Synode GGiN(jaarloos)

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Geytenbeekje »

Jforum schreef:Onze verantwoordelijkheid nemen om de middelen waar te nemen, zie ik niet als lijdzaam wachten. Wat kunnen we nog meer? we zijn onmachtig om wat anders te kunnen doen.
Ik gaf alleen aan dat de Heere niet afhankelijk is of we die middelen wel/niet waarnemen, al zal Hij de Zijnen wel tot Zijn middelen brengen en zegenen.
We kunnen nu nog naar Christus want nu is het nog genadetijd.
Het middel om Christus te kennen is door het Woord, dus de mensen die onbekeerd zijn lezen nooit de Bijbel/oudvaders ? Alleen als er kerk is ? Wat ik bedoel met lijdzaam wachten is dat mensen die dat doen in schema*s denken. Zo word een mens bekeerd zo veel ervaring moet je oplopen etc. Etc.
Jforum
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2019, 14:10

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jforum »

GGotK schreef:
Jforum schreef:Onze verantwoordelijkheid nemen om de middelen waar te nemen, zie ik niet als lijdzaam wachten. Wat kunnen we nog meer? we zijn onmachtig om wat anders te kunnen doen.
Ik gaf alleen aan dat de Heere niet afhankelijk is of we die middelen wel/niet waarnemen, al zal Hij de Zijnen wel tot Zijn middelen brengen en zegenen.
Hoe moet ik dit verstaan?
Als Zijn uitverkorenen nog niet onder de middelen verkeren (in wereld oid), dan zal Hij ze daar wel (eerst) brengen om daar alles te werken/geven, nl het geloof in Christus Jezus en al Zijn weldaden
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jeschurun »

https://www.ad.nl/binnenland/ruzie-in-g ... ~a87d60b4/

Overigens zijn er geen dubbele diensten wanneer een predikant voorgaat, deze maatregel is alleen voor leesdiensten.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door J.C. Philpot »

Ik denk niet dat er veel domineegezinden terug zullen keren, aangezien het grotendeels kerkenraadsgezinde deel de oude kerkenraad heeft herkozen. Of worden voor de dubbele diensten kerkenraadsleden uit de classis gevraagd om dienst te doen?

En inderdaad, als je ergens anders lid bent geworden ga je hierdoor waarschijnlijk je niet weer terug over laten schrijven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Terri »

Jeschurun schreef:https://www.ad.nl/binnenland/ruzie-in-g ... ~a87d60b4/

Overigens zijn er geen dubbele diensten wanneer een predikant voorgaat, deze maatregel is alleen voor leesdiensten.
Ik vind deze constructie eerlijk gezegd heel ongemakkelijk.
In hetzelfde kerkgebouw, na elkaar een dienst bezoeken, het kan niet anders of je komt elkaar tegen toch? Of nemen ze ruimschoots de tijd tussen die diensten? Daar ga ik dan maar van uit.
En waarom kan je wel met elkaar letterlijk door één deur met een predikant als voorganger en niet bij een leesdienst?
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef:
Jeschurun schreef:https://www.ad.nl/binnenland/ruzie-in-g ... ~a87d60b4/

Overigens zijn er geen dubbele diensten wanneer een predikant voorgaat, deze maatregel is alleen voor leesdiensten.
Ik vind deze constructie eerlijk gezegd heel ongemakkelijk.
In hetzelfde kerkgebouw, na elkaar een dienst bezoeken, het kan niet anders of je komt elkaar tegen toch? Of nemen ze ruimschoots de tijd tussen die diensten? Daar ga ik dan maar van uit.
En waarom kan je wel met elkaar letterlijk door één deur met een predikant als voorganger en niet bij een leesdienst?
Wellicht wordt in beide diensten ‘Waar liefde woont’ gezongen.
GGotK
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door GGotK »

Jeschurun schreef:https://www.ad.nl/binnenland/ruzie-in-g ... ~a87d60b4/

Overigens zijn er geen dubbele diensten wanneer een predikant voorgaat, deze maatregel is alleen voor leesdiensten.
Ik kreeg de indruk dat de dominee meer in de lijn stond van ds Mallan t.o.v. de andere predikanten, maar nu lees ik de volgende zinsnede in het artikel:

Sowieso zouden er al langer klachten zijn, onder meer over zijn te losse preekstijl en zijn te tolerante opvattingen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Bezorgd »

Jeschurun schreef:https://www.ad.nl/binnenland/ruzie-in-g ... ~a87d60b4/

Overigens zijn er geen dubbele diensten wanneer een predikant voorgaat, deze maatregel is alleen voor leesdiensten.

Dit vind ik zo de kern raken:

Men heeft in deze gemeenschappen nog weinig manieren aangeleerd om vreedzaam met elkaar van mening te verschillen. Dan loopt een conflict makkelijk uit de hand.”

Heeft toch ook wel met een stuk religieus fundamentalisme te maken. Zowel links als recht, we zijn allemaal zo overtuigd van ons eigen gelijk, zodat er eigenlijk niet eens meer welwillend geluisterd wordt naar elkaar.
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door KGPHP »

Bezorgd schreef:
Jeschurun schreef:https://www.ad.nl/binnenland/ruzie-in-g ... ~a87d60b4/

Overigens zijn er geen dubbele diensten wanneer een predikant voorgaat, deze maatregel is alleen voor leesdiensten.

Dit vind ik zo de kern raken:

Men heeft in deze gemeenschappen nog weinig manieren aangeleerd om vreedzaam met elkaar van mening te verschillen. Dan loopt een conflict makkelijk uit de hand.”

Heeft toch ook wel met een stuk religieus fundamentalisme te maken. Zowel links als recht, we zijn allemaal zo overtuigd van ons eigen gelijk, zodat er eigenlijk niet eens meer welwillend geluisterd wordt naar elkaar.
Dat zou wel eens de kern van het hele probleem kunnen zijn inderdaad.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
Jeschurun schreef:https://www.ad.nl/binnenland/ruzie-in-g ... ~a87d60b4/

Overigens zijn er geen dubbele diensten wanneer een predikant voorgaat, deze maatregel is alleen voor leesdiensten.
Ik kreeg de indruk dat de dominee meer in de lijn stond van ds Mallan t.o.v. de andere predikanten, maar nu lees ik de volgende zinsnede in het artikel:

Sowieso zouden er al langer klachten zijn, onder meer over zijn te losse preekstijl en zijn te tolerante opvattingen.
Dat vond ik ook heel opvallend. En ik begreep daar niks van.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
piet12
Verbannen
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2019, 12:42

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door piet12 »

—-knip—- Respect graag
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
GGotK schreef:
Ik kreeg de indruk dat de dominee meer in de lijn stond van ds Mallan t.o.v. de andere predikanten, maar nu lees ik de volgende zinsnede in het artikel:

Sowieso zouden er al langer klachten zijn, onder meer over zijn te losse preekstijl en zijn te tolerante opvattingen.
Dat vond ik ook heel opvallend. En ik begreep daar niks van.
Losse preekstijl heeft volgens mij niets te maken met de inhoud van de preek. Ik geloof ook niet dat de inhoud afweek van wat bv. ds. Mallan preekte.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
Jantje schreef:
GGotK schreef:
Ik kreeg de indruk dat de dominee meer in de lijn stond van ds Mallan t.o.v. de andere predikanten, maar nu lees ik de volgende zinsnede in het artikel:

Sowieso zouden er al langer klachten zijn, onder meer over zijn te losse preekstijl en zijn te tolerante opvattingen.
Dat vond ik ook heel opvallend. En ik begreep daar niks van.
Losse preekstijl heeft volgens mij niets te maken met de inhoud van de preek. Ik geloof ook niet dat de inhoud afweek van wat bv. ds. Mallan preekte.
En die laatste 2 woorden?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8974
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb weleens een preek van deze ds beluisterd. Van een losse preekstijl kan ik hem naar aanleiding van de gehoorde preek echter niet beschuldigen, hoewel ik exegetisch andere keuzes had gemaakt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Delftenaar »

Waarschijnlijk heeft de, gezien de krant vermoedelijk onkerkelijke, verslaggever de pointe niet goed begrepen en vervolgens deze termen gebruikt om de preekstijl van betreffende voorganger te beschrijven.
En het uiten van zeer bevindelijke en persoonlijke ervaringen kun je in zekere zin wel als een losse speelstijl duiden. Los in de zin dat in de Bijbel al die dingen niet zo benoemd worden. De Bijbel is uiteraard op God gericht, maar tegelijk ook nuchter.
Plaats reactie