Synode GGiN(jaarloos)

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

Zo heeft ds. G.H. Kersten het niet geleerd. De Dordtse vaderen ook niet. En Gods Woord al helemaal niet.

Als Jesaja zegt (in hoofdstuk 45 vers 22): "Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en niemand meer." is er geen onderscheid tussen bekeerden en onbekeerden.
Als God door middel van Ezechiël zegt (in hoofdstuk 33 vers 11): "Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! Maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?" evenmin.

Ooit wel eens gehoord van de uitwendige en de inwendige roeping? Lees de Dordtse Leerregels er maar op na.
Laatst gewijzigd door Jantje op 20 jun 2019, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Zo heeft ds. G.H. Kersten het niet geleerd. De Dordtse vaderen ook niet. En Gods Woord al helemaal niet.

Als Jesaja zegt (in hoofdstuk 45 vers 22): Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en niemand meer. is er geen onderscheid tussen bekeerden en onbekeerden.
Als God door middel van Ezechiël zegt (in hoofdstuk 33 vers 11): Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! Maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?

Ooit wel eens gehoord van de uitwendige en de inwendige roeping? Lees de Dordtse Leerregels er maar op na.
Dit zijn toch geen beloften die je hier aanhaalt. Beide teksten zijn een oproep tot bekering. De uitkomst hangt er van af als de zondaar zich bekeert of niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jantje »

Jawel. Maar die teksten worden door sommigen uitgelegd als zijnde dat deze teksten enkel gelden voor Gods kinderen.

Dat geldt ook voor een tekst als: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden. Want een iegelijk die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden. (Matthéüs 7: 7 en 8)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Jawel. Maar die teksten worden door sommigen uitgelegd als zijnde dat deze teksten enkel gelden voor Gods kinderen.

Dat geldt ook voor een tekst als: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden. Want een iegelijk die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden. (Matthéüs 7: 7 en 8)
Ook hier hangt de uitkomst af van het feit als er gebeden, gezocht of geklopt wordt. Uiteindelijk zijn het dus Gods kinderen die oprecht bidden, zoeken of kloppen.
Jforum
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2019, 14:10

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jforum »

Jantje schreef:Zo heeft ds. G.H. Kersten het niet geleerd. De Dordtse vaderen ook niet. Komt En Gods Woord al helemaal niet.

Als Jesaja zegt (in hoofdstuk 45 vers 22): "Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en niemand meer." is er geen onderscheid tussen bekeerden en onbekeerden.
Als God door middel van Ezechiël zegt (in hoofdstuk 33 vers 11): "Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! Maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?" evenmin.

Ooit wel eens gehoord van de uitwendige en de inwendige roeping? Lees de Dordtse Leerregels er maar op na.
@Jantje het ging niet over voor wie de beloftes zijn maar over de benaming van degene die de belofte met waar geloof omhelzen. Waarom die Gods kinderen genaamd werden en niet zondaren
En daar reageerde ik op. Over voor wie de beloftes zijn, is een ander onderwerp
Jforum
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2019, 14:10

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jforum »

Jantje schreef:Jawel. Maar die teksten worden door sommigen uitgelegd als zijnde dat deze teksten enkel gelden voor Gods kinderen.

Dat geldt ook voor een tekst als: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden. Want een iegelijk die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden. (Matthéüs 7: 7 en 8)
In heel de Bijbel staat Gods wil verklaard en Wie Hij is. Ook in de beloftes en dat biedt Hij iedereen aan, zonder uitzondering. Maar Hij kan niet beloven zonder vervulling te geven, dat doet Hij alleen aan Zijn uitverkorenen. Die geeft Hij het ware geloof om de beloftes als beloftes te omhelzen en dat Hij het op Zijn tijd en wijze zal vervullen.
Laatst gewijzigd door Jforum op 20 jun 2019, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door DDD »

En waarom zouden wij dat van jou moeten aannemen? Iedereen kan wel zoveel zeggen. Er zijn hierover al veel verstandige dingen geschreven in de loop der eeuwen, maar volgens mij voegt het niet veel toe om zulke dingen zonder context zomaar in het gesprek in te brengen. Enige onderbouwing zou mijns inziens wel het minste zijn.
Jforum
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2019, 14:10

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jforum »

DDD schreef:En waarom zouden wij dat van jou moeten aannemen? Iedereen kan wel zoveel zeggen. Er zijn hierover al veel verstandige dingen geschreven in de loop der eeuwen, maar volgens mij voegt het niet veel toe om zulke dingen zonder context zomaar in het gesprek in te brengen. Enige onderbouwing zou mijns inziens wel het minste zijn.
Wie is die "jou"?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:Zo heeft ds. G.H. Kersten het niet geleerd. De Dordtse vaderen ook niet. En Gods Woord al helemaal niet.

Als Jesaja zegt (in hoofdstuk 45 vers 22): "Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God en niemand meer." is er geen onderscheid tussen bekeerden en onbekeerden.
Als God door middel van Ezechiël zegt (in hoofdstuk 33 vers 11): "Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! Maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?" evenmin.

Ooit wel eens gehoord van de uitwendige en de inwendige roeping? Lees de Dordtse Leerregels er maar op na.
Dus Jantje volgens jou leerde ds. Kersten dit niet?
Hij wijst erop dat een ernstige, separerende prediking noodzakelijk is, „waarin wordt aangewezen hoe de Heere Zijn kinderen brengt tot het gelovig aannemen van de beloften.”
Een citaat uit de eerste en beste preek van ds. Kersten:
De Heere sterkt Abraham in het verlies van alles, wat hem dierbaar is, door hem Christus en Zijn volheid in de belofte voor te stellen. En dat is de weg, waarin de Heere Zijn kerk leidt. Zullen zij alles verzaken, wordt het dan een omkomen, een weg van sterven, wordt het dan een verloren gaan aan zichzelf, hoe opent de Heere dan in Zijn Woord Zijn beloften aan hen, Christus en de rijkdom van Zijn genade, waardoor hun hart getrokken wordt naar Hem en zij door het geloof dat wonderwerk omhelzen, dat hun ter eeuwige zaligheid is.
En even verder in dezelfde predicatie van ds. Kersten:
En hoe menigmaal de Heere Zijn volk verschijnt, wordt het geloof opgewekt, wordt de twijfel weggedreven en het ongeloof ten onder gebracht, opdat het volk zich in de Heere zou verlustigen en Zijn beloften bevestigd zouden worden aan hun hart. Want daarom is het hun te doen. Zij zien er naar uit, dat, God het door Zijn Woord bevestigen zal en dat Hij tot hun ziel zal spreken en die belofte aan hun hart bevestigen zal.

Nietwaar, al die beloften, die daar in de Bijbel staan, zijn voor het volk van God. God belooft aan de verworpenen nooit de zaligheid; dat kan niet. Dat leren sommigen in deze dagen: de 'winnen zijn voor alle gedoopten. Maar dan zou God moeten liegen; dan zou Hij beloven, wat Hij niet vervult. Maar die beloften zijn voor alle uitverkorenen, ze zijn aan het volk vermaakt In Christus Jezus. En de Heere is geen mensenkind, dat Hij liegen kan, of dat Zijn Woord Hem ooit berouwen zou. Als de Heere dan Zijn volk verschijnt, krijgen zij, houvast aan de beloften; als Hij met Goddelijke majesteit en heerlijkheid de beloften in hun ziel bevestigt, opdat zij zeggen kunnen: "Gij hebt tot mijn ziel gesproken; gedenk aan het woord, dat Gij tot Uw knecht gesproken hebt."
Nu ben ik wel benieuwd wat je bedoeld met “zo leerde ds. Kersten het niet”.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Augustienus »

Jforum schreef:
Jantje schreef:Jawel. Maar die teksten worden door sommigen uitgelegd als zijnde dat deze teksten enkel gelden voor Gods kinderen.

Dat geldt ook voor een tekst als: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden. Want een iegelijk die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden. (Matthéüs 7: 7 en 8)
In heel de Bijbel staat Gods wil verklaard en Wie Hij is. Ook in de beloftes en dat biedt Hij iedereen aan, zonder uitzondering. Maar Hij kan niet beloven zonder vervulling te geven, dat doet Hij alleen aan Zijn uitverkorenen. Die geeft Hij het ware geloof om de beloftes als beloftes te omhelzen en dat Hij het op Zijn tijd en wijze zal vervullen.
Hoe werkt dat dan? Daaruit zou volgen dat je eerst zou moeten weten dat je uitverkoren bent voordat je mag pleiten op Gods beloften. Maar dat weet je pas als je gelooft. Dus dan kom je in een vicieuze cirkel terecht. Je moet de uitverkiezing niet voorop zetten, ook al klopt wat je zegt over dat alleen de uitverkorenen uiteindelijk de beloften geloven.
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door DDD »

Jforum schreef:
DDD schreef:En waarom zouden wij dat van jou moeten aannemen? Iedereen kan wel zoveel zeggen. Er zijn hierover al veel verstandige dingen geschreven in de loop der eeuwen, maar volgens mij voegt het niet veel toe om zulke dingen zonder context zomaar in het gesprek in te brengen. Enige onderbouwing zou mijns inziens wel het minste zijn.
Wie is die "jou"?
Jij hebt het gezegd.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door GGotK »

Jforum schreef:
Hendrien schreef:Wonderlijk hoe ds. A. van Voorden wijst op een ernstige, separerende prediking, waarin wordt aangewezen hoe de Heere Zijn kinderen brengt tot een gelovig aannemen van de beloften. En waarom Zijn kinderen en niet zondaars? Ik heb hier moeite mee. Misschien zie ik het verkeerd? Of is dit nu juist het kenmerk van GGinNed?
Omdat beloftes alleen waar aangenomen kan worden door Zijn uitverkoren (Zijn kinderen dus al van eeuwigheid in Christus). En die zijn ook zondaars. Meer om de onderscheid te maken voor wie de beloftes toegepast worden, nl degene die het met waar geloof omhelzen (zijn Zijn kinderen) en diegene die niet met een waar geloof omhelzen (zijn en blijven zondaars in eeuwigheid zolang er geen waar geloof is). Meer ziende op toekomstige staat als er niets veranderd
Dat is geen uniek kenmerk van de GGiN, wel dat naast de verbondsbeloften ook de evangeliebeloften alleen aangeboden worden aan de uitverkorenen. Dat was althans vroeger zo....
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door gallio »

DDD schreef:En waarom zouden wij dat van jou moeten aannemen? Iedereen kan wel zoveel zeggen. Er zijn hierover al veel verstandige dingen geschreven in de loop der eeuwen, maar volgens mij voegt het niet veel toe om zulke dingen zonder context zomaar in het gesprek in te brengen. Enige onderbouwing zou mijns inziens wel het minste zijn.
Ik vind dit een hele botte opmerking. Zou je misschien met respect met een medeforummer om kunnen gaan, vooral als die hier nieuw is, en allicht nog niet alles gelezen heeft wat er 'in de loop der eeuwen' geschreven is?
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Valcke »

Een topic dat volgens de titel enkel feiten bevat. Nu, dan kunnen bijna alle bijdragen nu wel verwijderd worden...
Jforum
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2019, 14:10

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Jforum »

DDD schreef:
Jforum schreef:
DDD schreef:En waarom zouden wij dat van jou moeten aannemen? Iedereen kan wel zoveel zeggen. Er zijn hierover al veel verstandige dingen geschreven in de loop der eeuwen, maar volgens mij voegt het niet veel toe om zulke dingen zonder context zomaar in het gesprek in te brengen. Enige onderbouwing zou mijns inziens wel het minste zijn.
Wie is die "jou"?
Jij hebt het gezegd.
Bedoel je dat je wenst dat elk reactie met Bijbelteksten onderbouwd wordt? Of bedoel je het anders?

Ps: heb nergens in forum regels gelezen dat een reactie onderbouwd moet wezen maar je bent altijd vrij om te vragen of ik de gegeven reactie wilt onderbouwen
Laatst gewijzigd door Jforum op 20 jun 2019, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie