Vrije gemeente in wording

Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Bertiel »

Voor alle duidelijkheid, waar ik op reageerde was onderstaand
-DIA- schreef: Laten we duidelijker zijn, er zijn nog wel levende dominees, maar die kunnen dit niet preken. Niet iedereen kan dat opmerken, maar een volk dat verder is geleidt mist het wel. Er wordt nog wel Schriftuurlijk gepreekt, en ik geloof zeker ook levend gemaakte predikers, maar dit preken ze niet bevindelijk. Ik weet dat er onder deze predikers ook wel zijn die weten wat ze missen, maar we moeten ook maar denken, zoals een oud gezegde luidt: Zo het volk, zo de priester. Dan moeten we wel constateren dat we in een geestelijk-donkere tijd leven, en juist het verontrustende is dat velen het niet opmerken.
Men kan iets kwijtraken zonder er erg in te hebben. Ik denk aan Simson. Hij dacht de touwen te verbreken, maar dan lezen we: Hij wist niet dat de Heere van hem geweken was. Daarmee was Simson wel een levend kind van God, maar hij had veel door eigen schuld verloren.
Dat er verschillen zijn in bevinding hiervan, zal ik nooit bestrijden, waar ik echter bang voor ben is om Gods werk voor verdacht te houden omdat bepaalde zaken niet of anders worden beleeft
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Bertiel »

Posthoorn schreef:
Bertiel schreef:dank je wel, uit welk van z'n boeken komt dit?
En wordt dit als een nadere weldaad uitgelegd?
Dit komt meen ik uit de Catechismusverklaring, alleen... dit is niet helemaal wat -DIA- bedoelt. Want als je verder leest, wat niet is geciteerd, ontdek je dat die zondaar nu Jezus 'nodig gaat krijgen', maar Hem nog niet aanneemt! Althans, zo beschrijft Smytegelt dat. Sowieso vind je het bij Smytegelt niet zo vaak en niet zo duidelijk, maar je vindt het wel bij hem, bijv. in de preek over Hooglied 1:2a.

Een beter voorbeeld vind je hier (van Detmar):

http://theologienet.nl/documenten/Detma ... preken.pdf

en dan de vijfde brief.
Dank je, ik zal het vanavond eens lezen.
Blijft wel voor mij overeind staan, hetgeen dat dr. de Vries heeft geschreven, dat we dit niet als norm moeten verheffen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door -DIA- »

Adagio schreef:Vooruit dan.
Ds. B. Smijtegelt schreef:Daar hebt gij dan in de eerste plaats den Richter, die vertoont God; God de Vader komt in de huishouding van de genade voor als de Richter; 't is alles op het majestueuste, heerlijkste en verschrikkelijkste; 't is er alles om het ontzaglijkste. Waar een richter is, die gericht zal houden, en daar die Richter komt, wie zou niet beven? Maar wie zal niet beven, die in dit gericht komt, als gij aanmerkt, wie de Richter is; namelijk, de groote God; het is de alomtegenwoordige; Ik was er bij, zegt Hij tegen den patiënt, als gij de misdaad begingt; Hij is de Heilige en de Rechtvaardige; en zou mijne ziel Zich niet wreken aan zulk een volk als dit is, zegt Hij, Jer. 5: 9. Het is uwe boosheid, zegt de richter, dat het zoo bitter is, dat het tot aan het hart gaat, Jer. 4 : 18. - De Richter staat in een contract en in een verbond met den Middelaar die daar tusschenbeide komt. Die Middelaar kan tot den richter zeggen: Ik heb verzoening gevonden, Job 33 : 24. De richter betuigt, dat Hij geenen lust heeft in den dood des goddeloozen, Ezech. 33 : 11. Voor den Richter nu staat de patient, als een uitverkoren vat; als een gegevene aan den Middelaar; als een, die begrepen is in den Heere Jezus; in ’t contract en rantsoen van den Middelaar.

Ten tweede. De patient, in zonden geboren, die komt hier als een kind des duivels voor, uit den vader den duivel, met groote verdorvenheden in zijn hart; zij zijn uitermate zondig, de een min, en de ander meer zedigheid vertoonende; maar elk staat daar, als een goddelooze, geboeid met de ketenen der zonden, in alle banden des duivels. Hij is wel een arme patient; maar daar God evenwel een oogenblikje van minne voor heeft, om hem uit zijne zorgeloosheid wakker te maken, en hem over Zijne zonden tot weekheid te brengen. Daar komt hem een oogenblikje over, op den eenen of op den anderen tijd van zijn leven, dat hij in zijn hart geraakt wordt, en voor God op zijne knieën valt, en zegt: Ach! mag ik U, mijn Richter, niet om genade bidden. Ach! het wordt hem zoo bang, en daar gaat hem hier een zwaard door zijne ziel. Gij hebt geenen anderen richter noodig, Heere! zegt zulk eene ziel, dan mijn eigen gemoed, om mij in de hel te werpen.

Ten derde. Moeten wij zien: God zegt wel: Ik heb geen andere getuigen noodig dan uw gemoed; maar Hij doet de getuigen komen. Daar komt de duivel, onder de toelating van God, hen bespringen, en die brengt ze tot moedeloosheid. Wilt gij van genade spreken?- zegt hij; wel, gij zijt een vloeker, een speler, een tuischel, een ijdel, dartel, wereldsch wicht; ik heb er nooit een gehoorzamer gehad dan u; zoudt gij om genade bidden? Wel, uwe zonden zijn al te groot. Hij zou dien patient wel verscheuren, kon hij maar. Daarbij komt de wet, en zegt: ik eisch, dat gij niet gedaan hebt; ik belast u in den naam van God, gij hebt mij overtreden. Nu vloek en dreig ik u; naar deze wet zult gij sterven. Daarbij komt hun gezelschap. Wat zie ik in u? zegt dat gezelschap, wilt gij naar den hemel gaan? Ik was mijn leven zoo goddeloos niet geweest, hadt gij mij niet verleid. Zelf hebt gij niet willen ingaan, en mij hebt gij belet en verleid, Matth. 23 : 13. En wilt gij nu om genade gaan bidden? Het zal wat wezen!Daarop komt het gemoed, en zegt: Ach God! dat moet ik bekennen en ik moet zeggen, dat ik geen van al uwe geboden gehouden heb; maar dat ik ze altemet zwaarlijk overtreden heb; en ik moet bekennen, dat ik nog steeds tot alle boosheid geneigd ben; dat onderschrijf ik van harte, dat ik gezondigd heb, tegen de woeling en klopping van mijn gemoed; ik heb niet in een van uwe geboden overtreden; maar ik ben schuldig aan alle. 0 God! wie kan Zijne afdwalingen verstaan! Ps. 19 : 13. En niettegenstaande dat alles, zoo ben ik nog steeds tot -alle boosheid geneigd. 0 God! als ik het goede wil, zoo ligt het kwade mij bij, Rom. 7 : 21. Ik ben zoo dikwijls tot hinken gereed, Ps. 38: 18. Wat zal er van komen!

Zulk een patient, daar zoo voor den Richter staande, met zulke getuigen, en hijzelf het moetende opgeven, zoo komt de Zoon van God, de Advocaat, die in een contract met den Vader den Richter is; in wiens borgtocht en voldoening de Vader rusten kon; wiens gewilligheid tot genoegen des Vaders is; als het oogenblik daar was, dat de Vader zei: Gij zult den bitteren kelk drinken, toen gaf Hij genoegen aan zijnen Vader, zoodat Gods rechtvaardigheid als uitgebluscht werd. Die geen zonden gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem, 2 Cor. 5 : 21. De Middelaar aan het contract voldoende, door lijden en dood, door eene volmaakte gehoorzaamheid: Door dien eene zijn velen tot rechtvaardigen gesteld, Rom. 5 : 19. De Richter, zijnde voldaan aan Zijne gerechtigheid, waarheid, heiligheid, zoo was het gansche contract voldaan, zoodat Hij moest zeggen: Het is volbracht, Joh. 19 : 30. Al wat Gij Mij te doen gegeven hebt, heb Ik gedaan. Daarop komt de Middelaar bij den patient, en zegt: Ik heb voor u het contract volbracht en gij zijt Mij geschonken: de Vader heeft u aan Mij gegeven; Ik ben uw Middelaar, de Algenoegzame, Barmhartige en vol van medelijden; Ik raad het u, wend u naar Mij toe. Daarbij komt de Geest. Onder de bediening treedt de Geest Gods ook in; niet alleen de Geest der overtuiging, maar der verandering, waardoor hij het verloren beeld Gods herstelt, en hij wordt hun ook een Geest des geloofs, 2 Cor. 3 : 18; Ps. 116 : 10; Gal. 5:5: 1 Cor. 12 : 9. Daar gaan ze dan het geloof oefenen; Hij verwekt geloofsoefeningen in hen. Wat is dat? Etc.
Hier staat het! Dat bedoel ik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door samanthi »

CvdW schreef:
Hendrikus schreef:
Volontair schreef:Afgelopen zaterdag staat er te lezen in een 'schakeltje' in het Reformatorisch Dagblad:

"Sion zal door RECHT verlost worden. Vrije gemeente in wording, noorden van het land. Een blijvend krachtig gebed. Motivatie br.o.nr. 83266 RD"

Weet hier iemand wat vanaf?
Ik zou hier niet eens wat van wíllen weten. Clubjes van mensen die voor zichzelf beginnen, daar is nog nooit iets goeds uit voortgekomen. Blijf er verre van.
Belijden we niet dat alles wordt bestuurd door de Heere?
Als dit van de Heere is zal het wel gelukken en als het niet van de Heere is dan zal het afgebroken worden.
Wel moet er opgemerkt worden dat de Heere veel en lang geduld heeft.
Dat kun je uit de Bijbel halen of het van de Heere is, Ik wil dat allen één zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:Hier staat het! Dat bedoel ik.
Zoals het er nu staat, klopt dat. Maar, vergis je niet. Lees maar eens verder welke geloofsoefeningen Smytegelt hier gaat beschrijven (hier niet geciteerd): "Och, mocht ik in Jezus zijn, etc." Dat is helemaal niet wat in het gedicht van Rijer Pothoven staat.
Uiteindelijk grijpt die zondaar bij Smytegelt Jezus dan wel aan, maar hoe dat toegaat, beschrijft Smytegelt niet echt duidelijk.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Bezorgd »

Een exegese van een gedicht.
Gaat dat niet wat ver?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Hier staat het! Dat bedoel ik.
Vergis je niet. Het staat hier niet! Lees maar eens verder welke geloofsoefeningen Smytegelt hier gaat beschrijven (hier niet geciteerd): "Och, mocht ik in Jezus zijn, etc." Dat is helemaal niet wat in het gedicht van Rijer Pothoven staat.
Hier wordt nog gesproken van het gericht, en daar komen we allen voor te staan. Dat bedoel ik.
Als de Heere Zijn volk in gericht betrekt, dan kan hij niet anders verwachten dan zijn doodvonnis.
Hij zegt neer dan vele predikers die heden ten dage voor behoudend worden gehouden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door CvdW »

eilander schreef:
CvdW schreef:Belijden we niet dat alles wordt bestuurd door de Heere?
Als dit van de Heere is zal het wel gelukken en als het niet van de Heere is dan zal het afgebroken worden.
Wel moet er opgemerkt worden dat de Heere veel en lang geduld heeft.
Je eerste zin vind ik ronduit goddeloos.
Het stichten van eigen kerken is niet goed.
35 En hij zeide tot hen: Gij Israëlitische mannen, ziet voor u, wat gij doen zult aangaande deze mensen.
36 mWant vóór deze dagen stond Theudas op, zeggende dat hij wat was, dien een getal van omtrent vierhonderd mannen aanhing; welke is omgebracht, en allen die hem gehoor gaven, zijn verstrooid en tot niet geworden. m Hand. 21:38.
37 Na hem stond op Judas, de Galileeër, in de dagen der beschrijving, en maakte veel volk afvallig achter zich; en deze is ook vergaan, en allen die hem gehoor gaven, zijn verstrooid geworden.
38 En nu zeg ik ulieden: Houdt af van deze mensen en laat hen gaan; nwant indien deze raad of dit werk uit mensen is, zo zal het gebroken worden. n Spr. 21:30. Jes. 8:10. Matth. 15:13.
39 Maar indien het uit God is, zo kunt gij dat niet breken; opdat gij niet misschien bevonden wordt ook otegen God te strijden. o Hand. 9:5; 23:9.

Uw reactie begrijp ik niet zo goed. Het Bijbelgedeelte gaat niet over het stichten van een kerk zal het weerwoord zijn. Het zij zo.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Hier staat het! Dat bedoel ik.
Vergis je niet. Het staat hier niet! Lees maar eens verder welke geloofsoefeningen Smytegelt hier gaat beschrijven (hier niet geciteerd): "Och, mocht ik in Jezus zijn, etc." Dat is helemaal niet wat in het gedicht van Rijer Pothoven staat.
Hier wordt nog gesproken van het gericht, en daar komen we allen voor te staan. Dat bedoel ik.
Als de Heere Zijn volk in gericht betrekt, dan kan hij niet anders verwachten dan zijn doodvonnis.
Hij zegt neer dan vele predikers die heden ten dage voor behoudend worden gehouden.
Ik heb mijn post aangepast. Zie mijn opmerkingen daar.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door ZWP »

CvdW schreef:
eilander schreef:
CvdW schreef:Belijden we niet dat alles wordt bestuurd door de Heere?
Als dit van de Heere is zal het wel gelukken en als het niet van de Heere is dan zal het afgebroken worden.
Wel moet er opgemerkt worden dat de Heere veel en lang geduld heeft.
Je eerste zin vind ik ronduit goddeloos.
Het stichten van eigen kerken is niet goed.
35 En hij zeide tot hen: Gij Israëlitische mannen, ziet voor u, wat gij doen zult aangaande deze mensen.
36 mWant vóór deze dagen stond Theudas op, zeggende dat hij wat was, dien een getal van omtrent vierhonderd mannen aanhing; welke is omgebracht, en allen die hem gehoor gaven, zijn verstrooid en tot niet geworden. m Hand. 21:38.
37 Na hem stond op Judas, de Galileeër, in de dagen der beschrijving, en maakte veel volk afvallig achter zich; en deze is ook vergaan, en allen die hem gehoor gaven, zijn verstrooid geworden.
38 En nu zeg ik ulieden: Houdt af van deze mensen en laat hen gaan; nwant indien deze raad of dit werk uit mensen is, zo zal het gebroken worden. n Spr. 21:30. Jes. 8:10. Matth. 15:13.
39 Maar indien het uit God is, zo kunt gij dat niet breken; opdat gij niet misschien bevonden wordt ook otegen God te strijden. o Hand. 9:5; 23:9.

Uw reactie begrijp ik niet zo goed. Het Bijbelgedeelte gaat niet over het stichten van een kerk zal het weerwoord zijn. Het zij zo.
Het is maar de vraag of de raad van Gamaliël wijs was? Zijn er niet heel veel zaken 'uit mensen' die jaren/eeuwen later nog bestaan?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Hendrikus »

Bezorgd schreef:Een exegese van een gedicht.
Gaat dat niet wat ver?
tja, mensen hebben soms hobby's :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:Een exegese van een gedicht.
Gaat dat niet wat ver?
Op zich valt dat nog wel mee: vorige week ging het nog over de exegese van de uitdrukking je mond spoelen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Maanenschijn »

Bezorgd schreef:Een exegese van een gedicht.
Gaat dat niet wat ver?
Het houd hier regelmatig de gemoederen bezig, dus blijkbaar is de exegese belangrijk.

Ik lees overigens niets vreemds in het gedicht. Een ieder die zichzelf heeft leren kennen, zal zich kennen als een zondaar die voor God niet zal kunnen bestaan, en terecht verloren moet gaan vanwege zijn of haar zonden. Omdat hij of zij tegen een rechtvaardig God heeft gezondigd. Omdat God God is. En omdat Hij zonden niet door de vingers kan zien.

Dit betreffen de eerste strofen van het gedicht. De ommekeer zien we in de laatste twee strofen. De grote verwondering dat er door het bloed van Jezus betaald is. De verwondering dat alleen daarom de zondaar niet verloren zal gaan.

Het gaat wat mij betreft mis, als aan de mate van doorleving en het benoemen daarvan er een etiket bevindelijk of juist niet bevindelijk op wordt geplakt. Alsof er een meetlat is.

Pastoraal gezien zijn het tere zaken, waarbij het soms nodig is een gevorderd en verzekerd gelovige terug te brengen tot het zijn van enkel een zondaar, maar een rokende vlaswiek te wijzen op het kruis van Christus.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door -DIA- »

Ik werd gewezen op een preek van ds. W.J. Theunissen
https://beta.kerkdienstgemist.nl/statio ... 2840000193
Ik geloof dat er wel dingen worden gezegd die we mogen horen, al vind ik het zelf een wat moeilijke preek.
Hij noemt in ieder geval wel behartigenswaardige zaken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:Ik werd gewezen op een preek van ds. W.J. Theunissen
https://beta.kerkdienstgemist.nl/statio ... 2840000193
Ik geloof dat er wel dingen worden gezegd die we mogen horen, al vind ik het zelf een wat moeilijke preek.
Hij noemt in ieder geval wel behartigenswaardige zaken.
Wat vind je er zo moeilijk aan ?
Erg dogmatisch ?
Plaats reactie