Synode GGiN(jaarloos)

GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door GGotK »

Valcke schreef:
GGotK schreef:
Valcke schreef:
Jantje schreef:Juist! Daar kan ik me geheel in vinden!
Ik kan mij in dit artikel eigenlijk ook goed vinden!
Je bedoelt in de slotconclusie van dit artikel mag ik aannemen.
Nee, het geheel.
Dat zou zeer vreemd zijn......
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Valcke »

GGotK schreef:
Valcke schreef:
GGotK schreef:
Valcke schreef:Ik kan mij in dit artikel eigenlijk ook goed vinden!
Je bedoelt in de slotconclusie van dit artikel mag ik aannemen.
Nee, het geheel.
Dat zou zeer vreemd zijn......
Ik bedoel: het hele stuk dat je hier neerzette. Wat er eventueel aan voorafgaat, heb ik niet gelezen.
Wat zou daar vreemd aan zijn?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door GJdeBruijn »

ds. A. Moerkerken schreef:"Afrondend kunnen wij zeggen, dat dit de leer onzer Gemeenten ten aanzien van deze zaken is, dat er een principieel onderscheid is tussen de beloften des verbonds, door God de Vader van eeuwigheid gedaan aan Christus en Diens uitverkorenen Kerk enerzijds, en het aanbod van genade of de Evangelieprediking, waarin de ernstige aanbieding van Christus en de verbondsweldaden geschiedt, anderzijds. Zó alleen wordt het Schriftuurlijke evenwicht bewaard.
Bedoelt ds. Moerkerken met 'verbondsweldaden' de beloften van het genadeverbond?
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Valcke »

GJdeBruijn schreef:
ds. A. Moerkerken schreef:"Afrondend kunnen wij zeggen, dat dit de leer onzer Gemeenten ten aanzien van deze zaken is, dat er een principieel onderscheid is tussen de beloften des verbonds, door God de Vader van eeuwigheid gedaan aan Christus en Diens uitverkorenen Kerk enerzijds, en het aanbod van genade of de Evangelieprediking, waarin de ernstige aanbieding van Christus en de verbondsweldaden geschiedt, anderzijds. Zó alleen wordt het Schriftuurlijke evenwicht bewaard.
Bedoelt ds. Moerkerken met 'verbondsweldaden' de beloften van het genadeverbond?
Ja, ik mag aannemen dat hij hier bedoelt bv. vergeving van zonden, rechtvaardiging, geestelijk leven, enzovoort. Zo lees ik het wel.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door GGotK »

Toch heeft ook ds C. Harinck, de dominee in de GG die toch het meest beïnvloed is door de Erskines (naast ds Van Gelder in zijn latere periode) in meerdere artikelen het onderscheid tussen de verbondsbeloften en evangeliebeloften verdedigd.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door GGotK »

Valcke schreef:
GJdeBruijn schreef:
ds. A. Moerkerken schreef:"Afrondend kunnen wij zeggen, dat dit de leer onzer Gemeenten ten aanzien van deze zaken is, dat er een principieel onderscheid is tussen de beloften des verbonds, door God de Vader van eeuwigheid gedaan aan Christus en Diens uitverkorenen Kerk enerzijds, en het aanbod van genade of de Evangelieprediking, waarin de ernstige aanbieding van Christus en de verbondsweldaden geschiedt, anderzijds. Zó alleen wordt het Schriftuurlijke evenwicht bewaard.
Bedoelt ds. Moerkerken met 'verbondsweldaden' de beloften van het genadeverbond?
Ja, ik mag aannemen dat hij hier bedoelt bv. vergeving van zonden, rechtvaardiging, geestelijk leven, enzovoort. Zo lees ik het wel.
Je moet dat i.i.g. lezen in het kader van de leeruitspraken van 1931 nr 6 (lees ook de dik gedrukte Bijbelteksten!)

6. Dat de verantwoordelijkheid van elk mens wortelt in de schepping. Geschapen naar Gods beeld, eist God van de gevallen mens Zijn beeld terug. En die verantwoordelijkheid is groter, naarmate God met hem meer bemoeienissen maakt. In het bijzonder wordt de verantwoordelijkheid groter door de ernstige aanbieding van Christus en de verbondsweldaden in het Evangelie, als blijkt uit vele plaatsen als: Ezechiël 33:11; 2 Korinthe 5:20; Mattheüs 23:37; Lukas 10: 13-15; Johannes 3:36; Openbaring 22:17 enzovoorts.
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Valcke »

GGotK schreef:
Valcke schreef:
GJdeBruijn schreef:
ds. A. Moerkerken schreef:"Afrondend kunnen wij zeggen, dat dit de leer onzer Gemeenten ten aanzien van deze zaken is, dat er een principieel onderscheid is tussen de beloften des verbonds, door God de Vader van eeuwigheid gedaan aan Christus en Diens uitverkorenen Kerk enerzijds, en het aanbod van genade of de Evangelieprediking, waarin de ernstige aanbieding van Christus en de verbondsweldaden geschiedt, anderzijds. Zó alleen wordt het Schriftuurlijke evenwicht bewaard.
Bedoelt ds. Moerkerken met 'verbondsweldaden' de beloften van het genadeverbond?
Ja, ik mag aannemen dat hij hier bedoelt bv. vergeving van zonden, rechtvaardiging, geestelijk leven, enzovoort. Zo lees ik het wel.
Je moet dat i.i.g. lezen in het kader van de leeruitspraken van 1931 nr 6 (lees ook de dik gedrukte Bijbelteksten!)

6. Dat de verantwoordelijkheid van elk mens wortelt in de schepping. Geschapen naar Gods beeld, eist God van de gevallen mens Zijn beeld terug. En die verantwoordelijkheid is groter, naarmate God met hem meer bemoeienissen maakt. In het bijzonder wordt de verantwoordelijkheid groter door de ernstige aanbieding van Christus en de verbondsweldaden in het Evangelie, als blijkt uit vele plaatsen als: Ezechiël 33:11; 2 Korinthe 5:20; Mattheüs 23:37; Lukas 10: 13-15; Johannes 3:36; Openbaring 22:17 enzovoorts.
O.k. dank hiervoor. En dit was vóór ds. Kok, toen het onderscheid tussen 'verbondsbeloften' en 'Evangeliebeloften' nog niet gemaakt was.
Diverse van deze teksten zijn overigens genoemd ter ondersteuning van "... in het bijzonder wordt de verantwoordelijkheid groter ...".
Maar bv. Ezech. 33:11 en en Openb. 22:17 zijn wel teksten waarin het aanbod duidelijk klinkt.
Toch heeft ook ds C. Harinck, de dominee in de GG die toch het meest beïnvloed is door de Erskines (naast ds Van Gelder in zijn latere periode) in meerdere artikelen het onderscheid tussen de verbondsbeloften en evangeliebeloften verdedigd.
Toch heb ik geen echte onderbouwing hiervoor op internet gevonden en ook niet in zijn boek "De prediking van het Evangelie". Wanneer je iets anders kunt vinden, houd ik mij aanbevolen.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door GGotK »

GGotK schreef:Toch heeft ook ds C. Harinck, de dominee in de GG die toch het meest beïnvloed is door de Erskines (naast ds Van Gelder in zijn latere periode) in meerdere artikelen het onderscheid tussen de verbondsbeloften en evangeliebeloften verdedigd.
Ik ben de volgende belangrijke toevoeging vergeten. Ds C. Harinck maakt wel dit principieel onderscheid, maar in preken worden ze door hem wel allebei (!) aangeboden aan alle hoorders.
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Valcke »

GGotK schreef:
GGotK schreef:Toch heeft ook ds C. Harinck, de dominee in de GG die toch het meest beïnvloed is door de Erskines (naast ds Van Gelder in zijn latere periode) in meerdere artikelen het onderscheid tussen de verbondsbeloften en evangeliebeloften verdedigd.
Ik ben de volgende belangrijke toevoeging vergeten. Ds C. Harinck maakt wel dit principieel onderscheid, maar in preken worden ze door hem wel allebei (!) aangeboden aan alle hoorders.
Dat is natuurlijk wel een heel belangrijke toevoeging. Dan zou hij dit verschil niet hanteren vanwege een beperking van het aanbod, maar alleen om te benadrukken dat de absolute beloften alleen gelden voor Christus en hen die Christus zijn ingelijfd. En daarmee ben ik het van harte eens.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door GGotK »

Valcke schreef:
GGotK schreef:
GGotK schreef:Toch heeft ook ds C. Harinck, de dominee in de GG die toch het meest beïnvloed is door de Erskines (naast ds Van Gelder in zijn latere periode) in meerdere artikelen het onderscheid tussen de verbondsbeloften en evangeliebeloften verdedigd.
Ik ben de volgende belangrijke toevoeging vergeten. Ds C. Harinck maakt wel dit principieel onderscheid, maar in preken worden ze door hem wel allebei (!) aangeboden aan alle hoorders.
Dat is natuurlijk wel een heel belangrijke toevoeging. Dan zou hij dit verschil niet hanteren vanwege een beperking van het aanbod, maar alleen om te benadrukken dat de absolute beloften alleen gelden voor Christus en hen die Christus zijn ingelijfd. En daarmee ben ik het van harte eens.
Blijft staan dat hij dit onderscheid wel wezenlijk maakt i.t.t. de Erskines. Door het aanbieden van beiden, begrijp ik het nut van dit onderscheid alleen niet meer, maar dat kan uiteraard aan mij liggen.
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Valcke »

GGotK schreef:Door het aanbieden van beiden, begrijp ik het nut van dit onderscheid alleen niet meer, maar dat kan uiteraard aan mij liggen.
Ik ga nu iets heel gevaarlijks zeggen voor GG'ers:

Het "nut" was om achteraf te kunnen rechtvaardigen waarom ds. R. Kok was geschorst. Want ds. R. Kok leerde eenvoudigweg dat de Evangelieprediking een prediking van beloften is; daar is hij om geschorst. Niet omdat hij Evangeliebeloften en verbondsbeloften niet onderscheidde want dat verschil was toen nog niet 'bedacht' en heeft destijds ook helemaal geen rol gespeeld.

(Tussen haakjes ook dank voor je erkenning dat de Erskine's geen verschil kenden in Evangeliebeloften en verbondsbeloften.)
Laatst gewijzigd door Valcke op 04 jul 2019, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Geytenbeekje »

Valcke schreef:
GGotK schreef:Door het aanbieden van beiden, begrijp ik het nut van dit onderscheid alleen niet meer, maar dat kan uiteraard aan mij liggen.
Ik ga nu iets heel gevaarlijks zeggen voor GG'ers:

Het "nut" was om achteraf te kunnen rechtvaardigen waarom ds. R. Kok was geschorst. Want ds. R. Kok leerde eenvoudigweg dat de Evangelieprediking een prediking van beloften is; daar is hij om afgezet. Niet omdat hij Evangeliebeloften en verbondsbeloften niet onderscheidde want dat verschil was toen nog niet 'bedacht' en heeft destijds ook helemaal geen rol gespeeld.

(Tussen haakjes ook dank voor je erkenning dat de Erskine's geen verschil kenden in Evangeliebeloften en verbondsbeloften.)
Dan kijkt men er nu heel anders tegen aan (gelukkig) anders was bijv. Ds Vreugdenhil of ds Vergunst ook al geschorst
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door GGotK »

Valcke schreef:
GGotK schreef:Door het aanbieden van beiden, begrijp ik het nut van dit onderscheid alleen niet meer, maar dat kan uiteraard aan mij liggen.
Ik ga nu iets heel gevaarlijks zeggen voor GG'ers:

Het "nut" was om achteraf te kunnen rechtvaardigen waarom ds. R. Kok was geschorst. Want ds. R. Kok leerde eenvoudigweg dat de Evangelieprediking een prediking van beloften is; daar is hij om geschorst. Niet omdat hij Evangeliebeloften en verbondsbeloften niet onderscheidde want dat verschil was toen nog niet 'bedacht' en heeft destijds ook helemaal geen rol gespeeld.

(Tussen haakjes ook dank voor je erkenning dat de Erskine's geen verschil kenden in Evangeliebeloften en verbondsbeloften.)
Het is niet iets gevaarlijks voor GG´ers, maar voor Valcke om dit zo te poneren. Zeker omdat deze zaak veel complexer is dan dat ds Kok eenvoudigweg leerde dat de evangelieprediking een prediking van beloften is. Een wel legitieme vraag is of ds Kok terecht geschorst is. Daar mag je uiteraard verschillend over denken, maar het boek van ds Golverdingen toont toch wel aan dat daar wel verschillende zwaarwegende redenen voor waren. De visie van ds Visscher in het volgende stukje zou ik willen aanbevelen:

https://www.digibron.nl/search/detail/4 ... angelie/35
Valcke
Berichten: 7624
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Valcke »

Ok ik beweerde mij vooral op het boek van ds Harinck en wat ds Kok hier zelf over gepubliceerd heeft. Maar ongetwijfeld is er meer over te zeggen.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Piet Puk »

Jongens en meisjes, mannen en vrouwen,

Even terug naar de feiten: Op D.V. 12 november 2019 vind een vervolgzitting plaats van de synode.

En nee, ik ga geen updates verzorgen.
Plaats reactie