Synode GGiN(jaarloos)

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Herman »

Het dragen van een jurk is de buitenkant en heeft weinig met gewetensdwang te maken.

Overigens zie je dat doordeweeks gewoon heel vaak donkere kleding wordt gedragen door gemeenteleden waar het om gaat en het is dus heel normaal dat zoiets op je trouwdag gecontinueerd wordt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re:

Bericht door Bezorgd »

Bevindelijk schreef:Ik denk dat het belachelijk maken een misverstand is, maar dat er op gedoeld word dat, gedacht werd dat piet puck ds roos was.
Haha geen gevoel voor humor daar?
Wel leuk dat men meeleest. :jongle
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re:

Bericht door Tiberius »

Bevindelijk schreef:Ik denk dat het belachelijk maken een misverstand is, maar dat er op gedoeld word dat, gedacht werd dat piet puck ds roos was.
Dat klinkt inderdaad wel als belachelijk maken.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
Dodo schreef:De manier om controle daarover te houden is de bruid te verplichten een stukje van de stof van de jurk te laten zien, voor de trouwdag. Dan weet je zeker dat het geen wit is.

:haha :haha :haha :haha
Ik mag toch hopen dat je hier een grapje maakt ?
Nee dat is geen grap.
On-ge-lo-fe-lijk ....
En ook nog even de lengte laten checken en de schouders?
Dit is echt gewetensdwang.
Vreemd dat je dat niet wist,... De uitvoering van deze controle kan per gemeente verschillen. In sommige GG's wordt dit trouwens ook op een bepaalde manier gedaan, maar dan met betrekking op eerbaarheid (= niet (te) bloot).
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef:
Bezorgd schreef:
Tiberius schreef: Nee dat is geen grap.
On-ge-lo-fe-lijk ....
En ook nog even de lengte laten checken en de schouders?
Dit is echt gewetensdwang.
Vreemd dat je dat niet wist,... De uitvoering van deze controle kan per gemeente verschillen. In sommige GG's wordt dit trouwens ook op een bepaalde manier gedaan, maar dan met betrekking op eerbaarheid (= niet (te) bloot).
Dat er een vraag (meestal een opmerking) is tijdens het gesprek over de eerbaarheid van de jurk kan ik zeker begrijpen.
Maar dat is toch echt wat anders dan de kleur.
Zeeuw
Berichten: 11587
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:Het dragen van een jurk is de buitenkant en heeft weinig met gewetensdwang te maken.

Overigens zie je dat doordeweeks gewoon heel vaak donkere kleding wordt gedragen door gemeenteleden waar het om gaat en het is dus heel normaal dat zoiets op je trouwdag gecontinueerd wordt.
Als dit eigen keuze is, zeker. Als dit door iemand wordt opgelegd om vage redenen, nee.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Tiberius »

De reden op zich is niet vaag. Je kan het er mee oneens zijn, maar dat is een ander verhaal.
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door gallio »

Tiberius schreef:De reden op zich is niet vaag. Je kan het er mee oneens zijn, maar dat is een ander verhaal.
De reden is ms. niet vaag maar wel behoorlijk selectief. Witte klederen staan ook voor vergeving van zonden en voor blijdschap.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
GGotK schreef:
Bezorgd schreef:
Tiberius schreef: Nee dat is geen grap.
On-ge-lo-fe-lijk ....
En ook nog even de lengte laten checken en de schouders?
Dit is echt gewetensdwang.
Vreemd dat je dat niet wist,... De uitvoering van deze controle kan per gemeente verschillen. In sommige GG's wordt dit trouwens ook op een bepaalde manier gedaan, maar dan met betrekking op eerbaarheid (= niet (te) bloot).
Dat er een vraag (meestal een opmerking) is tijdens het gesprek over de eerbaarheid van de jurk kan ik zeker begrijpen.
Maar dat is toch echt wat anders dan de kleur.
We weten nu eenmaal dat de GGiN wat meer waarde hechten aan kleur dan de GG. Ik begrijp het standpunt over de kleur van de bruidsjurk wel, maar ik vind deze persoonlijk te 'aards'. Ik kan me geheel vinden in de mening van Jantje om juist de kleur wit te dragen als bruid.
Piet Puk
Berichten: 5439
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re:

