Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:Een partij die vrouwen uitsluit voor lidmaatschap is ook beneden peil
Welke peil? De norm van de seculiere medemens? Kom op. Een beetje respect graag voor je voorgeslacht, die ook zo dacht.
Mijn voorgeslacht ?
Sorry ik heb niets met de SGP dus ik vraag me af waarop je doelt.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Lilian1975 »

Geytenbeekje schreef:
eilander schreef:
Tiberius schreef:Ik geef toe dat het argument van DDD niet heel sterk is: 30 jaar geleden, één ambtsdrager, geen bezwaar.
Maar hij heeft wel gelijk in die zin, dat het draagvlak voor geen vrouw in het ambt behoorlijk afkalft, ook binnen de GG. Al is het geen direct bewijs, maar zie bijvoorbeeld wat er gebeurt bij de SGP, een partij die nauw gelieerd is aan het GG gedachtegoed.
Ik daarom dat hetzelfde zal gebeuren als binnen de SGP: een van binnenuit uitgehold standpunt verandert binnen de kortste keren als er druk van buitenaf komt. En dat duurt m.i. zeker geen honderd jaar. Ik denk eerder aan een termijn van twintig jaar.
Soms ook wel goede druk.
Een partij die vrouwen uitsluit voor lidmaatschap is ook beneden peil
Dit bedoelde ik met mijn eerdere post. En in deze reactie zie ik ook ons maatschappelijk denken terug. Ieder mag denken wat hij wil. Maar als de meerderheid vindt of meent dat het niet kan mag een ander er zo ook niet over denken.
En gaan we er met grote woorden op af.
Zie jouw opmerking, zie hoe de kortenbroeken affaire werd aangepakt.

En zo ook het vrouwenstandpunt. Vorige eeuw zaten er praktisch geen vrouwen in de politiek. Wanneer is dat gekomen, juist toen steeds meer mensen in het feminisme gingen geloven.
En gingen we overstag.... want de uitholling begint bij onszelf in de beïnvloeding van machten ie ten diepste anti christelijk zijn.

Los van het feit of het wel of niet bijbels te vetantwoorden is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Erskinees »

Iets van binnenuit wordt uitgehold wanneer de Bijbelse onderbouwing er gewoonweg niet is. Daarin zie ik wel een verschil tussen korte broeken en vrouwelijke politica enerzijds en een vrouwelijke ambtsdrager anderzijds. Wanneer het zo duidelijk is vanuit het Woord wat Gods wil is, heeft dat een remmende invloed.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Tiberius schreef:Ik geef toe dat het argument van DDD niet heel sterk is: 30 jaar geleden, één ambtsdrager, geen bezwaar.
Maar hij heeft wel gelijk in die zin, dat het draagvlak voor geen vrouw in het ambt behoorlijk afkalft, ook binnen de GG. Al is het geen direct bewijs, maar zie bijvoorbeeld wat er gebeurt bij de SGP, een partij die nauw gelieerd is aan het GG gedachtegoed.
Ik daarom dat hetzelfde zal gebeuren als binnen de SGP: een van binnenuit uitgehold standpunt verandert binnen de kortste keren als er druk van buitenaf komt. En dat duurt m.i. zeker geen honderd jaar. Ik denk eerder aan een termijn van twintig jaar.
Dat geloof je toch zeker zelf niet? Alle predikanten binnen de GG die nu tussen de 30 en de 50 jaar zijn, zijn er over 20 jaar nog steeds tegen. En veel jongeren ook, trouwens. Op de Veluwe zijn sommige jongeren nog conservatiever dan hun ouders. Dus dan krijg je toch wel een scheuring.

Ik zou in ieder geval direct het kerkverband verlaten als dit gedachtegoed gemeengoed zou worden, hoe hoog de Gereformeerde Gemeenten ook bij mij staan aangeschreven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Tiberius »

Wat versta je onder gemeengoed? 25%, 50%, 75% of nog iets anders?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Lilian1975 »

Erskinees schreef:Iets van binnenuit wordt uitgehold wanneer de Bijbelse onderbouwing er gewoonweg niet is. Daarin zie ik wel een verschil tussen korte broeken en vrouwelijke politica enerzijds en een vrouwelijke ambtsdrager anderzijds. Wanneer het zo duidelijk is vanuit het Woord wat Gods wil is, heeft dat een remmende invloed.
Er kan een bijbelse onderbouwing ergens voor zijn die niet meer "verstaan" wordt omdat de mens die het moet "verstaan" steeds dover wordt door de aantasting van die anti christelijke machten vanuit onder andere het feminisme, sexuele revolutie.
Het enige wat ons daarvoor kan bewaren is een werkelijk kennen van de Heere, die dan met Zijn Geest in ons woont en werkt en wil doen herkennen van wat haaks op Zijn wil staat.
Maar omdat een deel van reformatorisch nederand denkt te kunnen geloven zonder in Hem geborgen te zijn, kan je je wel eens afvragen of ook daar de invloed niet steeds groter wordt van die machten.
Ik heb mij toen ik jonger was wel eens verbaasd waardoor bepaalde standpunten voedingsbodem vonden in juist heel behoudend christelijke kringen bij sommige mensen. Ik denk nu dat er een verband is met het bovenstaande.
Want principes alleen houden geen stand als de Banier niet voorop gaat. Als je niet weer weet Wie de Banier is dan alleen van "horen " zeggen.



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Tiberius schreef:Ik geef toe dat het argument van DDD niet heel sterk is: 30 jaar geleden, één ambtsdrager, geen bezwaar.
Maar hij heeft wel gelijk in die zin, dat het draagvlak voor geen vrouw in het ambt behoorlijk afkalft, ook binnen de GG. Al is het geen direct bewijs, maar zie bijvoorbeeld wat er gebeurt bij de SGP, een partij die nauw gelieerd is aan het GG gedachtegoed.
Ik daarom dat hetzelfde zal gebeuren als binnen de SGP: een van binnenuit uitgehold standpunt verandert binnen de kortste keren als er druk van buitenaf komt. En dat duurt m.i. zeker geen honderd jaar. Ik denk eerder aan een termijn van twintig jaar.
Dat geloof je toch zeker zelf niet? Alle predikanten binnen de GG die nu tussen de 30 en de 50 jaar zijn, zijn er over 20 jaar nog steeds tegen. En veel jongeren ook, trouwens. Op de Veluwe zijn sommige jongeren nog conservatiever dan hun ouders. Dus dan krijg je toch wel een scheuring.

Ik zou in ieder geval direct het kerkverband verlaten als dit gedachtegoed gemeengoed zou worden, hoe hoog de Gereformeerde Gemeenten ook bij mij staan aangeschreven.
Dus als een kerkgenootschap besluit dat gemeenten mogen kiezen voor een vrouw in het ambt ga jij weg ?
Dus als er in de gemeente nog steeds het Woord verkondigt wordt op een Schriftuurlijke manier zal jij dan ook weg gaan ?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Wat versta je onder gemeengoed? 25%, 50%, 75% of nog iets anders?
Een aanzienlijke meerderheid. Dus minimaal 75%.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Tiberius schreef:Ik geef toe dat het argument van DDD niet heel sterk is: 30 jaar geleden, één ambtsdrager, geen bezwaar.
Maar hij heeft wel gelijk in die zin, dat het draagvlak voor geen vrouw in het ambt behoorlijk afkalft, ook binnen de GG. Al is het geen direct bewijs, maar zie bijvoorbeeld wat er gebeurt bij de SGP, een partij die nauw gelieerd is aan het GG gedachtegoed.
Ik daarom dat hetzelfde zal gebeuren als binnen de SGP: een van binnenuit uitgehold standpunt verandert binnen de kortste keren als er druk van buitenaf komt. En dat duurt m.i. zeker geen honderd jaar. Ik denk eerder aan een termijn van twintig jaar.
Dat geloof je toch zeker zelf niet? Alle predikanten binnen de GG die nu tussen de 30 en de 50 jaar zijn, zijn er over 20 jaar nog steeds tegen. En veel jongeren ook, trouwens. Op de Veluwe zijn sommige jongeren nog conservatiever dan hun ouders. Dus dan krijg je toch wel een scheuring.

Ik zou in ieder geval direct het kerkverband verlaten als dit gedachtegoed gemeengoed zou worden, hoe hoog de Gereformeerde Gemeenten ook bij mij staan aangeschreven.
Doe maar niet al te ferme uitspraken over wat mensen over twintig jaar vinden. Ik vraag me zelfs af of je wel goed weet hoe die mensen nú denken.
Daarnaast is het zo dat dat dus predikanten van 50 tot 70 zijn, terwijl er dan ook een hele nieuwe generatie is aangetreden.
Dat het een scheuring, of een flinke uitstroom tot gevolg zal hebben, dat zou kunnen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Jantje »

Geytenbeekje schreef:Dus als een kerkgenootschap besluit dat gemeenten mogen kiezen voor een vrouw in het ambt ga jij weg ?
Dus als er in de gemeente nog steeds het Woord verkondigt wordt op een Schriftuurlijke manier zal jij dan ook weg gaan ?
Ja. Want het openstellen van ambten voor vrouwen is onlosmakelijk verbonden met de Schriftuurlijk-Bevindelijke uitleg van de prediking. Daar heeft @huisman, en @Luther ook trouwens, al menigmaal over geschreven. Blijkbaar is dat bij sommigen nog steeds niet echt in het hart ingedaald. :mad
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:
Tiberius schreef:Ik geef toe dat het argument van DDD niet heel sterk is: 30 jaar geleden, één ambtsdrager, geen bezwaar.
Maar hij heeft wel gelijk in die zin, dat het draagvlak voor geen vrouw in het ambt behoorlijk afkalft, ook binnen de GG. Al is het geen direct bewijs, maar zie bijvoorbeeld wat er gebeurt bij de SGP, een partij die nauw gelieerd is aan het GG gedachtegoed.
Ik daarom dat hetzelfde zal gebeuren als binnen de SGP: een van binnenuit uitgehold standpunt verandert binnen de kortste keren als er druk van buitenaf komt. En dat duurt m.i. zeker geen honderd jaar. Ik denk eerder aan een termijn van twintig jaar.
Dat geloof je toch zeker zelf niet? Alle predikanten binnen de GG die nu tussen de 30 en de 50 jaar zijn, zijn er over 20 jaar nog steeds tegen. En veel jongeren ook, trouwens. Op de Veluwe zijn sommige jongeren nog conservatiever dan hun ouders. Dus dan krijg je toch wel een scheuring.

Ik zou in ieder geval direct het kerkverband verlaten als dit gedachtegoed gemeengoed zou worden, hoe hoog de Gereformeerde Gemeenten ook bij mij staan aangeschreven.
Doe maar niet al te ferme uitspraken over wat mensen over twintig jaar vinden. Ik vraag me zelfs af of je wel goed weet hoe die mensen nú denken.
Daarnaast is het zo dat dat dus predikanten van 50 tot 70 zijn, terwijl er dan ook een hele nieuwe generatie is aangetreden.
Dat het een scheuring, of een flinke uitstroom tot gevolg zal hebben, dat zou kunnen.
Dus jij gelooft serieus dat er nu al in zeer traditionele, laten we zeggen een grote Veluwse gemeente, al een dusdanige opvatting is, dat er een aanzienlijk deel van de belijdende leden voor het openstellen van ambten voor vrouwen is? Ach man, schei toch uit. Zelfs in de meest vooruitstrevende gemeente is dat niet eens het geval. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Erskinees »

Het ging hier trouwens toch om de CGK?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:
Geytenbeekje schreef:Dus als een kerkgenootschap besluit dat gemeenten mogen kiezen voor een vrouw in het ambt ga jij weg ?
Dus als er in de gemeente nog steeds het Woord verkondigt wordt op een Schriftuurlijke manier zal jij dan ook weg gaan ?
Ja. Want het openstellen van ambten voor vrouwen is onlosmakelijk verbonden met de Schriftuurlijk-Bevindelijke uitleg van de prediking. Daar heeft @huisman, en @Luther ook trouwens, al menigmaal over geschreven. Blijkbaar is dat bij sommigen nog steeds niet echt in het hart ingedaald. :mad
Als dit plaatselijk zo is en de kerkenraad inclusief predikant wil hier geen verandering in brengen, dan deel ik de opvatting van Jantje. De vrouw in het ambt raakt namelijk het Schriftgezag. Dan kán ook de prediking niet meer zijn naar Gods Woord.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door DDD »

Lilian1975 schreef:
DDD schreef:Het is allemaal heel geestig. Maar ik sprak 30 jaar geleden al een ambtsdrager in de GG die geen bezwaar had tegen vrouwelijke diakenen, trouwens niet in mijn gemeente, voordat iemand gaat raden.
1 ambtsdrager!Afbeelding
Ik sprak 20 jaar geleden een gergemmer in ned die de evolutieleer aanhing. Dus de meerderheid gelooft niet meer in de schepping?

Jij zit wekelijksbij ambtsdragers vergaderingen?

Ik lees van een enkeling, waaronder DDD, hier op refoforum.nl dat een duurzame relatie tussen mensen van het gelijke geslacht geoorloofd is, vrouw in ambt idem etc.etc. schriftuurlijk is. Dus bijna iedereen hangt dat standpunt hier aan?Afbeelding


Is het heel erg dat ik mij verbaas over deze onweteschappelijke manier van redeneren door jou?
Tenminste 10 procent is geen meerderheid. Dus het is niet heel erg, maar wel heel erg dom dat je spreekt over 'bijna iedereen hier'.

Bovendien is mijn uitspraak een inschatting, geen wetenschappelijke uitspraak.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:Doe maar niet al te ferme uitspraken over wat mensen over twintig jaar vinden. Ik vraag me zelfs af of je wel goed weet hoe die mensen nú denken.
Daarnaast is het zo dat dat dus predikanten van 50 tot 70 zijn, terwijl er dan ook een hele nieuwe generatie is aangetreden.
Dat het een scheuring, of een flinke uitstroom tot gevolg zal hebben, dat zou kunnen.
Dus jij gelooft serieus dat er nu al in zeer traditionele, laten we zeggen een grote Veluwse gemeente, al een dusdanige opvatting is, dat er een aanzienlijk deel van de belijdende leden voor het openstellen van ambten voor vrouwen is? Ach man, schei toch uit. Zelfs in de meest vooruitstrevende gemeente is dat niet eens het geval. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken.
Nee, dat heb ik niet gezegd. Ik weet dat niet, want ik ken die mensen niet. Ik lees alleen van twee GG-ers hier dat die er geen enkel probleem in zouden zien. Nu, ik kan me niet voorstellen dat het bij die twee blijft. En vervolgens zeg ik: hoe het over twintig jaar is, daar zou ik maar niet al te stellig in zijn.
Maar ik zal inderdaad stoppen. Het gaat hier over de CGK.
Laat duidelijk zijn dat ik die ontwikkeling zeer betreur! Daarin zijn wij het niet oneens.
Plaats reactie