Vrije gemeente in wording

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:Ik werd gewezen op een preek van ds. W.J. Theunissen
https://beta.kerkdienstgemist.nl/statio ... 2840000193
Ik geloof dat er wel dingen worden gezegd die we mogen horen, al vind ik het zelf een wat moeilijke preek.
Hij noemt in ieder geval wel behartigenswaardige zaken.
Wat vind je er zo moeilijk aan ?
Erg dogmatisch ?
Misschien wel, of de verwoording?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Klavart »

-DIA- schreef:... ds. W.J. Theunissen...
Het is ds. W.J. Teunissen, zonder h.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Een exegese van een gedicht.
Gaat dat niet wat ver?
Op zich valt dat nog wel mee: vorige week ging het nog over de exegese van de uitdrukking je mond spoelen.
:haha
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Een exegese van een gedicht.
Gaat dat niet wat ver?
Op zich valt dat nog wel mee: vorige week ging het nog over de exegese van de uitdrukking je mond spoelen.
:haha
:humhihi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Jantje »

Het is wel zo dat het exegetiseren van het gedicht van Pothoven wel een rotonde is die we al minstens 23 keer zijn rondgedraaid. En blijkbaar veranderen de meningen toch niet. Dus ik vind het niet perse nodig om dit nogmaals te doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Posthoorn »

Jantje schreef:Het is wel zo dat het exegetiseren van het gedicht van Pothoven wel een rotonde is die we al minstens 23 keer zijn rondgedraaid. En blijkbaar veranderen de meningen toch niet. Dus ik vind het niet perse nodig om dit nogmaals te doen.
Er zijn mensen die daar anders over denken. Ook al veranderen de meningen niet. En vergis je niet: het is géén onbelangrijke kwestie.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Jantje »

Posthoorn schreef:
Jantje schreef:Het is wel zo dat het exegetiseren van het gedicht van Pothoven wel een rotonde is die we al minstens 23 keer zijn rondgedraaid. En blijkbaar veranderen de meningen toch niet. Dus ik vind het niet perse nodig om dit nogmaals te doen.
Er zijn mensen die daar anders over denken. Ook al veranderen de meningen niet. En vergis je niet: het is géén onbelangrijke kwestie.
Ik weet dat deze kwestie absoluut heel erg belangrijk is. Het probleem is echter dat sommigen in deze discussie zich zo diep hebben ingegraven, dat er geen fatsoenlijke discussie meer over mogelijk schijnt te zijn, ook niet als je op grond van de Bijbel, de Belijdenisgeschriften en de visies van bepaalde vooraanstaande predikanten, hen daarvan probeert te overtuigen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door J.C. Philpot »

Ook ik vind het een prachtig gedicht. Hoewel Pothoven in algemene termen schrijft, vermoed ik dat hij het zelf op deze manier heeft beleeft. Ontroerend hoe hij dat beschrijft in dit gedicht.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Ook ik vind het een prachtig gedicht. Hoewel Pothoven in algemene termen schrijft, vermoed ik dat hij het zelf op deze manier heeft beleeft. Ontroerend hoe hij dat beschrijft in dit gedicht.
Mooie beschrijving van zijn leven vind je ook in digibron van de hand van ds. Oosten.

We moeten het persoonlijke in zijn gedicht niet gaan verwarren met een dogmatiek en al helemaal niet als norm, want dat is de Schrift zelf.

Terug naar de vraagstelling over een gemeentestichting. Zou dat ook Staphorst en omgeving kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Arja »

J.C. Philpot schreef:Ook ik vind het een prachtig gedicht. Hoewel Pothoven in algemene termen schrijft, vermoed ik dat hij het zelf op deze manier heeft beleeft. Ontroerend hoe hij dat beschrijft in dit gedicht.
Er hebben heel mooie stukken over in de de Waarheidsvriend gestaan, geschreven door ds. L.H. van Oosten (die persoonlijk bevriend was met Rijer Pothoven).
Nog een zaak die - blijkens reacties op deze artikelenreeks - met betrekking tot het gedicht enige opheldering behoeft. In de onderwerping aan Gods heilig recht zegt de dichter: ,God, Ge hoeft mij niet naar de hel te brengen, ik zal zelf wel gaan! O, daar zouden ze, geestelijk gesproken. God nog één kus willen geven eer Hij hen verlaten zou!'' Hier gaat het (het gedicht zegt het duidelijk) over ''het eren van Gods deugden'', waarbij ''de deugd van het recht het wint, al eist zij: doodt het kind!'' Dat is dus niet hetzelfde wat men hoort in een harde wettische leer waarin de Plaatsvervanging ontbreekt: Gooi mij maar in de hel en anders zal ik zelf wel gaan!'' De dichter gaat het om het billijken van Gods rechtvaardigheid zelfs in het verdoemen van de overtuigde en verslagen zondaar. Het is de schriftuurlijke belijdenis: Gij zijt rechtvaardig in Uw spreken en rein in Uw richten'' (Ps. 51 : 6) en ''HEERE! Gij zijt rechtvaardig en elkeen Uwer oordelen is recht!'' (Ps. 119 : 137), zoals de Psalmdichter zelfs na ontvangen genade beleed. En juist in het omhelzen en goedkeuren van Gods recht, waar het gedicht spreekt van het kussen van God, daar geeft God Zijn Zoon te kussen en het Bloed des Lams te drinken en de vrede Gods te smaken door het Offer van de Zoon.

Opvallend is dat de dichter die deze zaken zo helder en krachtig doorleefde juist niets moest hebben van zulke ''rechtvaardigmakingsdrijvers'' op de preekstoel die onbeschroomd bulderen van recht en hel en zo blijk geven niets te verstaan van de diepten van het verderf, nog minder van de deugd van Gods rechtvaardigheid die juist verheerlijkt is in het Offer van de Zoon. ''Zij hebben het maar over de verdoemenis omdat zij nooit verdoemd zijn geworden'', zei hij mij. Hij wenste over de rechtvaardigmaking te spreken niet in termen van recht en hel, maar in termen van borgtocht en plaatsvervanging, waarin de hel is verslagen, de toorn geblust en het recht bevredigd. Want waar hij God leerde kussen in Zijn recht, gaf God hem de Zoon te kussen in Zijn Offer. Wat het eerste betreft: Verder kon het niet en verder hoefde het ook niet'', zo schreef hij. Dus niet naar de hel, al keurde hij het zich waardig, maar zinken ''in de liefdesarmen Gods en op het Fundament dat gelegd was.'' - ''Hier wordt de Zoon gekust eer z'op de weg vergaat.''
Lees alle afleveringen via link onderaan het artikel: https://www.rd.nl/boeken/ds-l-h-oosten- ... n-1.437388
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Herman »

Mooie citaat.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Arja »

Herman schreef:Mooie citaat.
Ja, we dachten (aan) hetzelfde.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door J.C. Philpot »

Bedankt, Herman en Arja.
Terug naar de vraagstelling over een gemeentestichting. Zou dat ook Staphorst en omgeving kunnen zijn?
Ik hoop het niet. Dat zou "concurrentie" zijn voor de HHK te Staphorst, die in ds Van Marle een schriftuurlijk en begaafd prediker heeft.

Al legt hij voor mijn gevoel op bepaalde punten andere accenten als de ilustere Ds Tj. de Jong, die daar waarschijnlijk nog lang niet vergeten is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: RE: Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Volontair »

Herman schreef:Terug naar de vraagstelling over een gemeentestichting. Zou dat ook Staphorst en omgeving kunnen zijn?
Sinds wanneer ligt Staphorst in het noorden?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vrije gemeente in wording

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Terug naar de vraagstelling over een gemeentestichting. Zou dat ook Staphorst en omgeving kunnen zijn?
Ik zat te denken aan Urk. Maar dat is mijn eigen fantasie hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie