Synode GGiN(jaarloos)

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:[Er waait in onze Gereformeerde Gemeenten steeds meer een wind van mensen die zich de verbondsbeloften zomaar rechtmatig toerekenen.

.
En dat toe-eigenen mag niet?
Niet op onrechtmatige gronden.
Maar lees nog even opnieuw mijn reactie. Ik had nog wat veranderd. En dat heeft @Simon0612 waarschijnlijk ook nog niet gelezen.
Wat zijn rechtmatige en wat zijn onrechtmatige gronden?
Dat mag je zelf gaan uitzoeken. En anders kijk je naar of je de discussie nog terug kan vinden over de Heilige Doop. Ik heb toen een uitgebreide discussie gevoerd met onder andere @Luther en ik meen van @Wandelende en ook @Erasmiaan. Dat is vast nog wel ergens terug te vinden. Ik ga die rotonde in ieder geval niet opnieuw op. Mijns inziens is dat ook een heel ander hoofdstuk als de Evangeliebeloften.

@Nasrani, heb jij de héle preek beluisterd? Anders veroordeel je lichtvaardig. Ik kreeg ook een vriendelijke pb van iemand anders die wél de moeite wilde nemen om de preek te beluisteren. En ook één van de nieuwe forummers vond de preek het beluisteren waard, als ik het goed begreep.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:@Nasrani, heb jij de héle preek beluisterd? Anders veroordeel je lichtvaardig. Ik kreeg ook een vriendelijke pb van iemand anders die wél de moeite wilde nemen om de preek te beluisteren. En ook één van de nieuwe forummers vond de preek het beluisteren waard, als ik het goed begreep.
Ik zeg toch dat voor mij deze zo tegengesteld was voor de rest van de preek.
Wat een ander wil of vindt is voor mij niet zo belangrijk Jantje...
Je vroeg uitleg naar mijn eerdere posting.
Wil jij zeggen dat de gekleurde lens met deze opmerking niet over de preek gelegd wordt?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:
Maar nu de keerzijde van de medaille:
Ik heb het zelf echter over de Evangeliebeloften. En dat is heel wat anders. Ook daar zijn in het verleden discussies over gevoerd met formeerde die de uitverkiezing als een dusdanige drempel zagen dat ze meenden dat alle teksten in de Bijbel (ook bijvoorbeeld een tekst uit Jesaja 45 vers 22, waar staat: Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en niemand meer.) alleen gelden voor Gods uitverkoren kinderen. En dát is niet waar. Dat zegt ds. Schot letterlijk. En daarom vraag ik je nogmaals om eerst eens de preek te beluisteren. Daarna kunnen we dan verder van gedachten wisselen.

Indien je daar geen lust en genegenheid toe vindt, is van mijn kant de discussie per direct beëindigd. Het spijt me zeer, maar daar kan ik dan niets aan veranderen.
Ja maar Jantje, daar kan de ds. uit het artikel waar jij zo fel op reageerde het niet over gehad hebben. Want het onderscheidt tussen evangeliebeloften en verbondbeloften is iets wat besloten is op een synode van de Ger. Gem. van 1986. En daar was die ds. niet bij en hij hoort niet tot dat kerkverband, en ook ds. G.H. Kersten was daar niet bij want het was ver na zijn tijd.

Daarnaast is het iets waar de meningen over verdeeld zijn, tussen GG en GGiN, maar ook zelfs binnen de GG. Zie maar op de recensie van ds. Roos op het boek van ds. Moerkerken wat eerder op dit forum is gedeeld:

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 65#p750318

Een citaat daaruit:
Ds. Roos schreef:Het viel ons op dat de schrijver niet handelt over het door de synode van 1986 gemaakte onderscheid tussen Evangeliebeloften en verbondsbeloften. Tijdens de besprekingen die onze commissieleden van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland met de deputaten van de Gereformeerde Gemeenten voerden (over kerkelijke eenheid en verscheidenheid), kon men hierover geen heldere argumenten aandragen. Daarom verwondert het ons dat ds. Moerkerken Evangeliebeloften en verbondsbeloften alleen aan Gods volk toeschrijft. We achten dit zuiver naar Gods Woord.
Naast de ds. uit het artikel over de synode van de GGiN, en ds. G.H. Kersten doet dus ook ds. Moerkerken dit Jantje!

Ds. Harinck wordt geciteerd in een artikel van ds. Visscher (https://www.digibron.nl/search/detail/4 ... -evangelie), en stelt 'dat de evangeliebeloften ook wel het aanbod van genade wordt genoemd". En beste Jan, zit in het aanbod van genade geen verschil tussen GG en GGiN? Vandaar ook de verwondering van ds. Roos omdat ds. Moerkerken dit verschil in zijn boek lijkt weg te nemen.

