Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door Erskinees »

Jongere schreef:Verdrietig bericht op de dag van de synodestart:
https://www.rd.nl/kerk-religie/eerste-v ... -1.1575252
Dat lijkt me geen toeval maar tactisch ingepland. Zo krijg je politieke spelletjes binnen een kerkverband.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
Refoforum2017 schreef:
Bezorgd schreef:
DDD schreef:
Is het eigenlijk zo dat je ook in de synode kunt komen wanneer je niet van geboorte CGK bent?
Sterker, je kunt dan zelfs in het moderamen komen, bewijst de stemming van vandaag ;)
Hoe/Wie bedoel je?
ds. S.P. Roosendaal
Vandaar zijn uitspraak: "Het is nooit te laat om christelijk gereformeerd te worden." :yahoo
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:
Bezorgd schreef: ds. S.P. Roosendaal
Vandaar zijn uitspraak: "Het is nooit te laat om christelijk gereformeerd te worden." :yahoo
Rom 12:2 Wordt hervormd ;)
~~Soli Deo Gloria~~
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door DDD »

De Statenvertaling zegt vast: wordt veranderd.

En een HSV uit de GG zou kunnen luiden: wordt gereformeerd.

Het is allemaal waar.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:
Jongere schreef:Verdrietig bericht op de dag van de synodestart:
https://www.rd.nl/kerk-religie/eerste-v ... -1.1575252
Dat lijkt me geen toeval maar tactisch ingepland. Zo krijg je politieke spelletjes binnen een kerkverband.
Ik dacht gisteravond dat ik het niet goed las. :nonnon
Ik vind dit echt niet te geloven.
Ik heb hier allerlei woorden voor in gedachten, maar zal me inhouden.
Een zwarte dag voor ons kerkverband. Zwarte dagEN, want de dam is doorgebroken nu.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:
Erskinees schreef:
Jongere schreef:Verdrietig bericht op de dag van de synodestart:
https://www.rd.nl/kerk-religie/eerste-v ... -1.1575252
Dat lijkt me geen toeval maar tactisch ingepland. Zo krijg je politieke spelletjes binnen een kerkverband.
Ik dacht gisteravond dat ik het niet goed las. :nonnon
Ik vind dit echt niet te geloven.
Ik heb hier allerlei woorden voor in gedachten, maar zal me inhouden.
Een zwarte dag voor ons kerkverband. Zwarte dagEN, want de dam is doorgebroken nu.
Zullen ze nu in jouw kerk ook er mee beginnen ?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef:
Mara schreef:
Erskinees schreef:
Jongere schreef:Verdrietig bericht op de dag van de synodestart:
https://www.rd.nl/kerk-religie/eerste-v ... -1.1575252
Dat lijkt me geen toeval maar tactisch ingepland. Zo krijg je politieke spelletjes binnen een kerkverband.
Ik dacht gisteravond dat ik het niet goed las. :nonnon
Ik vind dit echt niet te geloven.
Ik heb hier allerlei woorden voor in gedachten, maar zal me inhouden.
Een zwarte dag voor ons kerkverband. Zwarte dagEN, want de dam is doorgebroken nu.
Zullen ze nu in jouw kerk ook er mee beginnen ?
Dat denk ik niet, want we hebben nog geen vrouwelijke diakenen. Ook niet bijna.
Ik denk dat dat dan eerst gaat gebeuren, maar als het zover komt, ga ik weg. Dat heb ik trouwens allang gemeld bij de k.r. hoor.
Niet als dreigement, ze doen er maar mee wat ze willen.
Maar ik vind wel dat je als gemeentelid duidelijk moet maken waar je staat. Zeker in dit soort kwesties.
Soms zijn zaken gewoon echt een brug te ver.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door Bezorgd »

Lezing dr. C.P. de Boer , gehouden op de twee toerustingsbijeenkomsten van 21 en 24 september 2022, onder het thema: ‘Blijven we samen belijden, of gaan we alleen samen praten?’


https://www.cgberaad.nl/lezing-cpdeboer/
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door J.C. Philpot »

De classis Haarlem van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) geeft ook niet-CGK-afgevaardigden stemrecht op de classis. (...) De generale synode bepaalde dat niet-CGK-afgevaardigden geen stemrecht hebben op classisvergaderingen.

(...) Verder besloot ‘Haarlem’ het door de cgk Lisse genomen besluit om over te gaan tot het aanstellen van vrouwen in het ambt „te dragen”. De classis „blijft deze gemeente accepteren als volwaardig lid”.

https://www.rd.nl/artikel/999890-niet-c ... is-haarlem
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef:De classis Haarlem van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) geeft ook niet-CGK-afgevaardigden stemrecht op de classis. (...) De generale synode bepaalde dat niet-CGK-afgevaardigden geen stemrecht hebben op classisvergaderingen.

(...) Verder besloot ‘Haarlem’ het door de cgk Lisse genomen besluit om over te gaan tot het aanstellen van vrouwen in het ambt „te dragen”. De classis „blijft deze gemeente accepteren als volwaardig lid”.

https://www.rd.nl/artikel/999890-niet-c ... is-haarlem
Zeer zorgelijke ontwikkeling. Na de plaatselijke kerken leggen ook diverse classes de GS uitspraken naast zich neer.

…..en een iegelijk deed, wat recht was in zijn ogen. (Richteren 21:25)
(Kanttekening: Dat is, wat hem dacht recht te zijn; niet wat recht was in de ogen des Heeren.)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door Erskinees »

Zijn er BhP-gemeenten of "BhP-achtige"-gemeenten in de Classis Haarlem? Dat lijkt me namelijk een moeilijke positie.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door huisman »

Erskinees schreef:Zijn er BhP-gemeenten of "BhP-achtige"-gemeenten in de Classis Haarlem? Dat lijkt me namelijk een moeilijke positie.
Die zijn er niet in deze classis. In het recente verleden waren Opperdoes en Den Helder middengemeenten. In een verder verleden was IJmuiden een "BhP-achtige“ gemeente met o.a, ds. M. Vlietstra .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door Bezorgd »

Het is werkelijk ongekend hoe iedereen maar doet wat goed is in eigen ogen.
Synode besluiten worden met voeten getreden.

Steeds meer cgk’s bieden ruimte aan vrouw in ambt
https://www.rd.nl/artikel/1019999-steed ... uw-in-ambt
RD schreef:Een aantal gemeenten in de classis Haarlem heeft revisie aangevraagd bij de generale synode betreffende de uitspraak van de synode, gedaan op 22 april 2022, dat er binnen de CGK geen plaats is voor vrouwen in het ambt. „Tegelijkertijd werd duidelijk”, vervolgt het verslag in De Wekker, „dat naast de gemeenten in IJmuiden en Lisse, ook de gemeenten in Aalsmeer, Alkmaar, Haarlem (Goede Herderkerk), Hoofddorp en Sassenheim al het besluit genomen hebben de ambten (in ieder geval voor ouderling en diaken) open te stellen voor vrouwen.”
En tegelijkertijd een artikel in het ND: https://www.nd.nl/geloof/protestant/117 ... -willen-sa

ND schreef:Ook dominee Peter Buijs, lid van het christelijk-gereformeerde synodebestuur, begrijpt dat de blik meer gericht is op de PKN dan op zijn CGK. Volgens hem heeft dat met twee ontwikkelingen te maken: de eerste is de visie van de NGK op vrouwelijke ambtsdragers en homoseksualiteit. De tweede is de reactie van de CGK hierop dat alleen samenwerking mogelijk is met NGK-gemeenten die geen ruimte geven aan vrouwelijke ambtsdragers, kinderen aan het heilig avondmaal en homoseksuele relaties. ‘De tendens is duidelijk: predikanten zien eerder samengaan met de PKN voor zich dan samengaan met de CGK. Ik denk dat dat de eerlijke waarheid is.’
Je kunt zo toch niet meer met elkaar verder.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (alleen feiten!)

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef: 12 mei 2023, 09:14 Je kunt zo toch niet meer met elkaar verder.
Het lijkt me ook het meest logisch dat men het kerkverband ontbind. En dat zoveel als mogelijk op een ordelijke manier probeert te doen.
Plaats reactie