Aantal leden HHK stijgt met 118

Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Bruna »

Geytenbeekje schreef:
Erskinees schreef:Een paar dorpen verderop gaan er de laatste maanden (voor de coronatijd dan) best wat jonge stelletjes vanuit de GGiN over naar de HHK. Daar zit ook wat familie van ons tussen. Het gaat die jongeren echt niet om een lichtere leer, makkelijker zalig worden of wat dan ook. Ze verlangen gewoon naar taal die men kan begrijpen (clichés en oud taalgebruik), geen leesdiensten meer, praktische voorbeelden in de prediking en vaak ook een wat hechter gemeenteleven waarbij meer naar elkaar omgezien wordt. In de HHK komt dat in verschillende gemeenten beter tot zijn recht, Ik keur het switchen van gemeente absoluut niet goed, maar er wordt m.i. onder ons in de rechterflank te vaak gedacht dat mensen een makkelijkere godsdienst willen. Die jongeren zijn er vast ook wel, maar vaak is dat is helemaal niet zo. De oorzaken liggen anders en veel dieper.
Zolang er in de GGiN aldaar een Bijbelse prediking wordt voorgestaan dan wel.
Maar als dat niet het geval is (standenleer bijv. of eigenlijks geen oproep tot bekering maar meer voorwerpelijke zaken als Gods volk dit Gods volk dat) Dan snap ik dat heel goed, vaak zijn het toch de meer bestuderende die verlaten heb ik het idee. ( B.J. Spruyt ) bijvoorbeeld.
Als ik in mijn omgeving kijk dan vertrekken er inderdaad regelmatig naar HHK. Echter zijn het hier zeker niet de ‘bestuderende’ zoals jij het noemt, maar ligt het nivo van degenen die van GGIN naar HHK gaan beneden gemiddeld.
Hoofdreden is meestal de vele leesdiensten. De reden kan ik volgen. Voor mijzelf is dat echter geen geldige reden.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Ora et labora »

Geytenbeekje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ledental ... -1.1666049

Ik vind het mooi nieuws en nieuws om dankbaar te zijn.
De HHK heeft gelukkig een jaarlijkse constante stijging in het aantal leden.
Het is opvallend dat na 2015 de ledenaantallen van de PKN niet meer worden genoemd op wikipedia (in 2015 1.646.259 leden)
Onlangs bij de GGN -226 leden dat is vast ook niet zonder reden. Onlangs hebben ze nog een soort verdedigings-boekje uitgegeven van hun leer Onder de naam van Wet en evangelie. Het zou vast beter zijn als de mensen meer de Bijbel lezen in plaats van dat boekje. De Bijbel is genoeg!
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
CvdW
Berichten: 2942
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door CvdW »

HersteldHervormd schreef:
Mannetje schreef:Met andere woorden, wie eenmaal gaat schuiven, schuift wel even door...
Ja dat is echt zo, zelf heb ik persoonlijk wat moeite met kerkzwervers.

Vaak zegt het wat meer over de persoon zelf dan over de kerkelijke gemeente.
Is dat zo?
Dominee uit Veenendaal was OGG en nu GG.
Dominee Venema was CGK en werd GG
Dominee Veenendaal was CGK en werd GG
Ik heb er nooit een verkeerd woord over gehoord. U wel?
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Mannetje »

Mannetje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Mannetje schreef:Met andere woorden, wie eenmaal gaat schuiven, schuift wel even door...
Daar zijn uiteraard voorbeelden van, maar het is wederom een generalisatie. In de realiteit is echter elk geval uniek.

In mijn eigen geval is het helaas niet bij 1 keer van kerkverband veranderen gebleven. Ik kan niet zeggen dat ik daar trots op ben. Het doet me soms echt pijn als ik mijn kerkelijke weg overdenk.
Het was een korte samenvatting van wat daarboven stond. Natuurlijk heeft ieder een eigen verhaal en ik zou niet graag beweren dat iedereen die van kerkverband wisselt aan het schuiven is.

Maar andersom zie ik het wel vaak, iemand die schuift in de opvattingen, is niet zomaar uitgeschoven...
Deze toelichting graag meewegen, CvdW.
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Bezorgd »

John Galt schreef:Wat ik om mij heen zie geburen, is een verlaging van de betrokkenheid op het kerkverband, meer op de gemeente. Iemand is HHK, gaat verhuizen naar een andere plaats en sluit zich daar niet vanzelfsprekend bij de HHK aan. Past de CGK of de PKN beter bij hen, dan sluiten ze daarbij aan.
Ik denk dat dat ook terug te zien is in de kolom "vertrokken, maar bij geen kerkverband aangesloten". Dat is altijd best een hoog aantal. Ik hoor echter zelden van belijdende leden die zich helemaal uit laten schrijven, wel dat ze weggaan zonder nog te weten waarheen en dan pas na een jaar ofzo ergens hun lidmaatschap in leveren bij een nieuwe gemeente. De kerk waar ze weggingen weet dan (formeel) niet waar ze zich uiteindelijk aangesloten hebben.
Ik denk dat je dit goed ziet.
Mensen kiezen voor een gemeente en niet voor een kerkverband.
Hetzelfde met afscheid nemen, dan neemt men afscheid van een bepaalde gemeente, niet zozeer van een kerkverband.
Persoonlijk vind ik dit een interessante ontwikkeling. Het zou een onderzoek waard zijn hoe groot de betrokkenheid nog is met kerkverbanden, zeker bij de jongere generaties. Ik kan me zomaar voorstellen dat de huidige 'kerkelijk leiding' daar wel van zou schrikken.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
John Galt schreef:Wat ik om mij heen zie geburen, is een verlaging van de betrokkenheid op het kerkverband, meer op de gemeente. Iemand is HHK, gaat verhuizen naar een andere plaats en sluit zich daar niet vanzelfsprekend bij de HHK aan. Past de CGK of de PKN beter bij hen, dan sluiten ze daarbij aan.
Ik denk dat dat ook terug te zien is in de kolom "vertrokken, maar bij geen kerkverband aangesloten". Dat is altijd best een hoog aantal. Ik hoor echter zelden van belijdende leden die zich helemaal uit laten schrijven, wel dat ze weggaan zonder nog te weten waarheen en dan pas na een jaar ofzo ergens hun lidmaatschap in leveren bij een nieuwe gemeente. De kerk waar ze weggingen weet dan (formeel) niet waar ze zich uiteindelijk aangesloten hebben.
Ik denk dat je dit goed ziet.
Mensen kiezen voor een gemeente en niet voor een kerkverband.
Hetzelfde met afscheid nemen, dan neemt men afscheid van een bepaalde gemeente, niet zozeer van een kerkverband.
Persoonlijk vind ik dit een interessante ontwikkeling. Het zou een onderzoek waard zijn hoe groot de betrokkenheid nog is met kerkverbanden, zeker bij de jongere generaties. Ik kan me zomaar voorstellen dat de huidige 'kerkelijk leiding' daar wel van zou schrikken.
Klopt.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door DDD »

CvdW schreef:
HersteldHervormd schreef:
Mannetje schreef:Met andere woorden, wie eenmaal gaat schuiven, schuift wel even door...
Ja dat is echt zo, zelf heb ik persoonlijk wat moeite met kerkzwervers.

Vaak zegt het wat meer over de persoon zelf dan over de kerkelijke gemeente.
Is dat zo?
Dominee uit Veenendaal was OGG en nu GG.
Dominee Venema was CGK en werd GG
Dominee Veenendaal was CGK en werd GG
Ik heb er nooit een verkeerd woord over gehoord. U wel?
Hoe bestaat het! Met wat voor mensen ga je om dan? Er is genoeg over te zeggen hoor. Maar goed. Ik denk niet dat het op Refoforum past om alle kritiek op deze personen en hun gedrag hier eens uitvoerig te bespreken.
CvdW
Berichten: 2942
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door CvdW »

Het gaat mij niet om kritiek hebben!

Als een gewoon gemeentelid van kerkverband wisselt is dat niet goed, hoewel hij wel een eigen verhaal heeft.
Wanneer een predikant van kerkverband wisselt levert dat minder problemen op, zeker als het richting GG gaat.
Verder graag laten rusten.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Orchidee »

HersteldHervormd schreef:
Als het goed is heeft de Heere je in een bepaalde gemeente geplaatst, en misschien zelfs wel gedoopt. En je hebt er belijdenis kunnen doen.
Ik zie dat toch echt anders!
Mijn ouders waren NH en CGK; Zij zijn getrouwd, ergens gaan wonen waar "om de hoek" een ogg was en hebben zich laten "bepraten" om daar lid te worden.
Ik ben daar idd ook gedoopt; het gezin is ook met verhuizing naar een andere woonplaats "automatisch" lid geworden weer bij een ogg maar nooit "met het hart"!
Uiteindelijk toch "met het hart" gekozen voor een andere kerk.

Ik ben nu lid in een hhg maar het had net zo goed een cgk of pkn gemeente kunnen zijn.
Ik heb geen binding met een bepaald kerkverband!
Wél met medechristenen!

(De gemeente waar ik gedoopt ben bestaat zelfs niet meer)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Hendrien
Berichten: 1337
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: RE: Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Hendrien »

Orchidee schreef:
HersteldHervormd schreef:
Als het goed is heeft de Heere je in een bepaalde gemeente geplaatst, en misschien zelfs wel gedoopt. En je hebt er belijdenis kunnen doen.
Ik zie dat toch echt anders!
Mijn ouders waren NH en CGK; Zij zijn getrouwd, ergens gaan wonen waar "om de hoek" een ogg was en hebben zich laten "bepraten" om daar lid te worden.
Ik ben daar idd ook gedoopt; het gezin is ook met verhuizing naar een andere woonplaats "automatisch" lid geworden weer bij een ogg maar nooit "met het hart"!
Uiteindelijk toch "met het hart" gekozen voor een andere kerk.

Ik ben nu lid in een hhg maar het had net zo goed een cgk of pkn gemeente kunnen zijn.
Ik heb geen binding met een bepaald kerkverband!
Wél met medechristenen!

(De gemeente waar ik gedoopt ben bestaat zelfs niet meer)
Precies, stel je verhuist. In het dorp/stad waar je gaat wonen, is geen gemeente van jouw kerkverband. Wel bijv. 10 km verderop. Maar er is wel een gemeente waar de Bijbelse boodschap onverkort klinkt. Dan zou ik toch echt kiezen voor die gemeente! In het dorp waar je gaat wonen. Dat is toch het mooiste? Hoef je ook geen kerken voorbij te rijden en kun je eventueel lopend naar de kerk.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Isala »

HersteldHervormd schreef:Als het goed is heeft de Heere je in een bepaalde gemeente geplaatst
Ik heb grote moeite met deze uitspraak. Als je dat handhaaft dan heeft God de ander in de RKK of Charismatische gemeente of Remonstrante gemeente geplaatst (of in één van de andere bijna ontelbare denominaties wereldwijd)
Wat we alleen kunnen zeggen is: als je tot geloof komt ben je in het het Lichaam van Christus geplaatst.
Daarna mag je je aansluiten bij een gemeente, nadat je Gods leiding hierin hebt gevraagd.
Dat vind ik wezenlijk anders dan dat God iemand door geboorte in een denominatie of gemeente plaatst.
Orchidee schreef:Ik heb geen binding met een bepaald kerkverband!
Wél met medechristenen!
Voor mij geldt precies hetzelfde. Een kerkverband gaf me vaak een soort houvast: ben je van die kerk, dan weet ik ongeveer hoe je denkt mbt de kerkelijke leer. Alles wat buiten mijn kader viel was onbekent en per definitie onveilig, en daarmee sloot ik ook mensen bij voorbaat al uit. (geen zuivere waarheid...) Daardoor heb ik ontzettend veel mensen veroordeelt. Als ik daaraan terug denk dan kan ik me verschrikkelijk schamen.
Daarmee blijft wel staan dat iemand bevraagt mag worden op de Bijbelse grond van zijn overtuiging.
CvdW schreef:Ik noem dat geen verschuiving, maar een terugkeer naar hetgeen waarop ik mijn ja-woord heb gegeven.
Het jawoord geven op een kerkelijk leer betekent kerkelijk gezien dat je nooit tot een ander inzicht mag komen.
Dat heeft ook een gevaar in zich.
Hora est!
HersteldHervormd
Berichten: 6055
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door HersteldHervormd »

