Synode GGiN(jaarloos)

Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Geytenbeekje »

Erasmiaan schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik zeg niet wie of welke dominee dat doet, maar het is Bijbelser om dat te laten zitten en die tijd over de goedheid van God te praten.
Waarom is dat Bijbelser? ::please
Je bent niet van mening dat het Bijbelser is om over de goedheid van God te preken ipv de wegen van het volk ?, wat vaak ook dmv een stappenplan is uitgewerkt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef: Je bent niet van mening dat het Bijbelser is om over de goedheid van God te preken ipv de wegen van het volk ?, wat vaak ook dmv een stappenplan is uitgewerkt.
Als een preek alleen over de goedheid van God gaat, worden er wel bepaalde essentiele zaken gemist.

„En zeide tot hen: Alzo is er geschreven, en alzo moest de Christus lijden, en van de doden opstaan ten derden dage. En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden onder alle volkeren, beginnende van Jeruzalem." (Lucas 24:46, 47)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef: Je bent niet van mening dat het Bijbelser is om over de goedheid van God te preken ipv de wegen van het volk ?, wat vaak ook dmv een stappenplan is uitgewerkt.
Als een preek alleen over de goedheid van God gaat, worden er wel bepaalde essentiele zaken gemist.

En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden onder alle volkeren, beginnende van Jeruzalem." (Lucas 24:46, 47)
Ik had ook over in de tijd die je besteed over Gods volk ipv goedheid, alleen goedheid krijg je geen evenwichtig beeld.
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Bruna »

windorgel schreef:
Geytenbeekje schreef:
windorgel schreef:Als lid van de GGiN merk ik niets van flanken of grote(re) verscheidenheid dan voorheen. Ook om me heen en in onze gemeente hoor ik daar niemand over.
Dus blijkbaar zijn de gedachten daarover nogal plaatsgebonden.
Je gemeente is bij iedere predikant ook even trouw in de opkomst ?
Zeker! Geheel compleet.
Geheel eens met windorgel. Op zondag is deze zeker compleet, doordeweeks niet maar dat is logisch en bij de verschillende ds.
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Bruna »

Bevindelijk schreef:Bij ons in de gemeente staan vele plaatsen leeg als bepaalde predikanten voor gaan, er worden ook hemeltergende uitspraken gedaan over Godsknechten
Dat vind ik nogal een beschuldiging. Ik zou bijna hetzelfde woord wat jij bezigt gebruiken.
Mag ik je vragen een verifieerbare bron door te geven hier, aan mij of moderator.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door alexv »

Bruna schreef:
Bevindelijk schreef:Bij ons in de gemeente staan vele plaatsen leeg als bepaalde predikanten voor gaan, er worden ook hemeltergende uitspraken gedaan over Godsknechten
Dat vind ik nogal een beschuldiging. Ik zou bijna hetzelfde woord wat jij bezigt gebruiken.
Mag ik je vragen een verifieerbare bron door te geven hier, aan mij of moderator.

Hoe kan er nu een bron gegeven worden!! Zeg dan gewoon dat hij liegt in jou ogen.
Een bron pff.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door DDD »

Welnee. Dat zou helemaal ongepast zijn. Je kunt hooguit vragen welke voorbeelden van hemeltergende uitspraken er zijn, mijns inziens.

Ik vind dat je op het forum er wel vanuit mag gaan dat iemand niet liegt.
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Bruna »

alexv schreef:
Bruna schreef:
Bevindelijk schreef:Bij ons in de gemeente staan vele plaatsen leeg als bepaalde predikanten voor gaan, er worden ook hemeltergende uitspraken gedaan over Godsknechten
Dat vind ik nogal een beschuldiging. Ik zou bijna hetzelfde woord wat jij bezigt gebruiken.
Mag ik je vragen een verifieerbare bron door te geven hier, aan mij of moderator.

Hoe kan er nu een bron gegeven worden!! Zeg dan gewoon dat hij liegt in jou ogen.
Een bron pff.
Een bron is misschien niet het juiste woord maar een wat concretere duiding zou goed zijn. Het is nu wel makkelijk schrijven.
Door wie, waar, wanneer en wat dan zijn we al een stuk verder.
Bevindelijk
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jun 2019, 13:02

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Bevindelijk »

Het lijkt mij vanzelfsprekend dat er geen namen genoemt worden
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:
Bevindelijk schreef:Ik kerk zelf ook in de GGIN maar ik merk wel degelijk verschil tussen predikanten, niet zozeer in de leer, maar meer in voor of tegenstander van bepaalde predikanten
Ik begrijp dit. Iedereen gaat gaat niet even diep bevindelijk als, laten we zeggen predikanten als ds. Mallan of ds. Verhoeks. De bevindelijke leidingen die God met Zijn volk houdt worden nog wel benoemd, maar minder uit de praktijk van het zielenleven. Daarmee hoeven we niet meteen te zeggen dat de leer dan niet goed is, maar wel wordt een gemis gevoeld.
Zojuist bij ds. Schultink in de kerk geweest. Een eenvoudige, bevindelijke, appelerende en Christocentrische preek over de koningin van Scheba. Ik heb er niets gemist maar veel gehoord.
Dat zal ik ook echt niet ontkennen. Wel zullen er mensen zijn die een oud gezegde
begrijpen: Beter verlegen om een dominee dan met een dominee. Ik wil hier niet teveel van zeggen.
Dan wordt er zo gauw teveel gezegd. Maar ik geloof dat er nog zijn die medelijden hebben met het gruis van Sion.
En dat zowel in als buiten de GGiN.
Er wordt nogal hard gesproken elders in dit topic, maar hard spreken zoals boven bevorderd ook het welzijn van de kerk niet.
Hard spreken en onbewogen blijven verbreekt niet, maar maakt eerder scheuren breder.
Dan zouden we ons beter stil kunnen houden, en de zaken mochten ons in de binnenkamer brengen.
Of God Zich over Sion nog mocht ontfermen. Dat lijkt me veel uitnemender weg dan de gebreken en tekortkomingen van
predikanten breed uit te meten.
Begrijp me goed ik bedoel beslist niemand beschuldigen, ook de door u genoemde predikant niet. Maar het genoemde
gezegde zal hier en daar wel een beleefd geworden. En dan heb ik beslist niet de behoefte om dominees te bekritiseren of
te veroordelen. Dan moeten we de hand maar beter in eigen boezem steken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Bruna »

Bevindelijk schreef:Het lijkt mij vanzelfsprekend dat er geen namen genoemt worden
Als wie dan afvalt dan blijft wat, waar en wanneer over.
En als het zo erg is kun je dit melden op kerkenraad etc
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door DDD »

Bevindelijk schreef:Het lijkt mij vanzelfsprekend dat er geen namen genoemt worden
Wat is daar vanzelfsprekend aan? Als jij beweert dat er hemeltergende uitspraken zijn, dan is dat nogal wat. Dan past het wel om dat nader toe te lichten.
Bevindelijk
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jun 2019, 13:02

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Bevindelijk »

Als we zien hoe predikanten veroordeeelt worden op basis van bepaalde uitdrukking van handelingen, stemgebruik hetzij wat dan ook. Dan ben ik bang dat het oordeel wat wijlen ds Mallan uitsprak over Nederland met rassen schreden zal komen ook ziende op de droevige omstandigheden in de gemeente van Opheusden
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door DDD »

Je drukt je erg onbegrijpelijk en niet specifiek uit. 'Hoe' kan van alles betekenen, en zegt dus niets.
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Bruna »

Bevindelijk schreef:Bij ons in de gemeente staan vele plaatsen leeg als bepaalde predikanten voor gaan, er worden ook hemeltergende uitspraken gedaan over Godsknechten
Ik dacht in je zin te lezen dat de predikanten die voorgaan hemeltergende uitspraken doen over andere predikanten.
Maar je bedoelt dat gemeenteleden dat doen (die uitspraken) en hun plaats leeglaten.
Daarom vroeg ik om wie het betrof. Dit is uiteraard ook erg....
Mijn excuses.
Plaats reactie