Bericht door Piet Puk »

Bevindelijk schreef:Ik denk dat het belachelijk maken een misverstand is, maar dat er op gedoeld word dat, gedacht werd dat piet puck ds roos was.
Dat idee kreeg ik ook.
Piet Puk
Berichten: 5439
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Piet Puk »

Even voor alle duidelijkheid voor de GGiN-ers die hier meelezen:

Ik heb enkel een topic over de synode aangemaakt. Ik hou me verre van alle 'onzin' die over trouwkleding wordt gemaakt. Helaas doet dit in de verste verte niets bij de worsteling die rondom de bespreking van dit punt was. Die heb ik aangevoeld.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Refoforum2017 »

Bezorgd schreef:
Nasrani schreef:Even een kritische vraag tussendoor.... hoe denk je dat de afgevaardigden denken over zo'n liveblog op RF?

Denk dat Pietje Puk, ds Roos is , die kan dat best maken ;)
Ik denk dat de preses op dit bericht doelde, toen hij sprak over predikanten, die belachelijk werden gemaakt.
Piet Puk
Berichten: 5439
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Piet Puk »

gallio schreef:
Piet Puk schreef:
Nou ja, spijtbetuiging? Onder voorwaarde dat ik predikanten belachelijk zou hebben gemaakt. Maar ik heb gekeken en nog eens gekeken, maar ik kan het niet vinden. Jij misschien?
Ik zie ook niets. Er is gewoon iemand die hier meeleest en even een goede beurt wil maken bij ds. Geuze. :bobo
Niet doen, Gallio!
Piet Puk
Berichten: 5439
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Piet Puk »

Refoforum2017 schreef:
Bezorgd schreef:
Nasrani schreef:Even een kritische vraag tussendoor.... hoe denk je dat de afgevaardigden denken over zo'n liveblog op RF?

Denk dat Pietje Puk, ds Roos is , die kan dat best maken ;)
Ik denk dat de preses op dit bericht doelde, toen hij sprak over predikanten, die belachelijk werden gemaakt.
Heb het bericht ook gemeld.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Synode GGiN(jaarloos, enkel feiten)

Bericht door Simon0612 »

Ik las het stukje van het RD en wist direct wat het topic op rf zou worden...triest!

Dan kun je zeggen: Wat doen ze moeilijk over uiterlijke zaken? Dan is mijn vraag: Waarom pak je juist de uiterlijke zaken dan als discussiepunt? Doe dan ook niet moeilijk over uiterlijke zaken.

Dit is al een gegeven sinds de oprichting van het kerkverband. Dus zo veel bijzonders is dit totaal niet. Juist dat maakt het bijzonder dat ze zich niet laten meesleuren met de tijdgeest, maar ook durven vasthouden aan tradities.

Je geeft ze een vinger en ze pakken de hand. Het begint altijd met iets kleins. Hee zwart-wit ( :humhihi ): het begint met een trouwjurk, vervolgens gekleurde tafels, hoeden en broeken, en tot slot gaat het over vrouwelijke ambtsdragers. Dan ben ik blij dat men nog ergens voor durft te staan, al denkt dan de hele wereld er anders over!

Als ik zo de reacties lees dan vermoed ik dat 1 refoforummer er meer moeite mee heeft dan alle GGiN’ers bij elkaar. Vrijwel wekelijk wordt een of meerdere huwelijken bevestigd.

En het is niet zo dat je verplicht je stofje moet komen laten zien. Als je twijfelt over je kleur dan kun je dit voorleggen bij de kerkenraad en dan is het wel zo handig als je wat kan laten zien.

Dus aub stop met die (gemaakte) verontwaardiging, dit is totaal geen nieuw verschijnsel maar redelijk ouderwets, ik gok sinds 1953!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie