Synode GGiN(jaarloos)

Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Bruna »

Bezorgd schreef:
Jeschurun schreef:https://www.ad.nl/binnenland/ruzie-in-g ... ~a87d60b4/

Overigens zijn er geen dubbele diensten wanneer een predikant voorgaat, deze maatregel is alleen voor leesdiensten.

Dit vind ik zo de kern raken:

Men heeft in deze gemeenschappen nog weinig manieren aangeleerd om vreedzaam met elkaar van mening te verschillen. Dan loopt een conflict makkelijk uit de hand.”

Heeft toch ook wel met een stuk religieus fundamentalisme te maken. Zowel links als recht, we zijn allemaal zo overtuigd van ons eigen gelijk, zodat er eigenlijk niet eens meer welwillend geluisterd wordt naar elkaar.
Volgens mij ook. Ridderkerk, Opheusden, Kruiningen en andere wat langer geleden.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door GGotK »

Bruna schreef:
Bezorgd schreef:

Dit vind ik zo de kern raken:

Men heeft in deze gemeenschappen nog weinig manieren aangeleerd om vreedzaam met elkaar van mening te verschillen. Dan loopt een conflict makkelijk uit de hand.”

Heeft toch ook wel met een stuk religieus fundamentalisme te maken. Zowel links als recht, we zijn allemaal zo overtuigd van ons eigen gelijk, zodat er eigenlijk niet eens meer welwillend geluisterd wordt naar elkaar.
Volgens mij ook. Ridderkerk, Opheusden, Kruiningen en andere wat langer geleden.
We hoeven het toch niet zo ver te zoeken: hier op refoforum ook, mijzelf niet uitgezonderd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef:
Bruna schreef:
Bezorgd schreef:

Dit vind ik zo de kern raken:

Men heeft in deze gemeenschappen nog weinig manieren aangeleerd om vreedzaam met elkaar van mening te verschillen. Dan loopt een conflict makkelijk uit de hand.”

Heeft toch ook wel met een stuk religieus fundamentalisme te maken. Zowel links als recht, we zijn allemaal zo overtuigd van ons eigen gelijk, zodat er eigenlijk niet eens meer welwillend geluisterd wordt naar elkaar.
Volgens mij ook. Ridderkerk, Opheusden, Kruiningen en andere wat langer geleden.
We hoeven het toch niet zo ver te zoeken: hier op refoforum ook, mijzelf niet uitgezonderd.
Het is triest, maar ik denk dat GGotK gelijk heeft. Ook hier op het forum zie je aan heel primaire reacties dat we vaak niet om kunnen gaan met verschillen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef: Dit vind ik zo de kern raken:

Men heeft in deze gemeenschappen nog weinig manieren aangeleerd om vreedzaam met elkaar van mening te verschillen. Dan loopt een conflict makkelijk uit de hand.”
Mijn broer pikte deze zin er ook meteen uit. Niet bepaalt uit liefde of medelijden. Men heeft dan een handvat om wat te zeggen! Ik vraag me af of het onder kerkmensen beter (of erger) is dan onder popsterren, voetballers, en toneelspelers. Opmerkelijk dat men zoiets daarvan weinig zegt...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28725
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door DDD »

@DIA:

Doe er je voordeel mee. Ik denk dat je broer dat uitstekend gezien heeft. Je bent zelf ook niet een lichtend voorbeeld in het scheiden van personen en zaken en in de kunst van het van mening verschillen. Dat geldt voor mij ook soms trouwens.

Daarom is het altijd goed als anderen je in een gesprek een spiegel voorhouden.

Ik denk dat onder toneelspelers (op de anderen heb ik niet veel zicht) jaloezie meer een rol heeft in conflicten dan dat men niet van mening kan verschillen. Los daarvan is het mijns inziens altijd goed om vooral kritisch naar onszelf te kijken.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@DIA:

Doe er je voordeel mee. Ik denk dat je broer dat uitstekend gezien heeft. Je bent zelf ook niet een lichtend voorbeeld in het scheiden van personen en zaken en in de kunst van het van mening verschillen. Dat geldt voor mij ook soms trouwens.

Daarom is het altijd goed als anderen je in een gesprek een spiegel voorhouden.
Ik snap het wel, mensen ergeren zich aan de 'zwartekousenkerken'. We hoeven daarvoor geen aanleiding te geven. Onze levenswandel moet een getuigenis zijn. Maar kan men niets vinden, dan zoekt men wel wat. Tegen Jezus kon men ook niets inbrengen, maar toch moest Hij gekruisigd worden. Het is de Boodschap die aanstoot geeft, en vooral onder godsdienstige mensen. Ze speuren je na of ze een misstap kunnen vinden, en hebben ze die dan zeggen ze: Hea!, hij die nederligt zal niet weder opstaan!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

Simon0612 schreef:
Jantje schreef:
Jforum schreef:
Hendrien schreef:Wonderlijk hoe ds. A. van Voorden wijst op een ernstige, separerende prediking, waarin wordt aangewezen hoe de Heere Zijn kinderen brengt tot een gelovig aannemen van de beloften. En waarom Zijn kinderen en niet zondaars? Ik heb hier moeite mee. Misschien zie ik het verkeerd? Of is dit nu juist het kenmerk van GGinNed?
Omdat beloftes alleen waar aangenomen kan worden door Zijn uitverkoren (Zijn kinderen dus al van eeuwigheid in Christus). En die zijn ook zondaars. Meer om de onderscheid te maken voor wie de beloftes toegepast worden, nl degene die het met waar geloof omhelzen (zijn Zijn kinderen) en diegene die niet met een waar geloof omhelzen (zijn en blijven zondaars in eeuwigheid zolang er geen waar geloof is). Meer ziende op toekomstige staat als er niets veranderd
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 65#p850333
@Simon0612,
Wat @Jforum hier schrijft, klopt niet met wat ds. Kersten zegt. Ds. Kersten zegt wél dat de verbondsbeloften alleen voor Gods kinderen gelden, maar ook (en dat staat niet zozeer in de geciteerde preek, maar wel in andere geschriften), dat de Evangeliebeloften ook gelden voor een ieder die het hoort (zoals ook ds. C. Harinck heel duidelijk beschrijft). Volgens @Jforum gelden zowel de verbondsbeloften als de Evangeliebeloften alleen voor Gods kinderen. Maar als dat zo zou zijn, dan kun je eigenlijk bijna niet meer zalig worden.

Dat is wat ik wilde aangeven. Begrijp je nu wat ik bedoel?
Dan ben ik dus benieuwd naar die andere geschriften.
Herman schreef:
Jforum schreef:Hoe kan de Heere een belofte geven aan een onbekeerde mens zonder deze te vervullen? .
DL 3/4 paragraaf 8 en 9, m.v.g. Herman
Ik heb gisterenavond een preek beluisterd van ds. A. Schot over deze paragrafen. Ik zal hem hier ook aanbevelen. Het was een preek waarin de aanbieding van het Evangelie tot een ieder kwam. Sommigen op dit forum zeggen weleens dat ds. Schot qua ligging richting de GGiN gaat, dus misschien is dat voor hen die daartoe behoren een extra stimulans om deze preek eens te beluisteren. Ik beveel het van harte aan.
https://www.gergemnunspeet.nl/kerk/prek ... /?pageID=4
En dan de preek van zondagmiddag 10-02-2019 (te vinden in het rijtje in bovenstaande link), met de volgende liturgie:
Zingen: Psalm 147: 10
Zingen: Psalm 100: 1
Lezen: Ezechiël 33: 1-19
Zingen: Psalm 40: 5 en 8
Zingen: Psalm 103: 4 en 9
Zingen: Psalm 32: 5
Tekst: Dordtse Leerregels, hoofdstuk 3/4, paragraaf 7 en 8
Thema: De roeping
1. Wie er wordt geroepen.
2. Waarom er wordt geroepen.
3. Hoe er wordt geroepen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door eilander »

Een hele serie berichten weggehaald. Off-topic, laster, op de persoon... van alles kwam er langs.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door -DIA- »

De prediking, met bevel tot bekering, wordt aan een ieder die het Woord hoort voorgehouden. Dat wil niet zeggen dat een mens het kan grijpen. Wel is het de plicht, om ons te bekeren. Wie onder het Evangelie dezelfde blijft heeft een zeer grote verantwoordelijkheid. En dat geldt zowel in de GGiN als in de GG en op alle plaatsen waar het Woord zuiver gepreekt wordt. Wij hebben ons te stellen onder de middelen. En dan zou iemand kunnen zeggen: Doet God dan de mens niet onrecht als Hij van ons eist wat wij niet kunnen? Lees verder de H.C.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:
Simon0612 schreef:
Jantje schreef:
Jforum schreef:
Omdat beloftes alleen waar aangenomen kan worden door Zijn uitverkoren (Zijn kinderen dus al van eeuwigheid in Christus). En die zijn ook zondaars. Meer om de onderscheid te maken voor wie de beloftes toegepast worden, nl degene die het met waar geloof omhelzen (zijn Zijn kinderen) en diegene die niet met een waar geloof omhelzen (zijn en blijven zondaars in eeuwigheid zolang er geen waar geloof is). Meer ziende op toekomstige staat als er niets veranderd
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 65#p850333
@Simon0612,
Wat @Jforum hier schrijft, klopt niet met wat ds. Kersten zegt. Ds. Kersten zegt wél dat de verbondsbeloften alleen voor Gods kinderen gelden, maar ook (en dat staat niet zozeer in de geciteerde preek, maar wel in andere geschriften), dat de Evangeliebeloften ook gelden voor een ieder die het hoort (zoals ook ds. C. Harinck heel duidelijk beschrijft). Volgens @Jforum gelden zowel de verbondsbeloften als de Evangeliebeloften alleen voor Gods kinderen. Maar als dat zo zou zijn, dan kun je eigenlijk bijna niet meer zalig worden.

Dat is wat ik wilde aangeven. Begrijp je nu wat ik bedoel?
Dan ben ik dus benieuwd naar die andere geschriften.
Herman schreef:
Jforum schreef:Hoe kan de Heere een belofte geven aan een onbekeerde mens zonder deze te vervullen? .
DL 3/4 paragraaf 8 en 9, m.v.g. Herman
Ik heb gisterenavond een preek beluisterd van ds. A. Schot over deze paragrafen. Ik zal hem hier ook aanbevelen. Het was een preek waarin de aanbieding van het Evangelie tot een ieder kwam. Sommigen op dit forum zeggen weleens dat ds. Schot qua ligging richting de GGiN gaat, dus misschien is dat voor hen die daartoe behoren een extra stimulans om deze preek eens te beluisteren. Ik beveel het van harte aan.
https://www.gergemnunspeet.nl/kerk/prek ... /?pageID=4
En dan de preek van zondagmiddag 10-02-2019 (te vinden in het rijtje in bovenstaande link), met de volgende liturgie:
Zingen: Psalm 147: 10
Zingen: Psalm 100: 1
Lezen: Ezechiël 33: 1-19
Zingen: Psalm 40: 5 en 8
Zingen: Psalm 103: 4 en 9
Zingen: Psalm 32: 5
Tekst: Dordtse Leerregels, hoofdstuk 3/4, paragraaf 7 en 8
Thema: De roeping
1. Wie er wordt geroepen.
2. Waarom er wordt geroepen.
3. Hoe er wordt geroepen.
Kan best Jan, maar ik ga er verder niet op in. Je weet zelf watje eerder getypt had. Je had het letterlijk over ds. G.H. Kersten. Niet ds. Schot en ik weet niet meer welke andere ds je inmiddels al wel niet hebt aangehaald. Maar niet een keer heb je het met ds. Kersten zijn woorden onderbouwd.

Lees anders zondag 25 van ds. Kersten. Hij schrijft: “tegenwoordig wil iedereen je laten geloven dat de beloften van het evangelie voor de hele wereld zijn, maar het is niet waar mensen, het is alleen voor Gods uitverkoren volk”
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door windorgel »

Gisteren werd bij ons een preek van ds Smijtegelt gelezen over Hebreeën 2:3a, waarin ook de verantwoordelijkheid van de mens heel helder naar voren kwam. Niemand kan zich verontschuldigen.
http://www.reveilserie.nl/onsdigitaalarchief.html (nummer 545-juni 2018). Een gedeelte van de toepassing:
Misschien denkt u: Ik zal steunen op Gods barmhartigheid, God is barmhartig. Zondaar, als u dat denkt, willen wij u waarschuwen. God is buiten Zijn Zoon niet barmhartig. Ja, wilt u steunen op Gods barmhartigheid die u veracht hebt? Hoe kunt u bestaan voor God, voor Wie geen huichelaar bestaan kan? Onze vraag aan u is: ‘Hebt u dan een verbond gesloten met de dood, de duivel en de hel?’ Misschien denkt u: Ik zal mij verontschuldigen en zeggen: ‘Ik kan mij niet bekeren.’ De Heere zal u antwoorden: ‘U gelooft dat zelf niet, want als dat voor u echt
wáár was, zou u daardoor in de nood komen.’ De Heere zal zeggen: ‘U kunt niet omdat u niet wílt.’ Uw onmacht is moedwillig. U verschuilt
u achter uw onmacht; dit argument ligt voor in uw mond, maar het is eigenlijk spotten. Kunt u als een zwak schepsel de toorn van God dragen. Wanneer u hier klaagt over hoofdpijn, kiespijn of over een niersteen, bedenk toch wat het dán zal zijn. Misschien denkt u: Ik hoor deze ernstige preek wel aan, maar ik zal, zoals aan een droevig bericht, er niet veel geloof aan hechten en er niet te veel aan denken. Wel toehoorder, is dát uw mening? Wij bidden u in de naam van de Heere: sla toch acht op deze zaligheid! Denk niet: u bent het maar die het zegt, het is slechts een woord van een mens. Nee, het is God Zelf Die spreekt. Wij zijn slechts gezanten van God en Christus. Kunt u de gunstige voorwaarden versmaden? Bieden deze u nog niet genoeg? Vindt u het nog te veel om onder de prediking van het Woord te komen? Hoe lang bent u al genodigd? De Heere komt nog steeds! Wat houdt u tegen? Waarom aarzelt u? Kiest u nog steeds de dood boven het leven, de vloek boven de zegen? Wilt u dan in uw zonden sterven? U zegt misschien: ‘U brengt mij in het nauw, geef mij raad wat ik moet doen.’ Als er iemand door deze woorden in het nauw gebracht en geraakt is, zeggen wij: ‘Wees ervan overtuigd dat het Gods Woord is, dat het de Heere Zelf is Die tot u spreekt.’ Denk er ernstig over na wat het voordeel is om op deze zaligheid acht te slaan en hoe groot de schade is om die te veronachtzamen. Ga naar de kerk met een biddend hart en vraag: ‘Heere, open mijn hart zoals U het hart van Lydia hebt geopend.’ Wordt u in uw geweten aangeraakt? Bid de Heere dat de overtuigingen toenemen; ga er niet aan voorbij en probeer ze niet te onderdrukken. Bedenk steeds dat u aan de rand van de hel staat. De duivel vraagt al naar u en hij steekt zijn hand al naar u uit om u weg te slepen. Zondaar, dit is onze raad aan u. Geef aan deze raad toch gehoor. (...)
Zie geliefden, dit zijn de zaken waarom het gaat. Onderzoek uzelf; vel zelf een oordeel. Wij verkondigen het u, en u moet er acht op slaan.
Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht nemen? Wij hebben onze plicht gedaan en u dood en leven voorgehouden. Let erop wat u kiest. We eindigen dan met de woorden van onze tekst: ‘Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo
grote zaligheid geen acht nemen?’ De Heere zegene dit Woord door Zijn Geest en drukke het op onze harten omwille van Zijn Zoon.
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Gerrit35 »

Simon0612 schreef:
Jantje schreef:
Jforum schreef:
Kan best Jan, maar ik ga er verder niet op in. Je weet zelf watje eerder getypt had. Je had het letterlijk over ds. G.H. Kersten. Niet ds. Schot en ik weet niet meer welke andere ds je inmiddels al wel niet hebt aangehaald. Maar niet een keer heb je het met ds. Kersten zijn woorden onderbouwd.

Lees anders zondag 25 van ds. Kersten. Hij schrijft: “tegenwoordig wil iedereen je laten geloven dat de beloften van het evangelie voor de hele wereld zijn, maar het is niet waar mensen, het is alleen voor Gods uitverkoren volk”
Ik ben wel bekend met ds. Schot (en ben het als HHK'er niet altijd met hem eens, maar dat terzijde) en heb zojuist deze preek beluisterd. Vanaf 1:01:20 haalt hij wel ds. Kersten aan. Misschien de moeite waard om te beluisteren.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Erskinees »

Wat doet een preek van een ander kerkverband er toe in dit topic over een synode?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Simon0612 »

Gerrit35 schreef:
Simon0612 schreef:
Jantje schreef:
Jforum schreef:
Kan best Jan, maar ik ga er verder niet op in. Je weet zelf watje eerder getypt had. Je had het letterlijk over ds. G.H. Kersten. Niet ds. Schot en ik weet niet meer welke andere ds je inmiddels al wel niet hebt aangehaald. Maar niet een keer heb je het met ds. Kersten zijn woorden onderbouwd.

Lees anders zondag 25 van ds. Kersten. Hij schrijft: “tegenwoordig wil iedereen je laten geloven dat de beloften van het evangelie voor de hele wereld zijn, maar het is niet waar mensen, het is alleen voor Gods uitverkoren volk”
Ik ben wel bekend met ds. Schot (en ben het als HHK'er niet altijd met hem eens, maar dat terzijde) en heb zojuist deze preek beluisterd. Vanaf 1:01:20 haalt hij wel ds. Kersten aan. Misschien de moeite waard om te beluisteren.
Beste Gerrit,

Dat wil ik best hoor. Het gaat mij ook nu even niet om mijn mening. Maar Jantje sprak vorige week heel erg stellig op een krantenartikel: “Dit is niet wat ds. G.H. Kersten leerde!”

Vervolgens heb ik met enkele citaten uit preken van ds. Kersten laten zien wat ds. Kersten er over zei. Maar nu beroept Jantje zich ineens op allerlei andere dominees. Terwijl ik van Jantje dan wil weten hoe hij zijn bewering onderbouwd dat ds. Kersten dat niet leerde. Daar komt Jantje niet op terug, uitgezonderd een artikel uit het boek van ds. Golverdingen met een citaat in het meningsverschil met ds. Kok waarvan ik me afvraag hoe duidelijk dat nu Jantje zijn mening onderbouwd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Piet Puk
Berichten: 5458
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Piet Puk »

Erskinees schreef:Wat doet een preek van een ander kerkverband er toe in dit topic over een synode?
Om duidelijk te maken dat GGiN constructiever te werk gaat dan menigeen hier op het forum.
Plaats reactie