Gereformeerde Kerken Nederland

Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door Geytenbeekje »

TSC schreef:
Geytenbeekje schreef:Heb een preek gehoord.
Mooie preek, ze halen wel meer het verbond aan dan wij maar God staat echt centraal in de dienst.
Ook seperatie is er.
deze preek
https://www.gknkampen.nl/geluidsopnamen ... teren/1713
Bedankt voor de link Geytenbeekje en ook de anderen bedankt voor jullie reacties!
Je hebt hem al beluisterd ?
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door TSC »

Geytenbeekje schreef:
TSC schreef:
Geytenbeekje schreef:Heb een preek gehoord.
Mooie preek, ze halen wel meer het verbond aan dan wij maar God staat echt centraal in de dienst.
Ook seperatie is er.
deze preek
https://www.gknkampen.nl/geluidsopnamen ... teren/1713
Bedankt voor de link Geytenbeekje en ook de anderen bedankt voor jullie reacties!
Je hebt hem al beluisterd ?
Nee, nog niet. Staat op mijn lijstje dat structureel in de groei is... Had wel een dienst beluisterd vanuit de gemeente in Ede.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:
TSC schreef:
Geytenbeekje schreef:Heb een preek gehoord.
Mooie preek, ze halen wel meer het verbond aan dan wij maar God staat echt centraal in de dienst.
Ook seperatie is er.
deze preek
https://www.gknkampen.nl/geluidsopnamen ... teren/1713
Bedankt voor de link Geytenbeekje en ook de anderen bedankt voor jullie reacties!
Je hebt hem al beluisterd ?
Ik heb hem beluisterd, het meest viel mij hetop het geloofsvertrouwen, de zekerheid en dat slles van God van daan komt. Bedankt voor het delen. Was idd verrast.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door samanthi »

samanthi schreef:
Geytenbeekje schreef:
TSC schreef:
Geytenbeekje schreef:Heb een preek gehoord.
Mooie preek, ze halen wel meer het verbond aan dan wij maar God staat echt centraal in de dienst.
Ook seperatie is er.
deze preek
https://www.gknkampen.nl/geluidsopnamen ... teren/1713
Bedankt voor de link Geytenbeekje en ook de anderen bedankt voor jullie reacties!
Je hebt hem al beluisterd ?
Ik heb hem beluisterd, het meest viel mij hetop het geloofsvertrouwen, de zekerheid en dat slles van God van daan komt. Bedankt voor het delen. Was idd verrast.
Ps ook wat praktische lessen, als je 's morgens heel vrog moet beginnen, niet dan sta je nog vroeger op, maar iets wat haalbaar is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door John Galt »

Het is een beetje verwarrend: er zijn 3 afsplitsingen van de GKV: Gereformeerde Kerken (Hersteld) (GKH), Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN) en De Gereformeerde Kerken (DGK).

Die GKH waren er het eerst, maar zijn ook weer gescheurd. De GKN en DGK erkennen elkaar als "ware kerk" en zullen op termijn wel fuseren.

Ik mag de preken graag beluisteren. Ze lezen ook goede "ouderwetse" GKV-preken, o.a. van ds. T. Dekker.

Maar ze hebben wel het gelijkhebberige en oer-kerkistische van de oude GKV meegenomen. Ik vroeg een keer aan een GKH-lid waarom ze zich niet bij de CGK of HHK aansloten. In de CGK laten ze de vrijzinnige dr. Loonstra preken en de HHK handhaaft de kerkorde van 1951 en daar kunnen we niet mee leven. Door dat gelijkhebberige zijn er al verschillende gemeenten gescheurd, o.a. over de vraag of de kinderen van de gemeente naar een gereformeerde dan wel een reformatorische basisschool moeten.
In mijn woonplaats bezoeken GKN-kinderen overigens de reformatorische basisschool. Opmerkelijk, want steeds meer kinderen uit de HHK en GB worden aangemeld op de vrijgemaakte school.
Who is John Galt? :quoi
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door Geytenbeekje »

John Galt schreef:Het is een beetje verwarrend: er zijn 3 afsplitsingen van de GKV: Gereformeerde Kerken (Hersteld) (GKH), Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN) en De Gereformeerde Kerken (DGK).

