Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Amstelodamense »

Hollander schreef:
Amstelodamense schreef:(...), komt ook in de GG voor.
Amstelodamense schreef:En wat hebben we eraan dat we dit weten? (...)
;)
:D

Het lied vind ik een middelmatigheid, het oordelen over een avondmaalsgang vind ik een dwaling.

Dwalingen moeten aan het licht komen, dus daarom is er imho een verschil
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Framboos »

Amstelodamense schreef:
Piet Puk schreef:Mij gaat het erom dat ik voorbeelden hoor dat in gemeenten iemand aan het Heilig Avondmaal mag gaan en de volgende keer niet meer, waarbij dit blijkbaar komt omdat de bekering anders is gegaan dan in boeken gelezen.
Vreselijk dat dit gebeurt, komt ook in de GG voor.
Hebben we dit van horen zeggen en nemen we het voor waar aan? Hebben we de andere zijde (kerkenraad) ook gehoord? Met andere woorden: zijn dit feiten of achterklap?
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Amstelodamense »

Framboos schreef:
Amstelodamense schreef:
Piet Puk schreef:Mij gaat het erom dat ik voorbeelden hoor dat in gemeenten iemand aan het Heilig Avondmaal mag gaan en de volgende keer niet meer, waarbij dit blijkbaar komt omdat de bekering anders is gegaan dan in boeken gelezen.
Vreselijk dat dit gebeurt, komt ook in de GG voor.
Hebben we dit van horen zeggen en nemen we het voor waar aan? Hebben we de andere zijde (kerkenraad) ook gehoord? Met andere woorden: zijn dit feiten of achterklap?
Ik kan naar eer en geweten zeggen dat ik dit uit eerste hand heb (van een direct familielid). Diegene is niet iemand die roddelt of kwaadspreekt, de bekeringsgeschiedenis werd echter helaas in twijfel getrokken en de avondmaalsgang veroordeeld. Dit was wel in een zogenaamd rechtse GG. Dus hoop/denk dat dit uitzonderingen zijn, maar het komt helaas voor.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Piet Puk »

Framboos schreef:
Amstelodamense schreef:
Piet Puk schreef:Mij gaat het erom dat ik voorbeelden hoor dat in gemeenten iemand aan het Heilig Avondmaal mag gaan en de volgende keer niet meer, waarbij dit blijkbaar komt omdat de bekering anders is gegaan dan in boeken gelezen.
Vreselijk dat dit gebeurt, komt ook in de GG voor.
Hebben we dit van horen zeggen en nemen we het voor waar aan? Hebben we de andere zijde (kerkenraad) ook gehoord? Met andere woorden: zijn dit feiten of achterklap?
Wat betreft het Heilig Avondmaal weet ik dit van nabij. Daarom mijn wantrouwen wanneer een kerkenraad een dergelijke 'macht' krijgt om te oordelen over geschiktheid. En natuurlijk zal iemand toegelaten worden, wanneer God hem geroepen heeft. Maar arme gemeente/kerkenraad die hier op zo'n wijze mee omgaan.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Geytenbeekje »

https://www.rd.nl/artikel/929685-ggin-l ... sopleiding
Niemand toegelaten vandaag in de GGiN, Jammer voor de vacante gemeenten.
Synodelid
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 jan 2019, 19:56

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Synodelid »

Hoezo heftig?
Is niet leuk voor betrokkenen en zal zeker impact hebben, maar het beginnen aan een opleidingstraject betekent toch niet dat iemand dat per definitie ook succesvol afrondt? Ik vind het bijzonder dat hier zo geheimzinnig over wordt gedaan. Vermeld gewoon de feiten, zoals onvoldoende voortgang etc.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Erskinees »

Wanneer er eerlijk werd gesproken over een curatorium dan zou dat inderdaad zo zijn. Maar de manier waarop wij nu met een curatorium omgaan zou moeten betekenen dat iemand die aangenomen wordt ook wel degelijk bestemd is om predikant te worden. De roeping is immers aangehoord en deze is daarna overgenomen.

Ik denk dat we relaxter met een curatorium mogen omgaan. Een curatorium zou zich moeten neerzetten als een commissie die kijkt naar capaciteiten, talenten en het roepingsverhaal. Vervolgens wordt biddend aan de hand daarvan een besluit genomen met de hoop dat dit onder Gods leiding is. Dan kan een opleiding ook weer later weer zonder geheimzinnigheid beëindigd worden.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Amstelodamense »

Emma de Jong schreef:Heftig bericht:
https://www.rd.nl/artikel/947842-curato ... n-meijeren
Weinig transparant....
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door DDD »

Wat had je gedacht? Een overzicht van zijn rapportcijfers? Of een melding dat zijn preken niet bevallen?
Synodelid
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 jan 2019, 19:56

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Synodelid »

DDD schreef:Wat had je gedacht? Een overzicht van zijn rapportcijfers? Of een melding dat zijn preken niet bevallen?
hoeft allemaal niet heel gedetailleerd, maar geef gewoon op hoofdlijnen weer wat de reden is.
GG-er
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 mei 2014, 14:12

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door GG-er »

Synodelid schreef:Hoezo heftig?
Is niet leuk voor betrokkenen en zal zeker impact hebben, maar het beginnen aan een opleidingstraject betekent toch niet dat iemand dat per definitie ook succesvol afrondt? Ik vind het bijzonder dat hier zo geheimzinnig over wordt gedaan. Vermeld gewoon de feiten, zoals onvoldoende voortgang etc.
Ik vind het wel degelijk heftig. Als iemand meent een roeping te hebben en het curatorium neemt dat over, dan is dat een gewichtige zaak. De betrokkenen verkeren in de veronderstelling dat er een roeping van God is. Als er later een aanleiding is om de opleiding te stoppen, is dat een in- en aangrijpende stap.
Stoppen met deze opleiding ligt wezenlijk anders dan stoppen met bouwkunde of rechten, om maar twee studierichtingen te nomen.

Voor het kerkverband is het ook heftig. Er is een groot predikantentekort. Met elke aangenomen student ben je dan blij. Als de opleiding na twee jaar gestopt moet worden, is dat een zware teleurstelling.

Daarnaast is het vanuit praktisch oogpunt heftig. De student heeft z'n werk ervoor opgezegd en is aan de studie begonnen. Nu moet hij weer een baan gaan zoeken. Dat is voor hem en zijn gezin heftig!
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Willem87 »

Toch even een belangrijk puntje.
In 1980 kwam ds. Wink met ds. J. de Groot te Rijssen en ds. A. van den Berg te Gouda buiten het verband van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland te staan.

Als u is goed nadenkt he dan is het toch niet normaal dat notabene 3 predikanten eruit zijn geknuppeld.
Dat zegt ook veel over de hoogmoedige houding en de structuur van de GGN.
Het is om te huilen. Van Ds Wink geloof ik dat hij een rechte prediking had. Met de andere 2 ben ik niet bekend.
Zeg maar gewoon Willem.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef:Wat had je gedacht? Een overzicht van zijn rapportcijfers? Of een melding dat zijn preken niet bevallen?
Gewoon het eerlijke verhaal. Dit is natuurlijk voer voor speculatie. Ik vind dat de gemeenteleden daar ook recht op hebben
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Curatorium GGiN(jaarloos, alleen feiten)

Bericht door Amstelodamense »

Willem87 schreef:Toch even een belangrijk puntje.
In 1980 kwam ds. Wink met ds. J. de Groot te Rijssen en ds. A. van den Berg te Gouda buiten het verband van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland te staan.

Als u is goed nadenkt he dan is het toch niet normaal dat notabene 3 predikanten eruit zijn geknuppeld.
Dat zegt ook veel over de hoogmoedige houding en de structuur van de GGN.
Het is om te huilen. Van Ds Wink geloof ik dat hij een rechte prediking had. Met de andere 2 ben ik niet bekend.
Eruit geknuppeld? Zeg Willem, doe even rustig
Gesloten