Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door JvW »

Nasrani schreef:Er kan gewezen worden op het sociale mediagebruik van jongeren zoals is aangedragen.
Maar ouderen kunnen er ook wat van... (RF inbegrepen... )

Ik denk dat deze quote aangeeft wat er mis is:
Meer dan eens vraag ik aan ouders: „Weet u zelf wel waar u voor staat?” Zo niet, dan is het niet vreemd dat jongeren afhaken. De keus om af te haken wordt steeds eerder gemaakt.”
Jongeren alleen maar maar wijzen op wat niet mag en dat sociale media slecht is werkt niet. Het is onderdeel van hun leven. Beter kan het dan voluit positief worden benut om aansluiting te vinden en te houden.
Dat is precies wat ik bedoel! Zorg er als gemeente voor dat ze binnen de gemeente contacten hebben. Niet alleen met andere jongeren of familie, maar ook daarbuiten. Laat merken dat ze deel uitmaken van die gemeente door onder andere interesse te tonen in hen en het gesprek met hen aan te gaan. En hiervoor zijn social media juist weer uiterst geschikt!
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Hollander »

JvW schreef:Dat is precies wat ik bedoel! Zorg er als gemeente voor dat ze binnen de gemeente contacten hebben. Niet alleen met andere jongeren of familie, maar ook daarbuiten. Laat merken dat ze deel uitmaken van die gemeente door onder andere interesse te tonen in hen en het gesprek met hen aan te gaan. En hiervoor zijn social media juist weer uiterst geschikt!
Juist, woord en daad. Knoop een gesprekje met ze aan, al vanaf jonge leeftijd. Maar geef kinderen en jongeren ook taken, op die manier worden ze ook betrokken.
Op jonge leeftijd: laat ze mee collecteren, een glas water op de preekstoel brengen, geef ze een rondleiding door de kerk waarbij iemand vertelt, geef ze dienblad in handen om zakjes chips uit te delen tijdens een kinderochtend, laat ze instrumenten meenemen tijdens een zanguurtje, etc. etc.
Oudere jeugd: laat ze meetellen met de collectemunten, geef ze tools in handen om een keer mee te helpen bij de kinderclub, laat ze een Bijbelverhaal vertellen, geef de mogelijkheid activiteiten te organiseren, doe een jeugdweekend, vraag handen om aan het einde van de zondag de HA-tafel op te ruimen, etc. etc.
Deze lijst is met tal van voorbeelden uit te breiden, boodschap: betrek ze vanaf jonge leeftijd in het kerkzijn. Natuurlijk naast kinderclubs en jeugdverenigingen en andere activiteiten.
Zulke dingen doen meer dan duizend controles op sociale media.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Jantje »

Dat laatste ben ik niet met je eens. Er zijn ook heel veel schakelaars. Daar heeft onlangs wat over in het RD gestaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door refo »

Ja, dat hep op feesboek gestaan.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Dat laatste ben ik niet met je eens. Er zijn ook heel veel schakelaars. Daar heeft onlangs wat over in het RD gestaan.
Klopt, ik ben bekend met het hele onderzoek van dr. Fieret.
Ben je het met de rest wel eens? :)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Jantje schreef:Dat laatste ben ik niet met je eens. Er zijn ook heel veel schakelaars. Daar heeft onlangs wat over in het RD gestaan.
Klopt, ik ben bekend met het hele onderzoek van dr. Fieret.
Ben je het met de rest wel eens? :)
Uiteraard! :)

Maar dat laatste dus niet. Het is én én, niet óf óf.
Laatst gewijzigd door Jantje op 03 jul 2020, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Jantje »

refo schreef:Ja, dat hep op feesboek gestaan.
ik hep geen feesboek beste refo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Dat laatste ben ik niet met je eens. Er zijn ook heel veel schakelaars. Daar heeft onlangs wat over in het RD gestaan.
Denk je dat je van die schakelaars verbinders kan maken door ze continu te wijzen op de gevaren van sociale media?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Jantje schreef:Dat laatste ben ik niet met je eens. Er zijn ook heel veel schakelaars. Daar heeft onlangs wat over in het RD gestaan.
Klopt, ik ben bekend met het hele onderzoek van dr. Fieret.
Ben je het met de rest wel eens? :)
Uiteraard! :)
Maar dat laatste dus niet. Het is én én, niet óf óf.
Ik sloot én én ook niet uit. ;)
Top-down controle bij pubers is funest. Desastreus zou ik het zelfs willen noemen. Bij jongere leeftijd ligt dat anders. Het kan ook wat per persoon verschillen. Maar te allen tijde behoort dit te staan in het kader van liefde, aandacht en dialoog. Het bereiken van jongeren staat echt in een veel breder perspectief dan 'sociale media', zowel positief als negatief. Sociale media is slechts een onderdeel, hoewel het wel een grote plaats inneemt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:
Jantje schreef:Dat laatste ben ik niet met je eens. Er zijn ook heel veel schakelaars. Daar heeft onlangs wat over in het RD gestaan.
Denk je dat je van die schakelaars verbinders kan maken door ze continu te wijzen op de gevaren van sociale media?
Nee.

Het belangrijkste is de binnenkamer. Jakobus schrijft: Een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel. (hoofdstuk 5: 16)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door JvW »

Hollander schreef:
JvW schreef:Dat is precies wat ik bedoel! Zorg er als gemeente voor dat ze binnen de gemeente contacten hebben. Niet alleen met andere jongeren of familie, maar ook daarbuiten. Laat merken dat ze deel uitmaken van die gemeente door onder andere interesse te tonen in hen en het gesprek met hen aan te gaan. En hiervoor zijn social media juist weer uiterst geschikt!
Juist, woord en daad. Knoop een gesprekje met ze aan, al vanaf jonge leeftijd. Maar geef kinderen en jongeren ook taken, op die manier worden ze ook betrokken.
Op jonge leeftijd: laat ze mee collecteren, een glas water op de preekstoel brengen, geef ze een rondleiding door de kerk waarbij iemand vertelt, geef ze dienblad in handen om zakjes chips uit te delen tijdens een kinderochtend, laat ze instrumenten meenemen tijdens een zanguurtje, etc. etc.
Oudere jeugd: laat ze meetellen met de collectemunten, geef ze tools in handen om een keer mee te helpen bij de kinderclub, laat ze een Bijbelverhaal vertellen, geef de mogelijkheid activiteiten te organiseren, doe een jeugdweekend, vraag handen om aan het einde van de zondag de HA-tafel op te ruimen, etc. etc.
Deze lijst is met tal van voorbeelden uit te breiden, boodschap: betrek ze vanaf jonge leeftijd in het kerkzijn. Natuurlijk naast kinderclubs en jeugdverenigingen en andere activiteiten.
Zulke dingen doen meer dan duizend controles op sociale media.
Helemaal eens, maar ook een vorm van jeugdmentoraat. Om daarmee verbinding te leggen tussen de jongeren en de andere leden van de gemeente.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Jantje »

Maar geen jeugdouderlingen aanstellen hoor. Ds. Brugge zegt daar hele nuttige dingen over, die ik deel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door FlyingEagle »

Jantje schreef:Maar geen jeugdouderlingen aanstellen hoor. Ds. Brugge zegt daar hele nuttige dingen over, die ik deel.
What’s in a name
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Maar geen jeugdouderlingen aanstellen hoor. Ds. Brugge zegt daar hele nuttige dingen over, die ik deel.
Volgens mij zegt hij helemaal niets over het aanstellen van jeugdouderlingen. Als je niet wilt investeren in de jeugd, zul je de jeugd langzaam kwijt raken.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Binding jongeren met kerkelijke gemeente (Uit Beroepingswerk discussie [4])

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Maar geen jeugdouderlingen aanstellen hoor. Ds. Brugge zegt daar hele nuttige dingen over, die ik deel.
Volgens mij zegt hij helemaal niets over het aanstellen van jeugdouderlingen. Als je niet wilt investeren in de jeugd, zul je de jeugd langzaam kwijt raken.
Ds. Brugge zegt wel wat over het aanstellen van jeugdouderlingen, maar Jantje zegt niets over niet willen investeren in de jeugd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie