Eerste vrouwen bevestigd in CGK

DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door DDD »

@Jantje:

Ik zou mijn handen er niet voor in het vuur willen steken dat het gaat om 10 procent van de leden van de GG die geen bezwaar heeft tegen de openstelling van ambten voor de zusters van de gemeente. Maar ik kan de mensen binnen de GG waarvan ik weet dat zij hier zo over denken niet op de vingers van één hand tellen. En ik betwijfel zeer of je met zulke uitspraken ook maar enigszins een goede indruk krijgt van wat mensen werkelijk vinden. Dus ik denk dat jouw inschattingen erg onbetrouwbaar zijn.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Valcke »

Het lijkt mij wijs om niet zo’n aandacht te geven aan allerlei provocerende uitspraken. Het is al betreurenswaardig genoeg dat onschriftuurlijke opvattingen over de vrouw in het ambt hier worden toegelaten. Maar geef dit dan geen podium; negeren is beter.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Thuisvrouw »

Het is wel jammer voor al die vrouwelijke diakenen, dominees en ouderlingen. De adviezen van Paulus in 1 Tim. 3(en andere Bijbel plaatsen) zijn uitsluitend aan het mannelijke adres gericht. Toch raar dat Hij die de tijden tevoren verordineert heeft, alsmede de tijden der onwetendheid overgezien heeft (Hand. 17:26,30) hier geen rekening mee heeft gehouden.

Juist als vrouw in een arbeidsomgeving wat voorheen gedomineerd werd door mannen, kun je wel een adviesje of bemoediging gebruiken, zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Lilian1975 »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Tiberius schreef:Ik geef toe dat het argument van DDD niet heel sterk is: 30 jaar geleden, één ambtsdrager, geen bezwaar.
Maar hij heeft wel gelijk in die zin, dat het draagvlak voor geen vrouw in het ambt behoorlijk afkalft, ook binnen de GG. Al is het geen direct bewijs, maar zie bijvoorbeeld wat er gebeurt bij de SGP, een partij die nauw gelieerd is aan het GG gedachtegoed.
Ik daarom dat hetzelfde zal gebeuren als binnen de SGP: een van binnenuit uitgehold standpunt verandert binnen de kortste keren als er druk van buitenaf komt. En dat duurt m.i. zeker geen honderd jaar. Ik denk eerder aan een termijn van twintig jaar.
Dat geloof je toch zeker zelf niet? Alle predikanten binnen de GG die nu tussen de 30 en de 50 jaar zijn, zijn er over 20 jaar nog steeds tegen. En veel jongeren ook, trouwens. Op de Veluwe zijn sommige jongeren nog conservatiever dan hun ouders. Dus dan krijg je toch wel een scheuring.

Ik zou in ieder geval direct het kerkverband verlaten als dit gedachtegoed gemeengoed zou worden, hoe hoog de Gereformeerde Gemeenten ook bij mij staan aangeschreven.
Tuurlijk....
Maar als er tegen veel kleinere dingen al geen weerstand meer is, omdat men wenst mee te gaan in de wereldse normen hoe zou men san stand houden tegen grotere dingen?

Wie had pakweg 30 jaar geleden gedacht dat het normaal was om aan gezinsplanning te doen? Om de make up massaal te omarmen? En dat et al zoveel gewoner is om als meisje een broek aan te trekken omdat het strikt noodzakelijk is?
En op welke grond allemaal? Waar kwam die invloed vandaan?

Dan is de vrees over de toekomst hierin gerechtvaardigt.
Het gaat snel hoor... nieuwe generatie volgt oude generatie op. En de verschillen daartussen worden steeds groter. Ik meen dat daar geen ene gemeente of kerkelijk verband te goed voor is.




Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Jantje »

Lilian1975 schreef:Tuurlijk....
Maar als er tegen veel kleinere dingen al geen weerstand meer is, omdat men wenst mee te gaan in de wereldse normen hoe zou men san stand houden tegen grotere dingen?

Wie had pakweg 30 jaar geleden gedacht dat het normaal was om aan gezinsplanning te doen? Om de make up massaal te omarmen? En dat et al zoveel gewoner is om als meisje een broek aan te trekken omdat het strikt noodzakelijk is?
En op welke grond allemaal? Waar kwam die invloed vandaan?

Dan is de vrees over de toekomst hierin gerechtvaardigt.
Het gaat snel hoor... nieuwe generatie volgt oude generatie op. En de verschillen daartussen worden steeds groter. Ik meen dat daar geen ene gemeente of kerkelijk verband te goed voor is.
Dat is zeker waar. Maar toch, ik blijf tegen de stroom inroeien, tot ik in grijze ouderdom ben gekomen.

Ik ben nog steeds fel gekant tegen gezinsplanning, tegen make-up en tegen het dragen van een lange broek bij meisjes en vrouwen, ten allen tijde en in allerlei wijze. Wat dat betreft zouden de scholen in onze gezindte hierover nog vele malen strenger kunnen wezen, dan nu het geval is.

Het is zeker een grote zorg, maar ik ben vooralsnog niet de mening toegedaan dat de tijdgeest van onze wereldgelijkvormigheid op korte termijn gevolgen heeft voor de kwestie zoals die nu in de CGK speelt. Zeker in de (O)GGiN niet. En ik hoop ook in de GG niet. Er zijn er toch nog die de knieën voor Baäl niet hebben gebogen? Of geloven we dat niet (meer)?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Jantje »

DDD schreef:@Jantje:

Ik zou mijn handen er niet voor in het vuur willen steken dat het gaat om 10 procent van de leden van de GG die geen bezwaar heeft tegen de openstelling van ambten voor de zusters van de gemeente. Maar ik kan de mensen binnen de GG waarvan ik weet dat zij hier zo over denken niet op de vingers van één hand tellen. En ik betwijfel zeer of je met zulke uitspraken ook maar enigszins een goede indruk krijgt van wat mensen werkelijk vinden. Dus ik denk dat jouw inschattingen erg onbetrouwbaar zijn.
Kun jij dat met bewijzen aantonen? Want ik geloof er vooralsnog helemaal niets van.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Dodo »

Wordt er wel eens gepreekt over de zwijgteksten? Want die zijn toch de belangrijkste argumenten tegen de vrouw in het ambt.
Het is wel belangrijk dat mensen begrijpen waarom we tegen de vrouw in het ambt zijn, het is niet zomaar een regel of gewoonte. In tegenstelling tot broeken voor meisjes en make-up, dat is veel meer een cultuurding. Geboorteregeling zit er tussenin, denk ik.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Lilian1975 »

Dodo schreef:Wordt er wel eens gepreekt over de zwijgteksten? Want die zijn toch de belangrijkste argumenten tegen de vrouw in het ambt.
Het is wel belangrijk dat mensen begrijpen waarom we tegen de vrouw in het ambt zijn, het is niet zomaar een regel of gewoonte. In tegenstelling tot broeken voor meisjes en make-up, dat is veel meer een cultuurding. Geboorteregeling zit er tussenin, denk ik.
Ik denk niet veel. Overigens ondanks dat ik meen dat een broekverbod inderdaad niet letterlijk in de Bijbel staat, vindt ik het wel zorgwekkend hoe massaal er een kniebuiging voor wordt gemaakt. En dat binnen x aantal jaren he? Het zorgwekkende zit hem hierin. De enige motivatie van kinderen en ouders is vaak toch. Ach ja anders zijn ze de enige. Het vertrekpunt zit in wat de wereld denkt en doet. Dus dan mag en kan je je aanpassen. Zo ook met make up. Alle meiden doen het bijna op school. En het is maar heel lichtjes . En ouders gaan overstag omdat de omgeving dat ook doet. Scholen laten de lichte versie toe, want het is een verloren strijd. Maar waarom heeft een christen perse die broek, die make up nodig? En leren we onze kinderen nu dat als de meerderheid het doet, zij het ook moeten doen? Weet je il vind dit echt wel lastig soms.
En zie je dat ook niet terug in de gezinsplannings discussies?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Valcke »

