De organist

ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: De organist

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Wat is gebrul op de kansel?

En vind je niet dat André Nieuwkoop mooi kan spelen? Waarom trekt hij volle kerkzalen? Of is dat vanwege het brullen? Ik heb wel eens op YouTube wat samenzang gehoord, maar ik hoor nooit gebrul hoor.
Ik vind dat dhr Nieuwkoop absoluut talent heeft maar ik vind het niet perse mooi en zeker niet eerbiedig, juist niet.
Omdat hij lak heeft aan tempo, maat, slag, ritme en kerktoonsoorten tijdens de samenzang.
Het hoeft echt niet allemaal koud en strak overigens.
Bijvoorbeeld:
https://www.minneveldman.nl/webwinkel/k ... -bovenstem

Niet ritmisch, met bovenstem maar wel in de maat. Voorbeelden te beluisteren.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De organist

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef: Want het meest echte gebrul op de kansel gaat vaak gepaard met een totale afwezigheid van muzikale expressie. Dat gebrek moet dan in doordeweekse psalmavonden ruimschoots worden gecompenseerd, lijkt het wel. En daar voorziet André Nieuwkoop in een behoefte. Maar dat is niet mijn behoefte.
Goede analyse.
Ik lees in dit draadje ook een paar keer het woord orgelconcert. Gelukkig geeft de man geen orgelconcerten. Hij kan niet eens noten lezen, en dat lijkt me voor het geven van orgelconcerten toch wel een eerste vereiste.
Dit is een stukje refo-folklore, no more, no less. Mensen met een béétje cultureel besef begrijpen niet wat iemand op zo'n zangavond zou zoeken.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12046
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De organist

Bericht door Herman »

Despijt alle 10 cd's van het psalmenproject van Gerben Mourik vind ik de voorspelen en begeleiding van deze cd nog het meest aansluiten bij goede smaak en eredienst:

Afbeelding
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: De organist

Bericht door margrietha »

Ik ben een regelmatige bezoeker van de zangavonden van André Nieuwkoop, laat mij maar dan geen cultureel besef hebben, maar het samen met 1300 tot 1800 man zingen in die prachtige oude kerken van de psalmen doet iets met je, het is het "gevoel" waar al deze mensen op af komen en dat kan je niet in woorden vangen. M.i .zijn er niet veel organisten die met zoveel gevoel spelen, hij mag dan geen noten kunnen lezen, de woorden van de psalmen worden zo vertolkt dat het je hart raakt!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De organist

Bericht door samanthi »

margrietha schreef:Ik ben een regelmatige bezoeker van de zangavonden van André Nieuwkoop, laat mij maar dan geen cultureel besef hebben, maar het samen met 1300 tot 1800 man zingen in die prachtige oude kerken van de psalmen doet iets met je, het is het "gevoel" waar al deze mensen op af komen en dat kan je niet in woorden vangen. M.i .zijn er niet veel organisten die met zoveel gevoel spelen, hij mag dan geen noten kunnen lezen, de woorden van de psalmen worden zo vertolkt dat het je hart raakt!
Dan gaat het toch net als bij opwekking om gevoel?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De organist

Bericht door Terri »

samanthi schreef:
margrietha schreef:Ik ben een regelmatige bezoeker van de zangavonden van André Nieuwkoop, laat mij maar dan geen cultureel besef hebben, maar het samen met 1300 tot 1800 man zingen in die prachtige oude kerken van de psalmen doet iets met je, het is het "gevoel" waar al deze mensen op af komen en dat kan je niet in woorden vangen. M.i .zijn er niet veel organisten die met zoveel gevoel spelen, hij mag dan geen noten kunnen lezen, de woorden van de psalmen worden zo vertolkt dat het je hart raakt!
Dan gaat het toch net als bij opwekking om gevoel?

Tjonge Samanthi, 2 zielen 1 gedachte, is exact wat er bij me naar boven 'plopte' :)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De organist

Bericht door J.C. Philpot »

Gevoel is op zichzelf niet verkeerd. Als het maar niet puur de entourage is wat het gevoel opwekt.

Maar dat het Woord of de psalmen in al zijn facetten door de Helige Geest geheiligde gevoelens mogen opwekken.

Een goede en geestelijke begeleiding weet het Woord te benadrukken, en niet de aandacht puur op zichzelf te richten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: De organist

Bericht door Gerrit35 »

Ik moet toegeven dat de muziek van André Nieuwkoop me wel iets doet (zoals Psalm 84). Het klinkt heerlijk refoachtig, maar kwalitatief hoogstaand is het natuurlijk niet. Ik zou er dan ook niet zo snel heen gaan. Daarnaast vind ik de zang wat traag, maar dat is geheel subjectief :D

Even terugkerend naar Jos van der Kooy. Wat vinden jullie eigenlijk van dit soort muziek?
https://www.youtube.com/watch?v=IR6rvOvJKEQ
https://www.youtube.com/watch?v=hH4oVxGWSd4

Is dit muziek die de gemiddelde 'refoforummer' goed in het gehoor ligt?

En om het onderwerp nog even uit te breiden: vinden jullie dat er vóór en na de dienst alleen psalmen gespeeld mogen worden (zoals gebruikelijk bij bepaalde kerkgenootschappen) of moet er meer mogelijk zijn? Een mooi geestelijk lied of gezang of zelfs orgelliteratuur, mits met een christelijke boodschap?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De organist

Bericht door -DIA- »

Gerrit35 schreef: En om het onderwerp nog even uit te breiden: vinden jullie dat er vóór en na de dienst alleen psalmen gespeeld mogen worden (zoals gebruikelijk bij bepaalde kerkgenootschappen) of moet er meer mogelijk zijn? Een mooi geestelijk lied of gezang of zelfs orgelliteratuur, mits met een christelijke boodschap?
Ik denk dat het goed is aan de psalmen vast te houden. In een enkele uitzondering heb ik geen bezwaar om b.v. met Oudjaar "Uren, dagen, maanden, jaren" te spelen. Dat kan zeer stichtelijk zijn.
Verder zijn er goede gezangen die ik toch liever niet bij de diensten hoor.
Als bv. Alle roem is uitgesloten
of Vaste Rots van mijn behoud, enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De organist

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Verder zijn er goede gezangen die ik toch liever niet bij de diensten hoor.
Als bv. Alle roem is uitgesloten
of Vaste Rots van mijn behoud, enz.
En als de dominee dan telkens "Alle roem is uitgesloten" citeert in z'n preek? Mag dat dan wel?
(Want toen de dominee dat veelvuldig deed, en de organist dit toepasselijke lied vervolgens na de dienst speelde, werd de organist op het matje geroepen, want hij had een gezang gespeeld - foei toch!)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: De organist

Bericht door johannes »

Bij ons geen probleem als de organist en gezang of lied speelt na de dienst. Ze slaan ook altijd op de preek.
Kerk: HHK
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De organist

Bericht door samanthi »

Gerrit35 schreef:Ik moet toegeven dat de muziek van André Nieuwkoop me wel iets doet (zoals Psalm 84). Het klinkt heerlijk refoachtig, maar kwalitatief hoogstaand is het natuurlijk niet. Ik zou er dan ook niet zo snel heen gaan. Daarnaast vind ik de zang wat traag, maar dat is geheel subjectief :D

Even terugkerend naar Jos van der Kooy. Wat vinden jullie eigenlijk van dit soort muziek?
https://www.youtube.com/watch?v=IR6rvOvJKEQ
https://www.youtube.com/watch?v=hH4oVxGWSd4

Is dit muziek die de gemiddelde 'refoforummer' goed in het gehoor ligt?

En om het onderwerp nog even uit te breiden: vinden jullie dat er vóór en na de dienst alleen psalmen gespeeld mogen worden (zoals gebruikelijk bij bepaalde kerkgenootschappen) of moet er meer mogelijk zijn? Een mooi geestelijk lied of gezang of zelfs orgelliteratuur, mits met een christelijke boodschap?
Beiden heel mooi, vaak geluisterd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De organist

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Verder zijn er goede gezangen die ik toch liever niet bij de diensten hoor.
Als bv. Alle roem is uitgesloten
of Vaste Rots van mijn behoud, enz.
En als de dominee dan telkens "Alle roem is uitgesloten" citeert in z'n preek? Mag dat dan wel?
(Want toen de dominee dat veelvuldig deed, en de organist dit toepasselijke lied vervolgens na de dienst speelde, werd de organist op het matje geroepen, want hij had een gezang gespeeld - foei toch!)
Op zich geen kwaad. Het mag, maar niet als we uitdrukkelijk tegen een advies of verzoek van de kerkenraad ingaan. Dan ligt het anders, daar de kerkenraad over ons gesteld is. We mogen de kerkenraad ongehoorzaam zijn als ze in strijd met Gods Woord handelen. Dan gaat de Wet Gods boven menselijke wetten en inzettingen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De organist

Bericht door samanthi »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Verder zijn er goede gezangen die ik toch liever niet bij de diensten hoor.
Als bv. Alle roem is uitgesloten
of Vaste Rots van mijn behoud, enz.
En als de dominee dan telkens "Alle roem is uitgesloten" citeert in z'n preek? Mag dat dan wel?
(Want toen de dominee dat veelvuldig deed, en de organist dit toepasselijke lied vervolgens na de dienst speelde, werd de organist op het matje geroepen, want hij had een gezang gespeeld - foei toch!)
Herkenbaar.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De organist

Bericht door Maanenschijn »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Verder zijn er goede gezangen die ik toch liever niet bij de diensten hoor.
Als bv. Alle roem is uitgesloten
of Vaste Rots van mijn behoud, enz.
En als de dominee dan telkens "Alle roem is uitgesloten" citeert in z'n preek? Mag dat dan wel?
(Want toen de dominee dat veelvuldig deed, en de organist dit toepasselijke lied vervolgens na de dienst speelde, werd de organist op het matje geroepen, want hij had een gezang gespeeld - foei toch!)
Ik heb gelukkig de vrijheid om een gepast gezang te spelen, voor en na de dienst. Zo af en toe doe ik dat ook. Een mooie voorzet is dan het citeerde gezang in de preek.

Het is gelukkig niet overal dermate strikt als in jouw voorbeeld.

Afgelopen zondagmorgen was de doopdienst gebaseerd op de doortocht door de Rode Zee. Ik kon niet laten om na de dienst ‘De koning van Egypteland trok al zijn legers saam’ te spelen. De kinderen leren deze op school, het is ook mooi om in dan in de kerk ook herkenning met school te hebben.

Overigens speel ik na de dienst vaak een bewerking van de als laatste gezongen psalm, om zo de slotzang mee te geven naar huis.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie