beroepingswerk (proces)

Online
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Ik geloof ook niet dat zoiets deugt. Maar het is wel zo. Het is een gegeven met de kerkopvatting, waarin iedere kerkelijke gemeente afzonderlijk en op zichzelf (een verschijningsvorm van) de kerk is.

Overigens zijn er wel degelijk predikanten die toch naar een veel minder betalende gemeente overstappen hoor. Ook ter rechterzijde.

Maar het zou goed zijn als het Reformatorisch Dagblad eens een overzicht plaatst van de predikantsvergoedingen in de Gereformeerde Gemeenten, plus het gemiddelde aantal jaren dat de gemeenten vacant zijn en de periode dat een predikant daar blijft. Dat zou heel interessante informatie opleveren. Misschien is dat wat voor Jantje om eens te doen, want als het goed is, zijn deze gegevens openbaar. :tilt
Benieuwd of dan ook de vergoedingen in natura meegenomen worden.
merel
Berichten: 9805
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door merel »

Welke zijn dat?
Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:Welke zijn dat?
De karbonades, kippenpoten en andere producten die belangeloos worden bij de pastorie.
merel
Berichten: 9805
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door merel »

:haha :haha :haha
Je bedoelt dat als een boer slacht een deel van het vlees automatisch naar de diepvries van de predikant verdwijnt? Dat gebeurt nu toch niet meer?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door samanthi »

merel schreef::haha :haha :haha
Je bedoelt dat als een boer slacht een deel van het vlees automatisch naar de diepvries van de predikant verdwijnt? Dat gebeurt nu toch niet meer?
Toch wel
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:Welke zijn dat?
De karbonades, kippenpoten en andere producten die belangeloos worden bij de pastorie.
Dit. En bv de gemeente die de tuin doet bij de dominee, de 'restanten' van de bakker die worden gebracht op zaterdagavond, de enorme kado's van duizenden euro's als een dominee afscheid neemt etc.
merel
Berichten: 9805
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door merel »

Heel bizar!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8957
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door J.C. Philpot »

Het beeld van predikanten dat ik heb is dat ze hard werken en veel emotionele belasting hebben. En in tegenstelling van wat velen schijnen te denken (op enkele predikanten na, die bijvoorbeeld op de zak preken) helemaal niet geldelijk rijk worden van hun ambt.

Ik gun ze dus van harte de karbonades, kippenpoten, klusjes in huis en tuin, kisten appels, stapels boeken, pannen soep, hutspot en zurekoolstampot, flessen ouwe klare, vakanties met korting enz, van ganser harte.

De arbeider is zijn loon waardig, en we moeten een dorsende os niet muilbanden (citaat Paulus).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Bertiel »

in de hervormde kerken weet ik toch van diverse dominees die een eigen vakantiehuis hebben...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Hollander »

Als de pastorie van de kerkelijke gemeente is, dan is tuinonderhoud niet zo vreemd.

Verder zijn er inderdaad ontsporingen, maar laten we tegelijk ook oppassen voor generaliseren. Er zijn net zo goed gemeenten waar het normaal aan toegaat. Waar de budgetten niet buitensporig zijn. De dominee zijn eigen tuin doet en ook zelf naar de groenteboer of supermarkt gaat. Zelf zijn vakantie betaald en geen gebruikmaakt van een gratis pastorie incl. betaalde preekbeurten, tevens geen duizenden euro's aan cadeaubonnen voor nieuwe boeken of luxe stoelen ontvangt. En toch met alle liefde, ijver, eerlijkheid en godzaligheid Gods Woord in de gemeente en de omliggende buurt brengt.
Laatst gewijzigd door Hollander op 14 jul 2020, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8957
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:in de hervormde kerken weet ik toch van diverse dominees die een eigen vakantiehuis hebben...
Je moet toch wat opbouwen voor je emiritaat he. Anders moet je op je 65e je eerste hypotheek gaan nemen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
Bertiel schreef:in de hervormde kerken weet ik toch van diverse dominees die een eigen vakantiehuis hebben...
Je moet toch wat opbouwen voor je emiritaat he. Anders moet je op je 65e je eerste hypotheek gaan nemen.
of een huurhuis, al is dit tegenwoordig niet zo aantrekkelijk gezien de prijzen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Bruna »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:Welke zijn dat?
De karbonades, kippenpoten en andere producten die belangeloos worden bij de pastorie.
Net als in de Tweede kamer verplichten om een lijst met bijvangst / geschenken te publiceren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Jantje »

Welnee. Predikanten hebben ook recht op een kippenpoot met Kerst.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12030
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: beroepingswerk (proces)

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:flessen ouwe klare
Dat vooral :D
Plaats reactie