Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Tiberius »

windorgel schreef:Mijn kennis m.b.t. de toepassing van de AVG is mede gebaseerd op de informatie en cursussen die door een jurist van Wille Donker is/zijn gegeven.
Ik heb hun cursus ook gevolgd en hun handboek gekocht.
Maar ik kan me niet altijd vinden in hun uitgangspunten. Ik kan je cursus van IAPP aanraden, die steken hem veel pragmatischer in.
windorgel schreef:Maar ik heb ook bij andere instanties cursussen gevolgd en die spraken het advies van Wille Donker niet tegen.
Welke instanties?
windorgel schreef:Wellicht is er dan een gat in de markt voor Tiberius om scholen en kerken van de informatie te voorzien die volgens hem de juiste isw...
Ik doe mijn best.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/kerk-religie/verdwijn ... -1.1611278
Ik plaats deze link hier maar even. Ik kan geen geschikter draadje vinden.

Ik vind de privacywetgeving erg lastig. Hoe ver moet je daar nu in gaan? Ik hoorde pas van een gemeente die besloten heeft om de mededelingen over (doop)leden die zich aan het kerkverband onttrekken wegens overgang naar een ander kerkverband of kerkgenootschap niet meer in het kerkblad te plaatsen. En er zijn ook gemeenten waar men zelfs de ziektes en dankzeggingen niet meer in het kerkblad plaatst, alleen nog dat de betreffende persoon in of uit het ziekenhuis kwam.

Hoe ver moet je hier in gaan? Heeft iemand daar ideeën over? @Tiberius wellicht?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door DDD »

Volgens mij is dat allemaal niet nodig.

Men zou de Autoriteit Persoonsgegevens eens om advies moeten vragen en zelf ook een beetje nuchter nadenken.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Ik hoorde pas van een gemeente die besloten heeft om de mededelingen over (doop)leden die zich aan het kerkverband onttrekken wegens overgang naar een ander kerkverband of kerkgenootschap niet meer in het kerkblad te plaatsen.
Wat is het gerechtvaardigde belang van de kerk om het wél te plaatsen?
En er zijn ook gemeenten waar men zelfs de ziektes en dankzeggingen niet meer in het kerkblad plaatst, alleen nog dat de betreffende persoon in of uit het ziekenhuis kwam.
Gezondheidsgegevens zijn inderdaad bijzondere persoonsgegevens, dus daar moet je voorzichtig mee omgaan. Zeker in een fysiek blad.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door DDD »

Leden hebben er mijns inziens recht op om te weten wie er lid zijn van hun kerk of vereniging. Dat lijkt mij op zich al een gerechtvaardigd belang. Sowieso is een kerkblad een binnenkerkelijk orgaan, althans, in veel gevallen. Als het kerkblad ook naar de plaatselijke media en bibliotheek gaat, is dat wel anders.

Ik zou het erg vervelend vinden als ik geen inzage meer had in de kerkelijke stand.

Ik denk eerder dat de kerkenraad vond dat er teveel mensen vertrokken en dat liever niet in het kerkblad ziet staan.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23840
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door refo »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/verdwijn ... -1.1611278
Ik plaats deze link hier maar even. Ik kan geen geschikter draadje vinden.

Ik vind de privacywetgeving erg lastig. Hoe ver moet je daar nu in gaan? Ik hoorde pas van een gemeente die besloten heeft om de mededelingen over (doop)leden die zich aan het kerkverband onttrekken wegens overgang naar een ander kerkverband of kerkgenootschap niet meer in het kerkblad te plaatsen. En er zijn ook gemeenten waar men zelfs de ziektes en dankzeggingen niet meer in het kerkblad plaatst, alleen nog dat de betreffende persoon in of uit het ziekenhuis kwam.

Hoe ver moet je hier in gaan? Heeft iemand daar ideeën over? @Tiberius wellicht?
Ik kreeg onlangs de Goudse kerkbode van eind jaren 40. Daar stond werkelijk niets in over zieke mensen. Wel overkomsten en vertrek.
Het ergste was nog de nuchtere mededeling: "overleden: Maria Jansen (catechisante van 17 jaar)." verder niets over dat meisje.
In ieder geval: we zijn weer 75 jaar terug in de tijd.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/verdwijn ... -1.1611278
Ik plaats deze link hier maar even. Ik kan geen geschikter draadje vinden.

Ik vind de privacywetgeving erg lastig. Hoe ver moet je daar nu in gaan? Ik hoorde pas van een gemeente die besloten heeft om de mededelingen over (doop)leden die zich aan het kerkverband onttrekken wegens overgang naar een ander kerkverband of kerkgenootschap niet meer in het kerkblad te plaatsen. En er zijn ook gemeenten waar men zelfs de ziektes en dankzeggingen niet meer in het kerkblad plaatst, alleen nog dat de betreffende persoon in of uit het ziekenhuis kwam.

Hoe ver moet je hier in gaan? Heeft iemand daar ideeën over? @Tiberius wellicht?
Ik kreeg onlangs de Goudse kerkbode van eind jaren 40. Daar stond werkelijk niets in over zieke mensen. Wel overkomsten en vertrek.
Het ergste was nog de nuchtere mededeling: "overleden: Maria Jansen (catechisante van 17 jaar)." verder niets over dat meisje.
In ieder geval: we zijn weer 75 jaar terug in de tijd.
Als ik de Kerkbodes van Rijssen uit de jaren 60 vergelijk zijn die ook compleet anders dan nu. Nu staat er bv. bij overlijden een "In Memoriam". Vroeger was dat alleen even in de Kerkelijke Stand. De Kerkbode is in de loop van de tijd een meer een meditatief blad geworden. Met achtergrondinformatie over bv. Nadere Reformatie, een rubriek voor de kinderen enz.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Terri »

refo schreef:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/verdwijn ... -1.1611278
Ik plaats deze link hier maar even. Ik kan geen geschikter draadje vinden.

Ik vind de privacywetgeving erg lastig. Hoe ver moet je daar nu in gaan? Ik hoorde pas van een gemeente die besloten heeft om de mededelingen over (doop)leden die zich aan het kerkverband onttrekken wegens overgang naar een ander kerkverband of kerkgenootschap niet meer in het kerkblad te plaatsen. En er zijn ook gemeenten waar men zelfs de ziektes en dankzeggingen niet meer in het kerkblad plaatst, alleen nog dat de betreffende persoon in of uit het ziekenhuis kwam.

Hoe ver moet je hier in gaan? Heeft iemand daar ideeën over? @Tiberius wellicht?
Ik kreeg onlangs de Goudse kerkbode van eind jaren 40. Daar stond werkelijk niets in over zieke mensen. Wel overkomsten en vertrek.
Het ergste was nog de nuchtere mededeling: "overleden: Maria Jansen (catechisante van 17 jaar)." verder niets over dat meisje.
In ieder geval: we zijn weer 75 jaar terug in de tijd.
Ik was vroeger regelmatig in een kerk waar helemaal geen afkondigingen waren en sowieso geen namen genoemd werden. De predikant of ouderling haalde in het gebed enkel d.m.v. wat vage omschrijvingen, gebeurtenissen aan, bv;
"Er zijn mensen die hebben vreugde gehad en er zijn mensen die hebben nog meer vreugde gehad" en dat werd dan op zo'n manier benoemd in het gebed. Giswerk dus.
Welke/waarom vreugde? Kon zo maar van alles zijn.
In dit geval was het respectievelijk een 25 jarig huwelijksjubileum en een 40 jarig huwelijksjubileum, vandaar bij die laatste meer vreugde..... :D
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Leden hebben er mijns inziens recht op om te weten wie er lid zijn van hun kerk of vereniging. Dat lijkt mij op zich al een gerechtvaardigd belang.
Dat klopt wanneer het gaat over de actuele ledenlijst. Maar lijkt mij niet juist voor iemand die geen lid meer is. De mededeling "geen lid meer" zou dan voldoende moeten zijn, zonder een specifieke reden of uiting naar de plaats waar hij/zij naar toe is gegaan.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Jantje »

Hoe rijm jij dat met het onderlinge gemeente-zijn? Als één lid lijdt, lijden toch alle leden mee?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Hoe rijm jij dat met het onderlinge gemeente-zijn? Als één lid lijdt, lijden toch alle leden mee?
Zoals boven beschreven was het hier ook tot in de jaren 80 of 90 toe. Er werden nooit namen genoemd. De gemeente moest maar raden om wie het ging aan de bewoordingen in de voorbede.
Wellicht (ik weet het niet zeker) dat pas met de komst van ds. v.D. hier verandering in kwam.
Nu wordt vooraf afgelezen voor wie voorbede is gevraagd, met naam en zo nodig adres erbij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28656
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door DDD »

Wellicht is het niet nodig om te vermelden dat iemand zich heeft onttrokken, maar ik zou mij op het standpunt stellen dat juist deze informatie wezenlijk is. Anders zou de ban of afsnijding ook in strijd zijn met de AVG, maar dat is niet zo.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Wellicht is het niet nodig om te vermelden dat iemand zich heeft onttrokken, maar ik zou mij op het standpunt stellen dat juist deze informatie wezenlijk is. Anders zou de ban of afsnijding ook in strijd zijn met de AVG, maar dat is niet zo.
Inderdaad. Ik ben het helemaal met je eens. Als iemand naar een andere woonplaats verhuist (en een gemeente binnen hetzelfde kerkverband) dan hoor je dat ook.

En ten overvloede nogmaals: ik vind dat het ook hoort bij het gemeente-zijn. Als er een teen afsterft, dan voelt heel het lichaam dat. (Een beetje een raar beeld, maar ik hoop dat iedereen het begrijpt.)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/verdwijn ... -1.1611278
Ik plaats deze link hier maar even. Ik kan geen geschikter draadje vinden.

Ik vind de privacywetgeving erg lastig. Hoe ver moet je daar nu in gaan? Ik hoorde pas van een gemeente die besloten heeft om de mededelingen over (doop)leden die zich aan het kerkverband onttrekken wegens overgang naar een ander kerkverband of kerkgenootschap niet meer in het kerkblad te plaatsen. En er zijn ook gemeenten waar men zelfs de ziektes en dankzeggingen niet meer in het kerkblad plaatst, alleen nog dat de betreffende persoon in of uit het ziekenhuis kwam.

Hoe ver moet je hier in gaan? Heeft iemand daar ideeën over? @Tiberius wellicht?
Probleem is dat veel kerken (andere organisaties trouwens ook) de AVG juridiseren uit angst voor boetes.
De AVG is juist bedoeld als richtlijn om netjes met vertrouwelijke gegevens om te gaan. Zoals in de AVG artikel 5 staat 'zorgvuldig, transparant en rechtmatig'. Dan handel je naar de letter, de geest en de ratio van de AVG. Dat betekent bijvoorbeeld dat je een doel en grondslag voor de verwerking moet hebben.

Publiciatie
Je hoort of leest vaak dat mensen met een minimum aan kennis roepen 'dat mag niet van de AVG'. Meestal is dat onzin.
Dat geldt ook voor die onttrekkingen: die mogen gewoon in het kerkblad gepubliceerd worden, als dat blad maar binnenkerkelijk blijft, zoals DDD zegt. (Niet op de website dus.) Het belang om de gemeente te informeren, weegt zwaarder als het privacy-belang van degene die vertrekt.
Zie ter illustratie dit artikel, gebaseerd op een uitspraak van de AP: https://www.nu.nl/binnenland/6008185/ov ... nding.html
Voor de liefhebbers: deze uitspraak is gebaseerd op de UAVG, artikel 22, lid 2c.

Met ziekte en dankzegging zou ik terughoudender zijn en alleen publiceren met toestemming, omdat dan het privacy-belang van de betrokkene al gauw zwaarder weegt dan het informatie-belang van de kerkenraad.

Jaarboek
Ook de maatregel waarmee dit topic begon om het jaarboek alleen aan de leden van de GerGem uit te geven, is een onzin-maatregel.
Men baseert zich dan (weet ik inmiddels) op bovenstaand artikel 22, lid 2c.
Maar voor een kerkverband geldt dat niet, omdat elke gemeente een zelfstandige eenheid is. Je bent geen lid van de Gereformeerde Gemeenten, maar van de gereformeerde gemeente te A. Als je van A naar B verhuist, wordt lid van de gereformeerde gemeente te B.

Voor de PKN, de HHK en andere kerkgenootschappen kan je bovenstaand artikel wel toepassen.
Ergens op het forum wordt het verschil tussen een kerkverband en een kerkgenootschap uitgelegd. Meestal is dat marginaal, maar voor de AVG weer niet.

Advies
Een oplossing kan zijn, wat in het door Jantje genoemde artikel ook staat, is alleen die gegevens publiceren die mensen kennelijk zelf openbaar hebben gemaakt.
Mijn advies is dat kerken zich afvragen welke gegevens ze als gemeente willen publiceren. Mensen met een bepaalde functie moeten vindbaar zijn. Zet alleen die gegevens op je website. Deze gegevens kunnen dan zo één op één naar het jaarboek.
Om maar even over kerkmuren heen te kijken: zo doet de Pius Almanak het ook!
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Hollander »

Tiberius schreef:[...]Dat geldt ook voor die onttrekkingen: die mogen gewoon in het kerkblad gepubliceerd worden, als dat blad maar binnenkerkelijk blijft, zoals DDD zegt. (Niet op de website dus.)[...]
Het is maar de vraag hoe dit geformuleerd moet worden.

A. Lid X heeft zich onttrokken aan onze gemeente.
B. Lid X heeft zich onttrokken aan onze gemeente en is overgegaan naar...

Optie A lijkt mij in de lijn van de AVG volledig gerechtvaardigd. Optie B gaat verder en ik vraag mij ten zeerste af of dat nog een hoger belang heeft voor de informatievoorziening van de kerk, dan voor de privacy van de desbetreffende persoon.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Plaats reactie