Synode GGiN(jaarloos)

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Geytenbeekje »

In Elspeet is dat toch ook gebeurd ?
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Wet en Evangelie »

Geytenbeekje schreef:In Elspeet is dat toch ook gebeurd ?
Volgens mij is in Elspeet de afgesplitste groep Oud Gereformeerd geworden.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Geytenbeekje »

Wet en Evangelie schreef:
Geytenbeekje schreef:In Elspeet is dat toch ook gebeurd ?
Volgens mij is in Elspeet de afgesplitste groep Oud Gereformeerd geworden.
Ja daarom.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Piet Puk »

Geytenbeekje schreef:
Wet en Evangelie schreef:
Geytenbeekje schreef:In Elspeet is dat toch ook gebeurd ?
Volgens mij is in Elspeet de afgesplitste groep Oud Gereformeerd geworden.
Ja daarom.
Maar die situatie lag toch echt duidelijk anders.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Piet Puk »

Jo-Ann schreef:
Piet Puk schreef: Serieus bedoeld: er moet een predikant heen. Bij een predikant kerken de gemeenten samen. En ik hoop en bid voor Opheusden dat dit spoedig mag zijn! Ik hoor van veel mensen dat de huidige constructie als ongelukkig wordt gezien.
Volgens mij WAS daar een predikant en nu zou er weer een ander heen moeten?
Er WAS een predikant, maar het lijkt mij(maar wie ben ik) niet echt goed voor Opheusden dat hij terugkeert. Dan zal er een andere predikant heen moeten gaan. Dan ben je van die 2 'gemeenten' af.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Delftenaar »

Gezien de grootte van de gemeente zouden twee gemeenten, los van de huidige situatie, zeker goed zijn.
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Wet en Evangelie »

Piet Puk schreef:
Jo-Ann schreef:
Piet Puk schreef: Serieus bedoeld: er moet een predikant heen. Bij een predikant kerken de gemeenten samen. En ik hoop en bid voor Opheusden dat dit spoedig mag zijn! Ik hoor van veel mensen dat de huidige constructie als ongelukkig wordt gezien.
Volgens mij WAS daar een predikant en nu zou er weer een ander heen moeten?
Er WAS een predikant, maar het lijkt mij(maar wie ben ik) niet echt goed voor Opheusden dat hij terugkeert. Dan zal er een andere predikant heen moeten gaan. Dan ben je van die 2 'gemeenten' af.
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk als Opheusden 1 gemeente blijft met 1 kerkgebouw, dat de vertrokken predikant terugkeert naar Opheusden. Hij zal ook eerst beroepen moeten worden door de gemeente van Opheusden. Ik denk niet dat er een meerderheid voor dit beroep zal te vinden zijn.
mark1985
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door mark1985 »

1. Naar OGG is geen optie, dat willen ze niet en hopelijk worden ze ook niet toegelaten. Daarnaast moet er dan toch ook een gebouw komen.
2. Ds. van Voorden komt niet meer terug, is nu niet meer beroepbaar en het is niet waarschijnlijk dat deze ds. nog op de lijst komt waaruit gekozen kan worden.
3. Een andere voorganger: het heeft meerdere kanten - om bij elkaar te brengen misschien wel - maar voor de andere gemeentes is het wel zuur dat ze weer een ds. zouden krijgen - en volgens mij is het nu ook niet wenselijk om een beroep uit te gaan brengen - en na deze situatie is het misschien wel zo dat je kunt stellen, laat ze maar een aantal jaren op hun ''blaren zitten''
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Geytenbeekje »

mark1985 schreef:1. Naar OGG is geen optie, dat willen ze niet en hopelijk worden ze ook niet toegelaten. Daarnaast moet er dan toch ook een gebouw komen.
2. Ds. van Voorden komt niet meer terug, is nu niet meer beroepbaar en het is niet waarschijnlijk dat deze ds. nog op de lijst komt waaruit gekozen kan worden.
3. Een andere voorganger: het heeft meerdere kanten - om bij elkaar te brengen misschien wel - maar voor de andere gemeentes is het wel zuur dat ze weer een ds. zouden krijgen - en volgens mij is het nu ook niet wenselijk om een beroep uit te gaan brengen - en na deze situatie is het misschien wel zo dat je kunt stellen, laat ze maar een aantal jaren op hun ''blaren zitten''
Waarom zouden ze niet bij de OGG mogen ? Als ze van bepaalde leerstukken afstand doen...
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Thuisvrouw »

Geytenbeekje schreef:
mark1985 schreef:1. Naar OGG is geen optie, dat willen ze niet en hopelijk worden ze ook niet toegelaten. Daarnaast moet er dan toch ook een gebouw komen.
2. Ds. van Voorden komt niet meer terug, is nu niet meer beroepbaar en het is niet waarschijnlijk dat deze ds. nog op de lijst komt waaruit gekozen kan worden.
3. Een andere voorganger: het heeft meerdere kanten - om bij elkaar te brengen misschien wel - maar voor de andere gemeentes is het wel zuur dat ze weer een ds. zouden krijgen - en volgens mij is het nu ook niet wenselijk om een beroep uit te gaan brengen - en na deze situatie is het misschien wel zo dat je kunt stellen, laat ze maar een aantal jaren op hun ''blaren zitten''
Waarom zouden ze niet bij de OGG mogen ? Als ze van bepaalde leerstukken afstand doen...
Zijn er veel leerstukken waarvan afstand gedaan moet worden t. o. v de gergeminned? Daar was ik niet van op de hoogte. Door de bank genomen leken mij de verschilletjes marginaal.
Piet Puk
Berichten: 5457
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Piet Puk »

mark1985 schreef: 3. Een andere voorganger: het heeft meerdere kanten - om bij elkaar te brengen misschien wel - maar voor de andere gemeentes is het wel zuur dat ze weer een ds. zouden krijgen - en volgens mij is het nu ook niet wenselijk om een beroep uit te gaan brengen - en na deze situatie is het misschien wel zo dat je kunt stellen, laat ze maar een aantal jaren op hun ''blaren zitten''
Dit komt mij over als: Heere, onze wegen(laat ze maar op de blaren zitten) zijn beter dan Uw wegen(om ondanks alles aan Zijn gemeente te gedenken). Onze gedachten zijn beter dan Uw gedachten.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door GGBeroopingswerk »

Geytenbeekje schreef:
mark1985 schreef:1. Naar OGG is geen optie, dat willen ze niet en hopelijk worden ze ook niet toegelaten. Daarnaast moet er dan toch ook een gebouw komen.
2. Ds. van Voorden komt niet meer terug, is nu niet meer beroepbaar en het is niet waarschijnlijk dat deze ds. nog op de lijst komt waaruit gekozen kan worden.
3. Een andere voorganger: het heeft meerdere kanten - om bij elkaar te brengen misschien wel - maar voor de andere gemeentes is het wel zuur dat ze weer een ds. zouden krijgen - en volgens mij is het nu ook niet wenselijk om een beroep uit te gaan brengen - en na deze situatie is het misschien wel zo dat je kunt stellen, laat ze maar een aantal jaren op hun ''blaren zitten''
Waarom zouden ze niet bij de OGG mogen ? Als ze van bepaalde leerstukken afstand doen...
Welke van de twee groepen zou OGG moeten worden? Welke zit het dichtste bij de OGG? Straks gaan ze daar ook nog ruzie over maken.
mark1985
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door mark1985 »

Dit komt mij over als: Heere, onze wegen(laat ze maar op de blaren zitten) zijn beter dan Uw wegen(om ondanks alles aan Zijn gemeente te gedenken). Onze gedachten zijn beter dan Uw gedachten.[/quote]

Je schuld te bedenken / overdenken etc. is dat niet mogelijk?
Het feit is (wat mij betreft): als er nu een dominee komt, dan worden het weer 2 diensten en is alles weer vrede (voor de buitenwereld).
Maar laat de commissie het eerst maar goed uitzoeken en in november 2019 komt er een uitspraak (zo wordt nu gezegd).

En wat dan te denken van de gemeentes die ook geen dominee hebben bv. de grotere gemeentes Veenendaal, Ederveen, Uddel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

...Terneuzen...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
2011
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 mar 2011, 20:47

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door 2011 »

mark1985 schreef:Dit komt mij over als: Heere, onze wegen(laat ze maar op de blaren zitten) zijn beter dan Uw wegen(om ondanks alles aan Zijn gemeente te gedenken). Onze gedachten zijn beter dan Uw gedachten.
Je schuld te bedenken / overdenken etc. is dat niet mogelijk?
Het feit is (wat mij betreft): als er nu een dominee komt, dan worden het weer 2 diensten en is alles weer vrede (voor de buitenwereld).
Maar laat de commissie het eerst maar goed uitzoeken en in november 2019 komt er een uitspraak (zo wordt nu gezegd).

En wat dan te denken van de gemeentes die ook geen dominee hebben bv. de grotere gemeentes Veenendaal, Ederveen, Uddel.[/quote]



Is bekend wie in commissie zit?
Plaats reactie