Die GKH waren er het eerst, maar zijn ook weer gescheurd. De GKN en DGK erkennen elkaar als "ware kerk" en zullen op termijn wel fuseren.

Ik mag de preken graag beluisteren. Ze lezen ook goede "ouderwetse" GKV-preken, o.a. van ds. T. Dekker.

Maar ze hebben wel het gelijkhebberige en oer-kerkistische van de oude GKV meegenomen. Ik vroeg een keer aan een GKH-lid waarom ze zich niet bij de CGK of HHK aansloten. In de CGK laten ze de vrijzinnige dr. Loonstra preken en de HHK handhaaft de kerkorde van 1951 en daar kunnen we niet mee leven. Door dat gelijkhebberige zijn er al verschillende gemeenten gescheurd, o.a. over de vraag of de kinderen van de gemeente naar een gereformeerde dan wel een reformatorische basisschool moeten.
In mijn woonplaats bezoeken GKN-kinderen overigens de reformatorische basisschool. Opmerkelijk, want steeds meer kinderen uit de HHK en GB worden aangemeld op de vrijgemaakte school.
Ik denk dat de GKN het minst kerksistisch is. Zo willen ze (volgens de site) gesprekken aangaan met de HHK, CGK (Pand) en GG
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door Erskinees »

John Galt schreef:Het is een beetje verwarrend: er zijn 3 afsplitsingen van de GKV: Gereformeerde Kerken (Hersteld) (GKH), Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN) en De Gereformeerde Kerken (DGK).
Er zijn twee afsplitsingen. De DGK (Hersteld) en de GKN. Inmiddels is er inderdaad toenadering tussen beide kerkverbanden.
John Galt schreef: Door dat gelijkhebberige zijn er al verschillende gemeenten gescheurd, o.a. over de vraag of de kinderen van de gemeente naar een gereformeerde dan wel een reformatorische basisschool moeten.
Er is een gemeente gescheurd wat te linken valt aan het wel/niet sturen naar een ref. school. Al was dat niet de hoofdzaak van de scheuring, maar een bijkomstige reden en discussie tussen kerkenraad en toenmalig predikant. Zover ik weet.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door Bonny »

Volgens wiki zijn DGK en GKN hetzelfde:
Als afkorting hanteren de hier besproken kerken DGK, maar daarnaast wordt door de media en ook wel door de kerken zelf ook wel de verkorte benaming Gereformeerde Kerken (hersteld) gebruikt, afgekort GKH, ter onderscheid met de GKv en de GKN.
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Gerefo ... _Nederland

Eest was er GKv. Dan kwam er NGK. In 2003 dus DGK dan wel GKN (H). In 2009 is er dan de GKN opnieuw.

Het is natuurlijk ook erg verwarrend met al die gereformeerde kerksplitsingen. Op een gegeven moment ben je gewoon door de voor- en achtervoegsels heen.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gereformeerde Kerken Nederland

Bericht door John Galt »

Erskinees schreef:
John Galt schreef:Het is een beetje verwarrend: er zijn 3 afsplitsingen van de GKV: Gereformeerde Kerken (Hersteld) (GKH), Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN) en De Gereformeerde Kerken (DGK).
Er zijn twee afsplitsingen. De DGK (Hersteld) en de GKN. Inmiddels is er inderdaad toenadering tussen beide kerkverbanden.
Zo verwarrend is het dus. DGK en GKH zijn hetzelfde kerkverband. Hopen dat de twee splinters gauw gaan fuseren, dan wordt het weer wat overzichtelijker.
Geytenbeekje schreef: Zo willen ze (volgens de site) gesprekken aangaan met (...) CGK (Pand) (..)
Benieuwd hoe ze dat gaan aanpakken. Wil een kerkverband gaan fuseren met de redactie van een tijdschrift?
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie