Synode GGiN(jaarloos)

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Dat vind ik dan veel en veel te ver gaan. Kan iemand me uitleggen wat daarvoor de reden is?
Ja. Maar het praten over een dergelijk onderwerp leidt enorm af van de kern van het Evangelie. Dus verdoe je tijd er niet mee.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Dat vind ik dan veel en veel te ver gaan. Kan iemand me uitleggen wat daarvoor de reden is?
Wit is de kleur van de reinheid, en niemand gaat rein het huwelijk in, zo is de redenering.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:Dat vind ik dan veel en veel te ver gaan. Kan iemand me uitleggen wat daarvoor de reden is?
Wit is de kleur van de reinheid, en niemand gaat rein het huwelijk in, zo is de redenering.
Tsja, geestelijk gezien is niemand rein. Maar als je dat argument als enige hierbij kunt bedenken, waarom zou je dan nog mensen dopen? Want niemand is rein.
Je kunt het ook anders zien: het is een teken wat ziet op de reinheid van Christus' bruidsgemeente, waarvan de zonde door Jezus' bloed is afgewassen met de bede of dat ook jouw deel mag zijn, voor het eerst of opnieuw.

Dat vind ik een veel mooiere betekenis.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door amateur-theoloog »

DDD schreef:Dat eerste is zeer verheugend.
Er komen nota bene 4 diensten in één kerk! Ik vind dat eigenlijk helemaal niet zo verheugend, maar een heel raar idee.

Hoe moet dat als er op zondag een dominee komt, wie krijgt dan de dominee?
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Wet en Evangelie »

DDD schreef:Dat eerste is zeer verheugend.
Hoe verheugend dit is kan alleen na verloop van tijd bepaald worden. Bezwaarden, die nu al bijna anderhalf in Rhenen of Ochten kerken zie ik nog niet in grote getale weer in Opheusden kerken en hoelang zal het staand houden als er misschien nog geen 100 terugkeren?
Aan de andere kan, er is toch ingezien dat het zo niet langer kan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

amateur-theoloog schreef:
DDD schreef:Dat eerste is zeer verheugend.
Er komen nota bene 4 diensten in één kerk! Ik vind dat eigenlijk helemaal niet zo verheugend, maar een heel raar idee.

Hoe moet dat als er op zondag een dominee komt, wie krijgt dan de dominee?
Ds. Lamain preekte vroeger 4 keer in Rijssen. 2 keer in de Walkerk en 2 keer in de Eskerk. Hij was altijd heel verdrietig dat de 2 gemeenten niet in goede verstandhouding met elkaar overweg konden. Nu weet ik niet wat de situatie in Opheusden is. En dat hoef ik niet te weten ook. Maar ik veronderstel dat de predikant in beide gemeenten dan zal voorgaan. Hoe het met de Doopsbediening zal moeten, die in weekdiensten gehouden wordt, en van het najaar met al het verenigingsleven, dat weet ik niet. Misschien worden die jongeren bij Rhenen ondergebracht.

Laten we het verder maar aan de Heere overlaten. Zijn Naam is Wonderlijk en Raad, zo schreef Jesaja.
Laatst gewijzigd door Jantje op 19 jun 2019, 19:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door GGotK »

amateur-theoloog schreef:
DDD schreef:Dat eerste is zeer verheugend.
Er komen nota bene 4 diensten in één kerk! Ik vind dat eigenlijk helemaal niet zo verheugend, maar een heel raar idee.

Hoe moet dat als er op zondag een dominee komt, wie krijgt dan de dominee?
Volgens @mulder komen er 2 kerken:
- er komt een tweede GGIN in Opheusden met twee diensten voor de bezwaarden

Het blijft minstens even vreemd.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door amateur-theoloog »

Wet en Evangelie schreef:
DDD schreef:Dat eerste is zeer verheugend.
Hoe verheugend dit is kan alleen na verloop van tijd bepaald worden. Bezwaarden, die nu al bijna anderhalf in Rhenen of Ochten kerken zie ik nog niet in grote getale weer in Opheusden kerken en hoelang zal het staand houden als er misschien nog geen 100 terugkeren?
Aan de andere kan, er is toch ingezien dat het zo niet langer kan.
Ja, dat wel, gelukkig. Maar de ene 2 diensten worden geleid door ambtsdragers uit Opheusden zelf en daar mogen de mensen heen die het met hun eens zijn, terwijl de andere 2 diensten geleid worden door ambtsdragers uit naburige gemeenten en daar mogen de mensen heen die het met de kerkenraad niet eens zijn.
Ik vind dat heel vreemd, nota bene onder één dak! Misschien wel dezelfde preek gelezen op zondag. En hoe doe je dat als er een dominee komt? Beter hadden ze een nieuwe kerk gesticht in de buurt van Opheusden waar de bezwaarde leden dan heen konden met een compleet nieuwe kerkenraad.

Nu is het terugkerende ledengedeelte namelijk nog NIET met de kerkenraad verzoend, er is dus weinig resultaat geboekt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
amateur-theoloog schreef:
DDD schreef:Dat eerste is zeer verheugend.
Er komen nota bene 4 diensten in één kerk! Ik vind dat eigenlijk helemaal niet zo verheugend, maar een heel raar idee.

Hoe moet dat als er op zondag een dominee komt, wie krijgt dan de dominee?
Volgens @mulder komen er 2 kerken:
- er komt een tweede GGIN in Opheusden met twee diensten voor de bezwaarden

Het blijft minstens even vreemd.
Dit staat er letterlijk in het RD: Gezien de verontrusting binnen de gemeente heeft de Classis Oost besloten om vanaf 30 juni per zondag twee extra kerkdiensten te beleggen in het kerkgebouw in Opheusden. Deze diensten worden geleid door ambtsdragers uit de classis. Dit besluit is afgelopen vrijdag bekend gemaakt aan de gemeente.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door amateur-theoloog »

GGotK schreef:
amateur-theoloog schreef:
DDD schreef:Dat eerste is zeer verheugend.
Er komen nota bene 4 diensten in één kerk! Ik vind dat eigenlijk helemaal niet zo verheugend, maar een heel raar idee.

Hoe moet dat als er op zondag een dominee komt, wie krijgt dan de dominee?
Volgens @mulder komen er 2 kerken:
- er komt een tweede GGIN in Opheusden met twee diensten voor de bezwaarden

Het blijft minstens even vreemd.
Zoals mulder het zegt, zo staat het NIET in het RD. Dit staat er:

De inspanningen van de Classis Oost hebben er het afgelopen jaar niet toe geleid dat de verwikkelingen in de gemeente van Opheusden voor zowel de bezwaarde leden en de kerkenraad bevredigend zijn afgehandeld.
Gezien de verontrusting binnen de gemeente heeft de Classis Oost besloten om vanaf 30 juni per zondag twee extra kerkdiensten te beleggen in het kerkgebouw in Opheusden. Deze diensten worden geleid door ambtsdragers uit de classis. Dit besluit is afgelopen vrijdag bekend gemaakt aan de gemeente.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door amateur-theoloog »

Jantje schreef:
GGotK schreef:
amateur-theoloog schreef:
DDD schreef:Dat eerste is zeer verheugend.
Er komen nota bene 4 diensten in één kerk! Ik vind dat eigenlijk helemaal niet zo verheugend, maar een heel raar idee.

Hoe moet dat als er op zondag een dominee komt, wie krijgt dan de dominee?
Volgens @mulder komen er 2 kerken:
- er komt een tweede GGIN in Opheusden met twee diensten voor de bezwaarden

Het blijft minstens even vreemd.
Dit staat er letterlijk in het RD: Gezien de verontrusting binnen de gemeente heeft de Classis Oost besloten om vanaf 30 juni per zondag twee extra kerkdiensten te beleggen in het kerkgebouw in Opheusden. Deze diensten worden geleid door ambtsdragers uit de classis. Dit besluit is afgelopen vrijdag bekend gemaakt aan de gemeente.
Raar. Is er is geen sprake van verzoening door bezwaarde leden met de kerkenraad.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door mulder »

amateur-theoloog schreef:
Zoals mulder het zegt, zo staat het NIET in het RD.
doe niet zo dramatisch

ik gaf slechts een samenvatting. wat het RD schrijft klopt.
administratief en officieel zal het nog wel 1 gemeente zijn, maar de komende tijd belegt de classis diensten voor de bezwaarden, als een soort tweede gemeente. hopelijk tijdelijk
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door amateur-theoloog »

mulder schreef:
amateur-theoloog schreef:
Zoals mulder het zegt, zo staat het NIET in het RD.
doe niet zo dramatisch

ik gaf slechts een samenvatting. wat het RD schrijft klopt.
administratief en officieel zal het nog wel 1 gemeente zijn, maar de komende tijd belegt de classis diensten voor de bezwaarden, als een soort tweede gemeente. hopelijk tijdelijk
Het is een vreemde zaak, beste mulder. Is er verzoening met de kerkenraad en de bezwaarde leden? Het is in één kerkgebouw, onder één dak, zo staat het in RD. Geen soort tweede gemeente, lees ik niks van, mulder.

Ik doe niet dramatisch, maar wat los je er mee op? Goed, die leden komen terug, dat is dan wel fijn (altans: je hoopt dat ze terugkomen).

Reageer zelf liever niet zo dramatisch, mulder.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Klavart »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Jantje schreef:Dat vind ik dan veel en veel te ver gaan. Kan iemand me uitleggen wat daarvoor de reden is?
Wit is de kleur van de reinheid, en niemand gaat rein het huwelijk in, zo is de redenering.
Tsja, geestelijk gezien is niemand rein. Maar als je dat argument als enige hierbij kunt bedenken, waarom zou je dan nog mensen dopen?
Bedoel je dopen in het algemeen of dopen in een witte doopjurk?
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:Bij deze een verklaring:
Het doet deugd dat ook vanuit de GGiN de postings over de synode breed worden gelezen. Waarschijnlijk zal deze verklaring dan ook wel op de juiste plaats terechtkomen.

Aan het begin van de middagvergadering werd door de preses gerefereerd aan postings op Refoweb(waarschijnlijk Refoforum), waarin citaten vanuit de kerkzaal werden gestuurd, waarin predikanten belachelijk zouden zijn gemaakt.

Laat voorop staan dat ik niet weet dat in mijn postings predikanten belachelijk zijn gemaakt. Zowel, dan hoor ik dit graag. Dat zou ik betreuren, sterker ik zou me schamen.

Duidelijk werd wel dat postings over de synode niet op prijs werden gesteld. Derhalve heb ik dit dan ook niet meer gedaan deze middag.
Mooi. Een spijtbetuiging door iemand met de nick Pietje Puck. Als het lezen van dat soort berichten op een synode gebeurd, is er nog niet zoveel nood denk ik.
Plaats reactie