Afgoderij in de kerk

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Isala »

Van Ewijk schreef:
Ambtenaar schreef:
Van Ewijk schreef: Vind ik nogal een wrange vraag.
Dit gaat gewoon regelrecht in tegen alles waar we op dit forum voor staan en onderschrijven.
Logisch dat dat dan hier ook aan de orde word gesteld, mits de forumregels en omgangsvormen gehandhaafd blijven.
Dit forum is niet gelijk aan de PKN.
Nee, maar we onderschrijven hier wel allemaal de 3FVE .
Als christen behoren we ons hier dus collectief zorgen over te maken.

De PKN organiseert ook oecumenische tijdens de kerst met de RKK.
Maar die worden zo georganiseerd dat bezwaarlijke theologische elementen weggelaten worden zodat iedereen zich in het verloop er van kan vinden.

Dit is van een heel andere orde.
Geesten van voorouders oproepen met een plengoffer in de kerk???
Volgende keer een striptease?
Waarom geen gezellige seance?
De PKN heeft een meditatie site die Vacare heet:
https://www.protestantsekerk.nl/thema/meditatie/

Als je deze eens doorleest komt je vanzelf de technieken tegen die bij Zen en Vipassana horen, twee technieken uit het boeddhisme.
Men schaamt zich er niet voor om dit gewoon te benoemen, als of het heel normaal is, en te stimuleren er gebruik van te maken.
De houdingen en de mantra's worden voluit beschreven, zodat ze toegepast kunnen worden, en dit alles onder de noemer 'christelijke' meditatie.
Ook hier de verbinding met de RKK: je kunt mediteren over de 7 sacramenten die de RKK heeft. Daarnaast het Lectio Divina dat uit de RKK komt, en de RKK heeft het uit het boeddhisme.
Hora est!
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Hollander »

Isala schreef:De PKN heeft een meditatie site die Vacare heet:
https://www.protestantsekerk.nl/thema/meditatie/

Als je deze eens doorleest komt je vanzelf de technieken tegen die bij Zen en Vipassana horen, twee technieken uit het boeddhisme.
Men schaamt zich er niet voor om dit gewoon te benoemen, als of het heel normaal is, en te stimuleren er gebruik van te maken.
De houdingen en de mantra's worden voluit beschreven, zodat ze toegepast kunnen worden, en dit alles onder de noemer 'christelijke' meditatie.
Ook hier de verbinding met de RKK: je kunt mediteren over de 7 sacramenten die de RKK heeft. Daarnaast het Lectio Divina dat uit de RKK komt, en de RKK heeft het uit het boeddhisme.
Bij vele reformatorische Nederlanders zijn producten in huis te vinden die voortkomen vanuit het boeddhisme. Uitingen van diverse religies zijn verweven in onze cultuur, maatschappij, het gezinsleven en onderwijs. Ik vind dat kwalijk en zorgelijk, zeker als men van de achtergrond op de hoogte is.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:
Isala schreef:De PKN heeft een meditatie site die Vacare heet:
https://www.protestantsekerk.nl/thema/meditatie/

Als je deze eens doorleest komt je vanzelf de technieken tegen die bij Zen en Vipassana horen, twee technieken uit het boeddhisme.
Men schaamt zich er niet voor om dit gewoon te benoemen, als of het heel normaal is, en te stimuleren er gebruik van te maken.
De houdingen en de mantra's worden voluit beschreven, zodat ze toegepast kunnen worden, en dit alles onder de noemer 'christelijke' meditatie.
Ook hier de verbinding met de RKK: je kunt mediteren over de 7 sacramenten die de RKK heeft. Daarnaast het Lectio Divina dat uit de RKK komt, en de RKK heeft het uit het boeddhisme.
Bij vele reformatorische Nederlanders zijn producten in huis te vinden die voortkomen vanuit het boeddhisme. Uitingen van diverse religies zijn verweven in onze cultuur, maatschappij, het gezinsleven en onderwijs. Ik vind dat kwalijk en zorgelijk, zeker als men van de achtergrond op de hoogte is.
Aan welke producten moet ik denken naast boeddhabeelden ?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:Aan welke producten moet ik denken naast boeddhabeelden ?
Het is vanzelfsprekend niet ter promotie, maar kijk eens op boeddha.online. En één voorbeeld zonder dat je een website hoeft te bezoeken: alle producten van het merk Rituals.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
John Galt schreef:
samanthi schreef:Ik heb eens gelezen dat predikanten toen hervormd , gereformeerd en CGK de Heilige Geest gingen "oproepen" dit heeft ooit eens in het RD gestaan, ik weet og dat ik daar een heel naar gevoel bij had.

Bidden om de Geest ja, maar een soort van oproepen nee.
Zou je dit eens willen opzoeken op Digibron? Ik ben wel benieuwd naar de context.
Kan ze vast niet vinden. Lijkt mij fakenews.
Dat artikel heb ik niet gevonden

https://www.rd.nl/kerk-religie/predikan ... -1.1583535

Dit wel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Bezorgd schreef:Wat een verschrikkelijk gebeuren.
Ik heb het antwoord niet, maar ik kan mensen heel goed begrijpen die zich de vraag stellen of je van een kerkverband die dit soort dingen toelaat wel lid kunt zijn.
Ik vind het erger dat een predikant het bestaan van God mocht loochenen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat je, als je zo'n vraag stelt, niet echt iets begrepen hebt van de gedachte van het blijven in de PKN.
Ik weet niet of we kunnen spreken van erger of minder erg.
Een prediker heeft het Woord te verkondigen en af te manen van hetgeen strijdt met Gods Woord. En zo ze niet spreken naar dat Woord, het zal geen dageraad hebben.
Als we even stilstaan wat er de laatste twee jaren over en binnen de kerken is gebeurt moeten we welhaast denken aan een vastbesloten oordeel. Want wat heeft het tijdens de bid- en dankdagen vaak waarschuwend gesklonken van de kansels:

Wanneer dan dit volk of een profeet of priester u vragen zal, zeggende: Wat is des HEEREN last? zo zult gij tot hen zeggen: Wat last? Dat Ik ulieden verlaten zal, spreekt de HEERE.(Jer. 23:33)

En Hij zeide: Wat ziet gij, Amos? En ik zeide: Een korf met zomervruchten. Toen zeide de HEERE tot mij: Het einde is gekomen over Mijn volk Israël; Ik zal het voortaan niet meer voorbijgaan. (Amos 8:2)

O land, land, land, hoor des HEEREN woord! (Jer:22:29)

En de HEERE zeide tot mij: Wat ziet gij, Amos? En ik zeide: Een paslood. Toen zeide de Heere: Zie, Ik zal het paslood stellen in het midden van Mijn volk Israël; Ik zal het voortaan niet meer voorbijgaan. (Amos 7:8)

Dan zullen zij tot Mij roepen, maar Ik zal niet antwoorden; zij zullen Mij vroeg zoeken, maar zullen Mij niet vinden. (Spr. 1:28)

En uit Mattheus 11:20-23
20 Toen begon Hij de steden in dewelke Zijn krachten meest geschied waren, te verwijten, omdat zij zich niet bekeerd hadden:
21 Wee u, Chórazin, wee u, Bethsáïda. Want zo in Tyrus en Sidon de krachten waren geschied die in u geschied zijn, zij zouden zich eertijds in zak en as bekeerd hebben.
22 Doch Ik zeg u: Het zal Tyrus en Sidon verdraaglijker zijn in den dag des oordeels dan ulieden.
23 En gij Kapérnaüm, die tot den hemel toe zijt verhoogd, gij zult tot de hel toe nedergestoten worden. Want zo in Sódom die krachten waren geschied die in u geschied zijn, zij zou tot op den huidigen dag gebleven zijn.


Zo herinner ik me nog vele boetepreken die vanaf de kansel tot ons kwamen. Zien we niet dat deze bedreigingen hun vervulling gaan krijgen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:
John Galt schreef:
Zou je dit eens willen opzoeken op Digibron? Ik ben wel benieuwd naar de context.
Kan ze vast niet vinden. Lijkt mij fakenews.
Dat artikel heb ik niet gevonden

https://www.rd.nl/kerk-religie/predikan ... -1.1583535

Dit wel.
Dit is voor mij helaas geen nieuws maar wel verontrustend.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
huisman schreef:
John Galt schreef:
Zou je dit eens willen opzoeken op Digibron? Ik ben wel benieuwd naar de context.
Kan ze vast niet vinden. Lijkt mij fakenews.
Dat artikel heb ik niet gevonden

https://www.rd.nl/kerk-religie/predikan ... -1.1583535

Dit wel.
Dit is voor mij helaas geen nieuws maar wel verontrustend.
En je zei dat ik zware beschuldigingen uitte en feaknews verspreidde
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door DDD »

Het is niet juist om New Wine extreem te noemen.

En ik zie het verband met ds. Jos Douma en de onderwerpen in dit draadje ook totaal niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:
samanthi schreef: Dat artikel heb ik niet gevonden

https://www.rd.nl/kerk-religie/predikan ... -1.1583535

Dit wel.
Dit is voor mij helaas geen nieuws maar wel verontrustend.
En je zei dat ik zware beschuldigingen uitte en feaknews verspreidde
Dat was toch een andere beschuldiging? Dat er veel mis is in het kerkverband waar ik toe mag behoren weet ik echt wel. Toch probeer ik in mijn kritiek mij wel aan de feiten te houden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
huisman schreef:
samanthi schreef: Dat artikel heb ik niet gevonden

https://www.rd.nl/kerk-religie/predikan ... -1.1583535

Dit wel.
Dit is voor mij helaas geen nieuws maar wel verontrustend.
En je zei dat ik zware beschuldigingen uitte en feaknews verspreidde
Dat was toch een andere beschuldiging? Dat er veel mis is in het kerkverband waar ik toe mag behoren weet ik echt wel. Toch probeer ik in mijn kritiek mij wel aan de feiten te houden.
nee hoor het ging over een bijeenkomst...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:
Dat was toch een andere beschuldiging? Dat er veel mis is in het kerkverband waar ik toe mag behoren weet ik echt wel. Toch probeer ik in mijn kritiek mij wel aan de feiten te houden.
nee hoor het ging over een bijeenkomst...
Feiten samanthi daar gaat het om. dit was jouw waarheid: Ik heb eens gelezen dat predikanten toen hervormd , gereformeerd en CGK de Heilige Geest gingen "oproepen" dit heeft ooit eens in het RD gestaan, ik weet og dat ik daar een heel naar gevoel bij had.

Bidden om de Geest ja, maar een soort van oproepen nee.




Dat heb jij nog niet kunnen bewijzen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
huisman schreef:
Dat was toch een andere beschuldiging? Dat er veel mis is in het kerkverband waar ik toe mag behoren weet ik echt wel. Toch probeer ik in mijn kritiek mij wel aan de feiten te houden.
nee hoor het ging over een bijeenkomst...
Feiten samanthi daar gaat het om. dit was jouw waarheid: Ik heb eens gelezen dat predikanten toen hervormd , gereformeerd en CGK de Heilige Geest gingen "oproepen" dit heeft ooit eens in het RD gestaan, ik weet og dat ik daar een heel naar gevoel bij had.

Bidden om de Geest ja, maar een soort van oproepen nee.




Dat heb jij nog niet kunnen bewijzen
Nee dat klopt
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door DDD »

Nee, dat klopt niet. Dat is nu juist het hele punt.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Ambtenaar »

Isala schreef: Als je deze eens doorleest komt je vanzelf de technieken tegen die bij Zen en Vipassana horen, twee technieken uit het boeddhisme.
Met een techniek om tot rust te komen is niet zoveel mis. Gebruik ik ook altijd voordat ik stille tijd heb.
Plaats reactie