Synode GGiN(jaarloos)

Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Nathanaël »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
Wet en Evangelie schreef:Gisteravond naar Opheusden geweest. GBS-dienst door Ds. O.M. van der Tang. Door het afsluiten van de galerijen en de twee zijvleugels was er een goede bezetting. Of er veel van de tweede groep geweest zijn weet ik niet. Ik kende weinig van de aanwezigen. Nog wel iemand gesproken die vertelde dat de tweede groep niet weet wat ze moeten beginnen na de laatste uitspraken van Synode en classis.
Is ggin-Opheusden-oost geen optie ?
Ik denk het niet. Daarvoor is Opheusden te klein. Hoewel we in Rijssen een poosje ook zo'n situatie kenden, met twee GGiN's die beide in het Kerkelijk Jaarboek stonden vermeld. Maar dat is geen gewenste zaak denk ik. Dan ligt er wat... en dat moet dan eerst weer vlak liggen.
Je tweede opmerking kan ik goed in meekomen. Het zou niet goed zijn als er een extra gemeente gesticht zou moeten worden omdat de onenigheid niet opgelost kan worden.
Maar dat Opheusden daarvoor te klein zou zijn lijkt me niet helemaal juist. De GGiN daar is behoorlijk aan de maat, dus daar zou je met gemak meerdere gemeentes uit kunnen vormen.
mark1985
Berichten: 176
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door mark1985 »

Het zou niet goed zijn als er een extra gemeente gesticht zou moeten worden omdat de onenigheid niet opgelost kan worden.
Maar dat Opheusden daarvoor te klein zou zijn lijkt me niet helemaal juist. De GGiN daar is behoorlijk aan de maat, dus daar zou je met gemak meerdere gemeentes uit kunnen vormen.[/quote]

En wie gaat dat betalen?
De huidige kerk met rond 2700 zitplaatsen dacht ik.
Ledenaantal is nu al gedaald tot rond 2600.
Daarvan zijn nog 500 bezoekers bij de '''2e groep'' - dus circa 650-700 leden misschien.
En dan dus een nieuwe kerk bouwen van die leden - er is uiteraard geen geld gespaard, want de huidige kerkenraad gaat geen geld geven lijkt me zo.
En daarbij: is dat de oplossing?
Ze moeten dus aansluiten en anders gewoon vertrekken. Hoe zuur het ook is als gemeenteleden vertrekken.
Maar op alles wat gedaan wordt komt weer een reactie vanuit de 2e groep.

Laten we er maar niet over praten als we er geen deel van uitmaken.
Ik heb te maken met mensen om me heen als: vertrekkers / blijvers / 2e groep mensen.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Nathanaël »

mark1985 schreef:Het zou niet goed zijn als er een extra gemeente gesticht zou moeten worden omdat de onenigheid niet opgelost kan worden.
Maar dat Opheusden daarvoor te klein zou zijn lijkt me niet helemaal juist. De GGiN daar is behoorlijk aan de maat, dus daar zou je met gemak meerdere gemeentes uit kunnen vormen.
En wie gaat dat betalen?
De huidige kerk met rond 2700 zitplaatsen dacht ik.
Ledenaantal is nu al gedaald tot rond 2600.
Daarvan zijn nog 500 bezoekers bij de '''2e groep'' - dus circa 650-700 leden misschien.
En dan dus een nieuwe kerk bouwen van die leden - er is uiteraard geen geld gespaard, want de huidige kerkenraad gaat geen geld geven lijkt me zo.
En daarbij: is dat de oplossing?
Ze moeten dus aansluiten en anders gewoon vertrekken. Hoe zuur het ook is als gemeenteleden vertrekken.
Maar op alles wat gedaan wordt komt weer een reactie vanuit de 2e groep.

Laten we er maar niet over praten als we er geen deel van uitmaken.
Ik heb te maken met mensen om me heen als: vertrekkers / blijvers / 2e groep mensen.[/quote]

Het zou wat mij betreft ook helemaal niet de goede oplossing zijn, dat is wat ik zei ;-) Dan zou namelijk een tweede gemeente ontstaan uit onenigheid, dat lijkt me niet de bedoeling. Ik heb alleen gezegd dat het qua hoeveelheid gemeenteleden geen enkel punt zou zijn om vanuit de grote gemeente meerdere gemeenten te vormen. Ik vind die circa 650-700 leden al vrij veel voor één gemeente.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Piet Puk »

Mag ik concluderen dat de Gelderlander nu niet een heel erg klein beetje in 'z'n hempie' staat?

https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-g ... -1.1624753
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:Mag ik concluderen dat de Gelderlander nu niet een heel erg klein beetje in 'z'n hempie' staat?

https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-g ... -1.1624753
Ja. Zeker.

