Aantal leden HHK stijgt met 118

Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Erskinees »

Een paar dorpen verderop gaan er de laatste maanden (voor de coronatijd dan) best wat jonge stelletjes vanuit de GGiN over naar de HHK. Daar zit ook wat familie van ons tussen. Het gaat die jongeren echt niet om een lichtere leer, makkelijker zalig worden of wat dan ook. Ze verlangen gewoon naar taal die men kan begrijpen (clichés en oud taalgebruik), geen leesdiensten meer, praktische voorbeelden in de prediking en vaak ook een wat hechter gemeenteleven waarbij meer naar elkaar omgezien wordt. In de HHK komt dat in verschillende gemeenten beter tot zijn recht, Ik keur het switchen van gemeente absoluut niet goed, maar er wordt m.i. onder ons in de rechterflank te vaak gedacht dat mensen een makkelijkere godsdienst willen. Die jongeren zijn er vast ook wel, maar vaak is dat is helemaal niet zo. De oorzaken liggen anders en veel dieper.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef: Ik mag hopen dat je dat niet alléén maar positief duidt. Ik hoorde gisteren nog een verhaal, en daar springen mijn nekharen recht van overeind.
Ik heb je al eerder verteld dat je beter moet lezen. En vooral die nekharen eens wat lager moet laten staan. Ieder verhaal kent meerdere kanten.
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door johannes »

Klopt Erkinees, mensen die overkomen uit de GKV kan je toch ook niet beschuldigen dat ze naar een lichtere kerk gaan.
Ik weet van een kleine HHK waar er 14 lidmaten waarvan sommige met kinderen overkwamen vanuit de GKV
Daarnaast kerken er ook nog steeds enkele die nog wel lid zijn van de GKV
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef:Een paar dorpen verderop gaan er de laatste maanden (voor de coronatijd dan) best wat jonge stelletjes vanuit de GGiN over naar de HHK. Daar zit ook wat familie van ons tussen. Het gaat die jongeren echt niet om een lichtere leer, makkelijker zalig worden of wat dan ook. Ze verlangen gewoon naar taal die men kan begrijpen (clichés en oud taalgebruik), geen leesdiensten meer, praktische voorbeelden in de prediking en vaak ook een wat hechter gemeenteleven waarbij meer naar elkaar omgezien wordt. In de HHK komt dat in verschillende gemeenten beter tot zijn recht, Ik keur het switchen van gemeente absoluut niet goed, maar er wordt m.i. onder ons in de rechterflank te vaak gedacht dat mensen een makkelijkere godsdienst willen. Die jongeren zijn er vast ook wel, maar vaak is dat is helemaal niet zo. De oorzaken liggen anders en veel dieper.
Zolang er in de GGiN aldaar een Bijbelse prediking wordt voorgestaan dan wel.
Maar als dat niet het geval is (standenleer bijv. of eigenlijks geen oproep tot bekering maar meer voorwerpelijke zaken als Gods volk dit Gods volk dat) Dan snap ik dat heel goed, vaak zijn het toch de meer bestuderende die verlaten heb ik het idee. ( B.J. Spruyt ) bijvoorbeeld.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Geytenbeekje »

johannes schreef:Klopt Erkinees, mensen die overkomen uit de GKV kan je toch ook niet beschuldigen dat ze naar een lichtere kerk gaan.
Ik weet van een kleine HHK waar er 14 lidmaten waarvan sommige met kinderen overkwamen vanuit de GKV
Daarnaast kerken er ook nog steeds enkele die nog wel lid zijn van de GKV
Den Helder volgens mij
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
johannes schreef:Klopt Erkinees, mensen die overkomen uit de GKV kan je toch ook niet beschuldigen dat ze naar een lichtere kerk gaan.
Ik weet van een kleine HHK waar er 14 lidmaten waarvan sommige met kinderen overkwamen vanuit de GKV
Daarnaast kerken er ook nog steeds enkele die nog wel lid zijn van de GKV
Den Helder volgens mij
De voormalige Oud Gereformeerde Gemeente van M. Dankers?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Delftenaar »

Ja.
HersteldHervormd
Berichten: 6055
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door HersteldHervormd »

samanthi schreef:Er worden ook heel veel kinderen geboren, als ik in onze gemeente kijk.
Precies joh, dus ik snap de commotie ook niet echt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6055
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door HersteldHervormd »

Erskinees schreef:Een paar dorpen verderop gaan er de laatste maanden (voor de coronatijd dan) best wat jonge stelletjes vanuit de GGiN over naar de HHK. Daar zit ook wat familie van ons tussen. Het gaat die jongeren echt niet om een lichtere leer, makkelijker zalig worden of wat dan ook. Ze verlangen gewoon naar taal die men kan begrijpen (clichés en oud taalgebruik), geen leesdiensten meer, praktische voorbeelden in de prediking en vaak ook een wat hechter gemeenteleven waarbij meer naar elkaar omgezien wordt. In de HHK komt dat in verschillende gemeenten beter tot zijn recht, Ik keur het switchen van gemeente absoluut niet goed, maar er wordt m.i. onder ons in de rechterflank te vaak gedacht dat mensen een makkelijkere godsdienst willen. Die jongeren zijn er vast ook wel, maar vaak is dat is helemaal niet zo. De oorzaken liggen anders en veel dieper.
Juist de jongeren van nu zijn helemaal niet lijdelijk of onverschillig, er zullen vast onverschillige jongeren bij zitten, maar zeker niet meer dan onverschillige ouder(s)en, want daar zitten ook hele kerken mee gevuld.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Geytenbeekje »

Juist als je switchted wil je jezelf toch ook niet gemakkelijker maken en lijdelijk zijn toch ?
Alhoewel er ook serieuze jongelui zijn die in de GG(iN) zitten
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Bruna »

Het is voor de HHK mooi dat het stijgt.
Gezien de flinke aantallen die overkomen naar de HHK uit de GG, GGiN, OGGIN vind ik de stijging tegenvallen. Ook veel geboortes begrijp ik, dat geeft aan dat er ook weer aardig wat vertrekken. is dat een juiste conclusie?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Geytenbeekje »

Bruna schreef:Het is voor de HHK mooi dat het stijgt.
Gezien de flinke aantallen die overkomen naar de HHK uit de GG, GGiN, OGGIN vind ik de stijging tegenvallen. Ook veel geboortes begrijp ik, dat geeft aan dat er ook weer aardig wat vertrekken. is dat een juiste conclusie?
Ja, die aantallen mis ik ook.
Ik denk dat de meeste naar de PKN vertrekken
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:Juist als je switchted wil je jezelf toch ook niet gemakkelijker maken en lijdelijk zijn toch ?
Dat is helemaal per geval afhankelijk. Niet voor niets is er een spreekwijze "rechts erin, links eruit". Ik heb dat regelmatig zien gebeuren, zei het in een andere denominatie. En ook voorbeelden gezien waar dit wel goed ging.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door refo »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:Juist als je switchted wil je jezelf toch ook niet gemakkelijker maken en lijdelijk zijn toch ?
Dat is helemaal per geval afhankelijk. Niet voor niets is er een spreekwijze "rechts erin, links eruit". Ik heb dat regelmatig zien gebeuren, zei het in een andere denominatie. En ook voorbeelden gezien waar dit wel goed ging.
Vanuit links erin, naar rechts eruit, komt evengoed voor.
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Aantal leden HHK stijgt met 118

Bericht door Mannetje »

Met andere woorden, wie eenmaal gaat schuiven, schuift wel even door...
-
Plaats reactie