Synode GGiN(jaarloos)

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door refo »

Bevindelijk schreef:Als we zien hoe predikanten veroordeeelt worden op basis van bepaalde uitdrukking van handelingen, stemgebruik hetzij wat dan ook. Dan ben ik bang dat het oordeel wat wijlen ds Mallan uitsprak over Nederland met rassen schreden zal komen ook ziende op de droevige omstandigheden in de gemeente van Opheusden
Je bedoelt dat ds Mallan vaak over een oordeel over Nederland sprak.
Predikanten moeten zichzelf niet aanstellen als onheilsprofeten. Daartoe zijn ze niet geroepen. In de bijbel staat nauwkeurig opgetekend hoe je een profeet kunt herkennen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Erasmiaan »

Geytenbeekje schreef:
Erasmiaan schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik zeg niet wie of welke dominee dat doet, maar het is Bijbelser om dat te laten zitten en die tijd over de goedheid van God te praten.
Waarom is dat Bijbelser? ::please
Je bent niet van mening dat het Bijbelser is om over de goedheid van God te preken ipv de wegen van het volk ?, wat vaak ook dmv een stappenplan is uitgewerkt.
Sorry, ik vind dit geen manier van discussiëren, om het een tegenover het ander te zetten en in karikaturen te spreken. Beiden, Gods goedheid en Gods recht, moeten in de prediking aan de orde komen. Maar als dat bij beschouwing blijft, zal het dor en droog zijn. Het moet uitgewerkt worden. Hoe functioneert Christus in het hart van zondaren. Als je dat niet in de prediking wil horen kun je net zo goed naar de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt gaan. Daar willen ze ook van een bevindelijke prediking niet weten.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Wet en Evangelie »

refo schreef:
Bevindelijk schreef:Als we zien hoe predikanten veroordeeelt worden op basis van bepaalde uitdrukking van handelingen, stemgebruik hetzij wat dan ook. Dan ben ik bang dat het oordeel wat wijlen ds Mallan uitsprak over Nederland met rassen schreden zal komen ook ziende op de droevige omstandigheden in de gemeente van Opheusden
Je bedoelt dat ds Mallan vaak over een oordeel over Nederland sprak.
Predikanten moeten zichzelf niet aanstellen als onheilsprofeten. Daartoe zijn ze niet geroepen. In de bijbel staat nauwkeurig opgetekend hoe je een profeet kunt herkennen.
Ds. J. Pannekoek in een dankdagpreek over Jeremia 8:19 en 20: We hebben een ernstig woord mogen spreken. Dit kunt u gerust van mij aannemen, dat ik menigmaal zeg: Ach, ik heb de helft niet kunnen zeggen. O, ik kan het maar aanwijzen, want ik vrees met een grote vreze. Ik hoop dat ik verkeerd ben. U hoeft niet te denken dat ik wil profeteren. Nee, dat laat ik aan God toe. Aan de andere zijde moeten we toch bang zijn als we op de tekenen der tijden zien, dat God met Zijn oordelen zal doorgaan.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Geytenbeekje »

Erasmiaan schreef:
Geytenbeekje schreef:
Erasmiaan schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik zeg niet wie of welke dominee dat doet, maar het is Bijbelser om dat te laten zitten en die tijd over de goedheid van God te praten.
Waarom is dat Bijbelser? ::please
Je bent niet van mening dat het Bijbelser is om over de goedheid van God te preken ipv de wegen van het volk ?, wat vaak ook dmv een stappenplan is uitgewerkt.
Sorry, ik vind dit geen manier van discussiëren, om het een tegenover het ander te zetten en in karikaturen te spreken. Beiden, Gods goedheid en Gods recht, moeten in de prediking aan de orde komen. Maar als dat bij beschouwing blijft, zal het dor en droog zijn. Het moet uitgewerkt worden. Hoe functioneert Christus in het hart van zondaren. Als je dat niet in de prediking wil horen kun je net zo goed naar de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt gaan. Daar willen ze ook van een bevindelijke prediking niet weten.
Het is niet voor niets dat men in de rechterflank uitgebreid wilt horen welke weg God met een zondaar, o dat volk, o dat volk. Gezelsschaps theorie noem je dat, ben blij dat ik dat in grote delen van de HHK niet hoor.
Als je zegt dat er in de HHK geen bevinding meer is heb je iets aan je oren.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Erasmiaan »

Ik begrijp dat er veel frustratie en vijandschap is. Liever laat ik het daarom erbij. Op deze manier discussiëren heeft geen nut.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Geytenbeekje »

Is helemaal waar.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:Is helemaal waar.
Waar ben jij eigenlijk op uit op dit forum?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door pierre27 »

Erasmiaan schreef:Ik begrijp dat er veel frustratie en vijandschap is. Liever laat ik het daarom erbij. Op deze manier discussiëren heeft geen nut.
Zeer verstandig Erasmiaan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:Ik begrijp dat er veel frustratie en vijandschap is. Liever laat ik het daarom erbij. Op deze manier discussiëren heeft geen nut.
NIVEA, he. Probeer je even in te leven in de kerkelijke achtergronden van je (nog) jonge vriend en probeer hem gewoon in rechte banen te leiden.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Geytenbeekje »

pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:Is helemaal waar.
Waar ben jij eigenlijk op uit op dit forum?
Niets, ik heb aversie tegen Gezelschapstheorie.
Als iemand er voorstander van is mag dat.
Maar ik ben er tegen, het maakt de gezindte kapot.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:
pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:Is helemaal waar.
Waar ben jij eigenlijk op uit op dit forum?
Niets, ik heb aversie tegen Gezelschapstheorie.
Als iemand er voorstander van is mag dat.
Maar ik ben er tegen, het maakt de gezindte kapot.
Je maakt van veel een karikatuur. Mag je van mij mee stoppen. Wees blij dat jij veilig zit in je kerk.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Geytenbeekje »

Ik maak van niets een karikatuur.
Maar goed ik zal wel niets meer posten in topics in de richting van (O)ggin.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:Ik maak van niets een karikatuur.
Maar goed ik zal wel niets meer posten in topics in de richting van (O)ggin.
Zeer verstandig, dicht bij onszelf blijven.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Tiberius »

On-topic aub.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Wet en Evangelie »

Geytenbeekje schreef:
pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:Is helemaal waar.
Waar ben jij eigenlijk op uit op dit forum?
Niets, ik heb aversie tegen Gezelschapstheorie.
Als iemand er voorstander van is mag dat.
Maar ik ben er tegen, het maakt de gezindte kapot.
Gezelschapstheorie: wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Behalve in kringen van de GG, GGiN en OGG worden of werden binnen de Hervormde Kerk gezelschappen gehouden. Wat heeft dit voor schade binnen die kerkverbanden opgeleverd?
Plaats reactie