Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Tiberius »

Overigens staat deze privacy-discussie helemaal los van het feit, dat ik zo'n jaarboek een eerste-klas papier- en milieu-verspilling vind.
Alle gewenste informatie kan de website van de kerk gepubliceerd worden. Alleen die van predikanten kan dan op een centrale site, bijvoorbeeld gergeminfo.nl gezet worden.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door windorgel »

Ik zal maar even overnemen wat de autoriteit persoonsgegevens schrijft over de grondslag ‘noodzakelijk voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen’:
U kunt zich op deze grondslag baseren als u aan drie voorwaarden voldoet: (1) u heeft een gerechtvaardigd belang, (2) de verwerking is noodzakelijk om dit gerechtvaardigde belang te behartigen en (3) u heeft een afweging gemaakt tussen uw belangen en die van de personen van wie u persoonsgegevens verwerkt.
1. Gerechtvaardigd belang
Ten eerste moet het gaan om een gerechtvaardigd belang. Dit belang moet rechtmatig, voldoende duidelijk verwoord en ook echt aanwezig zijn. Dat is zo wanneer een verwerking aantoonbaar noodzakelijk is om uw bedrijfsactiviteiten te verrichten. Bijvoorbeeld het voeren van een personeelsadministratie.
2. Noodzakelijkheid
Ten tweede moet de verwerking van de persoonsgegevens noodzakelijk zijn voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang. U moet de verwerking daarom toetsen aan de eisen van (1) proportionaliteit en (2) subsidiariteit.
Dat betekent dat u moet nagaan of (1) het doel van de verwerking in verhouding staat tot de inbreuk voor de personen van wie u persoonsgegevens verwerkt en (2) of u het doel niet op een voor de betrokken personen minder nadelige manier kan bereiken.
3. Afweging belangen
Ten derde moet u een afweging maken tussen uw belangen en de belangen van de personen van wie u persoonsgegevens verwerkt. Ook moet u hierbij eventueel maatregelen treffen om ervoor te zorgen dat de rechten en vrijheden van deze personen niet zwaarder wegen dan uw gerechtvaardigd belang.
Dit betekent onder meer dat u de gegevens niet langer mag bewaren dan nodig is voor het doel van de verwerking.

Verantwoordingsplicht
Zijn de persoonsgegevens echt noodzakelijk voor de behartiging van uw gerechtvaardigd belang? Zorg ervoor dat u goed kunt onderbouwen dat u zich op deze grondslag mag baseren. Onder de AVG heeft u namelijk een verantwoordingsplicht.

Ik kan deze grondslag niet koppelen aan veel gegevens die in het kerkelijk jaarboek staan, en dan heb ik het dus met name over de adresgegevens en (veelal) privé-mailadressen van commissie- en verenigingsbestuursleden.
Het zou anders zijn als je geen persoonsgegevens vermeldt, maar bijvoorbeeld een algemeen mailadres van de secretaresse van de vrouwenvereniging (vrouwenvereniging@gergemplaats.nl bijv).
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Mara »

Er zijn nog steeds mensen die geen internet hebben Tiberius.
Zelfs in onze kleine gemeente zijn dat er best nog veel.
In de PKN wordt ook nog steeds wekelijks het kerknieuws bezorgd, terwijl de meeste info gewoon online te lezen staat, zelfs voor mij als niet-lid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Refoforum2017
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 apr 2017, 14:20
Locatie: Krimpen

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Refoforum2017 »

Tiberius zit aardig stevig in de wedstrijd... :)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Tiberius »

Refoforum2017 schreef:Tiberius zit aardig stevig in de wedstrijd... :)
Ja, ik vind het jammer dat er zo negatief over de AVG gedaan wordt. Terwijl het eigenlijk alleen maar voordelen heeft.
Daarvan probeer ik de gereformeerde gezindte te overtuigen. ;)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Tiberius »

windorgel schreef:Ik kan deze grondslag niet koppelen aan veel gegevens die in het kerkelijk jaarboek staan, en dan heb ik het dus met name over de adresgegevens en (veelal) privé-mailadressen van commissie- en verenigingsbestuursleden.
Het zou anders zijn als je geen persoonsgegevens vermeldt, maar bijvoorbeeld een algemeen mailadres van de secretaresse van de vrouwenvereniging (vrouwenvereniging@gergemplaats.nl bijv).
Ben ik helemaal met je eens, maar dat is een andere discussie.
Gerechtvaardigd belang is de bereikbaarheid van de contactpersonen. Als mensen dat realiseren met een privé-mailadres, is dat niet verstandig maar wel hun goed recht.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door windorgel »

Tiberius schreef:
windorgel schreef:Ik kan deze grondslag niet koppelen aan veel gegevens die in het kerkelijk jaarboek staan, en dan heb ik het dus met name over de adresgegevens en (veelal) privé-mailadressen van commissie- en verenigingsbestuursleden.
Het zou anders zijn als je geen persoonsgegevens vermeldt, maar bijvoorbeeld een algemeen mailadres van de secretaresse van de vrouwenvereniging (vrouwenvereniging@gergemplaats.nl bijv).
Ben ik helemaal met je eens, maar dat is een andere discussie.
Gerechtvaardigd belang is de bereikbaarheid van de contactpersonen. Als mensen dat realiseren met een privé-mailadres, is dat niet verstandig maar wel hun goed recht.
Als je de toelichting leest van de autoriteit persoonsgevens bij de grondslag 'gerechtvaardigd belang' dan is m.i. wel heel duidelijk dat simpelweg 'het bereikbaar zijn van contactpersonen' niet valt onder deze grondslag.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Tiberius »

Ik zie niet in waarom niet. Kan je dat uitleggen?
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door DDD »

Precies. Het doel van het boekwerk is juist de bereikbaarheid van contactpersonen. Maar goed, de discussie zal gaan over leiding van de JV. Ik zie ook niet in waarom dat geen gerechtvaardigd belang zou zijn. De normen daarvoor zijn toch niet zo streng?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Simon0612 »

Ik ben het volledig eens met Windorgel hoor. Als ze dit doen vanuit gerechtvaardigd belang zullen ze het super goed omschreven moeten hebben.

Daarnaast zit er ook wel degelijk een verschil tussen persoonsgegevens ‘verwerken’ of publiceren. Publicatie vanuit gerechtvaardigd belang lijkt mij vrijwel onmogelijk! Zelfs onder alleen Ger Gem leden heb je dan een behoorlijke uitdaging! De autoriteit gaat daar wel degelijk vragen over stellen als ze in het verwerkingsregister publiceren tegenkomt icm gerechtvaardigd belang.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door windorgel »

DDD schreef:Precies. Het doel van het boekwerk is juist de bereikbaarheid van contactpersonen. Maar goed, de discussie zal gaan over leiding van de JV. Ik zie ook niet in waarom dat geen gerechtvaardigd belang zou zijn. De normen daarvoor zijn toch niet zo streng?
Die normen voor toepassing van de grond 'gerechtvaardigd belang' zijn duidelijk geformuleerd. Zie de aangehaalde tekst van de autoriteit persoonsgegevens.
De verwerking moet cf deze grond aantoonbaar noodzakelijk zijn om de bedrijfsactiviteiten te verrichten. Bijvoorbeeld voor het voeren van een personeelsadministratie. En daarnaast heb je nog het criterium 'afweging van belangen' en de noodzakelijkheid (proportionaliteit en subsidiariteit).
Deze grond (gerechtvaardigd belang) kan je natuurlijk wel aandragen voor het bijhouden van de persoonsgegevens binnen de administratie van de kerkenraad, maar beslist niet m.b.t. het openbaar publiceren van persoonsgegevens van bijv. de JV-leiding.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Tiberius »

Ja hoor, dat kan gerust. Ik zou niet weten waarom niet.
Het gaat er namelijk om dat die JV-leiding bereikbaar moet zijn. Dan is je grondslag gerechtvaardigd belang. Daar zal de AP geen speld tussen steken.
Het is juist niet-proportioneel om die gegevens niet te publiceren. Want waarom verzamel je ze anders, dan voor publicatie?

@Simon: er zit inderdaad verschil tussen verwerken en publiceren, maar dat is niet principieel: verwerken is namelijk een verzamelterm, waaronder o.a. publiceren valt.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Erskinees »

Simon0612 schreef: Daarnaast zit er ook wel degelijk een verschil tussen persoonsgegevens ‘verwerken’ of publiceren.
Publicatie is een verwerking. Die twee begrippen moet je niet uit elkaar trekken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Refoforum2017 schreef:Tiberius zit aardig stevig in de wedstrijd... :)
Ja, ik vind het jammer dat er zo negatief over de AVG gedaan wordt. Terwijl het eigenlijk alleen maar voordelen heeft.
Daarvan probeer ik de gereformeerde gezindte te overtuigen. ;)
Ik vind die hele wet compleet zinloos en volslagen belachelijk.
Laat ik ook eens stevig deelnemen aan deze wedstrijd...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door windorgel »

Nog los van de vraag of er een gerechtvaardigd belang is om genoemde gegevens te publiceren, is het op grond van artikel 9 van de AVG verboden om persoonsgegevens te verwerken waaruit iemands religieuze overtuiging blijkt.
Voor kerken geldt daarop een uitzondering (art 9 lid 2d) die als volgt is geformuleerd: de verwerking wordt verricht door een stichting, een vereniging of een andere instantie zonder winstoogmerk die op politiek, levensbeschouwelijk, godsdienstig of vakbondsgebied werkzaam is, in het kader van haar gerechtvaardigde activiteiten en met passende waarborgen, mits de verwerking uitsluitend betrekking heeft op de leden of de voormalige leden van de instantie of op personen die in verband met haar doeleinden regelmatig contact met haar onderhouden, en de persoonsgegevens niet zonder de toestemming van de betrokkenen buiten die instantie worden verstrekt.

Zonder toestemming is dus uitgifte van een jaarboek via de boekhandel in ieder geval niet toegestaan.
Laatst gewijzigd door windorgel op 06 jun 2019, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie