De organist

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: De organist

Bericht door Maanenschijn »

ejvl schreef:
eilander schreef:
Hendrikus schreef:
Maanenschijn schreef:En kijk ook eens naar zettingen van Sweelinck en Van Noort
Van Van Noordt bestaan geen zettingen. Van Sweelinck wel vocale, maar ook nauwelijks instrumentale. Beide heren worden wel de oude schrijvers van de Hollandse koraalkunst genoemd, maar koraalzettingen die je in de kerk zou kunnen gebruiken vind je daar niet. Wel variaties. Ze vallen alleen vaak niet zo in goede aarde bij de behoudende refo's, die horen liever een rooms stukje waar de wierookdamp van af komt, want dat klinkt veel gevoeliger :huhu Prière à Notre Dame van Boëllman, heel bevindelijk ;)
Leuk, al die hokjes.
Ik heb psalm 22 van Van Noordt wel één of twee keer gespeeld, en van Sweelinck psalm 140 als ik het goed heb. Dus ik combineer het gewoon met Zwart, Schippers, Heykoop, Margreeth de Jong, Sanderman, Eilander, Van Vliet, Asma, Veldman, Wols, enzovoorts en af en toe een koraalvoorspel van Bach. Ik denk wat minder in hokjes.
Heel mooi. Zo probeer ik het ook altijd te doen, flinke variatie over de hele breedte. Zelfs een stukje van Mans schuw ik niet (psalm 141, psalm 84, psalm 73 bijvoorbeeld) en in dezelfde dienst een koraalvoorspel van Bach bijvoorbeeld.
Mijn ervaring is dat die breedte wel wordt gewaardeerd.
Ik luister ook graag naar brede orgel literatuur, in mijn geval op Spotify. Ik mag ook graag wat improviseren, waarbij muziek luisteren inspirerend is.

Oa. Tabulatuurboeck van Van Noordt, Arvo Pärt, Denis Bedard, maar ook de onder ons bekende organisten als Sietze de Vries, Harm Hoeve, etc.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: RE: Re: RE: Re: De organist

Bericht door Hendrikus »

ejvl schreef: Heel mooi. Zo probeer ik het ook altijd te doen, flinke variatie over de hele breedte. Zelfs een stukje van Mans schuw ik niet (psalm 141, psalm 84, psalm 73 bijvoorbeeld) en in dezelfde dienst een koraalvoorspel van Bach bijvoorbeeld.
Mijn ervaring is dat die breedte wel wordt gewaardeerd.
Veel mensen zijn dol op hutspot :nananere
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Reacties: De organist

Bericht door Jantje »

Behalve @Jantje, die houdt graag van pap. En het liefst elke dag dezelfde, met dezelfde smaak en de zelfde substantie.
Al dat gekauw, daar wordt ik zo moe van!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Reacties: De organist

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Behalve @Jantje, die houdt graag van pap. En het liefst elke dag dezelfde, met dezelfde smaak en de zelfde substantie.
Al dat gekauw, daar wordt ik zo moe van!
Dus geen pruimen ?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Reacties: De organist

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:Behalve @Jantje, die houdt graag van pap. En het liefst elke dag dezelfde, met dezelfde smaak en de zelfde substantie.
Al dat gekauw, daar wordt ik zo moe van!
Jantje wil graag hapklare brokken die je zonder nadenken kunt doorslikken. Héérlijk! Daar heb je ook geen hoogopgeleide koks voor nodig. Een analfabeet is al voldoende.
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Reacties: De organist

Bericht door Jantje »

Hendrikus schreef:
Jantje schreef:Behalve @Jantje, die houdt graag van pap. En het liefst elke dag dezelfde, met dezelfde smaak en de zelfde substantie.
Al dat gekauw, daar wordt ik zo moe van!
Jantje wil graag hapklare brokken die je zonder nadenken kunt doorslikken. Héérlijk! Daar heb je ook geen hoogopgeleide koks voor nodig. Een analfabeet is al voldoende.
Precies!!! Het orgelspel hoeft helemaal niet volmaakt te zijn. Ik hoor liever een analfabeet die er al zijn gevoel inlegt, dan een technicus die koud en gevoelloos speelt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De organist

Bericht door DDD »

Iets meer inlevingsvermogen zou het gesprek misschien interessanter maken. Nu is het wel erg veel gehakketak.

@Jantje: wat vond je van de bewerking van Psalm 130? Zeker niet alleen fluiten maar wel een transparant geluid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De organist

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Iets meer inlevingsvermogen zou het gesprek misschien interessanter maken. Nu is het wel erg veel gehakketak.

@Jantje: wat vond je van de bewerking van Psalm 130? Zeker niet alleen fluiten maar wel een transparant geluid.
Ik heb het niet volledig gehoord. Maar ik vond het erg saai en ook wat iel klinken en er was vaak herhaling. En aangezien ik daar niet van hou...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De organist

Bericht door DDD »

Ik vind het juist knap als een thema steeds terugkomt. Maar je had het gerust helemaal af kunnen luisteren. Saai is het in ieder geval mijns inziens zeker niet. Dus dat vind ik wel een opmerkelijke conclusie. Wat maakt dat je dit saaier vindt dan de uitvoering van André Nieuwkoop? Ik heb oprecht geen idee. Er is toch meer in te horen, zou ik zeggen.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: De organist

Bericht door ejvl »

Hendrikus schreef:
ejvl schreef: Heel mooi. Zo probeer ik het ook altijd te doen, flinke variatie over de hele breedte. Zelfs een stukje van Mans schuw ik niet (psalm 141, psalm 84, psalm 73 bijvoorbeeld) en in dezelfde dienst een koraalvoorspel van Bach bijvoorbeeld.
Mijn ervaring is dat die breedte wel wordt gewaardeerd.
Veel mensen zijn dol op hutspot :nananere
Zeker, maar wel van enig niveau.
Zo was ik laatst in Kampen waarde Toccata F Dur van Bach op het programma stond, de Scherzo Symphonique en ut mineur van Guilmant maar ook de Postlude Festival van Amédée Reuchsel, 3 totaal verschillende stukken muziek maar wel op niveau gespeeld.
Ik hou niet van slepend traag orgelspel maar wel van de muzikale breedte. Zo ga ik rustig naar een concert van Hayo Boerema, Sietse de Vries, maar ook van Marco den Toom of Minne Veldman.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Reacties: De organist

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef:
Hendrikus schreef:
Jantje schreef:Behalve @Jantje, die houdt graag van pap. En het liefst elke dag dezelfde, met dezelfde smaak en de zelfde substantie.
Al dat gekauw, daar wordt ik zo moe van!
Jantje wil graag hapklare brokken die je zonder nadenken kunt doorslikken. Héérlijk! Daar heb je ook geen hoogopgeleide koks voor nodig. Een analfabeet is al voldoende.
Precies!!! Het orgelspel hoeft helemaal niet volmaakt te zijn. Ik hoor liever een analfabeet die er al zijn gevoel inlegt, dan een technicus die koud en gevoelloos speelt.
En daar gaat het dus mis. Als iemand verzorgd orgel speelt, noemt Jantje dat koud en gevoelloos. Jantje hoort pas gevoel als er dertig tremulanten open staan of als het orgel een ongenadig pak slaag krijgt. Als iemand geen antenne heeft voor fijnzinnigheid en nuances, tja, dan ben je gauw uitgepraat.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De organist

Bericht door Herman »

30 tremulanten? :cry :fi
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De organist

Bericht door Mannetje »

Herman schreef:30 tremulanten? :cry :fi
Daar krijg je trammelant van!
-
Online
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De organist

Bericht door DDD »

Ik begin hier steeds scherper het onderscheid te zien tussen duidelijk en ongenuanceerd.
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: De organist

Bericht door Gerrit35 »

Jantje schreef:
DDD schreef:Iets meer inlevingsvermogen zou het gesprek misschien interessanter maken. Nu is het wel erg veel gehakketak.

@Jantje: wat vond je van de bewerking van Psalm 130? Zeker niet alleen fluiten maar wel een transparant geluid.
Ik heb het niet volledig gehoord. Maar ik vond het erg saai en ook wat iel klinken en er was vaak herhaling. En aangezien ik daar niet van hou...
Over welke bewerking van psalm 130 hebben we het hier? Staat er een linkje in dit topic?
Plaats reactie