Jantje schreef:
Maar nu de keerzijde van de medaille:
Ik heb het zelf echter over de Evangeliebeloften. En dat is heel wat anders. Ook daar zijn in het verleden discussies over gevoerd met formeerde die de uitverkiezing als een dusdanige drempel zagen dat ze meenden dat alle teksten in de Bijbel (ook bijvoorbeeld een tekst uit Jesaja 45 vers 22, waar staat: Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en niemand meer.) alleen gelden voor Gods uitverkoren kinderen. En dát is niet waar. Dat zegt ds. Schot letterlijk. En daarom vraag ik je nogmaals om eerst eens de preek te beluisteren. Daarna kunnen we dan verder van gedachten wisselen.
Indien je daar geen lust en genegenheid toe vindt, is van mijn kant de discussie per direct beëindigd. Het spijt me zeer, maar daar kan ik dan niets aan veranderen.
Ja maar Jantje, daar kan de ds. uit het artikel waar jij zo fel op reageerde het niet over gehad hebben. Want het onderscheidt tussen evangeliebeloften en verbondbeloften is iets wat besloten is op een synode van de Ger. Gem. van 1986. En daar was die ds. niet bij en hij hoort niet tot dat kerkverband, en ook ds. G.H. Kersten was daar niet bij want het was ver na zijn tijd.
Daarnaast is het iets waar de meningen over verdeeld zijn, tussen GG en GGiN, maar ook zelfs binnen de GG. Zie maar op de recensie van ds. Roos op het boek van ds. Moerkerken wat eerder op dit forum is gedeeld:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 65#p750318
Een citaat daaruit:
Ds. Roos schreef:Het viel ons op dat de schrijver niet handelt over het door de synode van 1986 gemaakte onderscheid tussen Evangeliebeloften en verbondsbeloften. Tijdens de besprekingen die onze commissieleden van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland met de deputaten van de Gereformeerde Gemeenten voerden (over kerkelijke eenheid en verscheidenheid), kon men hierover geen heldere argumenten aandragen. Daarom verwondert het ons dat ds. Moerkerken Evangeliebeloften en verbondsbeloften alleen aan Gods volk toeschrijft. We achten dit zuiver naar Gods Woord.
Naast de ds. uit het artikel over de synode van de GGiN, en ds. G.H. Kersten doet dus ook ds. Moerkerken dit Jantje!
Ds. Harinck wordt geciteerd in een artikel van ds. Visscher (
https://www.digibron.nl/search/detail/4 ... -evangelie), en stelt 'dat de evangeliebeloften ook wel het aanbod van genade wordt genoemd". En beste Jan, zit in het aanbod van genade geen verschil tussen GG en GGiN? Vandaar ook de verwondering van ds. Roos omdat ds. Moerkerken dit verschil in zijn boek lijkt weg te nemen.
Wat vervolgens ook deze zin in het artikel over de synode van de GGiN weer begrijpelijk maakt:
RD schreef:Over het in de GG gemaakte onderscheid tussen evangelie- en verbondsbeloften en de plaats van de beloften in de prediking kon geen overeenstemming worden bereikt,
mede omdat er binnen de GG verschillend over wordt gedacht. Over dit punt zijn de gesprekken met de GG beëindigd.
Bron:
https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-g ... -1.1576283
Dus ik snap wel dat de mening van de ds. uit het artikel over de synode van de GGiN niet jouw mening is of kan zijn, terwijl wel ook blijkt dat er meerdere GG'ers wel degelijk ook zo over denken, maar ga dan niet lopen roepen: "Zo leerde ds. Kersten het niet".
Wees gewoon terughoudend met dat soort uitspraken, want:
1. Het onderscheidt in evangeliebeloften en verbondsbeloften is van
na het tijdperk van ds. Kersten (synode 1986).
2. In diverse preken van ds. Kersten schrijft ds. Kersten dat de beloften alleen voor Gods volk zijn (zie mijn vorige posts)
3. De ds. in het artikel over de GGiN synode heeft het over de beloften, Jantje kan dus niet concluderen of de ds. praat over verbonds of evangeliebeloften. Te meer omdat de GGiN dit onderscheidt dus niet kent.
4. Je hebt als het ware nu ook geconcludeerd dat ds. Moerkerken het ook niet volgens ds. Kersten leert.
5. En tot slot is dit blijkbaar dus een verschil waar binnen GG al verschillend over wordt gedacht en ook tussen GGiN en GG geen overeenstemming kan worden gevonden.