de weg van de Heere onderwezen, en vurig van geest sprak en leerde hij nauwgezet de dingen van de Heere, hoewel hij alleen de doop van Johannes kende. 26 En hij begon vrijmoedig te spreken in de synagoge. En toen Aquila en Priscilla hem gehoord hadden, namen zij hem bij zich en legden hem de weg van God nauwkeuriger uit.
27 En toen hij naar Achaje wilde doorreizen, schreven de broeders aan de discipelen tot aansporing om hem bij zich te ontvangen. Toen hij daar gekomen was, was hij door genade degenen die geloofden tot veel steun; 28 want met kracht weerlegde hij in het openbaar de Joden volkomen door uit de Schriften te bewijzen dat Jezus de Christus is.

Enkele toelichtingen hierbij:

vs. 24: 'machtig in de Schriften'. HSV heeft: 'kundig op het gebied van de Schriften'. Het heeft de voorkeur om 'machtig' (letterlijk naar het Grieks) te laten staan. Het gaat niet alleen om kundigheid, maar ook om de bekwaamheid om de Schriften naar voren te brengen en uit te leggen.

vs. 26: 'namen zij hem bij zich'. SV: 'namen zij hem tot zich'. HSV: 'namen zij hem apart'. De vertaling 'namen zij hem bij zich' klinkt het meest natuurlijk. Het woord 'apart' kun je uit de grondtekst niet halen.

vs. 27: 'doorreizen'. Zo staat het in het Grieks. SV en HSV hebben beide 'reizen'. Eventueel kan het woord ook betekenen 'reizen door'; 'doorreizen' is hier echter waarschijnlijker. Apollos was immers nog niet zo lang geleden in Efeze aangekomen; hij wilde nu verder reizen (doorreizen) naar Achaje.

vs. 27: 'schreven de broeders aan de discipelen tot aansporing om hem bij zich te ontvangen'. Zowel SV als HSV hebben hier een minder juiste vertaling. SV: 'de broeders, hem vermaand hebbende, schreven aan de discipelen dat zij hem ontvangen zouden'. HSV: 'bemoedigden de broeders [hem] en schreven aan de discipelen dat zij hem moesten ontvangen'. Het gaat hier echter niet om een vermaning of bemoediging van Apollos, maar om een brief tot aansporing van de discipelen in Achaje (een brief van aanbeveling) om Apollos te ontvangen.

vs. 27: 'was hij door genade degenen die geloofden tot veel steun'. SV: 'heeft veel toegebracht aan degenen die geloofden door de genade'. De kanttekening zegt dat de woorden 'door de genade' gevoegd kunnen worden bij het woord 'toegebracht' (dan gaat het om Apollos) óf bij het woord 'geloofden' (dan gaat het om de gelovige discipelen). De SV laat dus open waarbij deze woorden horen. De HSV laat deze woorden horen bij de gelovige discipelen: 'aan hen die door de genade geloofden'. Het ligt echter meer voor de hand dat de woorden 'door genade' betrekking hebben op het werk van Apollos. Over hem en zijn werk gaat het hier immers.

vs, 28: 'met kracht weerlegde hij de Joden volkomen'. In het Grieks vinden we twee zaken die de uitdrukking versterken. Allereerst de woorden 'met kracht'. Verder ook een versterkende vorm van het werkwoord, dat ik tot uitdrukking heb gebracht door het woord 'volkomen'. De SV heeft in plaats van volkomen het woord 'ernstig'. Dat is theoretisch mogelijk, maar 'volkomen' ligt meer voor de hand. De HSV mist de versterking van het werkwoord.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Dr. P.C. Hoek hoopt op nieuwe bijbelvertaling (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Erskinees »

Mooi en interessant Valcke!
Voor mij zou een tweede revisiepoging van de SV niet verkeerd zijn wanneer dit als kerkelijke samenwerking tussen CGK, HHK en GG zou gebeuren. Maar het opstellen van een geheel nieuwe vertaling zou ook een optie kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6499
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Dr. P.C. Hoek hoopt op nieuwe bijbelvertaling (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Posthoorn »

Ik zou zeggen: gebruik de SV en pas enige veranderingen toe (à la Tukkerbijbel). En ik zou ook niet alle tweede-naamvalsvormen weglaten.
Maar kijk, daar heb je het alweer: zo vindt iedereen wel wat. ;)
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Dr. P.C. Hoek hoopt op nieuwe bijbelvertaling (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Bijdrager »

Ik ken iemand die tot levend geloof is gekomen maar nog nooit in de Statenvertaling heeft gelezen, wel de Herziene.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie