Vrije gemeente in wording

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:
J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef:Het kan zelfs noorderlijker, ik weet dat er in Twijzelerheide een klein kerkje/ clubje is die zich schaart onder Oud Gereformerd.
Bedoel je de Vrije Gereformeerde Evangelisatie?

Hier kun je er iets over lezen:
https://books.google.nl/books?id=pf1pno ... el&f=false
Ja, die bedoel ik.
In Twijzel heb je ook nog een Vrije Gereformeerde Kerk:

https://www.rd.nl/oud/kl/010802kl08.html
https://www.rd.nl/kerk-religie/ouderlin ... t-1.372182

Bij het ontstaan was destijds de vader van ds. Van de Belt betrokken. Nu helaas nog maar een paar kerkgangers.

De ligging hiervan is iets anders als de genoemde Evangelisatie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef: Beste DIA, u leest nu dingen die ik niet schreef. Verder laat ik het er maar bij.
Dan moet ik even puzzelen wat er misging.

Toevoeging: ik zie niet waar het fout ging. Is er ergens fout gequoot?
Nee, dat is het probleem niet. Ik laat het er bij.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Herman »

Goed. Maar dat is in de buurt van de Friese Wouden. Daar is in rechtzinnige gemeenten een grote onderlinge verbondenheid als ik goed begrijp uit de gezamenlijke initiatieven van hun voorgangers. Lijkt me dus een onwaarschijnlijke optie bij ons gespeculeer van betrekkelijke waarde.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef: Beste DIA, u leest nu dingen die ik niet schreef. Verder laat ik het er maar bij.
Dan moet ik even puzzelen wat er misging.

Toevoeging: ik zie niet waar het fout ging. Is er ergens fout gequoot?
Heb je ook gelezen wat Ds. LH Oosten schrijft?
Ik heb er online naar gezocht, want ik wilde het hele verband lezen.
Toen stuitte ik op een keiharde veroordeling van ds. Roos door een zekere Kleen.
Ik begrijp niet dat die man zo tekeer kan gaan, daar is geen bewogenheid of liefde in.
Alleen tot in de puntjes wordt alles nagezocht. Daar schrok ik wel van.
Het evenwicht is zoek. Aan de ene kant slaat men door en lijkt er geen verandering meer.
Aan de andere kant slaat men ook door, en veroordeeld Gods knechten in niet mis te verstane termen.
Wellicht begrijpt u waar ik belandde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Ik heb er online naar gezocht, want ik wilde het hele verband lezen.
Toen stuitte ik op een keiharde veroordeling van ds. Roos door een zekere Kleen.
Ik begrijp niet dat die man zo tekeer kan gaan, daar is geen bewogenheid of liefde in.
Alleen tot in de puntjes wordt alles nagezocht. Daar schrok ik wel van.
Het evenwicht is zoek. Aan de ene kant slaat men door en lijkt er geen verandering meer.
Aan de andere kant slaat men ook door, en veroordeeld Gods knechten in niet mis te verstane termen.
Wellicht begrijpt u waar ik belandde.
Kleen, Woeste weg, Rokende vlaswiek, het is allemaal net zo gevaarlijk als die kerkjes die voor zichzelf beginnen. Mensenwerk. Bedwing je nieuwsgierigheid, blijf er uit de buurt.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Ik heb er online naar gezocht, want ik wilde het hele verband lezen.
Toen stuitte ik op een keiharde veroordeling van ds. Roos door een zekere Kleen.
Ik begrijp niet dat die man zo tekeer kan gaan, daar is geen bewogenheid of liefde in.
Alleen tot in de puntjes wordt alles nagezocht. Daar schrok ik wel van.
Het evenwicht is zoek. Aan de ene kant slaat men door en lijkt er geen verandering meer.
Aan de andere kant slaat men ook door, en veroordeeld Gods knechten in niet mis te verstane termen.
Wellicht begrijpt u waar ik belandde.
Kleen, Woeste weg, Rokende vlaswiek, het is allemaal net zo gevaarlijk als die kerkjes die voor zichzelf beginnen. Mensenwerk. Bedwing je nieuwsgierigheid, blijf er uit de buurt.
Ik zeg niet dat er geen goede preken op te vinden zijn, zeker niet. Als je wat vastigheid hebt kan het geen kwaad om die te beluisteren of te lezen. Maar let wel dat je met onderscheid leest. Er staan harde uitspraken op, die laten zien wat een mens zoal durft te zeggen, maar dat besmet de goede preken niet. Als je niet standvastig of wankelmoedig bent, of je mist de kennis van ons belijden in de leer kom er dan maar niet! Probeer ook te bedenken dat dominees mensen zijn, en als daar zo'n onbarmhartig oordeel over gelezen wordt krimp je wel ineen. Hoe ver zijn we van de plaats. Land, kerk en volk, alles lijkt weg te zinken en er schijnt geen wederkeer te komen, althans we nemen het niet waar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Jantje »

Land...
Kerk...
Volk...
...en ons eigen hart dan, op weg en reis naar de nimmereindigende eeuwigheid?

