Synode GGiN(jaarloos)

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Piet Puk »

Bezorgd schreef:Vandaag ook nog een synodedag?
Nee.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Erasmiaan »

.....
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 20 jun 2019, 07:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Erskinees »

Wat een zure reactie. Ben je daar nou speciaal voor ingelogd?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Erasmiaan »

Erskinees schreef:Wat een zure reactie. Ben je daar nou speciaal voor ingelogd?
Ja, maar het heeft inderdaad geen nut om zuur met zuur te bestrijden.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Bezorgd »

Piet Puk schreef:
Bezorgd schreef:Vandaag ook nog een synodedag?
Nee.

Oke. Er volgen er nog wel?
En ga je daar ook naar toe?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:
Erskinees schreef:Wat een zure reactie. Ben je daar nou speciaal voor ingelogd?
Ja, maar het heeft inderdaad geen nut om zuur met zuur te bestrijden.
Neem een Rennie®
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Zeeuw »

Wat zijn nu eigenlijk de feiten van deze synode geweest? Afspraken? Discussies? Wat is de uitkomt? Feitelijk.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Piet Puk »

Bezorgd schreef:
Piet Puk schreef:
Bezorgd schreef:Vandaag ook nog een synodedag?
Nee.

Oke. Er volgen er nog wel?
En ga je daar ook naar toe?
Nee, er volgen er niet meer dit jaar
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 20 jun 2019, 07:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:
Erskinees schreef:Wat een zure reactie. Ben je daar nou speciaal voor ingelogd?
Ja, maar het heeft inderdaad geen nut om zuur met zuur te bestrijden.
Neem een Rennie®
Nee hoor. Ik houd heel erg van zure producten. Een glas sinaasappelsap met druppels citroen is heerlijk. :slurp
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Tiberius »

Simon0612 schreef:(...) dit is totaal geen nieuw verschijnsel maar redelijk ouderwets, ik gok sinds 1953!
Het standpunt is van later datum.
Enkele tientallen jaren geleden was er een predikant, ds. Mallan genaamd, die destijds de enige predikant was in dat kerkverband (althans in ieder geval in Nederland). Hij 'moest' dus bijna alle trouwerijen in de GGiN doen.
Persoonlijk had hij er moeite mee, om bruidjes in wit of lichtgekleurd te trouwen, vanwege bovengenoemde reden. Dus de kerkenraden hebben dat toen als regel ingevoerd. En nu is dat, uit een soort van piëteit richting hem denk ik, nog steeds zo.
Dus als je het Bijbels wilt onderbouwen, kom je eerder bij Jeremia 35 terecht, dan bij teksten over kleren en kleuren.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Adje »

Piet Puk schreef:Zucht.. volgend jaar geen pers meer bij synode GGiN. Ik voel het aankomen als op deze wijze hier door wordt gegaan.
Waarom geen pers meer? Als het goed is worden er toch geen geheime besluiten genomen?
Dan mag je toch als gemeentelid en mensen die zich betrokken voelen bij het kerkverband ook wel van genomen besluiten op de hoogte zijn (en er zelfs wat van vinden)?

Ik weet niet anders of de pers is aanwezig op synodevergaderingen van onze kerk (PKN, voorheen NHK), is zelfs live te volgen.
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door KGPHP »

Tiberius schreef:
Simon0612 schreef:(...) dit is totaal geen nieuw verschijnsel maar redelijk ouderwets, ik gok sinds 1953!
Het standpunt is van later datum.
Enkele tientallen jaren geleden was er een predikant, ds. Mallan genaamd, die destijds de enige predikant was in dat kerkverband (althans in ieder geval in Nederland). Hij 'moest' dus bijna alle trouwerijen in de GGiN doen.
Persoonlijk had hij er moeite mee, om bruidjes in wit of lichtgekleurd te trouwen, vanwege bovengenoemde reden. Dus de kerkenraden hebben dat toen als regel ingevoerd. En nu is dat, uit een soort van piëteit richting hem denk ik, nog steeds zo.
Dus als je het Bijbels wilt onderbouwen, kom je eerder bij Jeremia 35 terecht, dan bij teksten over kleren en kleuren.
Ik las eens in de Wachter Sions (jaar of 3 geleden) een stukje van dhr. Verdouw uit Gouda, waarin hij schreef dat de scheuring in 1953 ook hiermee te maken had gehad. Want er werd steeds lichter getrouwd in een deel van de gemeenten. Voor de oorlog was het namelijk niet gebruikelijk dat mensen in het wit trouwden. Was voor mij nieuw. Het klonk me erg ongeloofwaardig in de oren.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Tiberius »

Dat is inderdaad onjuist.
Ik ken een echtpaar dat door ds. M. van Beek is overgetrouwd. Zij had een witte trouwjurk. Dat is uiteraard al ruim een halve eeuw geleden, maar volgens haar was het toen geen enkel issue.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Hendrien »

Wonderlijk hoe ds. A. van Voorden wijst op een ernstige, separerende prediking, waarin wordt aangewezen hoe de Heere Zijn kinderen brengt tot een gelovig aannemen van de beloften. En waarom Zijn kinderen en niet zondaars? Ik heb hier moeite mee. Misschien zie ik het verkeerd? Of is dit nu juist het kenmerk van GGinNed?
Jforum
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2019, 14:10

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jforum »

Hendrien schreef:Wonderlijk hoe ds. A. van Voorden wijst op een ernstige, separerende prediking, waarin wordt aangewezen hoe de Heere Zijn kinderen brengt tot een gelovig aannemen van de beloften. En waarom Zijn kinderen en niet zondaars? Ik heb hier moeite mee. Misschien zie ik het verkeerd? Of is dit nu juist het kenmerk van GGinNed?
Omdat beloftes alleen waar aangenomen kan worden door Zijn uitverkoren (Zijn kinderen dus al van eeuwigheid in Christus). En die zijn ook zondaars. Meer om de onderscheid te maken voor wie de beloftes toegepast worden, nl degene die het met waar geloof omhelzen (zijn Zijn kinderen) en diegene die niet met een waar geloof omhelzen (zijn en blijven zondaars in eeuwigheid zolang er geen waar geloof is). Meer ziende op toekomstige staat als er niets veranderd
Plaats reactie