Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Charles »

Tiberius schreef:Inderdaad, inclusief foto. Bijzondere persoonsgegevens dus.
Maar daar gaat het me niet om.
Vaak wordt de AVG als smoes gebruikt om iets niet te hoeven doen. Maar ze hebben dat boek al beschikbaar. Daarom begrijp ik het niet.
Daar zal de GerGem snel een keer van terugkomen. Kwestie van tijd dat een predikant een keer in het nieuws komt / onder vuur ligt (iemand hoeft maar een stukje uit een preek op social media te gooien om een rel te krijgen). Vervolgens leer je via google op welk adres je eieren tegen de ramen moet gooien en naar welk mail adres men de doodsbedreigingen kan sturen.

By the way. Wat doen al die GG predikanten op LinkedIn?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Luther »

Het bericht bevreemde mij ook. Het lijkt me ook zeer overdreven. (Maar ik beken: ik vind die hele AVG een wangedrocht.) Kerken zijn m.i. veelal niet op de hoogte van wat er werkelijk in de AVG staat. Bovendien: ik neem aan dat elke predikant en elke gemeente vooraf gegevens aan moet leveren en/of moet controleren. Kleine moeite om er een regel bij te zetten dat voor predikanten hun reactie geldt als akkoordverklaring en aan gemeenten te vragen om te regelen dat ieder toestemming geeft voor het publiceren van gegevens.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Refoforum2017 »

Technisch weet ik ook niet alle ins en outs, maar ik weet wel dat het zonder toestemming van betreffende personen verspreiden van gegevens niet is toegestaan. Dat is heel erg strikt en biedt weinig mogelijkheden. Voor kerken schijnt wel een afwijkende module te zijn opgenomen in de wet.

Ik hoorde van een reformatorische VO-school dat ook daar alles op z'n kop is gegaan. Niemand mag meer bij de adres- en telefoongegevens van docenten. Alleen in hele kleine kring worden gegevens uitgewisseld, maar ouders kunnen niet meer telefonisch contact opnemen met docenten. Dat vind ik best ver gaan, maar er schijnt daar gezegd te zijn dat de AVG op dit punt heel ver gaat.

Waarom doet de HHK dit ook? Hier zal denk ik afstemming over zijn geweest met de GG.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Herman »

Bovendien is de privacywetgeving 100% antichristelijk.

Dingdong
Ah, dus u bent de dominee?
Huh, hoe weet u dat? Wie bent u dan eigenlijk
Nou, ik heb hier zo'n kerkelijk jaarboek, kijk maar op pagina 25
Niks mee te maken. Hoe komt u daaraan?
Maar mijnheer, kunt u mij niks vertellen over...
beng, de deur is dicht.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door DDD »

Ik ben niet heel deskundig op de AVG, maar heb er wel een aantal cursussen over gevolgd, en vooralsnog ben ik het eens met Tiberius dat het allemaal erg overdreven is.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door windorgel »

Als er op basis van de AVG geen grond is om de persoonsgegevens te verspreiden, dan kan je dat alleen doen wanneer de betreffende personen daar toestemming voor gegeven hebben. Voor veel gegevens in het kerkelijk jaarboek geldt dat die grond er niet is in de AVG en dus toestemming noodzakelijk is.
In het kerkelijk jaarboek staan nl, behalve de gegevens van de predikanten, gegevens van veel andere mensen (mailadressen van voorzitter/secretaris jeugdvereniging, vrouwenvereniging, bijbelstudiekring). Het is een enorme operatie om aan al die mensen toestemming te vragen.
Ik denk dat de GG en HHK van mening zijn (op basis van het advies van een deskundige) dat ze door de huidige wijze van publiceren van het kerkelijk jaarboek deze persoonlijke toestemming niet hoeven te regelen. Of dat inderdaad zo is, vraag ik me af.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Dodo »

De Hervormde vrouwenbond heeft een brief van vier kantjes aan de besturen gestuurd, over de privacywet. Daarbij gaven ze een voorbeeldbrief die de verenigingen aan de leden kunnen sturen. De voorbeeldbrief was twee kantjes volgeschreven. Totaal over de top. Tot en met dat leden recht hebben op inzage van hun gegevens, maar dat ze dan wel hun identiteitsbewijs moesten meenemen en zo.
Wij hebben uiteindelijk de leden een mail gestuurd, met daarin ongeveer: wij hebben uw naam, adres en telefoonnummer opgeschreven. Als u dat wilt, kunt u dat inzien en veranderen. Als u vragen hebt, horen we dat graag.

Meer is het ook niet, volgens mij, die hele privacywet.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door DDD »

windorgel schreef:Als er op basis van de AVG geen grond is om de persoonsgegevens te verspreiden, dan kan je dat alleen doen wanneer de betreffende personen daar toestemming voor gegeven hebben. Voor veel gegevens in het kerkelijk jaarboek geldt dat die grond er niet is in de AVG en dus toestemming noodzakelijk is.
In het kerkelijk jaarboek staan nl, behalve de gegevens van de predikanten, gegevens van veel andere mensen (mailadressen van voorzitter/secretaris jeugdvereniging, vrouwenvereniging, bijbelstudiekring). Het is een enorme operatie om aan al die mensen toestemming te vragen.
Ik denk dat de GG en HHK van mening zijn (op basis van het advies van een deskundige) dat ze door de huidige wijze van publiceren van het kerkelijk jaarboek deze persoonlijke toestemming niet hoeven te regelen. Of dat inderdaad zo is, vraag ik me af.
Maar natuurlijk is er wel een grond in de AVG. Dus die toestemming is helemaal niet expliciet nodig.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Tiberius »

Klopt. Toestemming moet je pas als laatste grondslag gebruiken, omdat die lastig te verkrijgen is en bovendien eenvoudig intrekbaar moet zijn.

@Herman, hoezo anti-christelijk? Zelfs 100%? Ik denk dat het voor christenen juist goed is om de privacy van anderen te respecteren.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Herman »

Maar andersom? Als je verantwoording wordt gevraagd?
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door GGotK »

Tiberius schreef:Inderdaad, inclusief foto. Bijzondere persoonsgegevens dus.
Maar daar gaat het me niet om.
Vaak wordt de AVG als smoes gebruikt om iets niet te hoeven doen. Maar ze hebben dat boek al beschikbaar. Daarom begrijp ik het niet.
De foto van student P. Kleijer hebben ze er weer afgehaald, dus ze luisteren goed.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:Maar andersom? Als je verantwoording wordt gevraagd?
Hoe bedoel je?
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door windorgel »

DDD schreef:
windorgel schreef:Als er op basis van de AVG geen grond is om de persoonsgegevens te verspreiden, dan kan je dat alleen doen wanneer de betreffende personen daar toestemming voor gegeven hebben. Voor veel gegevens in het kerkelijk jaarboek geldt dat die grond er niet is in de AVG en dus toestemming noodzakelijk is.
In het kerkelijk jaarboek staan nl, behalve de gegevens van de predikanten, gegevens van veel andere mensen (mailadressen van voorzitter/secretaris jeugdvereniging, vrouwenvereniging, bijbelstudiekring). Het is een enorme operatie om aan al die mensen toestemming te vragen.
Ik denk dat de GG en HHK van mening zijn (op basis van het advies van een deskundige) dat ze door de huidige wijze van publiceren van het kerkelijk jaarboek deze persoonlijke toestemming niet hoeven te regelen. Of dat inderdaad zo is, vraag ik me af.
Maar natuurlijk is er wel een grond in de AVG. Dus die toestemming is helemaal niet expliciet nodig.
Welke grond zou jij dan kunnen benoemen op grond van de AVG (art 6) om het telefoonnummer van de secretaresse van de vrouwenvereniging of een lid van de zendingscommissie te publiceren? Die verwerking (publicatie) is niet noodzakelijk om te voldoen aan een wettelijke verplichting, of voor de uitvoering van een overeenkomst. Ook is geen sprake van gerechtvaardigd belang. Dus dan kom je op het punt dat je toestemming moet vragen voordat je publiceert. En dat is een omvangrijke klus...
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door DDD »

Waarom zou er geen gerechtvaardigd belang zijn?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Tiberius »

Gerechtvaardigd belang. Je wilt toch de contactgegevens delen?
Als dat niet zo is, waar ben je dan eigenlijk mee bezig? Voor de fun allerlei terlefoonnummers en mailadressen verzamelen en rondsturen?
Ik zou zeggen: direct er mee stoppen dan, GG-lid of niet.
Als jij een vrouwenvereniging of een zendingscommissie hebt, dan is het wel handig als je weet hoe mensen die kunnen bereiken.
Plaats reactie