Synode Protestantse kerk in Nederland

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

Silo schreef:https://www.rd.nl/artikel/938162-hervor ... -gescheurd
Een scheuring in de PKN in Epe. Lijkt me een droevige situatie. Wat voor predikant is ds. Van Spanje qua ligging? Zou men zich bij de HHK kunnen aansluiten?
Ds. Van Spanje is niet echt een hele rechtse bonder naar mijn inschatting. Maar de HHK is ruim genoeg voor hem.

Het grondgebied van Epe valt al onder de HHK Emst-Epe. De HHK zal waarschijnlijk verlangen dat men bij die gemeente aansluit, en al helemaal als het getal van de overkomers klein is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Geytenbeekje »

Je hebt als (nieuwe) kerk mogelijkheid om bij de HHK aan te sluiten en dan een bijz. aard gemeente te worden.
Aansluiten bij HHK Emst-Epe kan ook, maar ik weet niet hoe dit zit met de liggingsverschillen.
Ik weet wel dat de Veluwenaar traditioneel is en wel houdt van een stevige preek.
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Philip »

Dr. Van Spanje staat behoorlijk aan de rechterkant van de Bond. Daarnaast staat hij bekend als rechtlijnig.
De classis Veluwe had al besloten dat „vanwege de zeer zorgelijke financiële situatie van de gemeente” de predikant vanaf 1 september nog maar voor een derde betaald zou kunnen worden. Deze teruggang heeft volgens de classis te maken met het feit dat al gedurende een aantal jaren gemeenteleden zich niet meer kunnen vinden in het beleid van de kerkenraad en elders kerkelijk onderdak hebben gezocht. „Als gevolg daarvan staat de gemeente vanaf 2018 onder verscherpt toezicht”, aldus Bok.
In mijn gemeente was ook een financieel tekort. Dan komen er een aantal financiële mensen van de PKN en dan moet je als gemeente 'aantonen' dat je over voldoende financiën bezit. Dit wordt puur zakelijk bekeken. Van Godsvertrouwen hebben die mannen nog nooit gehoord, zo was het gevoel in mijn gemeente.

De classis speelt blijkbaar de kerkenraad de zwarte piet toe. Ik snap niet waarom dat in het openbaar moet. De classis vindt blijkbaar dat de kerk moet moderniseren, dat trekt tenminste mensen. Ik kan me voorstellen dat Van Spanje dan denkt: Dan gaan we er toch uit?! Een meer irenische predikant zou zich misschien schikken, maar dat doet hij niet zo gauw. In zijn preken is hij ook tamelijk duidelijk. Gevoeligheden zijn voor hem geen reden om zich niet uit te spreken. Ik houd daar wel van omdat ik het meestal met hem eens ben, maar progressievere mensen minder.
Laatst gewijzigd door Philip op 05 aug 2021, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Mistig »

Philip schreef:Dr. Van Spanje staat behoorlijk aan de rechterkant van de Bond. Daarnaast staat hij bekend als rechtlijnig.
De classis Veluwe had al besloten dat „vanwege de zeer zorgelijke financiële situatie van de gemeente” de predikant vanaf 1 september nog maar voor een derde betaald zou kunnen worden. Deze teruggang heeft volgens de classis te maken met het feit dat al gedurende een aantal jaren gemeenteleden zich niet meer kunnen vinden in het beleid van de kerkenraad en elders kerkelijk onderdak hebben gezocht. „Als gevolg daarvan staat de gemeente vanaf 2018 onder verscherpt toezicht”, aldus Bok.
In mijn gemeente was ook een financieel tekort. Dan komen er een aantal financiële mensen van de PKN en dan moet je als gemeente 'aantonen' dat je over voldoende financiën bezit. Dit wordt puur zakelijk bekeken. Van Godsvertrouwen hebben die mannen nog nooit gehoord, zo was het gevoel in mijn gemeente.

De classis speelt blijkbaar de kerkenraad de zwarte piet toe. Ik snap niet waarom dat in het openbaar moet. De classis vindt blijkbaar dat de kerk moet moderniseren, dat trekt tenminste mensen. Ik kan me voorstellen dat Van Spanje dan denkt: Dan gaan we er toch uit?!
Dat kan nooit een oplossing zijn, denk ik zo.

Als de opdracht is dat er gemoderniseerd moet worden omdat er te weinig geld is, dan is dit wel een probleem wat aangekaart moet worden. Dat is toch in strijd met de authenticiteit van de plaatselijke gemeente, lijkt me.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

Philip schreef:De classis vindt blijkbaar dat de kerk moet moderniseren, dat trekt tenminste mensen.
Dat is een hele andere versie als wat er in de krant staat.

Uit de krant ontstaat het beeld dat het beleid al jaren iets progressiever is, waardoor mensen vertrekken, waardoor er financiele problemen zijn ontstaan.

Een classis die vind dat een gemeente moet moderniseren staat ook haaks op mijn ervaringen in de PKN. Met de inhoud bemoeit men zich normaliter niet van bovenaf. Dat zakelijke mbt de financien herken ik wel helemaal.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Augustienus »

Dat is niet het beeld die ik krijg uit het krantenbericht. Er wordt niks inhoudelijks gezegd over de koers, alleen dat een gedeelte van de gemeenteleden zich niet meer kon vinden in het beleid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

Augustienus schreef:Dat is niet het beeld die ik krijg uit het krantenbericht. Er wordt niks inhoudelijks gezegd over de koers, alleen dat een gedeelte van de gemeenteleden zich niet meer kon vinden in het beleid.
Je hebt gelijk. In mijn conclusie nam ik mee dat de gemeente al behoudend was (dr. Vermeer, voormalig predikant, was dat ook). Maar het kan ook dat het grondvlak moderner word, en de KR niet meeveranderd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Geytenbeekje »

Het lijkt mij stug dat het gaat over een te dure koffiezetapparaat. Beste is om te bidden voor de gemeente
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 05 aug 2021, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Augustienus schreef:Dat is niet het beeld die ik krijg uit het krantenbericht. Er wordt niks inhoudelijks gezegd over de koers, alleen dat een gedeelte van de gemeenteleden zich niet meer kon vinden in het beleid.
Je hebt gelijk. In mijn conclusie nam ik mee dat de gemeente al behoudend was (dr. Vermeer, voormalig predikant, was dat ook). Maar het kan ook dat het grondvlak moderner word, en de KR niet meeveranderd.
Ja dat kan ook, maar meestal veranderd de KR en de leden hebben dat maar te moeten slikken ( als je om des geweten wil niet van kerk kan veranderen)
Philip
Berichten: 300
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Philip »

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Augustienus schreef:Dat is niet het beeld die ik krijg uit het krantenbericht. Er wordt niks inhoudelijks gezegd over de koers, alleen dat een gedeelte van de gemeenteleden zich niet meer kon vinden in het beleid.
Je hebt gelijk. In mijn conclusie nam ik mee dat de gemeente al behoudend was (dr. Vermeer, voormalig predikant, was dat ook). Maar het kan ook dat het grondvlak moderner word, en de KR niet meeveranderd.
Ja dat kan ook, maar meestal veranderd de KR en de leden hebben dat maar te moeten slikken ( als je om des geweten wil niet van kerk kan veranderen)
Nee, in het bericht staat niets inhoudelijks over de koers.

De feitelijke situatie is echter dat het grondvlak moderner werd en de predikant en een deel van de kerkenraad niet. Meer details laat ik liever achterwege.

Openbaar is wel de kerktijden.nl en de lijst met gemeenten waarin Van Spanje voorgaat. Dat zegt al een hoop.
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door merel »

Ik begreep van vrienden en familie dat net name de predikant het probleem is van alle spanningen. Diverse mensen die daar geboren en getogen zijn, zijn weggegaan, omdat gesprekken hierover tot niets leiden. Verschillende zijn overgestapt naar de CGK Heerde
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door J.C. Philpot »

Philip schreef:Openbaar is wel de kerktijden.nl en de lijst met gemeenten waarin Van Spanje voorgaat. Dat zegt al een hoop.
Die gemeenten zeggen me niet zoveel. Gewoon traditioneel GB, maar niet ontzettend rechts ofzo.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
Philip schreef:Openbaar is wel de kerktijden.nl en de lijst met gemeenten waarin Van Spanje voorgaat. Dat zegt al een hoop.
Die gemeenten zeggen me niet zoveel. Gewoon traditioneel GB, maar niet ontzettend rechts ofzo.
De ligging van de predikant was het probleem ook niet, wel zijn karakter.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door Dodo »

Misschien moeten we niet de eventuele karakterfouten van personen bespreken op dit forum.
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Synode Protestantse kerk in Nederland

Bericht door merel »

Daar heb je gelijk in. Daarom wijdde ik ook bewust niet uit over de gebeurtenissen. Alleen wordt in dit topic ervan uitgegaan dat het vast wel zou liggen aan vernieuwingen, zwaarte en ligging predikant. Daar was geen sprake van. Ik weet dat dit al jaren speelt
Plaats reactie