Dodo schreef:Wordt er wel eens gepreekt over de zwijgteksten? Want die zijn toch de belangrijkste argumenten tegen de vrouw in het ambt.
Het gaat óók om de teksten over de ambten in 1 Timotheüs en Titus. Calvijn hierover gepreekt in zijn prekenseries over 1 Timotheüs en Titus. Deze preken zijn te koop (Engelstalig). Ongetwijfeld gaat hij er op in.
Laatst gewijzigd door Valcke op 10 sep 2019, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Dodo »

In hoeverre ga je mee met de cultuur van je tijd, als het niet strijdig is met de bijbel? Daar kun je verschillend over denken. Ik heb geen problemen met make-up (volgens mij vind je in het OT ook make-up voor vrouwen) of broeken. We leven in deze tijd, en we hoeven niet als een soort Amish te leven, alleen om anders te zijn.
Ik lees ook niet in de bijbel dat christenen opvallen omdat ze anders leven, wel omdat ze elkaar liefhebben, zorg dragen voor de naaste, dat soort dingen.
Soberheid, dat zou ik wel een insteek vinden. Maar dat is veel breder. Dat gaat ook over je auto, je huis, hoeveel er in je kasten ligt en hangt, je sieradenkistje.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Dodo »

Valcke schreef:
Dodo schreef:Wordt er wel eens gepreekt over de zwijgteksten? Want die zijn toch de belangrijkste argumenten tegen de vrouw in het ambt.
Het gaat óók om de teksten over de ambten in 1 Timotheüs en Titus. Calvijn hierover gepreekt in zijn prekenseries over 1 Timotheüs en Titus. Deze preken zijn te koop (Engelstalig). Ongetwijfeld gaat hij er op in.
Ik denk dat "gewone" gemeenteleden niet vaak vertrouwd zijn met Calvijn. De eerste manier om de gemeente te onderwijzen is door er op zondag in de eredienst over te preken.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Bezorgd »

Vandaag deze lezing beluisterd van dr P de Vries:

https://www.haamstedeconferentie.nl/Med ... _Vries.mp3

Ontzettend helder, hij gaat in deze lezing in op de onderwerpen zoals die juist de laatste tijd zoveel aandacht krijgen:

- De vrouw en het ambt
- Homoseksualiteit

Zeer aanbevolen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef: En zo ook het vrouwenstandpunt. Vorige eeuw zaten er praktisch geen vrouwen in de politiek. Wanneer is dat gekomen, juist toen steeds meer mensen in het feminisme gingen geloven.
Dat is niet waar:
In 1918 werd voor het eerst een vrouw gekozen als lid van de Tweede Kamer. Twee jaar later trad voor het eerst een vrouw in de Eerste Kamer aan. Pas vanaf de grondwetswijziging van 1922 konden vrouwen voor het eerst gebruik maken van actief kiesrecht.
Parlement.com
Lilian1975 schreef:Het gaat snel hoor... nieuwe generatie volgt oude generatie op. En de verschillen daartussen worden steeds groter. Ik meen dat daar geen ene gemeente of kerkelijk verband te goed voor is.
Een predikant zei eens: bij elke generatie schuift het iets op. En het begint vaak nog in de kerk ook.
Voorheen had ook de echtgenote van de ambtsdrager een voorbeeldfunctie. Dat zie ik ook allang niet meer. Laat staan hun kinderen.

En mensen glijden mee.
Het is net als bij een schuin paneel, je houdt het eerst met een hele groep tegen, steeds gaat er iemand weg, tot er 1 of 2 overblijven, dan kantelt het.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Lilian1975 »

Dodo schreef:In hoeverre ga je mee met de cultuur van je tijd, als het niet strijdig is met de bijbel? Daar kun je verschillend over denken. Ik heb geen problemen met make-up (volgens mij vind je in het OT ook make-up voor vrouwen) of broeken. We leven in deze tijd, en we hoeven niet als een soort Amish te leven, alleen om anders te zijn.
Ik lees ook niet in de bijbel dat christenen opvallen omdat ze anders leven, wel omdat ze elkaar liefhebben, zorg dragen voor de naaste, dat soort dingen.
Soberheid, dat zou ik wel een insteek vinden. Maar dat is veel breder. Dat gaat ook over je auto, je huis, hoeveel er in je kasten ligt en hangt, je sieradenkistje.
Je hoeft inderdaad niet anders te leven om anders te zijn. Maar ik denk dat we elkaar niet begrijpen nu.
Wanneer mijn dochter haar bijbaantje aangrijpt om een broek te dragen omdat de rest dat ook doet. Heb ik er moeite mee.
Want het vetrekpunt is niet willen onderscheiden van de wereld. De wereld gelijkvormig willen zijn. Wanneer iedereen een rok droeg zouden ze niet zeuren over dat het gemakkelijker werken is.
De stap naar broek in vrije tijd is dan zo gezet. En dan verder. Hoeft niet. Maar is vaak wel de praktijk.


Haar vertrekpunt is echt niet de Schrift. God wil.
En tegelijkertijd moet je oppassen dat een principe zonder waar geloof je vertrekpunt is... Ik ervaar daar een spanningsveld in. En tegelijkertijd merk ik dat dat spanningsveld meer en meer verdwijnt in de reformatorische omgeving.

En zelf als ouder kan je ook weer een extra spanningsveld ervaren doordat je opstandige puber zo dwars is en schopt tegen de kerk. Dat je denkt, eerst haar hart, dan volgt de rest. En dus de regel stelt. Het is werkkleding, meer niet. ( maar ik geef eerlijk toe, niet van harte)

Daarnaast make up. Waarom zou je jezelf verven alsof God je niet mooi genoeg heeft gemaakt. En past het inderdaad bij wel bij eenvoud? Waarom moet je je als 15 jarige al aantrekkelijk maken voor....want dat zijn de motivaties. Meer niet. Het is niet meer als meedoen met de omgeving.

Romeinen 2
2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

En het vreemde is. Zodra dat gemoed verandert is, is die make-up en die broek vaak geen issue meer.
Dan wordt het vertrekpunt anders. En de uitwerking ook.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: RE: Re: Eerste vrouwen bevestigd in CGK

Bericht door Lilian1975 »

Mara schreef:
Lilian1975 schreef: En zo ook het vrouwenstandpunt. Vorige eeuw zaten er praktisch geen vrouwen in de politiek. Wanneer is dat gekomen, juist toen steeds meer mensen in het feminisme gingen geloven.
Dat is niet waar:
In 1918 werd voor het eerst een vrouw gekozen als lid van de Tweede Kamer. Twee jaar later trad voor het eerst een vrouw in de Eerste Kamer aan. Pas vanaf de grondwetswijziging van 1922 konden vrouwen voor het eerst gebruik maken van actief kiesrecht.
Parlement.com
Lilian1975 schreef:Het gaat snel hoor... nieuwe generatie volgt oude generatie op. En de verschillen daartussen worden steeds groter. Ik meen dat daar geen ene gemeente of kerkelijk verband te goed voor is.
Een predikant zei eens: bij elke generatie schuift het iets op. En het begint vaak nog in de kerk ook.
Voorheen had ook de echtgenote van de ambtsdrager een voorbeeldfunctie. Dat zie ik ook allang niet meer. Laat staan hun kinderen.

En mensen glijden mee.
Het is net als bij een schuin paneel, je houdt het eerst met een hele groep tegen, steeds gaat er iemand weg, tot er 1 of 2 overblijven, dan kantelt het.
Eh... ik bedoel nog eerder. Ik ben al van de vorige eeuwAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Plaats reactie