Afgoderij in de kerk

Isala

Re: Afgoderij in de kerk

Berichtdoor Isala » 22 Jul 2020, 19:10

eilander schreef:Ik vind de prediking echt fundamenteel. En dan zijn er binnen het geheel van de PKN zeer grote zorgen, die er overigens ook binnen de NHK al waren. Daarom begrijp ik niet helemaal (deels natuurlijk wel) dat er dan de vinger gelegd wordt bij dit soort ontwikkelingen. Dan denk ik: word wakker, het wás al heel erg.
Heb ik zo voldoende uitgelegd?

Ja, nu begrijp ik wat je bedoelt. Ik ben het met je eens dat de prediking fundamenteel is. En toch is het voor mij niet het enige belangrijke wat telt.
De ontwikkelingen in de Hervormde kerk waren al erg, dat is zeker waar, maar hoe zij nu als kerk het woord van God steeds meer loslaat, met als meest recent de transgenderzegening, vind ik een gruwel. En elke keer komt er een nieuwe gruwel bij. Ik vind het moeilijk dat deze dingen in de kerk gebeuren, vooral omdat God zich zo duidelijk uitspreekt dat Hij vermenging (van de dienst aan Hem en de wereld) haat. Juist waar de kerk (dus ook binnen de PKN in zijn gehele breedte) als een heilig priesterschap moet zijn, levende stenen gebouwd tot een geestelijk huis, daar wordt vermenging met wereld en heidense godsdiensten toegelaten.
Ik vind dat ook fundamenteel. Het gebeurt binnen de denominatie waar ik deel van uit maak. Dat maakt mij/ons ook verantwoordelijk.
Hora est!

DDD

Berichtdoor DDD » 22 Jul 2020, 20:38

Isala schreef:
DDD schreef:
Ik denk eerder dat je het wat beter moet onderbouwen. Als ik mij niet vergis, is dit niet de eerste keer dat je onjuiste dingen over hem schrijft.

Inderdaad wat je zegt: als je je niet vergist.
Onderbouw eerst je eigen post, voordat je mij in het wilde weg ter verantwoording roept.
Ik verwacht dat je even opzoekt waar ik deze onjuiste dingen heb gezegd.

Je zou kunnen overwegen soms eens de zoekfunctie te gebruiken om je eigen bijdragen door te lezen... Maar hierbij heb ik dat voor jou gedaan.

viewtopic.php?f=2&t=13382&p=803352&hilit=Jos+Douma#p803352

Van Ewijk

Berichtdoor Van Ewijk » 22 Jul 2020, 21:07

Isala schreef:
eilander schreef:Ik vind de prediking echt fundamenteel. En dan zijn er binnen het geheel van de PKN zeer grote zorgen, die er overigens ook binnen de NHK al waren. Daarom begrijp ik niet helemaal (deels natuurlijk wel) dat er dan de vinger gelegd wordt bij dit soort ontwikkelingen. Dan denk ik: word wakker, het wás al heel erg.

Ja, nu begrijp ik wat je bedoelt. Ik ben het met je eens dat de prediking fundamenteel is. En toch is het voor mij niet het enige belangrijke wat telt.
De ontwikkelingen in de Hervormde kerk waren al erg, dat is zeker waar, maar hoe zij nu als kerk het woord van God steeds meer loslaat, met als meest recent de transgenderzegening, vind ik een gruwel. En elke keer komt er een nieuwe gruwel bij. Ik vind het moeilijk dat deze dingen in de kerk gebeuren, vooral omdat God zich zo duidelijk uitspreekt dat Hij vermenging (van de dienst aan Hem en de wereld) haat. Juist waar de kerk (dus ook binnen de PKN in zijn gehele breedte) als een heilig priesterschap moet zijn, levende stenen gebouwd tot een geestelijk huis, daar wordt vermenging met wereld en heidense godsdiensten toegelaten.
Ik vind dat ook fundamenteel. Het gebeurt binnen de denominatie waar ik deel van uit maak. Dat maakt mij/ons ook verantwoordelijk.

U bent nooit verantwoordelijk voor dingen die buiten uw invloed vallen en waar u niet achter staat.
Mits men zich natuurlijk distantieert.
En dat zou ik gelijk zonder meer doen.
Het idee van afgoderij bijwonen doet mij niet alleen mentaal maar ook fysiek walgen.
Het staat voor mij gelijk aan deelnemen aan buitenechtelijke escapades waar mijn vrouw bij zou staan.

Ik probeer met die laatste opmerking mijn gevoel hierover zo goed mogelijk te verwoorden.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''

Arja

Berichtdoor Arja » 22 Jul 2020, 21:18

Isala schreef:

Is jouw eventuele plaatselijke gemeente niet verbonden aan het covenant van Alblasserdam? https://nl.wikipedia.org/wiki/Convenant ... blasserdam

Isala

Berichtdoor Isala » 22 Jul 2020, 22:03

DDD schreef:
Isala schreef:
DDD schreef:
Ik denk eerder dat je het wat beter moet onderbouwen. Als ik mij niet vergis, is dit niet de eerste keer dat je onjuiste dingen over hem schrijft.

Inderdaad wat je zegt: als je je niet vergist.
Onderbouw eerst je eigen post, voordat je mij in het wilde weg ter verantwoording roept.
Ik verwacht dat je even opzoekt waar ik deze onjuiste dingen heb gezegd.

Je zou kunnen overwegen soms eens de zoekfunctie te gebruiken om je eigen bijdragen door te lezen... Maar hierbij heb ik dat voor jou gedaan.

viewtopic.php?f=2&t=13382&p=803352&hilit=Jos+Douma#p803352

Ik zie er geen enkele onjuistheid in.
Hora est!

DDD

Berichtdoor DDD » 22 Jul 2020, 22:08

We hoeven het gesprek in het andere draadje niet over te doen, maar volgens mij is het overgrote deel van je verwijten aan ds. Jos Douma onjuist, en dat geldt ook voor die in dit draadje.

Arja

Berichtdoor Arja » 24 Jul 2020, 19:11

Afgoderij in de kerk. Of de kerk tot een afgod. Het kan allebei.

Terug naar “Kerk en Cultuur - Nieuws”