Afgoderij in de kerk

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Isala »

eilander schreef:Ik vind de prediking echt fundamenteel. En dan zijn er binnen het geheel van de PKN zeer grote zorgen, die er overigens ook binnen de NHK al waren. Daarom begrijp ik niet helemaal (deels natuurlijk wel) dat er dan de vinger gelegd wordt bij dit soort ontwikkelingen. Dan denk ik: word wakker, het wás al heel erg.
Heb ik zo voldoende uitgelegd?
Ja, nu begrijp ik wat je bedoelt. Ik ben het met je eens dat de prediking fundamenteel is. En toch is het voor mij niet het enige belangrijke wat telt.
De ontwikkelingen in de Hervormde kerk waren al erg, dat is zeker waar, maar hoe zij nu als kerk het woord van God steeds meer loslaat, met als meest recent de transgenderzegening, vind ik een gruwel. En elke keer komt er een nieuwe gruwel bij. Ik vind het moeilijk dat deze dingen in de kerk gebeuren, vooral omdat God zich zo duidelijk uitspreekt dat Hij vermenging (van de dienst aan Hem en de wereld) haat. Juist waar de kerk (dus ook binnen de PKN in zijn gehele breedte) als een heilig priesterschap moet zijn, levende stenen gebouwd tot een geestelijk huis, daar wordt vermenging met wereld en heidense godsdiensten toegelaten.
Ik vind dat ook fundamenteel. Het gebeurt binnen de denominatie waar ik deel van uit maak. Dat maakt mij/ons ook verantwoordelijk.
Hora est!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door DDD »

Isala schreef:
DDD schreef:
Ik denk eerder dat je het wat beter moet onderbouwen. Als ik mij niet vergis, is dit niet de eerste keer dat je onjuiste dingen over hem schrijft.
Inderdaad wat je zegt: als je je niet vergist.
Onderbouw eerst je eigen post, voordat je mij in het wilde weg ter verantwoording roept.
Ik verwacht dat je even opzoekt waar ik deze onjuiste dingen heb gezegd.
Je zou kunnen overwegen soms eens de zoekfunctie te gebruiken om je eigen bijdragen door te lezen... Maar hierbij heb ik dat voor jou gedaan.

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... ma#p803352
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Van Ewijk »

Isala schreef:
eilander schreef:Ik vind de prediking echt fundamenteel. En dan zijn er binnen het geheel van de PKN zeer grote zorgen, die er overigens ook binnen de NHK al waren. Daarom begrijp ik niet helemaal (deels natuurlijk wel) dat er dan de vinger gelegd wordt bij dit soort ontwikkelingen. Dan denk ik: word wakker, het wás al heel erg.
Heb ik zo voldoende uitgelegd?
Ja, nu begrijp ik wat je bedoelt. Ik ben het met je eens dat de prediking fundamenteel is. En toch is het voor mij niet het enige belangrijke wat telt.
De ontwikkelingen in de Hervormde kerk waren al erg, dat is zeker waar, maar hoe zij nu als kerk het woord van God steeds meer loslaat, met als meest recent de transgenderzegening, vind ik een gruwel. En elke keer komt er een nieuwe gruwel bij. Ik vind het moeilijk dat deze dingen in de kerk gebeuren, vooral omdat God zich zo duidelijk uitspreekt dat Hij vermenging (van de dienst aan Hem en de wereld) haat. Juist waar de kerk (dus ook binnen de PKN in zijn gehele breedte) als een heilig priesterschap moet zijn, levende stenen gebouwd tot een geestelijk huis, daar wordt vermenging met wereld en heidense godsdiensten toegelaten.
Ik vind dat ook fundamenteel. Het gebeurt binnen de denominatie waar ik deel van uit maak. Dat maakt mij/ons ook verantwoordelijk.
U bent nooit verantwoordelijk voor dingen die buiten uw invloed vallen en waar u niet achter staat.
Mits men zich natuurlijk distantieert.
En dat zou ik gelijk zonder meer doen.
Het idee van afgoderij bijwonen doet mij niet alleen mentaal maar ook fysiek walgen.
Het staat voor mij gelijk aan deelnemen aan buitenechtelijke escapades waar mijn vrouw bij zou staan.

Ik probeer met die laatste opmerking mijn gevoel hierover zo goed mogelijk te verwoorden.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Arja »

Isala schreef:
eilander schreef:Ik vind de prediking echt fundamenteel. En dan zijn er binnen het geheel van de PKN zeer grote zorgen, die er overigens ook binnen de NHK al waren. Daarom begrijp ik niet helemaal (deels natuurlijk wel) dat er dan de vinger gelegd wordt bij dit soort ontwikkelingen. Dan denk ik: word wakker, het wás al heel erg.
Heb ik zo voldoende uitgelegd?
Ja, nu begrijp ik wat je bedoelt. Ik ben het met je eens dat de prediking fundamenteel is. En toch is het voor mij niet het enige belangrijke wat telt.
De ontwikkelingen in de Hervormde kerk waren al erg, dat is zeker waar, maar hoe zij nu als kerk het woord van God steeds meer loslaat, met als meest recent de transgenderzegening, vind ik een gruwel. En elke keer komt er een nieuwe gruwel bij. Ik vind het moeilijk dat deze dingen in de kerk gebeuren, vooral omdat God zich zo duidelijk uitspreekt dat Hij vermenging (van de dienst aan Hem en de wereld) haat. Juist waar de kerk (dus ook binnen de PKN in zijn gehele breedte) als een heilig priesterschap moet zijn, levende stenen gebouwd tot een geestelijk huis, daar wordt vermenging met wereld en heidense godsdiensten toegelaten.
Ik vind dat ook fundamenteel. Het gebeurt binnen de denominatie waar ik deel van uit maak. Dat maakt mij/ons ook verantwoordelijk.
Is jouw eventuele plaatselijke gemeente niet verbonden aan het covenant van Alblasserdam? https://nl.wikipedia.org/wiki/Convenant ... blasserdam
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Isala »

DDD schreef:
Isala schreef:
DDD schreef:
Ik denk eerder dat je het wat beter moet onderbouwen. Als ik mij niet vergis, is dit niet de eerste keer dat je onjuiste dingen over hem schrijft.
Inderdaad wat je zegt: als je je niet vergist.
Onderbouw eerst je eigen post, voordat je mij in het wilde weg ter verantwoording roept.
Ik verwacht dat je even opzoekt waar ik deze onjuiste dingen heb gezegd.
Je zou kunnen overwegen soms eens de zoekfunctie te gebruiken om je eigen bijdragen door te lezen... Maar hierbij heb ik dat voor jou gedaan.

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... ma#p803352
Ik zie er geen enkele onjuistheid in.
Hora est!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door DDD »

We hoeven het gesprek in het andere draadje niet over te doen, maar volgens mij is het overgrote deel van je verwijten aan ds. Jos Douma onjuist, en dat geldt ook voor die in dit draadje.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Arja »

Afgoderij in de kerk. Of de kerk tot een afgod. Het kan allebei.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Isala »

In april kwamen twee vrouwen naar Nederland, die meer dan 30 jaar diep in de New Age hebben gezeten.
(hun getuigenis heb ik op RF gedeeld, ik weet niet meer waar, doet er ook niet toe)
Zij zijn erg geschrokken van de hoeveelheid NewAge die er in Evangelische kerken en ook de PKN aanwezig is.

Persoonlijk heb ik hen wat vragen voorgelegd, ook de vraag of zij de website van Jos Douma wilden bekijken.
Daarnaast nog de link naar de Meditatie pagina van de PKN:
https://protestantsekerk.nl/thema/meditatie/

Het zal jullie niet verbazen dat zij de boeken en de gebedstechnieken van Jos Douma ten zeerste afwijzen, omdat het vol zit met New Age elementen, waarvan zij door Gods genade bevrijd zijn. Zij komen dat nu weer tegen in de kerk. Ook de cursus Lectio Divina wijzen zij ten stelligste af. Voor deze cursus werd vlak voor corona nog geadverteerd in het RD. Zij adviseerden mij direct afstand te nemen als mijn kerk boeken van Jos Douma of Henri Nouwen zou hanteren in de Bijbelstudie.

Wat betreft de meditatiepagina van de PKN gaven zij aan, dat je het niet méér New Age kan krijgen dat wat daar staat.
Pure afgoderij.
Zij bidden veel voor Nederland, dat er onderscheiding van geesten mag komen.
Hora est!
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Herman »

Isala schreef:In april kwamen twee vrouwen naar Nederland, die meer dan 30 jaar diep in de New Age hebben gezeten.
(hun getuigenis heb ik op RF gedeeld, ik weet niet meer waar, doet er ook niet toe)
Zij zijn erg geschrokken van de hoeveelheid NewAge die er in Evangelische kerken en ook de PKN aanwezig is.
Ik vind het goed om hun visie te lezen en daar kennis van te nemen.

Maar in zulke zaken moet je ook een goed evenwicht zien te vinden. Vrienden van mij hebben een losbandig caféleven geleidt, inmiddels drinken zij geen glas bier meer en denken dat ik er ook wel zo inzit. Maar ik vind een glaasje alcohol prima.

Iets dergelijke geldt ook voor New Age. Een methode om de bijbel te lezen is niet meer dan een methode, maar kan een uitstekend middel zijn om Gods Woord beter te begrijpen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door DDD »

Precies wat Herman zegt.

Jouw niet onderbouwde verdachtmakingen van de meer bevindelijke predikanten in de GKV vind ik storend. New Age heeft ook dingen uit de christelijke traditie ontleend. Het zou wat zijn als die dan door christenen niet meer gebruikt zouden mogen worden.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Valcke »

Isala schreef:Wat betreft de meditatiepagina van de PKN gaven zij aan, dat je het niet méér New Age kan krijgen dat wat daar staat.
Pure afgoderij.
Even los hiervan. Tot mijn verbazing lees ik op deze PKN-pagina over 'zeven sacramenten meditatie'. Dat alleen al. Dat is überhaupt niet protestants. Kennelijk is de oecumene zover doorgedrongen in de PKN, dat zelfs op de een PKN webpagina over 'zeven sarcramenten' gesproken mag worden, dwars tegen de belijdenis in.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:
Isala schreef:Wat betreft de meditatiepagina van de PKN gaven zij aan, dat je het niet méér New Age kan krijgen dat wat daar staat.
Pure afgoderij.
Even los hiervan. Tot mijn verbazing lees ik op deze PKN-pagina over 'zeven sacramenten meditatie'. Dat alleen al. Dat is überhaupt niet protestants. Kennelijk is de oecumene zover doorgedrongen in de PKN, dat zelfs op de een PKN webpagina over 'zeven sarcramenten' gesproken mag worden, dwars tegen de belijdenis in.
al in de eerste zin van deze meditatie staat dat het over de RK-sacramenten gaat. Verder staat deze meditatie op het gedeelte ‘Vacare’. Op die pagina staat duidelijk vermeld dat Vacare een initiatief is van de PKN dat open staat voor iedereen die zich samen met anderen wil oefenen in meditatief leven.
Laatst gewijzigd door Erik1960 op 27 mei 2022, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Valcke »

Erik1960 schreef:
Valcke schreef:
Isala schreef:Wat betreft de meditatiepagina van de PKN gaven zij aan, dat je het niet méér New Age kan krijgen dat wat daar staat.
Pure afgoderij.
Even los hiervan. Tot mijn verbazing lees ik op deze PKN-pagina over 'zeven sacramenten meditatie'. Dat alleen al. Dat is überhaupt niet protestants. Kennelijk is de oecumene zover doorgedrongen in de PKN, dat zelfs op de een PKN webpagina over 'zeven sarcramenten' gesproken mag worden, dwars tegen de belijdenis in.
al in de eerste zin van deze meditatie staat dat het over de RK-sacramenten gaat. Verder staat deze meditatie op het gedeelte ‘Vacare’. Op die pagina staat duidelijk vermeld dat Vacare een initiatief is van de PKN dat open staat voor iedereen die zich samen met anderen wil oefenen in meditatief lezen.
Nou en...? In de belijdenisgeschriften staat dat er twee sacramenten zijn (en niet zeven). De PKN is niet RK, maar laat kennelijk zaken toe op de website die tegen de eigen belijdenis ingaan. Ik constateer dit en het lijkt mij een terechte constatering.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:
Erik1960 schreef:
Valcke schreef:
Isala schreef:Wat betreft de meditatiepagina van de PKN gaven zij aan, dat je het niet méér New Age kan krijgen dat wat daar staat.
Pure afgoderij.
Even los hiervan. Tot mijn verbazing lees ik op deze PKN-pagina over 'zeven sacramenten meditatie'. Dat alleen al. Dat is überhaupt niet protestants. Kennelijk is de oecumene zover doorgedrongen in de PKN, dat zelfs op de een PKN webpagina over 'zeven sarcramenten' gesproken mag worden, dwars tegen de belijdenis in.
al in de eerste zin van deze meditatie staat dat het over de RK-sacramenten gaat. Verder staat deze meditatie op het gedeelte ‘Vacare’. Op die pagina staat duidelijk vermeld dat Vacare een initiatief is van de PKN dat open staat voor iedereen die zich samen met anderen wil oefenen in meditatief lezen.
Nou en...? In de belijdenisgeschriften staat dat er twee sacramenten zijn (en niet zeven). De PKN is niet RK, maar laat kennelijk zaken toe op de website die tegen de eigen belijdenis ingaan. Ik constateer dit en het lijkt mij een terechte constatering.
Nou en…? Er staat toch nergens dat het om de PKN-sacramenten gaat? Wat het onderdeel ‘Vacare’ betreft heb ik hierboven al de bandbreedte aangegeven. Ook oer-refo’s mogen daar hun bijdrage leveren. Je constatering dat het op de site staat is inderdaad een terechte.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Afgoderij in de kerk

Bericht door Valcke »

Ik heb nooit geweten dat er PKN-sacramenten en RK-sacramenten zijn. Maar op dit forum lijkt alles gezegd te mogen worden, ook al gaat het volstrekt tegen de belijdenis in.
Plaats reactie