Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Tiberius »

Los van de AVG: optie B wordt denk ik nooit zo verwoord, omdat 'onttrokken' betekent: helemaal geen enkele kerkelijke binding meer.
Dan zou er staan:
Lid X is overgegaan naar ...
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Dodo »

In de PKN hebben we meer te maken met leden die zeggen: hoe kom je aan mijn adres, hoe komt het dat ik hier ingeschreven ben zonder dat ik dat weet, mag dat wel van AVG.
Ik zie ook aardig wat jonge ongedoopte mensen die, als ze het ouderlijk huis verlaten, meteen de connectie met de burgerlijke stand laten blokkeren. Feitelijk is dat dan ook het einde van hun lidmaatschap (want je weet niet waar ze blijven).
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Hollander »

Tiberius schreef:Los van de AVG: optie B wordt denk ik nooit zo verwoord, omdat 'onttrokken' betekent: helemaal geen enkele kerkelijke binding meer.
Dan zou er staan:
Lid X is overgegaan naar ...
Je begrijpt mijn bedoeling van het voorbeeld. Maar los daarvan, is het de vraag of het gerechtvaardigd is om te vermelden dat lid X van de ene gemeente is overgegaan naar een andere gemeente buiten het eigen kerkgenootschap/-verband. Ik denk dat de reikwijdte van een gerechtvaardigde informatievoorziening beperkt is tot voor de gemeente noodzakelijke informatie. Dan zijn termen als onttrokken, met bewijs van lidmaatschap vertrokken, etc. uitspraken met een gerechtvaardigd belang. De bestemming na het vertrek lijkt mij geen gerechtvaardigd belang meer voor de kerk en gemeente.
Laatst gewijzigd door Hollander op 20 nov 2019, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door DDD »

Nou, ik zou dat wel belangrijk vinden als ik vertrek.

Het maakt nogal wat verschil.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Nou, ik zou dat wel belangrijk vinden als ik vertrek.
Juist, je noemt twee keer ik. Vandaar dat de vraag door mij gesteld wordt of er nog wel een gerechtvaardigd belang is. Als je het mij persoonlijk vraagt, geef ik hetzelfde antwoord als jij. Maar of het voor algemene toepassing een gerechtvaardigde uitspraak is, is zeer de vraag.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Tiberius »

Hollander schreef:
Tiberius schreef:Los van de AVG: optie B wordt denk ik nooit zo verwoord, omdat 'onttrokken' betekent: helemaal geen enkele kerkelijke binding meer.
Dan zou er staan:
Lid X is overgegaan naar ...
Je begrijpt mijn bedoeling van het voorbeeld. Maar los daarvan, is het de vraag of het gerechtvaardigd is om te vermelden dat lid X van de ene gemeente is overgegaan naar een andere gemeente buiten het eigen kerkgenootschap/-verband. Ik denk dat de reikwijdte van een gerechtvaardigde informatievoorziening beperkt is tot voor de gemeente noodzakelijke informatie. Dan zijn termen als onttrokken, met bewijs van lidmaatschap vertrokken, etc. uitspraken met een gerechtvaardigd belang. De bestemming na het vertrek lijkt mij geen gerechtvaardigd belang meer voor de kerk en gemeente.
Het is sowieso een gerechtvaardigd belang, maar de eigenlijke vraag is wat zwaarder weegt: het privacy-belang van de vertrekker of het informatie-belang van de kerkenraad.
Ik verwacht dat jij gelijk hebt, en een rechter (of de AP) de neiging heeft het privacy-belang zwaarder te laten wegen.
Voor de zekerheid zou ik inderdaad adviseren het te vragen aan de vertrekker: hoe moeilijk is dat. De meeste vertrekkers zullen daar geen enkele moeite mee hebben.

Het hangt ook een beetje van het kerkverband af. Hoe rechtser het kerkverband, hoe meer men de neiging heeft om het veranderen van het kerkverband gelijk te stellen aan het verlaten van DE kerk. Meer naar het midden speelt dat niet zo.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef:In de PKN hebben we meer te maken met leden die zeggen: hoe kom je aan mijn adres, hoe komt het dat ik hier ingeschreven ben zonder dat ik dat weet, mag dat wel van AVG.
Ik zie ook aardig wat jonge ongedoopte mensen die, als ze het ouderlijk huis verlaten, meteen de connectie met de burgerlijke stand laten blokkeren. Feitelijk is dat dan ook het einde van hun lidmaatschap (want je weet niet waar ze blijven).
Het is een beetje off-topic, en ik weet ook niet zoveel van kerkgenootschappen (zoals PKN, HHK, enz.) af.
Maar volgens mij mag dat wel van de AVG, omdat mensen lid zijn van de PKN, niet van een plaatselijke gemeente, zoals bij de GG, CGK, enz.

Waar het volgens mij wel schuurt met de AVG, is de uitgifte van de verhuisgegevens van de BRP naar de SILA (die de ledenadministratie van de PKN enz. actualiseert). Het zou mij niet verbazen als iemand daar een zaak van maakt, dat die uitgifte moet stoppen, omdat de SILA werkt met een geen-bezwaar-systeem. Dat is namelijk naar mijn mening niet rechtmatig.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Jaarboek GerGem alleen voor leden 'vanwege privacy'

Bericht door Dodo »

Ik heb het idee dat men op het gemeentehuis de mogelijkheid van de Sila-blokkade nu wat actiever on de aandacht brengt dan vroeger. Met name het aantal jonge mensen dat het huis uit is gegaan, en dat nu die blokkade heeft, viel me op.

Leden die zich afvragen hoe we aan hun gegevens komen, leggen we dat uit, en we zeggen er bij dat ze het kunnen blokkeren als ze dat willen. Daar zijn ze doorgaans tevreden mee. Ik heb wel eens het idee dat een vriendelijke persoon aan de andere kant van de lijn een hoop kou uit de lucht haalt.
Maar dit is allemaal wel typisch PKN inderdaad.

Bij ons worden uitschrijvers overigens niet in de kerkbode vermeld, tenzij ze naar een ander kerkgenootschap overgaan. En als ze dat niet willen, doen we dat ook niet. Maar voor de onderlinge betrokkenheid is het wel fijn om te weten waarom een meelevend iemand niet meer in de kerk komt.
Plaats reactie