Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Tiberius »

Ik lees net in het ND het artikel "Gereformeerde Gemeenten krimpen voor het eerst in jaren", dat het jaarboek van de Gereformeerde gemeenten niet beschikbaar is voor niet-leden 'vanwege de privacywetgeving'.
Voor het eerst is het jaarboek van de Gereformeerde Gemeenten namelijk niet beschikbaar voor niet-leden. Vanwege de privacywetgeving, laat het ondersteunende bureau van het kerkgenootschap weten. Het zal ook niet, zoals voorgaande edities, in de christelijke boekhandel liggen. Daarmee is het kerkgenootschap een van de eerste die niet langer adresgegevens van predikanten en plaatselijke gemeenten op grote schaal verspreidt.
bron: https://www.nd.nl/nieuws/geloof/gerefor ... 5184.lynkx

Het argument 'vanwege de privacywetgeving' is onzin, en ik denk dat ze dat zelf ook wel weten bij het kerkelijk bureau; het lijkt me sterk dat daar niemand met kennis van de AVG zit.
Waarom zouden ze dat dan doen?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Bertiel »

heb werkelijk waar geen idee waarom.
Zag wel dat dit ook bij het nieuwe jaarboek van de HHK van toepassing is
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Delftenaar »

Ondertussen staan de adressen van predikanten wel gewoon op gergeminfo.nl. Daar moeten ze die gegevens net zo goed verwijderen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Tiberius »

Inderdaad, inclusief foto. Bijzondere persoonsgegevens dus.
Maar daar gaat het me niet om.
Vaak wordt de AVG als smoes gebruikt om iets niet te hoeven doen. Maar ze hebben dat boek al beschikbaar. Daarom begrijp ik het niet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door refo »

Iemand van Wille Donker heeft het advies geschreven. Dan moet je daar maar eens informeren.
(Ik heb er 100 besteld, gat in de markt. )
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Tiberius »

Ok, dan is het me wel helder.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
refo schreef:Iemand van Wille Donker heeft het advies geschreven. Dan moet je daar maar eens informeren.
(Ik heb er 100 besteld, gat in de markt. )
Ok, dan is het me wel helder.
Leg eens uit? Ik begrijp het niet.

En @refo, ga je die maandagochtend in de hal van de kerk verkopen? :bobo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door DDD »

Iemand daar schreef ook dergelijke handboeken voor scholen, maar zij is overgestapt naar een ander kantoor. Dus een beetje vreemd is het wel.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door windorgel »

In het jaarboek staan ook contactgegevens van JV-leiders etc. Die zou je dan allemaal om toestemming moeten vragen. Die klus voorkomen ze misschien op deze manier?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:Iemand van Wille Donker heeft het advies geschreven. Dan moet je daar maar eens informeren.
(Ik heb er 100 besteld, gat in de markt. )
Ok, dan is het me wel helder.
Leg eens uit? Ik begrijp het niet.
Dat hoeft ook niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Jantje »

Inmiddels begrijp ik wat Wille Donker voor instantie is. Maar dan begrijp ik nog steeds niet hoe dat advies kan worden gecontroleerd. Op de jaarlijkse zendingsmarkt alhier worden de Kerkelijke Jaarboeken altijd goed verkocht. En dan valt niet te controleren wie er wel of niet van de Gereformeerde Gemeenten lid is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door refo »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:Iemand van Wille Donker heeft het advies geschreven. Dan moet je daar maar eens informeren.
(Ik heb er 100 besteld, gat in de markt. )
Ok, dan is het me wel helder.
Leg eens uit? Ik begrijp het niet.

En @refo, ga je die maandagochtend in de hal van de kerk verkopen? :bobo
Nee, natuurlijk niet. Denk eerst eens zelfstandig na voor je een vraag stelt.
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Refoforum2017 »

De AVG-richtlijnen zijn bijzonder strikt. Ook kerken mogen niet hun gegevens verspreiden onder mensen, die deze gegevens niet direct nodig hebben. Daarom de voorwaarde dat iemand alleen een kerkelijk jaarboek mag bestellen als hij GG'er is. Iemand die dat niet is, is zelf verantwoordelijkheid als hij wel een GG-jaarboek besteld, wat dus niet is toegestaan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Tiberius »

Refoforum2017 schreef:De AVG-richtlijnen zijn bijzonder strikt. Ook kerken mogen niet hun gegevens verspreiden onder mensen, die deze gegevens niet direct nodig hebben. Daarom de voorwaarde dat iemand alleen een kerkelijk jaarboek mag bestellen als hij GG'er is. Iemand die dat niet is, is zelf verantwoordelijkheid als hij wel een GG-jaarboek besteld, wat dus niet is toegestaan.
Je eerste zin (die onjuist is) spreekt de tweede en derde zin tegen.
En verder:
Hoe kom je erbij dat kerken hun gegevens niet mogen verspreiden onder die mensen? Van wie mag dat niet dan? En mag Gergeminfo.nl (die onder hetzelfde deputaatschap valt) dat dan wel?
En wat versta je onder 'mensen, die deze gegevens niet direct nodig hebben'? Begrijp ik hieruit dat alle GG'ers die gegevens wel direct nodig hebben? En alle niet-GG'ers niet? Ik kan zo tien redenen bedenken waarom een niet-GG'er die gegevens nodig heeft.

Kortom: het heeft allemaal een hoop klok-klepel-gehalte. Er wordt veel onzin geroepen over de AVG. Vaak kent men niet eens de UAVG.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Mara »

Refoforum2017 schreef:De AVG-richtlijnen zijn bijzonder strikt. Ook kerken mogen niet hun gegevens verspreiden onder mensen, die deze gegevens niet direct nodig hebben. Daarom de voorwaarde dat iemand alleen een kerkelijk jaarboek mag bestellen als hij GG'er is. Iemand die dat niet is, is zelf verantwoordelijkheid als hij wel een GG-jaarboek besteld, wat dus niet is toegestaan.
Ik kom als CGkse op bezoek bij mijn GG familie, zie het boekje liggen en blader er in.
Ben ik dan strafbaar of mijn GG familie die het in de kast hadden moeten opbergen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie