De organist

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De organist

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:Gevoel is op zichzelf niet verkeerd. Als het maar niet puur de entourage is wat het gevoel opwekt.

Maar dat het Woord of de psalmen in al zijn facetten door de Helige Geest geheiligde gevoelens mogen opwekken.

Een goede en geestelijke begeleiding weet het Woord te benadrukken, en niet de aandacht puur op zichzelf te richten.
Als je het bij gezangen en opwekking afwijst, moet je dat ook bij massaal psalmen zingen afwijzing.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De organist

Bericht door -DIA- »

Bij ons is het de gewoonte om na de dienst een psalm te spelen die als het ware een verlengstuk van de preek is. Dat is goed te merken als we ook horen wàt er wordt gespeeld. Een boetepsalm speel je anders dan Psalm 150, om een voorbeeld te noemen. Het is bij ons geen probleem om te onderkennen wat er wordt gespeeld. Of daar overleg in is met de predikant weet ik niet, ik geloof het eigenlijk niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De organist

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Verder zijn er goede gezangen die ik toch liever niet bij de diensten hoor.
Als bv. Alle roem is uitgesloten
of Vaste Rots van mijn behoud, enz.
En als de dominee dan telkens "Alle roem is uitgesloten" citeert in z'n preek? Mag dat dan wel?
(Want toen de dominee dat veelvuldig deed, en de organist dit toepasselijke lied vervolgens na de dienst speelde, werd de organist op het matje geroepen, want hij had een gezang gespeeld - foei toch!)
Op zich geen kwaad. Het mag, maar niet als we uitdrukkelijk tegen een advies of verzoek van de kerkenraad ingaan. Dan ligt het anders, daar de kerkenraad over ons gesteld is. We mogen de kerkenraad ongehoorzaam zijn als ze in strijd met Gods Woord handelen. Dan gaat de Wet Gods boven menselijke wetten en inzettingen.
Ja hoor, erg logisch. We zijn tegen gezangen. Dus als de organist een gezang speelt, zit 'ie fout. Maar als de dominee een gezang citeert, hebben we toch zó'n goede preek gehad. Volkomen duidelijk :nonnon
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De organist

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Verder zijn er goede gezangen die ik toch liever niet bij de diensten hoor.
Als bv. Alle roem is uitgesloten
of Vaste Rots van mijn behoud, enz.
En als de dominee dan telkens "Alle roem is uitgesloten" citeert in z'n preek? Mag dat dan wel?
(Want toen de dominee dat veelvuldig deed, en de organist dit toepasselijke lied vervolgens na de dienst speelde, werd de organist op het matje geroepen, want hij had een gezang gespeeld - foei toch!)
Op zich geen kwaad. Het mag, maar niet als we uitdrukkelijk tegen een advies of verzoek van de kerkenraad ingaan. Dan ligt het anders, daar de kerkenraad over ons gesteld is. We mogen de kerkenraad ongehoorzaam zijn als ze in strijd met Gods Woord handelen. Dan gaat de Wet Gods boven menselijke wetten en inzettingen.
Ja hoor, erg logisch. We zijn tegen gezangen. Dus als de organist een gezang speelt, zit 'ie fout. Maar als de dominee een gezang citeert, hebben we toch zó'n goede preek gehad. Volkomen duidelijk :nonnon
Dat legt u mij in de mond. Nee, nee, alleen als we ons moedwillig aan de kerkenraad niet onderwerpen in zaken die niet tegen het Woord zijn, dan hebben we ons daar aan te houden. Een gewoonte kan goed zijn, en er mag wel eens van worden afgeweken als dat in de niet op bezwaren stuit.
We zouden ook kunnen spelen: Niet ons, o HEER', niet ons, Uw Naam aleen, enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Leon
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 aug 2017, 12:44

Re: De organist

Bericht door Leon »

Terri schreef:
samanthi schreef:
margrietha schreef:Ik ben een regelmatige bezoeker van de zangavonden van André Nieuwkoop, laat mij maar dan geen cultureel besef hebben, maar het samen met 1300 tot 1800 man zingen in die prachtige oude kerken van de psalmen doet iets met je, het is het "gevoel" waar al deze mensen op af komen en dat kan je niet in woorden vangen. M.i .zijn er niet veel organisten die met zoveel gevoel spelen, hij mag dan geen noten kunnen lezen, de woorden van de psalmen worden zo vertolkt dat het je hart raakt!
Dan gaat het toch net als bij opwekking om gevoel?

Tjonge Samanthi, 2 zielen 1 gedachte, is exact wat er bij me naar boven 'plopte' :)
Hier nog 1...

Het lekker-massaal-met-zijn-allen-van-dezelfde-soort-zijn en daar een onderdeel van zijn, roept bij veel mensen al een bepaald gevoel op. Dat ook nog eens in een nostalgische akoestische kerk. Voeg daarbij nog wat zwoele akkoorden van een prachtig orgel toe en je hebt wat men dan noemt een schitterend concert.

Muziek doet iets met mensen en als een gigantisch orgel, zoals dat bijvoorbeeld van Zaltbommel, flink open gaat komt daar zo’n bak geluid uit waar je rillingen van krijgt.

Maar altijd maar weer die bovenstem... vroeger vond ik het nog een beetje mooi, maar nu kots ik er bijna van. Het is zo’n saaie zetting. Ik denk dat het voor André Nieuwkoop een ontzettende eyeopener zou zijn als hij zou leren noten lezen.

Er zijn meer manieren om lofprijzing in muziek te verwerken dan volle bak open en met bovenstem.

Een van de mooiste voorbeelden vind ik hierin wel cantate 36 ‘Swingt freudig euch empor’, m.n. de laatste aria ‘Auch mit gedämpften, schwachen Stimmen
Wird Gottes Majestät verärt’ van JS Bach.

Ik vind het treurig/jammer dat er zo weinig interesse is naar de rijke muziekgeschiedenis binnen onze kringen (hoort eigenlijk in een ander draadje, maar wil het toch even aanstippen). Jongeren zijn op zoek naar uitdaging, ook op muzikaal terrein. Door als ouderen je niet tot nauwelijks te verdiepen in muziek kun je geen waardig alternatief bieden tegen popmuziek en wordt deze vorm van muziek (helaas?) saai. Zoeken ze hun uitdaging in sferen waar we ze liever niet zien. Ik zou zeggen zet is iets anders op dan een fluit en orgel/piano potpourri, een Pieter Heykoop of een opname van een een of ander Groot Samengesteld ...vul in wat u hebben wilt...
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: De organist

Bericht door gallio »

-DIA- schreef: We zouden ook kunnen spelen: Niet ons, o HEER', niet ons, Uw Naam aleen, enz.
Waarom juist die psalm en niet de andere 149?
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: De organist

Bericht door Gerrit35 »

Leon schreef: Een van de mooiste voorbeelden vind ik hierin wel cantate 36 ‘Swingt freudig euch empor’, m.n. de laatste aria ‘Auch mit gedämpften, schwachen Stimmen Wird Gottes Majestät verärt’ van JS Bach.
Hierbij een linkje bij wijze van service: https://www.bachvereniging.nl/nl/bwv/bwv-36/

(Ik ga 'm zo zelf ook eens beluisteren :huhu Cantate 29 en 35 ken ik wel, deze nog niet.)
Laatst gewijzigd door Gerrit35 op 24 sep 2019, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De organist

Bericht door samanthi »

Leon schreef:
Terri schreef:
samanthi schreef:
margrietha schreef:Ik ben een regelmatige bezoeker van de zangavonden van André Nieuwkoop, laat mij maar dan geen cultureel besef hebben, maar het samen met 1300 tot 1800 man zingen in die prachtige oude kerken van de psalmen doet iets met je, het is het "gevoel" waar al deze mensen op af komen en dat kan je niet in woorden vangen. M.i .zijn er niet veel organisten die met zoveel gevoel spelen, hij mag dan geen noten kunnen lezen, de woorden van de psalmen worden zo vertolkt dat het je hart raakt!
Dan gaat het toch net als bij opwekking om gevoel?

Tjonge Samanthi, 2 zielen 1 gedachte, is exact wat er bij me naar boven 'plopte' :)
Hier nog 1...

Het lekker-massaal-met-zijn-allen-van-dezelfde-soort-zijn en daar een onderdeel van zijn, roept bij veel mensen al een bepaald gevoel op. Dat ook nog eens in een nostalgische akoestische kerk. Voeg daarbij nog wat zwoele akkoorden van een prachtig orgel toe en je hebt wat men dan noemt een schitterend concert.

Muziek doet iets met mensen en als een gigantisch orgel, zoals dat bijvoorbeeld van Zaltbommel, flink open gaat komt daar zo’n bak geluid uit waar je rillingen van krijgt.

Maar altijd maar weer die bovenstem... vroeger vond ik het nog een beetje mooi, maar nu kots ik er bijna van. Het is zo’n saaie zetting. Ik denk dat het voor André Nieuwkoop een ontzettende eyeopener zou zijn als hij zou leren noten lezen.

Er zijn meer manieren om lofprijzing in muziek te verwerken dan volle bak open en met bovenstem.

Een van de mooiste voorbeelden vind ik hierin wel cantate 36 ‘Swingt freudig euch empor’, m.n. de laatste aria ‘Auch mit gedämpften, schwachen Stimmen
Wird Gottes Majestät verärt’ van JS Bach.

Ik vind het treurig/jammer dat er zo weinig interesse is naar de rijke muziekgeschiedenis binnen onze kringen (hoort eigenlijk in een ander draadje, maar wil het toch even aanstippen). Jongeren zijn op zoek naar uitdaging, ook op muzikaal terrein. Door als ouderen je niet tot nauwelijks te verdiepen in muziek kun je geen waardig alternatief bieden tegen popmuziek en wordt deze vorm van muziek (helaas?) saai. Zoeken ze hun uitdaging in sferen waar we ze liever niet zien. Ik zou zeggen zet is iets anders op dan een fluit en orgel/piano potpourri, een Pieter Heykoop of een opname van een een of ander Groot Samengesteld ...vul in wat u hebben wilt...
Je ziet het in de Bijbel terug bij Eliza
2 Koningen 3

15 Nu dan, brengt mij een speelman. En het geschiedde, als de speelman op de snaren speelde, dat de hand des HEEREN op hem kwam. 16 En hij zeide: Zo zegt de HEERE: Maakt in dit dal vele grachten. 17 Want zo zegt de HEERE: Gijlieden zult geen wind zien, en gij zult geen regen zien; nochtans zal dit dal met water vervuld worden, zodat gij zult drinken, gij, en uw vee, en uw beesten. 14 En Elísa zeide: Zo waarachtig als de HEERE der heirscharen leeft, voor Wiens aangezicht ik sta, zo ik niet het aangezicht van Jósafat, den koning van Juda, opnam, ik zou u niet aanschouwen, noch u aanzien!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3044
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: De organist

Bericht door Lilian1975 »

Gerrit35 schreef:
Leon schreef: Een van de mooiste voorbeelden vind ik hierin wel cantate 36 ‘Swingt freudig euch empor’, m.n. de laatste aria ‘Auch mit gedämpften, schwachen Stimmen Wird Gottes Majestät verärt’ van JS Bach.
Hierbij een linkje bij wijze van service: https://www.bachvereniging.nl/nl/bwv/bwv-36/

(Ik ga 'm zo zelf ook eens luisteren :huhu Cantate 29 en 35 ken ik wel, deze nog niet.)
Ha bekende website. Wat staat er al veel op he?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: De organist

Bericht door gallio »

Hendrikus schreef: Ja hoor, erg logisch. We zijn tegen gezangen. Dus als de organist een gezang speelt, zit 'ie fout. Maar als de dominee een gezang citeert, hebben we toch zó'n goede preek gehad. Volkomen duidelijk :nonnon
Juist, doe als ik zeg, niet als ik doe! :bobo

Ik las trouwens in een boek over ds Kersten dat in de VS de organist de dienst die hij daar hield besloot met het spelen van 'In the sweet by and by'. Dat gezang zou ws door een deel Refoforummers afgebrand worden...
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: De organist

Bericht door Bourdon16 »

Ik speel zelf ook orgel en val sporadisch in om een dienst te begeleiden. Ik houd het meestal functioneel en kort. Ik merk dat mensen veelal niet zitten te wachten op een lang voor/tussen/naspel.

Vorige week zaterdag ook naar een zangavond met André Nieuwkoop geweest en ik heb er van genoten al is het tempo voor mij iets te draag. Ik vind het tempo van de cd's van Genemuiden Zingt mooier. Voor mij een mooie avond maar op je gevoel afgaan dat dit alleen de ware vorm van lofprijzing is nee. Het komt ook een beetje over als vroom gedoe
Leon
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 aug 2017, 12:44

Re: De organist

Bericht door Leon »

Gerrit35 schreef:
Leon schreef: Een van de mooiste voorbeelden vind ik hierin wel cantate 36 ‘Swingt freudig euch empor’, m.n. de laatste aria ‘Auch mit gedämpften, schwachen Stimmen Wird Gottes Majestät verärt’ van JS Bach.
Hierbij een linkje bij wijze van service: https://www.bachvereniging.nl/nl/bwv/bwv-36/

(Ik ga 'm zo zelf ook eens beluisteren :huhu Cantate 29 en 35 ken ik wel, deze nog niet.)
Tot 1 jaar geleden voor mij ook nog een onbekende cantate, maar inmiddels verworden tot 1 van mijn lievelingetjes. Ben benieuwd wat jij er dan van vindt. Mag pb ook. Dan kan het weer on topic
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De organist

Bericht door samanthi »

Leon schreef:
Gerrit35 schreef:
Leon schreef: Een van de mooiste voorbeelden vind ik hierin wel cantate 36 ‘Swingt freudig euch empor’, m.n. de laatste aria ‘Auch mit gedämpften, schwachen Stimmen Wird Gottes Majestät verärt’ van JS Bach.
Hierbij een linkje bij wijze van service: https://www.bachvereniging.nl/nl/bwv/bwv-36/

(Ik ga 'm zo zelf ook eens beluisteren :huhu Cantate 29 en 35 ken ik wel, deze nog niet.)
Tot 1 jaar geleden voor mij ook nog een onbekende cantate, maar inmiddels verworden tot 1 van mijn lievelingetjes. Ben benieuwd wat jij er dan van vindt. Mag pb ook. Dan kan het weer on topic
https://youtu.be/evnzhg_9frs

Een van mijn lievelingen
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De organist

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef: We zouden ook kunnen spelen: Niet ons, o HEER', niet ons, Uw Naam aleen, enz.
Waarom juist die psalm en niet de andere 149?
Niet wantrouwen. Overal zitten geen spoken achter. Ik noemde maar een voorbeeld. Overigens is Psalm 149 niet de makkelijkste psalm om te zingen.
Maar dat zou kunnen veranderen door die vaker te (laten) zingen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De organist

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef: We zouden ook kunnen spelen: Niet ons, o HEER', niet ons, Uw Naam aleen, enz.
Waarom juist die psalm en niet de andere 149?
Niet wantrouwen. Overal zitten geen spoken achter. Ik noemde maar een voorbeeld. Overigens is Psalm 149 niet de makkelijkste psalm om te zingen.
Maar dat zou kunnen veranderen door die vaker te (laten) zingen.
Dit is mooi gezongen op Youtroep
https://www.youtube.com/watch?v=WXDahMipP6U
Plaats reactie