Wat vervolgens ook deze zin in het artikel over de synode van de GGiN weer begrijpelijk maakt:
RD schreef:Over het in de GG gemaakte onderscheid tussen evangelie- en verbondsbeloften en de plaats van de beloften in de prediking kon geen overeenstemming worden bereikt, mede omdat er binnen de GG verschillend over wordt gedacht. Over dit punt zijn de gesprekken met de GG beëindigd.

Bron: https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-g ... -1.1576283
Dus ik snap wel dat de mening van de ds. uit het artikel over de synode van de GGiN niet jouw mening is of kan zijn, terwijl wel ook blijkt dat er meerdere GG'ers wel degelijk ook zo over denken, maar ga dan niet lopen roepen: "Zo leerde ds. Kersten het niet".
Wees gewoon terughoudend met dat soort uitspraken, want:

1. Het onderscheidt in evangeliebeloften en verbondsbeloften is van na het tijdperk van ds. Kersten (synode 1986).
2. In diverse preken van ds. Kersten schrijft ds. Kersten dat de beloften alleen voor Gods volk zijn (zie mijn vorige posts)
3. De ds. in het artikel over de GGiN synode heeft het over de beloften, Jantje kan dus niet concluderen of de ds. praat over verbonds of evangeliebeloften. Te meer omdat de GGiN dit onderscheidt dus niet kent.
4. Je hebt als het ware nu ook geconcludeerd dat ds. Moerkerken het ook niet volgens ds. Kersten leert.
5. En tot slot is dit blijkbaar dus een verschil waar binnen GG al verschillend over wordt gedacht en ook tussen GGiN en GG geen overeenstemming kan worden gevonden.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef:
Ds. Roos schreef:Het viel ons op dat de schrijver niet handelt over het door de synode van 1986 gemaakte onderscheid tussen Evangeliebeloften en verbondsbeloften. Tijdens de besprekingen die onze commissieleden van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland met de deputaten van de Gereformeerde Gemeenten voerden (over kerkelijke eenheid en verscheidenheid), kon men hierover geen heldere argumenten aandragen. Daarom verwondert het ons dat ds. Moerkerken Evangeliebeloften en verbondsbeloften alleen aan Gods volk toeschrijft. We achten dit zuiver naar Gods Woord.
Laten we ds. J. Roos nou ook al schrijven op Refoforum? Ongetwijfeld is hij het hier niet mee eens.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Simon0612 »

Piet Puk schreef:
Simon0612 schreef:
Ds. Roos schreef:Het viel ons op dat de schrijver niet handelt over het door de synode van 1986 gemaakte onderscheid tussen Evangeliebeloften en verbondsbeloften. Tijdens de besprekingen die onze commissieleden van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland met de deputaten van de Gereformeerde Gemeenten voerden (over kerkelijke eenheid en verscheidenheid), kon men hierover geen heldere argumenten aandragen. Daarom verwondert het ons dat ds. Moerkerken Evangeliebeloften en verbondsbeloften alleen aan Gods volk toeschrijft. We achten dit zuiver naar Gods Woord.
Laten we ds. J. Roos nou ook al schrijven op Refoforum? Ongetwijfeld is hij het hier niet mee eens.
Haha, gelukkig was dit stuk al bekend op Refoforum ;)
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door GGotK »

VAN HET VERBOND DER GENADE
Verklaring van het 'Kort Begrip' van de Westminster Synode.
In 1753 op last der Schotse Synode opgesteld door
Ebenezer en Ralph Erskine en James Fischer

In het Nederlands uitgegeven door Ds. G. H. Kersten te Rotterdam. Juni 1948

O.a. :
82. Tot wie worden de beloften des verbonds gericht?
Tot allen die het evangelie horen en tot hun zaad, Hand. 2:39, "U komt de belofte toe, en uw kinderen."

83. Wat voor recht tot de beloften hebben de hoorders van het evangelie door deze algemene overmaking er van?
Een recht van toegang tot de beloften en al de goederen die er in toegezegd worden, zodat ze niet te verontschuldigen zijn als zij niet geloven, Joh. 3:18.

84. Wat voor recht geeft het geloof tot de beloften?
Een recht van bezit, uit kracht van de vereniging met Christus, in Wie al de beloften
"ja en amen" zijn, Joh. 3:36, "Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven."

------------------------------------------------------------------------
91. Wat verstaat gij door de bediening van het verbond?
Het gehele beheer ervan, waardoor het krachtdadig kan gemaakt worden tot het doel, waartoe het was opgericht, Ps. 89:29.

92. Wie zijn de voorwerpen van deze bediening?
Zondaren uit het mensdom, zonder enige beperking; of het geslacht van Adam, zonder uitzondering, Joh. 3:14, 15.

93. Hoe bedient Hij het verbond aan zondaren uit het mensdom, zonder enige beperking?
In het algemene aanbod van het evangelie, hetwelk is een "verkondiging van grote blijdschap, die al den volke wezen zal," Lukas 2:10 en waarin allen, zonder onderscheid, verklaard worden welkom te zijn, Spr. 8:4, Mark. 16:15.

94. Wat is de grondslag van de onbeperkte bediening van het verbond in het evangelie aanbod?
Die rust niet op de uitverkiezing, maar op de wezenlijke algenoegzaamheid en dood, tot de behoudenis van allen, Joh. 1:29.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Valcke »

Deze vragen wilde ds Kok trouwens voorlezen op de laatste synode waar hij was, maar het werd hem belet.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door GGotK »

Valcke schreef:Deze vragen wilde ds Kok trouwens voorlezen op de laatste synode waar hij was, maar het werd hem belet.
Het gaat mij vooral om het blijvende 'merkwaardige' feit :

In het Nederlands uitgegeven door Ds. G. H. Kersten te Rotterdam. Juni 1948
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Geytenbeekje »

GGotK schreef:
Valcke schreef:Deze vragen wilde ds Kok trouwens voorlezen op de laatste synode waar hij was, maar het werd hem belet.
Het gaat er mij om het blijvende 'merkwaardige' feit :

In het Nederlands uitgegeven door Ds. G. H. Kersten te Rotterdam. Juni 1948
Wat betekend nr 82.
Ook aan hun zaad ?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Valcke »

GGOtK, dit begrijp ik: overigens heeft Simon0612 gelijk dat het onderscheid Verbondsbeloften en Evangeliebeloften dateert van na scheuring. Juist mannen als Boston en de Erskine’s hebben dit onderscheid in de beloften zelf (!) niet geleerd. Zij leerden dat alle verbondsbeloften in het Evangelie worden aangeboden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:VAN HET VERBOND DER GENADE
Verklaring van het 'Kort Begrip' van de Westminster Synode.
In 1753 op last der Schotse Synode opgesteld door
Ebenezer en Ralph Erskine en James Fischer

In het Nederlands uitgegeven door Ds. G. H. Kersten te Rotterdam. Juni 1948

O.a. :
82. Tot wie worden de beloften des verbonds gericht?
Tot allen die het evangelie horen en tot hun zaad, Hand. 2:39, "U komt de belofte toe, en uw kinderen."

83. Wat voor recht tot de beloften hebben de hoorders van het evangelie door deze algemene overmaking er van?
Een recht van toegang tot de beloften en al de goederen die er in toegezegd worden, zodat ze niet te verontschuldigen zijn als zij niet geloven, Joh. 3:18.

84. Wat voor recht geeft het geloof tot de beloften?
Een recht van bezit, uit kracht van de vereniging met Christus, in Wie al de beloften
"ja en amen" zijn, Joh. 3:36, "Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven."

------------------------------------------------------------------------
91. Wat verstaat gij door de bediening van het verbond?
Het gehele beheer ervan, waardoor het krachtdadig kan gemaakt worden tot het doel, waartoe het was opgericht, Ps. 89:29.

92. Wie zijn de voorwerpen van deze bediening?
Zondaren uit het mensdom, zonder enige beperking; of het geslacht van Adam, zonder uitzondering, Joh. 3:14, 15.

93. Hoe bedient Hij het verbond aan zondaren uit het mensdom, zonder enige beperking?
In het algemene aanbod van het evangelie, hetwelk is een "verkondiging van grote blijdschap, die al den volke wezen zal," Lukas 2:10 en waarin allen, zonder onderscheid, verklaard worden welkom te zijn, Spr. 8:4, Mark. 16:15.

94. Wat is de grondslag van de onbeperkte bediening van het verbond in het evangelie aanbod?
Die rust niet op de uitverkiezing, maar op de wezenlijke algenoegzaamheid en dood, tot de behoudenis van allen, Joh. 1:29.
Heel hartelijk dank hiervoor! Dit wordt ook aangehaald door ds. A. Schot!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:Deze vragen wilde ds Kok trouwens voorlezen op de laatste synode waar hij was, maar het werd hem belet.
Door wie?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door GGotK »

Valcke schreef:GGOtK, dit begrijp ik: overigens heeft Simon0612 gelijk dat het onderscheid Verbondsbeloften en Evangeliebeloften dateert van na scheuring. Juist mannen als Boston en de Erskine’s hebben dit onderscheid in de beloften zelf (!) niet geleerd. Zij leerden dat alle verbondsbeloften in het Evangelie worden aangeboden.
Zeker, dat ontkent ook niemand denk ik. Dat is ook zeer zeker een discussie waard, waarbij ik moet aantekenen dat ook ds C. Harinck dit onderscheid onderschrijft :


https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-c-har ... -1.1396698
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Valcke »

GGotK schreef:
Valcke schreef:GGOtK, dit begrijp ik: overigens heeft Simon0612 gelijk dat het onderscheid Verbondsbeloften en Evangeliebeloften dateert van na scheuring. Juist mannen als Boston en de Erskine’s hebben dit onderscheid in de beloften zelf (!) niet geleerd. Zij leerden dat alle verbondsbeloften in het Evangelie worden aangeboden.
Zeker, dat ontkent ook niemand denk ik. Dat is ook zeer zeker een discussie waard, waarbij ik moet aantekenen dat ook ds C. Harinck dit onderscheid onderschrijft :


https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-c-har ... -1.1396698
Nou... als er geen onderscheid in de beloften zelf is (de substantie), maar alleen in de relatie tot deze beloften, dan is het toch onnodig om verbondsbeloften te onderscheiden van Evangeliebeloften? Zie ook vr 82 van wat je citeerde. Het onderscheid tussen beide roept alleen maar verwarring op en het is een onnodig onderscheid. De vragen en antwoorden die je citeerde zijn duidelijk genoeg.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Simon0612 »

GGotK schreef:VAN HET VERBOND DER GENADE
Verklaring van het 'Kort Begrip' van de Westminster Synode.
In 1753 op last der Schotse Synode opgesteld door
Ebenezer en Ralph Erskine en James Fischer

In het Nederlands uitgegeven door Ds. G. H. Kersten te Rotterdam. Juni 1948

O.a. :
82. Tot wie worden de beloften des verbonds gericht?
Tot allen die het evangelie horen en tot hun zaad, Hand. 2:39, "U komt de belofte toe, en uw kinderen."

83. Wat voor recht tot de beloften hebben de hoorders van het evangelie door deze algemene overmaking er van?
Een recht van toegang tot de beloften en al de goederen die er in toegezegd worden, zodat ze niet te verontschuldigen zijn als zij niet geloven, Joh. 3:18.

84. Wat voor recht geeft het geloof tot de beloften?
Een recht van bezit, uit kracht van de vereniging met Christus, in Wie al de beloften
"ja en amen" zijn, Joh. 3:36, "Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven."

------------------------------------------------------------------------
91. Wat verstaat gij door de bediening van het verbond?
Het gehele beheer ervan, waardoor het krachtdadig kan gemaakt worden tot het doel, waartoe het was opgericht, Ps. 89:29.

92. Wie zijn de voorwerpen van deze bediening?
Zondaren uit het mensdom, zonder enige beperking; of het geslacht van Adam, zonder uitzondering, Joh. 3:14, 15.

93. Hoe bedient Hij het verbond aan zondaren uit het mensdom, zonder enige beperking?
In het algemene aanbod van het evangelie, hetwelk is een "verkondiging van grote blijdschap, die al den volke wezen zal," Lukas 2:10 en waarin allen, zonder onderscheid, verklaard worden welkom te zijn, Spr. 8:4, Mark. 16:15.

94. Wat is de grondslag van de onbeperkte bediening van het verbond in het evangelie aanbod?
Die rust niet op de uitverkiezing, maar op de wezenlijke algenoegzaamheid en dood, tot de behoudenis van allen, Joh. 1:29.
Hoe staat dat dan in verhouding met het volgende in een preek van ds. Kersten?
Nietwaar, al die beloften, die daar in de Bijbel staan, zijn voor hol. volk van God. God
belooft aan de verworpenen nooit de zaligheid; dat kan niet. Dat leren sommigen in
deze dagen: de 'winnen zijn voor alle gedoopten. Maar dan zou God moeten liegen;
dan zou Hij beloven, wat Hij niet vervult. Maar die beloften zijn voor alle
uitverkorenen, ze zijn aan het volk vermaakt In Christus Jezus. En de Heere is geen
mensenkind, dat Hij liegen kan, of dat Zijn Woord Hem ooit berouwen zou. Als de
Heere dan Zijn volk verschijnt, krijgen zij, houvast aan de beloften; als Hij met
Goddelijke majesteit en heerlijkheid de beloften in hun ziel bevestigt, opdat zij zeggen
kunnen: "Gij hebt tot mijn ziel gesproken; gedenk aan het woord, dat Gij tot Uw
knecht gesproken hebt."

Bron: http://www.theologienet.nl/documenten/K ... eksten.pdf
(blz. 7)
En in zondag 25 van zijn catechismusverklaring zegt ds. Kersten hetzelfde.

PS: Dit is ongeveer ook letterlijk de tekst van een dominee waar Jantje furieus op reageerde en zei dat dat niet in overeenstemming was met ds. Kersten. Daar ontsprong deze discussie.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie