Synode GGiN(jaarloos)

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jongere »

Bloksteen schreef:Het is altijd een heel evenement, zo'n synode.
Echter... Ik ben bang dat een synode de eenheid niet meer kan herstellen.
Dit las ik onlangs (in het kader van een andere synode):
RD.nl schreef:„Rond de synode van 1953 schreef prof. W. Kremer: „Hier en daar wordt gezegd dat dit het jaar van de crisis van onze CGK kan zijn. Deze en dergelijke profetieën kunnen op zichzelf al een gevaar zijn en een sterk ongunstige invloed uitoefenen.””
Dat vond ik bijzonder wijze woorden. Slinger dus maar niet te snel dit soort (onheils)profetieën online. Op deze manier spreken is een aanjager van onrust, en misschien wel een van de belangrijkste oorzaak van verdeeldheid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

Klavart schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Jantje schreef:Dat vind ik dan veel en veel te ver gaan. Kan iemand me uitleggen wat daarvoor de reden is?
Wit is de kleur van de reinheid, en niemand gaat rein het huwelijk in, zo is de redenering.
Tsja, geestelijk gezien is niemand rein. Maar als je dat argument als enige hierbij kunt bedenken, waarom zou je dan nog mensen dopen?
Bedoel je dopen in het algemeen of dopen in een witte doopjurk?
Ik bedoel dopen in het algemeen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Klavart »

Jantje schreef:
Klavart schreef:
Jantje schreef:
Tiberius schreef: Wit is de kleur van de reinheid, en niemand gaat rein het huwelijk in, zo is de redenering.
Tsja, geestelijk gezien is niemand rein. Maar als je dat argument als enige hierbij kunt bedenken, waarom zou je dan nog mensen dopen?
Bedoel je dopen in het algemeen of dopen in een witte doopjurk?
Ik bedoel dopen in het algemeen.
Dan begrijp ik het niet. Wat heeft de kleur van een trouwjurk met het dopen van mensen te maken?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Tiberius »

Volgens mij bedoelt Jantje, dat de doop reiniging uitbeeldt. De meeste bruidjes in de GGiN zijn gedoopt.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Refoforum2017 »

Klavart schreef:
Jantje schreef:
Klavart schreef:
Jantje schreef:Tsja, geestelijk gezien is niemand rein. Maar als je dat argument als enige hierbij kunt bedenken, waarom zou je dan nog mensen dopen?
Bedoel je dopen in het algemeen of dopen in een witte doopjurk?
Ik bedoel dopen in het algemeen.
Dan begrijp ik het niet. Wat heeft de kleur van een trouwjurk met het dopen van mensen te maken?
Vanwaar het verschil tussen een trouwjurk en een doopjurk? Het een wordt wit wel geaccepteerd en het ander niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Volgens mij bedoelt Jantje, dat de doop reiniging uitbeeldt. De meeste bruidjes in de GGiN zijn gedoopt.
Juist.
Als je de gedachtegang die nu aan een witte trouwjurk gekoppeld wordt, ook loslaat op het dopen van de kinderen der gemeente, is dat in mijn ogen een grote tegenstelling.

En de vraag hierboven, van @Refoforum2017, kun je inderdaad daar ook nog aan toevoegen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Terri »

Het 'onschuldige' van een pasgeboren baby? Daarom kan dat wel?
Het is maar een idee hoor, want in het doopformulier staat juist dat ze zonder het te weten in Adam verdoemelijk zijn.
Daarom denk ik als je gaat goochelen met kleuren, het heel lastig wordt dat Bijbels te onderbouwen.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Piet Puk »

Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:Bij deze een verklaring:
Het doet deugd dat ook vanuit de GGiN de postings over de synode breed worden gelezen. Waarschijnlijk zal deze verklaring dan ook wel op de juiste plaats terechtkomen.

Aan het begin van de middagvergadering werd door de preses gerefereerd aan postings op Refoweb(waarschijnlijk Refoforum), waarin citaten vanuit de kerkzaal werden gestuurd, waarin predikanten belachelijk zouden zijn gemaakt.

Laat voorop staan dat ik niet weet dat in mijn postings predikanten belachelijk zijn gemaakt. Zowel, dan hoor ik dit graag. Dat zou ik betreuren, sterker ik zou me schamen.

Duidelijk werd wel dat postings over de synode niet op prijs werden gesteld. Derhalve heb ik dit dan ook niet meer gedaan deze middag.
Mooi. Een spijtbetuiging door iemand met de nick Pietje Puck. Als het lezen van dat soort berichten op een synode gebeurd, is er nog niet zoveel nood denk ik.
Nou ja, spijtbetuiging? Onder voorwaarde dat ik predikanten belachelijk zou hebben gemaakt. Maar ik heb gekeken en nog eens gekeken, maar ik kan het niet vinden. Jij misschien?
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door gallio »

Piet Puk schreef:
Nou ja, spijtbetuiging? Onder voorwaarde dat ik predikanten belachelijk zou hebben gemaakt. Maar ik heb gekeken en nog eens gekeken, maar ik kan het niet vinden. Jij misschien?
Ik zie ook niets. Er is gewoon iemand die hier meeleest en even een goede beurt wil maken bij ds. Geuze. :bobo
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Bezorgd »

Dodo schreef:De manier om controle daarover te houden is de bruid te verplichten een stukje van de stof van de jurk te laten zien, voor de trouwdag. Dan weet je zeker dat het geen wit is.

:haha :haha :haha :haha
Ik mag toch hopen dat je hier een grapje maakt ?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
Dodo schreef:De manier om controle daarover te houden is de bruid te verplichten een stukje van de stof van de jurk te laten zien, voor de trouwdag. Dan weet je zeker dat het geen wit is.

:haha :haha :haha :haha
Ik mag toch hopen dat je hier een grapje maakt ?
Nee dat is geen grap.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
Dodo schreef:De manier om controle daarover te houden is de bruid te verplichten een stukje van de stof van de jurk te laten zien, voor de trouwdag. Dan weet je zeker dat het geen wit is.

:haha :haha :haha :haha
Ik mag toch hopen dat je hier een grapje maakt ?
Nee dat is geen grap.
On-ge-lo-fe-lijk ....
En ook nog even de lengte laten checken en de schouders?
Dit is echt gewetensdwang.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door FlyingEagle »

En dat praat met de GG over geestelijke herkenning enzo, ze zijn het in uiterlijke zaken al niet met elkaar eens.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Tiberius »

Over lengte en schouders is mij niets bekend.
Bevindelijk
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jun 2019, 13:02

Bericht door Bevindelijk »

Ik denk dat het belachelijk maken een misverstand is, maar dat er op gedoeld word dat, gedacht werd dat piet puck ds roos was.
Plaats reactie