Synode GGiN(jaarloos)

Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: RE: Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Framboos »

Maanenschijn schreef:
Wet en Evangelie schreef:https://www.gelderlander.nl/neder-betuw ... ~a0ff64bc/

Ik ben geen inwoner van Opheusden maar ik vind de bemoeienis van de media wel ver gaan.
Ik vind dat de pers er redelijk objectief en zonder schimp over schrijft. Het is tenslotte wel een zaak die plaatselijk de gemoederen bezig houd. Overigens leest de redactie van De Gelderlander hier ook mee.
Het is maar wat je objectief noemt... mensen kunnen elkaar niet luchten of zien, kinderen mogen niet meer met elkaar spelen enz. Als insider zou ik toch op zn minst daar iets van gehoord moeten hebben, maar dergelijke berichten bereiken me nu voor het eerst. Sterker nog, de laatste ledenvergaderingen, waar ook een groot deel van de bezwaarden aanwezig was, zijn zeer vreedzaam verlopen, er is geen onvertogen wooord gevallen. Dus hoezo stemmingmakerij ?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4087
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Maanenschijn »

Framboos schreef:
Maanenschijn schreef:
Wet en Evangelie schreef:https://www.gelderlander.nl/neder-betuw ... ~a0ff64bc/

Ik ben geen inwoner van Opheusden maar ik vind de bemoeienis van de media wel ver gaan.
Ik vind dat de pers er redelijk objectief en zonder schimp over schrijft. Het is tenslotte wel een zaak die plaatselijk de gemoederen bezig houd. Overigens leest de redactie van De Gelderlander hier ook mee.
Het is maar wat je objectief noemt... mensen kunnen elkaar niet luchten of zien, kinderen mogen niet meer met elkaar spelen enz. Als insider zou ik toch op zn minst daar iets van gehoord moeten hebben, maar dergelijke berichten bereiken me nu voor het eerst. Sterker nog, de laatste ledenvergaderingen, waar ook een groot deel van de bezwaarden aanwezig was, zijn zeer vreedzaam verlopen, er is geen onvertogen wooord gevallen. Dus hoezo stemmingmakerij ?
O, zeker zal er een sensatie element in de berichtgeving zitten. Maar ik heb het artikel niet als stemmingmakerij gelezen. Mij verbaasd overigens dat jij geen enkele wanklank hoort. Maar dat zal zo zijn. Enkele dorpen verderop worden die wel gehoord, maar misschien slechts in enkele families. Overigens lijkt het mij de discussie niet waard. Het doet me deugd te lezen dat de vrede terugkeert, want dat is zoals ps 133 het verwoordt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Framboos »

Ik zei niet dat ik geen wanklank hoor, ik zei dat het niet zo erg was als in het artikel benoemd wordt. Verder lijkt de rust inderdaad weer wat terug te keren, laten we bidden dat dat door zal zetten. De hele situatie heeft Gods Naam al genoeg aangetast...
Pianoman
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 jan 2018, 20:27

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Pianoman »

En ook hier vraag ik mij af: laten beide groepen zich eens verantwoorden met de hand op de Bijbel waarom men zich aan het splitsen is....
Ik ben opgevoed met het idee dat mijn dominee mijn "leraar" is, die mij de Bijbel uitlegt en eventueel daarbij vertelt hoe verder te handelen.
Ik krijg in de Refo-wereld het gevoel dat het pas goed is als dominee vertelt wat ik graag wil horen; en komt het mij niet uit, dan zoek ik medestanders en pest dominee weg of ik vertrek naar een dominee die preekt wat ik wil horen; en degenen die het niet met me eens zijn, gaan maar eigen diensten beleggen....
Wat is nu de waarheid, en wat is nu het getuigenis dat anderen hieruit moeten opmaken?
Stel: ik kom als heiden ter kerke, welke van de diensten moet ik volgen? Ik zou graag een duidelijk antwoord willen, van iemand die ter zake deskundig is.....

Opheusden heeft in deze zaken geen goede naam: Na de scheuring van 1953 (in Opheusden in 1956) waren er intern ook al gauw problemen, bijvoorbeeld w.b. het emeritaat van ds. Dorresteijn. Pas later hebben predikanten als Karens en Roos veel prachtig en verzoenend werk verricht. Dat het ds. Van Voorden niet is gelukt, zegt volgens mij meer over het publiek dan over de voorganger.
Jammer allemaal, geen voorbeeld voor de wereld, die bekeerd moet worden......
Piet Puk
Berichten: 5458
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Piet Puk »

Ik weet de oplossing voor de ontstane situatie in Opheusden....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:Ik weet de oplossing voor de ontstane situatie in Opheusden....
Sticht een Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5458
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
Piet Puk schreef:Ik weet de oplossing voor de ontstane situatie in Opheusden....
Sticht een Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland.
Nee, Jantje!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

Piet Puk schreef:
Jantje schreef:
Piet Puk schreef:Ik weet de oplossing voor de ontstane situatie in Opheusden....
Sticht een Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland.
Nee, Jantje!
Wat dan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5458
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:
Piet Puk schreef:
Jantje schreef:
Piet Puk schreef:Ik weet de oplossing voor de ontstane situatie in Opheusden....
Sticht een Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland.
Nee, Jantje!
Wat dan?
Serieus bedoeld: er moet een predikant heen. Bij een predikant kerken de gemeenten samen. En ik hoop en bid voor Opheusden dat dit spoedig mag zijn! Ik hoor van veel mensen dat de huidige constructie als ongelukkig wordt gezien.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

Ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen het daarmee eens is. Zeker niet de gemeenten die een eigen predikant hebben.

Ds. Schultink gaat binnenkort toch met emeritaat? Wellicht kan hij bepaalde dingen oppakken, zoals ledenvergaderingen en dergelijke en kan hij de gemeente met wat raad en daad terzijde staan. Hij is zelf niet als predikant aan de gemeente verbonden (geweest), dus hij staat er dan ook wat verder vandaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
Piet Puk schreef:Ik weet de oplossing voor de ontstane situatie in Opheusden....
Sticht een Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland.
De oplossing voor (hopelijk tijdelijke) kerkelijke verdeeldheid is een permanente kerkelijke verdeeldheid ??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
Jantje schreef:
Piet Puk schreef:Ik weet de oplossing voor de ontstane situatie in Opheusden....
Sticht een Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland.
De oplossing voor (hopelijk tijdelijke) kerkelijke verdeeldheid is een permanente kerkelijke verdeeldheid ??
Ik hoop van niet. Maar de ervaringen in het verleden, zowel ter plaatse als elders in het land, stemmen mij weinig hoopvol.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk
Berichten: 5458
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:Ik kan me zo voorstellen dat niet iedereen het daarmee eens is. Zeker niet de gemeenten die een eigen predikant hebben.

Ds. Schultink gaat binnenkort toch met emeritaat? Wellicht kan hij bepaalde dingen oppakken, zoals ledenvergaderingen en dergelijke en kan hij de gemeente met wat raad en daad terzijde staan. Hij is zelf niet als predikant aan de gemeente verbonden (geweest), dus hij staat er dan ook wat verder vandaan.
Zou kunnen dat niet iedereen het daarmee eens is. Als het God wil is, heb ik daar verder niet mee van doen. Het is m.i. wel de oplossing om verdeeldheid op te heffen. En hoe dit dan verder loopt, daar ga ik niet over
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jo-Ann »

Piet Puk schreef: Serieus bedoeld: er moet een predikant heen. Bij een predikant kerken de gemeenten samen. En ik hoop en bid voor Opheusden dat dit spoedig mag zijn! Ik hoor van veel mensen dat de huidige constructie als ongelukkig wordt gezien.
Volgens mij WAS daar een predikant en nu zou er weer een ander heen moeten?
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Wet en Evangelie »

Jantje schreef:
Piet Puk schreef:Ik weet de oplossing voor de ontstane situatie in Opheusden....
Sticht een Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland.
Op zich niet zo'n gek idee. Maar een andere oplossing zou kunnen zijn: sticht een tweede kerk binnen hetzelfde verband.
Bij de PKN b.v. hebben ze ook wijkgemeenten. Je zou Opheusden-Centrum kunnen hebben en Opheusden-West.
Plaats reactie