Verdere discussie hierover lijkt me niet nodig. Wellicht ten overvloede, maar ik hoop dat begrepen wordt dat een forum hiervoor niet de juiste plaats is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef: Verdere discussie hierover lijkt me niet nodig. Wellicht ten overvloede, maar ik hoop dat begrepen wordt dat een forum hiervoor niet de juiste plaats is.
Helemaal eens.
Ik zou als kerkverband van de GGiN om rectificatie vragen, omdat de krant ten onrechte het kerkverband in diskrediet heeft gebracht.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Bezorgd »

Piet Puk schreef:Mag ik concluderen dat de Gelderlander nu niet een heel erg klein beetje in 'z'n hempie' staat?

https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-g ... -1.1624753
Het artikel en de formuleringen zijn zo vaag dat die mij nog niet overtuigen van eventuele onwaarheden in het artikel uit de Gelderlander.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Herman »

Bovendien lijkt de synode niet te begrijpen dat alleen het noemen van de werkelijke reden van het vertrek van ds Van Voorden er voor zorgt dat dit 'indianenverhaal' de wereld uit gaat. Want dit punt is al een jaar en zeven maanden onder de beter ingewijdenen bekend.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Geytenbeekje »

Piet Puk schreef:
Jantje schreef: Verdere discussie hierover lijkt me niet nodig. Wellicht ten overvloede, maar ik hoop dat begrepen wordt dat een forum hiervoor niet de juiste plaats is.
Helemaal eens.
Ik zou als kerkverband van de GGiN om rectificatie vragen, omdat de krant ten onrechte het kerkverband in diskrediet heeft gebracht.
GGiN zijn losse gemeenten die de GGiN zijn he, dat zou wel kunnen als Opheusden maar niet als GGiN, en om diskrediet te vragen omdat men de kerk opheusden een zware kerk noemt zal ook niet kunnen, van d wereld moet je af en toe klappen kunnen incasseren.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Bovendien lijkt de synode niet te begrijpen dat alleen het noemen van de werkelijke reden van het vertrek van ds Van Voorden er voor zorgt dat dit 'indianenverhaal' de wereld uit gaat. Want dit punt is al een jaar en zeven maanden onder de beter ingewijdenen bekend.
Ik denk dat je hier gelijk in hebt.

Verder valt me op dat een interne commissie onderzoek doet en dat een externe de onderzoeksresultaten gaat beoordelen.

Er is een serieuze beschuldiging geuit, dan lijkt het me beter dat ook een onafhankelijk persoon onderzoek te laten doen, om elke schijn van belangenverstrengeling te voorkomen. Dan kan het resultaat ook niet betwijfeld worden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Bovendien lijkt de synode niet te begrijpen dat alleen het noemen van de werkelijke reden van het vertrek van ds Van Voorden er voor zorgt dat dit 'indianenverhaal' de wereld uit gaat. Want dit punt is al een jaar en zeven maanden onder de beter ingewijdenen bekend.
Dat is wel heel erg vreemd ja. Ook bijzonder dat de gemeenteleden uit Opheusden dit zelf niet uit de school klappen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:
Herman schreef:Bovendien lijkt de synode niet te begrijpen dat alleen het noemen van de werkelijke reden van het vertrek van ds Van Voorden er voor zorgt dat dit 'indianenverhaal' de wereld uit gaat. Want dit punt is al een jaar en zeven maanden onder de beter ingewijdenen bekend.
Dat is wel heel erg vreemd ja. Ook bijzonder dat de gemeenteleden uit Opheusden dit zelf niet uit de school klappen.
Hierboven schrijf je nog dat verdere discussie hierover niet op z'n plaats is? Waarom ga je dan toch zelf door?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:
Jantje schreef:
Herman schreef:Bovendien lijkt de synode niet te begrijpen dat alleen het noemen van de werkelijke reden van het vertrek van ds Van Voorden er voor zorgt dat dit 'indianenverhaal' de wereld uit gaat. Want dit punt is al een jaar en zeven maanden onder de beter ingewijdenen bekend.
Dat is wel heel erg vreemd ja. Ook bijzonder dat de gemeenteleden uit Opheusden dit zelf niet uit de school klappen.
Hierboven schrijf je nog dat verdere discussie hierover niet op z'n plaats is? Waarom ga je dan toch zelf door?
Dat gaat niet over het artikel verder.

Maar je hebt gelijk; ik houd verder mijn mond. We kunnen het beter in de binnenkamer houden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Piet Puk »

Ik had gelezen het artikel de indruk dat dit haaks stond op berichtgeving van de Gelderlander. En als dit zo is, vind ik dat een krant als de Gelderlander een flinke flater slaat. Maar duidelijk dat anderen het bericht in het RD niet zo zien
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Herman »

Piet Puk schreef:Ik had gelezen het artikel de indruk dat dit haaks stond op berichtgeving van de Gelderlander. En als dit zo is, vind ik dat een krant als de Gelderlander een flinke flater slaat. Maar duidelijk dat anderen het bericht in het RD niet zo zien
De Gelderlander heeft prima zijn werk gedaan door een aantal betrokkenen zoals de synodevoorzitter en de dominee te bellen om commentaar en dat ook weer te geven.
Plaats reactie