Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Ik stel voor dat iedereen de preek van ds. Van Rijswijk beluistert, die ik heb aangedragen voor de Preekluisterkring.
Nee natuurlijk niet. Heeft hij een visie op waar refokerken staan over 30 jaar trouwens?
Geen idee. Ik denk dat hij hoopt dat de wederkomst voor die tijd komt, gelet op de preek die ik heb aangedragen.

Hij heeft in ieder geval contacten met predikanten van gematigde PKN-gemeenten (ik geloof niet eens GB) tot en met ambtsdragers in de OGGiN aan toe. Ik ken geen voorbeelden van andere predikanten binnen de GG die dat ook hebben.
Hoe groot/goed is jouw kennis van/contact met predikanten van de GG dat je dit zou kunnen weten?
Laatst gewijzigd door pierre27 op 14 aug 2020, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Bezorgd »

Jantje zit nu goed mis ;)
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:Jantje zit nu goed mis ;)
Dat denk ik ook, maar wellicht loopt hij nog niet zo lang mee dat hij dat kan weten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door ejvl »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:Jantje zit nu goed mis ;)
Dat denk ik ook, maar wellicht loopt hij nog niet zo lang mee dat hij dat kan weten.
@Jantje zegt niet dat er geen GG predikanten zijn die contact hebben met PKN, OGG, enzovoorts, hij zegt dat hij ze niet kent.
Ik trouwens ook niet maar dat zegt niets.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/kerk-religie/met-opge ... -1.1688559

Prachtig interview met ds. H.H. Romkes (OGGiN).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/met-opge ... -1.1688559
Prachtig interview met ds. H.H. Romkes (OGGiN).
Daar sluit ik mij bij aan. Een eerlijk en oprecht verhaal. Sommige passages iets somber, toch vervalt hij niet in somberheid maar eindigt steeds met hoop en het oog naar boven.

"Maar als wij met zijn allen in Nederland op onze knieën zouden gaan, dan is dat virus de deur uit."
Ik geloof dat dit een ware zin is, hoewel het dan niet om het gebed zou zijn. Het gebed van de rechtvaardige vermag veel, in het bijzonder de gebeden die naar Gods wil zijn.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ambtenaar »

Het zal wel komen dat me aan de andere zijde van het spectrum bevind. Ik vond het een nietszeggend interview waarin in clichématige uittingen vragen beantwoord zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/met-opge ... -1.1688559
Prachtig interview met ds. H.H. Romkes (OGGiN).
Daar sluit ik mij bij aan. Een eerlijk en oprecht verhaal. Sommige passages iets somber, toch vervalt hij niet in somberheid maar eindigt steeds met hoop en het oog naar boven.

"Maar als wij met zijn allen in Nederland op onze knieën zouden gaan, dan is dat virus de deur uit."
Ik geloof dat dit een ware zin is, hoewel het dan niet om het gebed zou zijn. Het gebed van de rechtvaardige vermag veel, in het bijzonder de gebeden die naar Gods wil zijn.
Niet 'om' het gebed, maar 'op' het gebed doet God wonderen. Het getuigt in ieder geval van een groot geloofsvertrouwen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12007
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Het zal wel komen dat me aan de andere zijde van het spectrum bevind. Ik vond het een nietszeggend interview waarin in clichématige uittingen vragen beantwoord zijn.
En natuurlijk hebben we ermee te dealen, met de revolutie, de omwenteling, die gaande is.
Dealen is niet echt een term die je onder de oud gereformeerden als cliché kunt betitelen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Dealen is niet echt een term die je onder de oud gereformeerden als cliché kunt betitelen.
Ik schat jou hoger in dan afgaan op klanken. Dus ik beschouw jouw opmerking dan ook maar als komisch prikkelend.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Dealen is niet echt een term die je onder de oud gereformeerden als cliché kunt betitelen.
Ik schat jou hoger in dan afgaan op klanken. Dus ik beschouw jouw opmerking dan ook maar als komisch prikkelend.
Waarom zo negatief? Ik schat jou ook hoger in dan afgaan op klanken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Waarom zo negatief? Ik schat jou ook hoger in dan afgaan op klanken.
De man zegt weinig tot niets over de kerk in 2050 en hij preekt met name voor eigen parochie. Wat opvallend is, is dat hij niet verder wil kijken dan vandaag. De reactie van @DDD verbaast mij dan ook. Als reactie op een ander interview was een gebrek aan toekomstvisie nog reden om het interview maar niets te vinden, en nu vindt hij het een mooi interview.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12007
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Dealen is niet echt een term die je onder de oud gereformeerden als cliché kunt betitelen.
Ik schat jou hoger in dan afgaan op klanken. Dus ik beschouw jouw opmerking dan ook maar als komisch prikkelend.
Het is inderdaad half serieus bedoeld. Maar volgens mij valt onder cliché voornamelijk ook een stijlfiguur. En dan vind ik zo'n engelse term wel even opvallend.

En op een serieuzere manier zou ik vragen, waarom overvraag je een oud gereformeerde dorpsdominee? Die beweegt zich in een heel andere omgeving dan de randstedelijke yup.
DDD
Berichten: 28647
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Een mooi interview.
Kun je dat toelichten?
Jazeker. Het interview geeft naar mijn indruk een eerlijk beeld van een betrokken pastor. Niet hoogdravend, maar dat hoeft in dit geval ook niet. Het is een eenvoudige man. Daar kun je van alles van vinden. Ik zie er geen grootse vergezichten in, maar wel bevindelijke nuchterheid en waakzaamheid, zonder extremisme.

Er zijn in rechts-bevindelijke kringen dominees (al komt het in de GG meer voor, daar zijn ook meer grote en goedbetalende gemeenten) die -om voor mij onduidelijke redenen, maar ik vermoed om status- van gekkigheid niet weten hoe extreem zij zich moeten uitlaten en gedragen. Waar je soms bij de eerste zinnen al van in de lach schiet, wat hen natuurlijk voor hun adepten nóg godzaliger maakt, vanwege al de schimp en spot van de boze wereld. Die door het dorp voortbewegen op een manier dat men er zes dorpen verderop nog over praat, en niet uit respect, maar omdat het zo bespottelijk is.

Naar het schijnt niets van dat al bij deze dominee. Er klinkt iets door van doorleefd geloof, naar mijn idee. En dat is in de rechterflank van de kerken geen vanzelfsprekendheid. Een hoop dominees ter rechterzijde praten voor mijn gevoel maar wat na, maar als ze zich in hun eigen woorden zouden moeten uitdrukken, dan valt de wagen stil.

Daarnaast is het interview ook niet zelfingenomen, maar ootmoedig. Dat zie ik als een van de belangrijkste kenmerken van een leven met de heilige Geest.

Ik heb er niets op aan te merken. Er staat voor mij ook niets nieuws in. Daarvoor moet je bij mensen zijn die in denkkracht inspirerend zijn. In die categorie valt deze dominee niet. Maar mensen kunnen ook in levenshouding inspirerend zijn, in hun staan in deze wereld en in de kerk. En ik kan mij voorstellen dat dit bij deze predikant zo is.

Dit neemt niet weg dat ik in zijn algemeenheid vind dat predikanten een bovengemiddeld academisch niveau zouden moeten hebben. Maar voor het goede evenwicht zijn enkele predikanten met uitzonderlijke anderssoortige gaven ook goed. Ik denk dat ik als ik daarover zou moeten besluiten in dit geval graag een uitzondering zou maken.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Bezorgd »

Opvallend geen foto bij het artikel.

Overigens vind ik het interview met ds de Boer nog de meest inhoudelijke tot nu toe.
Plaats reactie