Ik neem aan dat verhuizingen enzovoort geen eigen keuzes zijn. Maar dat dit in ieder geval voorgelegd is bij de Heere. Dus bij verhuizingen vind ik ook (als de keuze samen met de Heere gemaakt is) geen probleem om te switchen, om het maar modern te noemen.

En er zijn ook heus wel andere uitzonderingen. Dus ik zeg niet pertinent dat je niet uit je gemeente weg kan of mag. Ik heb alleen moeite met mensen die zo ongeveer alle reformatorische kerken al bezocht hebben. En ook lid zijn geweest. Het is nergens volmaakt. Dus dat je door bijzondere omstandigheden naar een ander kerkverband gaat, hoeft dat niet per definitie fout te zijn. Je ouders zouden je maar RKK opgevoed hebben en de Heere komt in je leven en je word getrokken naar een gemeente, daar zeg ik niks van hoor.

Het valt en staat dus of de Heere mee komt in beslissingen. En dat is niet aan mij om daar over te oordelen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door DDD »

CvdW schreef:Het gaat mij niet om kritiek hebben!

Als een gewoon gemeentelid van kerkverband wisselt is dat niet goed, hoewel hij wel een eigen verhaal heeft.
Wanneer een predikant van kerkverband wisselt levert dat minder problemen op, zeker als het richting GG gaat.
Verder graag laten rusten.
Nou, daar zijn wij het dan geheel niet over eens. Je kunt niet zomaar weigeren als classis, dat is weer wat anders. Dat geeft ook maar heibel.

Het wisselen van kerkverband door predikanten is mij een doorn in het oog en er kan ook geen zegen op rusten.
Piet Puk
Berichten: 5434
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Piet Puk »

Ora et labora schreef:
Geytenbeekje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ledental ... -1.1666049

Ik vind het mooi nieuws en nieuws om dankbaar te zijn.
De HHK heeft gelukkig een jaarlijkse constante stijging in het aantal leden.
Het is opvallend dat na 2015 de ledenaantallen van de PKN niet meer worden genoemd op wikipedia (in 2015 1.646.259 leden)
Onlangs bij de GGN -226 leden dat is vast ook niet zonder reden. Onlangs hebben ze nog een soort verdedigings-boekje uitgegeven van hun leer Onder de naam van Wet en evangelie. Het zou vast beter zijn als de mensen meer de Bijbel lezen in plaats van dat boekje. De Bijbel is genoeg!
Heb je rancune tegen de GGiN?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Hollander »

Ora et labora schreef:
Geytenbeekje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/ledental ... -1.1666049
Ik vind het mooi nieuws en nieuws om dankbaar te zijn.
De HHK heeft gelukkig een jaarlijkse constante stijging in het aantal leden.
Het is opvallend dat na 2015 de ledenaantallen van de PKN niet meer worden genoemd op wikipedia (in 2015 1.646.259 leden)
Onlangs bij de GGN -226 leden dat is vast ook niet zonder reden. Onlangs hebben ze nog een soort verdedigings-boekje uitgegeven van hun leer Onder de naam van Wet en evangelie. Het zou vast beter zijn als de mensen meer de Bijbel lezen in plaats van dat boekje. De Bijbel is genoeg!
Geestelijk leven is niet af te lezen aan statistiek. Gelukkig maar.
Plaats reactie