De Kliederkerk

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

De Kliederkerk

Bericht door Mara »

Ik moest even in mijn ogen wrijven, of ik het wel goed las. Maar overgewaaid uit Groot Brittannië, waar het messy church wordt genoemd.

De Bonifatiuskerk in Vries gaat deze zondag voor het eerst experimenteren met wat inmiddels al 162 Nederlandse protestantse kerken, en internationaal vierduizend, een paar keer per jaar doen. Op een zaterdag of zondag, niet al te vroeg, zijn er in het kerkgebouw allerlei activiteiten, creatief en sportief, voor jong en oud, met de nadruk op jong. En passant komen er Bijbelse thema’s of verhalen voorbij. Er is een korte ‘viering’ en na afloop wordt er gezamenlijk gegeten. In Groot-Brittannië is de ‘messy church’ ontstaan, in achterstandswijken. In Nederland bezoeken inmiddels 20 duizend mensen een paar keer per jaar een kliederkerk. Het merendeel was niet kerkelijk, een derde noemt zich ongelovig. Het heeft een grote aantrekkingskracht op de groep die de afgelopen decennia afhaakte: gezinnen met jonge kinderen,
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... k~b875fa51

De kerk moet nog meer upgraden, nu blijkbaar de top2000 kerkdiensten niet toereikend zijn blijkbaar.
Maar het trekt veel mensen, afgehaakten, buitenkerkelijken.
Wat is jullie mening hierover?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De Kliederkerk

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef: Wat is jullie mening hierover?
Vraag je je dat serieus af? ;)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De Kliederkerk

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef: Wat is jullie mening hierover?
Vraag je je dat serieus af? ;)
Toch wel.
In de ruim 10 jaar dat ik hier ronddwarrel heb ik al veel bijgeleerd. ;(
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De Kliederkerk

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:
J.C. Philpot schreef:
Mara schreef: Wat is jullie mening hierover?
Vraag je je dat serieus af? ;)
Toch wel.
In de ruim 10 jaar dat ik hier ronddwarrel heb ik al veel bijgeleerd. ;(
Een tipje van de sluier:

Het heeft God behaagd, door de dwaasheid der prediking zalig te maken die geloven.

Dat moeten we niet inruilen voor geklieder.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De Kliederkerk

Bericht door Herman »

Blijkbaar is vermaak en vertier de enige vorm waarom mensen nog met religie in aanraking willen komen. Daar kan je vraagtekens bij zetten. De bijbel is er niet om vermaak te bieden, maar is er voor zingeving.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De Kliederkerk

Bericht door Ambtenaar »

En ondertussen zelf niets doen om ongelovigen of randkerkelijken te bereiken en in aanraking te brengen met de Bijbelse boodschap.

Altijd makkelijk om pionierswerk van anderen af te kraken.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: De Kliederkerk

Bericht door Klavart »

Ambtenaar schreef:En ondertussen zelf niets doen om ongelovigen of randkerkelijken te bereiken en in aanraking te brengen met de Bijbelse boodschap.
:nonnon Wat weet jij daarvan?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De Kliederkerk

Bericht door Ambtenaar »

Klavart schreef:Wat weet jij daarvan?
Ik heb maar weinigen hier iets zien vertellen over het zendingswerk dat zij verrichten.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De Kliederkerk

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
Klavart schreef:Wat weet jij daarvan?
Ik heb maar weinigen hier iets zien vertellen over het zendingswerk dat zij verrichten.
Kun je wellicht inhoudelijk meepraten? Het is voor andere forummers niet prettig om in vrijwel elk topic om de Nijkerkse azijn te moeten heenlezen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De Kliederkerk

Bericht door DDD »

Ik vind het concept heel goed, voor zover ik het ken.

Het is een soort alternatieve zondagsschool. Ik zou het jammer vinden als het in de plaats komt van reguliere kerkdiensten.

Het nadeel is dat het wat vrijzinnig is qua conceptinhoud.
ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De Kliederkerk

Bericht door ejvl »

Ik ken de inhoud niet van de vieringen of meditaties dus daar kan ik niets over zeggen.
Verder vind ik het een goed iniatief echter niet in plaats van, maar naast de kerkdiensten.
De eenvoudige kerkdiensten zonder veel opsmuk waarin het Woord centraal staat vind ik het belangrijkst.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De Kliederkerk

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Kun je wellicht inhoudelijk meepraten? Het is voor andere forummers niet prettig om in vrijwel elk topic om de Nijkerkse azijn te moeten heenlezen.
En ik word nogal moe van alle negatieve commentaren op initiatieven van anderen om mensen te bereiken met het evangelie.

Er valt wellicht het een en ander op te merken over de inhoud, maar dat neemt niet weg dat de basishouding richting deze initiatieven positief moet zijn.

Een baby voedt je ook niet direct met een gecompliceerd gerecht waarin zowel zoet, zuur, bitter en zout te proeven zijn. Je biedt eerst makkelijke hapjes aan. Hetzelfde doe je met mensen die voor het eerst of na lange tijd weer in aanraking komen met de Bijbel. Die geef je een lucht verteerbaar hapje.

En ja, ik ben betrokken geweest bij de Alpha-cursus en de Delta-cursus. Ik heb dus ervaring met gesprekken met mensen die weinig tot geen kennis hebben van het geloof.
ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De Kliederkerk

Bericht door ejvl »

J.C. Philpot schreef:
Ambtenaar schreef:
Klavart schreef:Wat weet jij daarvan?
Ik heb maar weinigen hier iets zien vertellen over het zendingswerk dat zij verrichten.
Kun je wellicht inhoudelijk meepraten? Het is voor andere forummers niet prettig om in vrijwel elk topic om de Nijkerkse azijn te moeten heenlezen.
Het hoort in een ander topic maar er zit echt wel een punt van nadenken in.
Wij zouden best op zondagmorgen wat willekeurige mensen die we tegenkomen kunnen vragen of ze mee willen naar de kerk bijvoorbeeld of op zaterdagmiddag in het winkelcentrum uitnodigen om op zondag in de kerk te komen.
Natuurlijk moet elk initiatief Bijbels getoetst worden maar dat ontslaat ons niet van de plicht om ook thuis (gebed) maar zeer zeker ook actief, ons steentje bij te dragen in het zendingswerk.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: De Kliederkerk

Bericht door Bonny »

ejvl schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ambtenaar schreef:
Klavart schreef:Wat weet jij daarvan?
Ik heb maar weinigen hier iets zien vertellen over het zendingswerk dat zij verrichten.
Kun je wellicht inhoudelijk meepraten? Het is voor andere forummers niet prettig om in vrijwel elk topic om de Nijkerkse azijn te moeten heenlezen.
Het hoort in een ander topic maar er zit echt wel een punt van nadenken in.
Wij zouden best op zondagmorgen wat willekeurige mensen die we tegenkomen kunnen vragen of ze mee willen naar de kerk bijvoorbeeld of op zaterdagmiddag in het winkelcentrum uitnodigen om op zondag in de kerk te komen.
Natuurlijk moet elk initiatief Bijbels getoetst worden maar dat ontslaat ons niet van de plicht om ook thuis (gebed) maar zeer zeker ook actief, ons steentje bij te dragen in het zendingswerk.
Je kan dat beter op zaterdagmiddag doen. Dan hebbende mensen nog de gelegenheid om een stropdas of hoed (voor de vrouw) te kopen.
The Groom's still waiting at the altar
NorahLinde
Berichten: 215
Lid geworden op: 26 feb 2018, 12:52

Re: De Kliederkerk

Bericht door NorahLinde »

Bonny schreef: Je kan dat beter op zaterdagmiddag doen. Dan hebbende mensen nog de gelegenheid om een stropdas of hoed (voor de vrouw) te kopen.
Ja want zonder hoed of stropdas zijn ze niet welkom :quoi
Plaats reactie