Zomaar een vraag, tussendoor, die niet beantwoord hoeft te worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Land...
Kerk...
Volk...
...en ons eigen hart dan, op weg en reis naar de nimmereindigende eeuwigheid?

Zomaar een vraag, tussendoor, die niet beantwoord hoeft te worden.
Jawel, dit is goed om te noemen. Niet de ander is de schuld in de eerste plaats. Dat doen wij sinds de val allemaal. Adam gaf de schuld aan... en bleef zelf buiten schot. Nee, nee, kijk eerst in je eigen hart! Als je je verdorvenheid eens wat ziet dan zal je niet een ander onbarmhartig afkraken. Dan weet je toch dat ook die ander een ziel heeft die voor een eeuwigheid is geschapen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DIA het ging erom, dat Ds. LH Oosten bepaalde dingen schrijft over dat gedicht en de persoon van Pothoven.
Eilander en DDD... reageren daarop en daar reageer jij dan weer op, maar dan is het wel goed om goed die bijdrage van Ds. Oosten te lezen anders krijg je verwarring en onduidelijkheid. Mogelijk komt het daardoor...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Geytenbeekje »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Ik heb er online naar gezocht, want ik wilde het hele verband lezen.
Toen stuitte ik op een keiharde veroordeling van ds. Roos door een zekere Kleen.
Ik begrijp niet dat die man zo tekeer kan gaan, daar is geen bewogenheid of liefde in.
Alleen tot in de puntjes wordt alles nagezocht. Daar schrok ik wel van.
Het evenwicht is zoek. Aan de ene kant slaat men door en lijkt er geen verandering meer.
Aan de andere kant slaat men ook door, en veroordeeld Gods knechten in niet mis te verstane termen.
Wellicht begrijpt u waar ik belandde.
Kleen, Woeste weg, Rokende vlaswiek, het is allemaal net zo gevaarlijk als die kerkjes die voor zichzelf beginnen. Mensenwerk. Bedwing je nieuwsgierigheid, blijf er uit de buurt.
Zit Kleen achter stichting Ikabod ?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:DIA het ging erom, dat Ds. LH Oosten bepaalde dingen schrijft over dat gedicht en de persoon van Pothoven.
Eilander en DDD... reageren daarop en daar reageer jij dan weer op, maar dan is het wel goed om goed die bijdrage van Ds. Oosten te lezen anders krijg je verwarring en onduidelijkheid. Mogelijk komt het daardoor...
Is dat na te lezen? Want dat had ik niet begrepen. Ik zocht online naar de tekst van het citaat, of het wellicht ergens online stond.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:DIA het ging erom, dat Ds. LH Oosten bepaalde dingen schrijft over dat gedicht en de persoon van Pothoven.
Eilander en DDD... reageren daarop en daar reageer jij dan weer op, maar dan is het wel goed om goed die bijdrage van Ds. Oosten te lezen anders krijg je verwarring en onduidelijkheid. Mogelijk komt het daardoor...
Is dat na te lezen? Want dat had ik niet begrepen. Ik zocht online naar de tekst van het citaat, of het wellicht ergens online stond.
https://www.rd.nl/boeken/ds-l-h-oosten- ... n-1.437388

hier staan meerdere linkjes bij.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Gerrit35 »

Jantje schreef:
Herman schreef:Terug naar de vraagstelling over een gemeentestichting. Zou dat ook Staphorst en omgeving kunnen zijn?
Ik zat te denken aan Urk. Maar dat is mijn eigen fantasie hoor.
Jij denkt wellicht aan het Hervormd Gereformeerd Comité o.l.v. kand. Baarssen?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Jantje »

Gerrit35 schreef:
Jantje schreef:
Herman schreef:Terug naar de vraagstelling over een gemeentestichting. Zou dat ook Staphorst en omgeving kunnen zijn?
Ik zat te denken aan Urk. Maar dat is mijn eigen fantasie hoor.
Jij denkt wellicht aan het Hervormd Gereformeerd Comité o.l.v. kand. Baarssen?
Nee, geenszins. En ik doe geen publieke uitspraken over hetgeen waar ik wel over denk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Geytenbeekje »

In het uiterst noord-oosten ?
Bij pekela in de buurt ?
Plaats reactie